Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan van papa Paul en Sven.

Gestart door Paul de Gans zaterdag 05 januari 2013, 22:28:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van papa Paul en Sven.
Paul de Gans
gast

Baan van papa Paul en Sven.
Hoi allemaal,

Ik ben vandaag eens met een eigen 'baan' begonnen in plaats van aan die van m'n schoonvader te werken  klik hier.
Het stelt op zich niet veel voor want het is een ovaaltje van set 29200 en heb daarbij los een IR afstandsbediening met basis station aangeschaft en een extra rails 24188 om het passend te maken.
Vandaag en gisteren zijn dan mijn bestelde loc en rijtuigen aangekomen :D.
Het gaat om een M* 3326 met onderstel van de 37262 (rode cargo loc), werkt uitstekend.
Nummers van de ICR rijtuigen kan ik even niet achterhalen, de 2e klas is met led verlichting de 1e klas helaas niet, je zou toch andersom verwachten :P :-). De 2e klas heeft kortkoppelingen en de 1e klas weer niet.
Als iemand weet hoe ik kan zien welke catalogus nummers het zijn hoor ik het graag. Ik zal morgen bij daglicht even wat betere foto's maken en plaatsen.






Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Paul.

dat baantje voor je schoonvader vind ik ook al geweldig.
lekker simpel, ik hou daar wel van.
verder begin je met een goed start, mooie lokomotieven en wagons.
die baan is een start, en worden er vanzelf uitbereidingen verzonnen.
belangrijk is dat je begint met rijden, de rest komt vanzelf.

groet Winno
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Winno,

Dank je. Het was nog wel even zoeken welke rijtuigen dit zijn maar ik heb het gevonden. De 2e klasse is de M* 42646 met verlichting (7330?) en de 1e klas is de M* 4164. De laatste blijkt met gelijkstroomassen te zijn helaas. Deze wil ik denk ik gaan ruilen voor een nieuwere serie 1e klas waar verlichting in kan. (Helaas geen tijd 12 januari :?)

Ik hoorde dat de posttrein in barendrecht een hoop 2e hands c-rails had opgekocht, is alweer een paar weken geleden dus hoop dat er nog wat leuks is om een opstel/inhaal spoor erbij te maken.

Verder zou ik erg graag een turqoise 1300 willen met de tijd, erg mooi zeker als er dezelfde kleur rijtuigen achter hangt (gezien bij miniworld Rotterdam vorige week). Deze is alleen van Electrotren verkrijgbaar volgens mij?

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hallo Paul,

De turkooizen 1300 is geleverd door Electrotren, op beurzen, Marktplaats, E-Bay is deze nog wel te vinden eveneens de door Roco geleverde turkooizen Plan D's. Wel even opletten want er zijn verschillende versies in omloop, oude en nieuwere versies.

Grt, Ronald.
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Ronald,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb inderdaad een Electrotren op marktplaats gezien en ?60 geboden haha, veel te weinig natuurlijk maar niet geschoten is altijd mis, stond een bod van ?55. Meteen daarna deed iemand een bod van ?100, maar ik heb geen idee wat hij waard is. Bij een zaak in Rotterdam zag ik een zelfde 2e hands voor ?110, misschien slechtere staat, geen idee.
Dat de plan d van Roco was wist ik niet bedankt voor de tip ;-).

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hallo Paul,

Kijk ook eens HIER, de prijs is acceptabel.

Voor de rijtuigen: AB 7704 , Rd 7659 .

Prijzen zijn goed.
De bijbehorende 3e klasse rijtuigen(2x) om de stam compleet te maken heb ik nog niet kunnen vinden maar zijn wel te vinden.


Grt, Ronald.
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Ronald,

Zeer mooie prijs inderdaad, ik heb zometeen meer rijdend materiaal dan rails haha.

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Vandaag was ik vrij dus even mooi de tijd gehad om een baantje voor op de keukentafel te ontwerpen.

Lijkt mij een mooi begin, kan hier in ieder geval de My world ICE ook op kwijt, dat vroeg mn zoontje namelijk van de week want hij zag die doos staan.
Nu ga ik even de zolder opmeten en kijken wat er mogelijk is.

Voor de turquoise rijtuigen had ik een bod gedaan maar was weer overboden met 50 cent :?, ik wacht nog even af.

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven...valt niet mee...
Nog maar even verder gegaan vandaag na alles gemeten te hebben met dit als voorlopig resultaat.

Het valt toch tegen als je niet goed weet hoe alles precies past, dan ben je dus zoals ik uren bezig maar het begin is er.
Bovenin staat dus al een bureau en links is de deur/trap dus vandaar dat daar maar 1 spoortje loopt (brug?), ik wil dit opklapbaar maken maar hier moet de rails dus af en toe weg op dat stuk.
Verder heb ik rechts waar de tunnel zit een zelfbouwkast waar ik doorheen moet, is ook nog even passen en meten als het zo gaat als op de tekening.
Maar ik heb geen idee wat ik verder op het bureau moet maken :?, in ieder geval een station. Onder tussen de twee sporen in wil ik ook een perronnetje maken.
Het gaat mij in eerste instantie vooral om het rijden en geen ingewikkelde rangeer bewegingen enz. Die kleine gaat er met de tijd natuurlijk ook mee rijden.
Dus met andere woorden; alle hulp in de vorm van ideeen zijn van harte welkom!

Groetjes Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hi Paul,

Het leuke van deze hobby is dat alles mag en niets moet.

Vwb je baan plan en de wens om vooral te rijden zou ik zeggen maak het geheel dubbelsporig. Daar lijkt genoeg ruimte voor te zijn. Later kun je dan een station(-etje) aanleggen etc.

Veel plezier.

Groeten,
Marc
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Marc,

Bedankt voor je reactie.
Het enige probleem is de kast waar ik door/achterlangs moet, daar moet ik wat op verzinnen de rest kan inderdaad zonder probleem dubbel.
Onder het spoor wordt/is allemaal opslag dus dalen gaat helaas niet.

Groetjes Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
                         
                                                        hallo ,paul en sven


ik uw bouwplan bekeken ,je hebt daar rechts boven een dood lopen spoor in plaats van dat dood lopenspoor steek daar een wissel in die  links afbuigt, verleng dan het spoor naar de linker kant ,laat die sporen mee lopen tot in de bocht en sliut daar een gebogen wissel op aan een rechts meegebogen wissel ge kunt daar een statsiontje plaatsen ge hebt nu 3sporen voor het station, een ander opsie ge kunt ook nog  de sporen laten doorlopen dus voledig rond  dat ge terug bij het statsion komt, en daar sluit ge een meegebogen of rechte wissel op aan

ps voor dat ge de wissel wilt aansluiten dien ge wel de 2rails die dood lopen te verwijderen zodat het 3de spoor evenweidig met de 2andere sporen lopen zodat ge daar een peron kunt plaatsen
                                                                                               
                                                      groeten,viditv
                                     
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi viditv,

Grappig dat je dat zegt, ik was hier gisteravond inderdaad nog mee bezig geweest maar kwam telkens niet uit. Ik ga een baanplan opzoeken waar dit zo'n beetje al in zit om een idee te krijgen.
Ook zat ik te denken om een keerlus te maken om zo met het toekomstige materieel alle 2 de kanten op te kunnen rijden. Hier moet ik het bureau iets naar het midden voor uitbreiden maar dat is geen probleem.
Bedankt voor het meedenken :thumbup:.

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Update, maar de sporen bij de keerlus krijg ik niet op elkaar aangesloten :?.
Maar het idee is duidelijker zo.
Ik denk dat ik ook een kruising in een engelse wissel moet veranderen.


Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Baan van papa Paul en Sven.
ziet er al leuk uit.
maar ik zie maar een keerlus. dat betekent dus dat je een kant kunt keren maar niet meer terug.
misschien kun je er 2 in verwerken zodat je weer terug kunt zonder de trein te hoeven verplaatsen.

gr john
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hmmm, je hebt gelijk, heb ik even over het hoofd gezien. Bedankt, ik ga ermee aan de slag ;-).

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
                                                     


                                                      hallo paul

  ik heb uw plan bekeken als ge wilt dat de trein een andere richting uit wilt rijden  via een 2de keerlus is us dit doen. dus een tegen overgestelde keerlus leggen in liggende 8 ik heb hier uitgetest de trein komt uit  de andere richting. 
                                                groetjes viditv                 

                                                         
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Leuk idee :thumbup:
ik wens je succes met het bouwen :P
de oplossing voor 2 lussen komt vanzelf wel.
ik blijf dit draadje in ieder geval volgen

groet rens
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Paul, misschien kun je hier iets mee? Doorgang wordt wel iets krapper.
Veel plezier met knutselen!
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Dank jullie heren ;-).

Matthias, hier kan ik denk ik wel wat mee. Zal vanavond laat of morgen vroeg even ernaar kijken, helaas nog geen viewer voor de iPhone haha.

Gr. Paul

Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hallo mensen,

Het was even zweten vanavond om alles passend te krijgen, heb zoveel mogelijk R2 aangehouden in de keerlus.
Het stukje binnenbaan rechts boven ging niet zoals het moest maar het schijnt te passen (edit: is aangepast), en onderaan in de keerlus ook zo'n pas en meet gevalletje.
Verder had ik onderaan in de baan teveel ruimte berekend dus daar moest nog 20cm vanaf, is nu aangepast. Het doodlopende stuk met stootblok laat ik even zo, misschien komt hier een station.

Zondag wat spullen verkopen op de rommelmarkt en zo wat opzij zetten voor de hobby :D.

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Gisteren even bij het Oude Station geweest in Papendrecht, weer een stuk wijzer geworden qua baanbouw en modellen. Gelijk een ledstrip set van digirails meegenomen en een sleper. Dus gisteravond even aan het knutselen geweest met de soldeerbout.
Ook de bijgevoegde figuurtjes erin geplakt, zijn kwalitatief niet echt super maarja, ziet er leuker uit dan zonder.


Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Beste, Paul

Zo te zien is uw  bouwplan  nu beter ge kunt nu wel degelijk in 2rijrichtingen rijden ,en zoals ge van plan zijt  te doen,zou u van boven een station willen plaatsen ,ik zou dit ook doen.                                     

groeten ,viditv


- Edit Nameless: Opmaak aangepast. Zie ook Persoonlijk Bericht (PB) van 15 januari 20:22u -
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Citaat van: Paul de Gans op vrijdag 18 januari 2013, 13:31:24
Ook de bijgevoegde figuurtjes erin geplakt, zijn kwalitatief niet echt super maarja, ziet er leuker uit dan zonder.
Matte verf op de "kwalitatief niet echt super" figuurtjes, doet wonderen. ;)
Re: Baan van papa Paul en Sven.
@viditv, ik moet het wel eerst neerleggen want ik heb m'n twijfels of alles echt 100% past. Ik denk dat er hier en daar wat millimeters "gesmokkeld" moeten worden. Maar volgens Wintrack past het zo.

@Wim, bedoel je transparant mat? Helaas heb ik ze erin gelijmd dus word het lastig om nu te verven, maar ik wil kijken of ik in een volgende nog te kopen rijtuig Preisertjes kan plaatsen. Ik weet niet of dit op schaal echt mooi is. Volgens mij vallen de figuurtjes van Preiser groter uit dan het rijtuig.

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Ik bedoel: Schilder de figuurtje in natuurlijker kleuren met matte verf.
De HO Preisertjes zijn exact schaal 1:87. Bij sommige reizigertjes zul je voeten of zelfs de benen moeten amputeren
omdat ze anders niet passen door de krappe zitruimte.
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Citaat van: nobody op vrijdag 18 januari 2013, 16:00:15
Ik bedoel: Schilder de figuurtje in natuurlijker kleuren met matte verf.
De HO Preisertjes zijn exact schaal 1:87. Bij sommige reizigertjes zul je voeten of zelfs de benen moeten amputeren
omdat ze anders niet passen door de krappe zitruimte.
Hoi Wim,

Ik vond het al knap van mezelf dat ik ze met pincet erin kon krijgen, laat staan schilderen hahaha.
Best jammer van die Preisers, ik dacht het al gezien te hebben want deze figuurtjes passen nog maar net en de Preisers zijn veel groter. Wel een mooie 1:87 set ic rijtuigen gezien van LS-models  :D *kwijl kwijl*. Moet je wel wat geld voor neerleggen maar dan heb je ook wat.

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Vandaag weer even gemeten op zolder maar dat idee om door de kast te gaan is toch te ingewikkeld, dan moet de hele zolder verbouwd worden en dat is me net even teveel. Dus nu een nieuw baanplan gemaakt. Het enige nadeel is dat ik nu 2 bruggen heb :?.

Het eerste baanplan zou met aanpassingen nog wel lukken maar dan moet ik gan klimmen en dalen, ook best een uitdaging natuurlijk dus ik kan weer terug naar de tekentafel.

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste post, dus even een update.
Een aantal weken geleden de zolder aan kant gemaakt en het "bureau" van alle zooi ontdaan.
Baantje daar even neergelegd en nog maar eens opgemeten in real life ipv achter de tekentafel. Veel kon ik er nog niet mee dus vandaag maar even bij de Posttrein langsgeweest in barendrecht.

Nu kon ik al wat meer opmeten en kom ik bij nader inzien beter uit qua ruimte. Volgende maand nog even wat meegebogen wissels bestellen en hout halen.
Ik zit nog even te denken over hoe ik de demping maak en wat het goedkoopste is, platen of kurk....
Maar goed, volgende maand hoop ik een compleet rondje te kunnen rijden.
Zo ziet het begin eruit.


Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Ja Paul weer wat materiaal erbij zie ik.
Leuk.

gr Tony
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Paul,

Leuk dat jij je spullen koopt bij dezelfde winkel als waar ik mijn spullen koop.
Hoop je daar eens te ontmoeten, ben daar iedere zaterdagmiddag.

Mvg
Arie
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Citaat van: Mr. Marklin op donderdag 14 maart 2013, 11:03:17
Hoi Paul,

Leuk dat jij je spullen koopt bij dezelfde winkel als waar ik mijn spullen koop.
Hoop je daar eens te ontmoeten, ben daar iedere zaterdagmiddag.

Mvg
Arie
Hoi Arie,

Bedoel je in Barendrecht of waar het tasje op de foto van is :)?
Ik kom bij alle 2, net wat ik nodig heb. Het Oude Station in Papendrecht heeft net wat meer keus en de Posttrein heeft weer veel 2e hands.

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Paul,

Ik ga altijd naar Papendrecht. Is mijn stamwinkel.

Mvg
Arie
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hallo Paul,

Net voor het eerst in jou draadje gelezen en zag dat je poppetjes in een rijtuig gemaakt had, als ik een tip mag geven laat na het lijmen het rijtuig minimaal 24 uur openstaan zodat de dampen weg kunnen anders heb je kans dat de ramen wazig worden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.   
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Citaat van: degeluidsman op donderdag 14 maart 2013, 16:58:15
Hallo Paul,

Net voor het eerst in jou draadje gelezen en zag dat je poppetjes in een rijtuig gemaakt had, als ik een tip mag geven laat na het lijmen het rijtuig minimaal 24 uur openstaan zodat de dampen weg kunnen anders heb je kans dat de ramen wazig worden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hoi Peter,

:O Dan heb ik deze keer geluk gehad denk ik. Maar goeie tip voor de volgende keer want wil nog een 2e klasse erbij hebben ;-).

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Paul,

Ook een nederlandse baan.. dat is ook mijn bouw, dus blijf het zeker volgen.

Gr. Arno
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Paul,

Ik zie dat jij ook lekker bezig bent, jij wilt graag een turqoise 1300 en ik wil wel graag zo een mooi 1000 die jij al hebt  :P
Maar goed wensen blijken we allemaal plenty te hebben Paul.
Hoop dat het weer wat beter gaat met je schoonvader.

Gr Ruud
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Ruud,

De ns 1000 is niet van mij helaas maar van m'n schoonvader maar ik wil hem zelf ook ooit kopen. Ik kan hem wel even lenen als ik klaar ben met m'n eigen baan. Naast de 1300 wil ik nog wel een blauwe 1100 zonder neus met plan D rijtuigen, en een ns stomer met van die houten rijtuigjes. Maar tot die tijd.....
Inderdaad zo veel wensen en maar 1 staatslot per maand :-D.

M'n schoonvader is vandaag aan z'n hand geopereerd dus die moet weer even opknappen ;).

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Whoehoe! :D

Ik kan nu een rondje rijden :thumbup:.

Heb vandaag hout gehaald bij de bouwmarkt en het eerste plankje en pootje naast het bestaande bureau geplaatst. De rest van het hout heb ik ook gelijk laten zagen dus dat is alvast gedaan. Nu moet ik nog dempingsmateriaal er op leggen want je hoort alles met die houten vloeren hier.
Nu op naar Houten op 4 mei om wissels en diverse rails te halen. Ik hoop nog wat mensen daar te ontmoeten, ik had al wat gelezen over een vaste "stamtafel" :).

Gr. Paul
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Hoi Paul,

Er kan gereden worden  :thumbup:.

Tijdens de beurzen in Houten is er in het restaurant een M&G links achterin.
Rond 12.30 uur.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Re: Baan van papa Paul en Sven.
Citaat van: degeluidsman op zondag 14 april 2013, 19:48:52
Hoi Paul,

Er kan gereden worden  :thumbup:.

Tijdens de beurzen in Houten is er in het restaurant een M&G links achterin.
Rond 12.30 uur.


Mvg,

Peter/ degeluidsman.
Ok, dan zie ik sommigen van jullie daar ;).

Gr. Paul