Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin loc buffers, hoe te verwijderen?

Gestart door Spoorniet zondag 03 juni 2007, 22:15:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin loc buffers, hoe te verwijderen?
Niet dat ik twee linkerhanden heb, maar ik zou graag willen weten hoe ik de voorste buffers van mijn loc (3046) kan verwijderen zonder deze of de loc zelf te beschadigen. Als ik goed kijk op de onderdelenlijst hebben de buffers schroefdraad, klopt dat? Alle tips welkom!
Re: Marklin loc buffers, hoe te verwijderen?
Joh....47 keer gelezen, niemand??
Re: Marklin loc buffers, hoe te verwijderen?
Citaat van: Freak op dinsdag 05 juni 2007, 01:08:22
De buffers hebben schroefdraad.
Voor 761070 PUFFER Prijs : 0,47 ?
Achter 761240 PUFFER Prijs : 0,47 ?

Mvg,
Peter

Peter, hartelijk dank!
Re: Marklin loc buffers, hoe te verwijderen?
Schroefdraad?, echt niet hoor. Er zitten gewoon ribbels op de omtrek. tegenwoordig in de lengterichting; vroeger dwars. Je kunt ze er gewoon uittikken. Vaak zit er aan de achterzijde een gaatje waar je mooi een spijker o.i.d. in kunt steken. Voorzichtig tikken en voila. Frame wel naast de buffer tegenhouden met bijvoorbeeld een plastic stift.  Is het gaatje er niet niet dan zul je een hulpstukje moeten maken dat achter de schotel past. IN GEEN GEVAL AAN DE BUFFERS GAAN DRAAIEN! Ze vreten zich dan muurvast.

Bart
Re: Marklin loc buffers, hoe te verwijderen?
Citaat van: Lokpaint op dinsdag 05 juni 2007, 21:36:46
Schroefdraad?, echt niet hoor. Er zitten gewoon ribbels op de omtrek. tegenwoordig in de lengterichting; vroeger dwars. Je kunt ze er gewoon uittikken. Vaak zit er aan de achterzijde een gaatje waar je mooi een spijker o.i.d. in kunt steken. Voorzichtig tikken en voila. Frame wel naast de buffer tegenhouden met bijvoorbeeld een plastic stift.  Is het gaatje er niet niet dan zul je een hulpstukje moeten maken dat achter de schotel past. IN GEEN GEVAL AAN DE BUFFERS GAAN DRAAIEN! Ze vreten zich dan muurvast.

Bart

Pfff, nou Bart, bedankt! Maar goed dat ik er nog niet aan begonnen was.... :?
Re: Marklin loc buffers, hoe te verwijderen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin loc buffers, hoe te verwijderen?
Ik heb eens de buffers van een 3078 (DHG500) vervangen.
Met een klein platbek tangetje met geknikte kop, trok ik ze er zo uit.
Zoiets:


Je kunt eventueel de andere buffer als hefboom gebruiken.
Je grijpt de buffer met het holle deel van de tang en laat het scharnierstuk op de ander buffer rusten, met eventueel een blokje hout ertussen.
Boor eerste een gaatje in het blokje zodat ie over de buffer heen valt.
Door nu op de handvatten te drukken trek je buffer eruit, net als een spijker met een klauwhamer.

Voor de andere buffer kun je hetzelfde doen, maar moet je wel nu voor de ontbrekende buffer een blokje hout plaatsen, waarin je eerst een spijker slaat die in het gat van de eerste buffer valt zodat het blokje op z'n plaats blijft.

Succes,

Gr Ad
Re: Marklin loc buffers, hoe te verwijderen?
Hee Ad, bedankt voor de goede tips! Zo had ik het ongeveer ook in gedachten als er geen gaatje aan de binnenkant van de kap zit om de buffer vanuit daar er uit te tikken. Deze loc heeft voor mij zeer veel waarde en ik wil gewoon niets beschadigen. Buffers zijn nog wel te koop maar toch.

Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als ik de eerste methode had geprobeerd, ik had geheid wat vernield. Niet om het één of ander, maar ik wou dat mensen hun feiten op orde hadden voordat ze een ander van advies dienen.

Nogmaals hartelijk dank.  :D