Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw Marklin 37282

Gestart door Jonny zondag 03 juni 2007, 17:44:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin 37282
Hallo.
Bij mij is vanmiddag de V188 gestopt met rijden vervolgens een rook wolkje uit de voorste unit en ja hoor einde oefening decoder verbrand.
REDEN: mijn eigen schuld te laat schoongemaakt en iets teveel olie.
Nu mijn vraag:
Met welke decoder kan ik deze ombouwen ?
Er zit een speciale decoder in die dus 2 motoren aandrijft.
Ik heb zelf nu nog 2 decoders liggen en dat is een ESU 61600 en een Marklin 60902.
Past 1 van deze decoders ?
Er word natuurlijk meer stroom gevraagd door de 2 motoren.
Misschien kan iemand deze decoder van mij ook wel repareren ?
Het gedeelte wat doorgebrand is is een onderdeel waar de volgende tekst op staat "ZETEX ZHB 6792".
Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen of nog beter iemand die mijn decoder kan repareren.

alvast bedankt.
Mvg Jonny.
Re: Ombouw Marklin 37282
Allereerst bedankt voor de tip.
Ik heb even gekeken en heb hem gevonden.
Alleen kan ik niet bij hun bestellen, omdat ze alleen maar aan binnen duitsland verkopen tenminste dit begrijp ik.
Als ik deze dus weer op de printplaat soldeer dan is de decoder (theoretisch) weer in orde of kan er nog iets kapot zijn ?
Ik kan alleen aan dit onderdeel een gesmolten gedeelte zien.
Is er nog een alternatief waar ik dit onderdeeltje bestellen kan ?

Mvg Jonny.
Re: Ombouw Marklin 37282
Ik ben nu al een tijdje bezig op beide site`s , maar het lukt me niet om daar iets te bestellen.
Het is voor een particulier niet mogelijk.

OPROEP

Is er iemand die 2 IC type  ZETEX ZHB 6792 voor mij ergens kan bestellen ?
Ik betaal uiteraard alle kosten.
Deze IC kosten weinig zo rond de 2 euro per stuk.

Ik hoop dat iemand mij helpen kan (wil)

Mvg Jonny.
Re: Ombouw Marklin 37282
Echt heel erg bedankt voor de moeite, maar ook hier zit ik weer met een probleem.
Je kan hier wel als particulier iets bestellen alleen moet het minimale bedrag 150 euro zijn.
Het is toch ook vreemd dat dit onderdeel niet ergens in Nederland te bestellen is en alleen maar in Duitsland.

Jonny
Re: Ombouw Marklin 37282
Hallo.
Nadat ik mijn Zetex ZHB 6790 gekregen heb (gistermiddag) ben ik vanmorgen vroeg opgestaan om dit op mijn decoder te solderen.
Dit viel niet geheel mee, maar toch redelijk gelukt.
Echter is er toch een probleem.
De beide motoren rijden vooruit perfect, maar als ik de rijrichting wissel dan wil de motor van het voorste unit wel achteruit alleen de motor van het achterste unit blijft volledig stroomloos.
Nu heb ik het vermoeden dat 1 van de soldeer punten slecht contact maakt (maar dan zal hij volgens mij helemaal niet rijden)  of de Zetex ZHB 6792 kon niet worden vervangen door een Zetex ZHB 6790.
Of er is nog ergens in de decoder een component kapot.
Nu wil de locomotief gelukkig wel vooruit en dit is het belangrijkste en hij loopt ook nog eens mooier als voorheen.
Ik moet zeggen zo`n klein componentje vervangen waarvan de soldeerpunten zo dicht bij elkaar zitten valt niet mee.
Ondanks ik een redelijk kleine punt op mijn soldeer station heb en ook wel een redelijk vaste hand heb je toch vrij snel de kans dat het soldeer tin in elkaar overloopt.
Het verwijderen van de oude  Zetex ZHB 6792 viel ook niet mee je kunt hem heel erg moeilijk los solderen en doorknippen van de soldeerstripjes is vrijwel onmogelijk zonder het juiste gereedschap.
Ik ben blij dat hij het weer doet.
Alleen jammer dat hij niet meer achteruit wil dwz 1 motor niet.
Ik rijd via de computer en hier rijden 80 % van mijn treinen toch alleen maar vooruit.
Alleen deze nu net niet, ik had voor deze locomotief net hele leuke rangeer opdrachten.
Dit gaat nu helaas niet lukken, omdat hij dus alleen maar in 1 richting wil rijden.
Ik ga even kijken wat ik nu ga doen, of ik stuur hem alsnog naar Keutermann of ik ga hem verkopen of ruilen en koop dan hetzelfde model weer maar dan van de set 37203 (dit is namelijk een V 188 tijdperk 2 en geniet mijn voorkeur)
Tot zover mijn deels geslaagde reparatie/ombouw van de decoder van een V 188 (37282 tijdperk 3)

Mvg Jonny.
Re: Ombouw Marklin 37282
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ombouw Marklin 37282
Misschien een rare vraag,
Hoe zie je of het IC er goedom in zit?
Het is toch een rechthoekig blokje met aan weerszijde 4 pootjes?
Re: Ombouw Marklin 37282
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 37282
He Jonny,

Die ZHB6790 IC heeft vier aanstuurpunten, waarvan er telkens twee opengestuurd worden.
Pin 2 en 6 zijn voeding.
De motor hangt tussen pin 5 en 7.
De rijrichting is afhankelijk van hoe de motor is aangesloten.
Als pin4 laag wordt en pin1 hoog gaat de lok rijden, vb vooruit.
Als pin8 laag wordt en pin 3 hoog gaat de lok achteruit.
Let wel dit kan ook precies andersom zijn, moet je zelf uitsluiten.

Als je een multimeter hebt en je lok op een testbank zet, kun meten of je aansturing correct werkt. wees voorzichtig en maak geen sluiting met je meetprobes.
Zo kun je uitsluiten of het ZHB6790 IC defect is, of dat er een slechte soldering zit, of dat de aansturing vanuit het decoder IC defect is.
Hopelijk heb je enkele reserve IC besteld.

Ik neem aan dat elke motor een eigen H-brug, ZHB6790 IC heeft voor aansturing?

Gr Ad
Re: Ombouw Marklin 37282
Hallo.
De IC is goed geplaatst.
De locomotief rijdt vooruit perfect en achteruit 1 motor ook alleen is het net of de andere motor geen stroom krijgt.
Ben er verder nog niet mee bezig geweest en wellicht zit er een contactpunt niet goed gesoldeerd.
Dus ik hoop dan zoals Ad aangeeft dat pin 5 / 6 of 7 niet goed is gesoldeerd.
Ik denk dan ook inderdaad dat  5 of 6 dat probleem geeft omdat het weghalen van de oude IC bij deze 2 pins het niet zonder slag of stoot ging.
Alleen nu de vraag waarom rijdt hij vooruit dan wel goed ?
Of doet 1 IC de ene rijrichting en de andere IC de andere rijrichting ?
Ik zal er deze week nog eens naar kijken of ik het probleem vinden kan.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg, Jonny.
Re: Ombouw Marklin 37282
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 37282
Jonny,

Ik heb ff snel een tekeningetje gemaakt, waarin je kan zien hoe de stromen door het IC lopen, waarbij groen en rood resp. vooruit en achteruit of omgekeerd, betekenen.
Je ziet dat de stroom door de motor (M), bij rood, de andere kant op loopt, dan bij groen.
De letters L en H geven de spanning weer bij de bijbehorende stroomloop en dus rijrichting.
Met een multimeter op de pinnen 1,3,4 en 8 kun je meten of de spanning ompoolt bij het omkeren van de rijrichting.

Re: Ombouw Marklin 37282
Bedankt.
Ik heb er zelf geen kennis genoeg van en heb nu dus besloten dat ik met deze locomotief alleen vooruit ga rijden.
Of als er iemand belang bij heeft hem te verkopen en op zoek ga naar de V188 uit de set 37203.
Ik denk dat iemand die meer kennis heeft deze locomotief wel goed krijgt.
Hij loopt als een zonnetje vooruit alleen 1 motor wil niet achteruit.

Mvg Jonny.
Re: Ombouw Marklin 37282
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouw Marklin 37282
Ha Johnny. Je zoektocht naar het juiste onderdeel is je (naar ik begreep) nog niet gelukt. Je kan ook even kijken op de site van Bleeker Treinelektronica. Die levert ook aan particulieren. Bij mij is nl. ook een decoder doorgebrandt en toen heb ik bij Bleeker de FZT 705 die kapot was besteld. Dit kostte mij slechts 3 euro i.p.v. 40 euro gemiddeld voor een vervangende decoder. Helaas is bij het inbouwen een soldeerpuntje afgebroken waardoor ik nu alsnog op zoek moet naar een vervangende decoder.
Re: Ombouw Marklin 37282
Jasperkc, Ik weet echt niet waarover je het hebt welk onderdeel zoek ik waarvoor?
Re: Ombouw Marklin 37282
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 37282
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 07 juli 2007, 14:29:00
Jasperkc, Ik weet echt niet waarover je het hebt welk onderdeel zoek ik waarvoor?

Jasperkc bedoelt Jonny en niet Johnny, snappie Johnny(trein)  :!: :mrgreen:
Re: Ombouw Marklin 37282
Ik heb het juiste onderdeeltje wel gevonden, maar ik heb dus ook iets beschadigd bij het inbouwen waardoor hij niet optimaal functioneerd maar hij rijdt probleemloos vooruit en hiermee kan ik leven.
Maar toch bedankt voor een reactie en wellicht in de toekomst nog handig.

Mvg Jonny.
Re: Ombouw Marklin 37282
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouw Marklin 37282
Kappa bedankt voor het corrigeren van mijn foutje, ik bedoelde inderdaad Jonny en niet zoals ik schreef Johnny