Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Roco Sik sleper

Gestart door wissels zaterdag 05 januari 2013, 18:04:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco Sik sleper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Roco Sik sleper
Hallo Allen,

er is al meer over geschreven, toch heb ik een foute keuze gemaakt.

Ik heb hier al heel lang een Roco sik rijden, echter de sleper zit onder de Marklin goederenwagon die er permanent achter hangt. Dit laatste een Duitse wagon was een doorn in mijn oog, net zoals de matige rijeigenschappen van de Marklin 6081 in de goederenwagon. Vandaag een Locpilot Micro 4 in de loc gezet, een slepertje net zoals onder de Marklin 5906 onder de loc gelijmd, echter zonder het bevestigingsplaatje van deze kliksleper. Raampjes in de loc gezet met dank aan Ben de spoorman. Goed de loc rijdt in 1 keer, zelfs met een minimum snelheid van 2 km/uur constant, En rijdt dus zelfs nog goed ook, echter de sleper geeft toch niet de bodemvrijheid die ik er van verwacht had, want hij blijft regelmatig middenop een wissel hangen,

Wat hebben jullie voor sleper gebruikt en moest de bodem van de loc hiervoor aangepast worden?

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Roco Sik sleper
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco Sik sleper
Walter,

Ik heb mijn loc bodem aangepast.
Een stukje weggefreest en de helft van de schroef aan een zijde weggeslepen  zodat het uiteinde van de sleper ver genoeg omhoog kan veren.Zonder kortsluiting te maken.
Er zit een Marklin sleper onder geen idee meer welke.Ik dacht een middellange lengte.

Groeten Robin
Re: Roco Sik sleper
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Roco Sik sleper
Bij die van mij heb ik eronder zitten:
Brawa: H0 - Wisselstroomsleper Silencio - 50 mm, artikelnummer: BR2225

Bodem niet aangepast. Alleen het bevestigingsplaatje van de sleper eraf gehaald. Sleper direct onder de bodem van de sik gemonteerd.
Dit geeft bij mij net genoeg vrijheid om over de wissels te komen. Over de achterste schroef heb ik een stukje isolatie tape geplakt om kortsluiting te voorkomen (echter lijkt de sleper de schroef niet te raken bij normaal rijden).
Wel moet ik uitkijken dat ik hem niet stil zet op een wissel, want dan heb ik de kans dat hij niet meer weg wil komen.

* Bij mij werkt dit, geen garantie dat dit bij andere mensen ook goed werkt.
Re: Roco Sik sleper
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco Sik sleper
Die Brawa slepers zijn lekker dun. Grote kans dat dat direct goed gaat.
De aanpassing van mijn schroef was ook hoofdzakelijk om sluiting te voorkomen.
Re: Roco Sik sleper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Sik sleper
Hoi Walter,

Ik heb de bodem aangepast zodat de sleper er in wegzakt. Ik probeer even foto's te maken.
Het enige probleem dat ik heb is op een kruiswissel (k-rail). De wielflensjes zijn te klein zodat ie daar geen massa krijgt. Stroom is geen probleem. Het is op te lossen door de metalen strip die in het midden van de kruiswissel zorgt voor massa iets op te lichten.

Omdat het lokje zo klein en licht is, is elke wissel wel een hele klim en waggelt het er soms over, maar ik zou hem voor geen goud willen missen.

Heb jij voor mij het adres voor de glaasjes?

Groet,

Guus
Re: Roco Sik sleper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Roco Sik sleper
Hallo,

als ik jullie reactie zo zie wordt het frezen, ik mis wel de apparatuur hiervoor,

De ramen komen bij G.M.&S. vandaan het setje bevat 2 sets, voor de zijramen en achterramen van de Sik. Ben had slechts 1 setje nodig en het andere setje aan mij overgedaan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Roco Sik sleper
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco Sik sleper
Walter,

Ik moet je bekennen eigenlijk was het gewoon Dremelen. Een paar streken met een vijltje voldoen ook.
Het is de onderkant die blijft toch uit het zicht.

Robin
Re: Roco Sik sleper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Sik sleper
Alleen dremel en een mesje, stelt niets voor. Het gaat om het verzinken van het verhoogde gedeelte aan de voor en achterkant van een sleper.

Groet,

Guus
Re: Roco Sik sleper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Sik sleper
Hier die van mij, met Zimo, knipperlampje en Krois koppeling. De sleper zelf is ook aangepast. Het kunststof gedeelte is weggehaald en het resterende deel is er met Bison-kit opgeplakt. De vorm van de schroef is in de voorkant van de sleper uitgespaard en vlak achter de schroef is een inkeping in het plastic gemaakt waar de sleper in past.

Bij die van Piet zie je de tandwielen blootliggen. Dat heb ik willen voorkomen..

al met al redelijk goed te doen,

Groet,

Guus
Re: Roco Sik sleper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Roco Sik sleper
Hallo Heren,

bedankt voor de foto's, de onderzijde ligt weer van de sik af, al hoewel hij ligt weer helemaal uit elkaar  :D te wachten op inspiratie van mijn kant, ik denk toch dat ik ook naar een andere sleper moet gaan kijken, want die er nu op zit raakt net beide schroeven,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Roco Sik sleper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Sik sleper
Goed gezien Piet, er zijn twee beschadigd, ik ben nog altijd op zoek naar nieuwe met iets hogere flensen om het massaprobleem op te lossen,

Groet,

Guus
Re: Roco Sik sleper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Sik sleper
Top! Ik zal eens contact zoeken met ze,

Guus
Re: Roco Sik sleper
kiela
gast

Re: Roco Sik sleper
Met alle tips die in voorgaande bericht zijn verpakt, heb ik vandaag mijn Sikje omgebouwd. Op de foto zie je dat ik ook geluid heb ingebouwd met behulp van een loksound micro. Via de Esu lokprogrammer heb ik geprobeerd of het werkte, en jawel de Sik rijdt en er komt geluid uit (sound van een Koff gebruikt bij gebrek aan originele Sik geluidsbestanden). Je zie dat er wel een enorm gat in het front gemaakt moest worden (uitgeboord en gevijld) omdat het geluid anders niet naar buiten kan. Er is nog een en ander te doen zoals de krois koppelingen monteren en een nieuwe grille in het front maken. Ook de tip om een roco fluistersleper te gebruikte was een goeie want het werkt prima tot op heden. Ik moet nog testen of 'ie ook soepel over wissels rijdt.
Waar ik nog geen oplossing voor heb: ik wil de lok nog wat verzwaren met een beetje lood (omdat ik de nodige massa heb weggehaald uit het front) maar ik vind daarvoor helemaal geen plek. Een idee?
Han
Roco Sik met Telex en Zimo ontkoppelfunctie
Vandaag mijn Sik in de herkansing. Ik heb een tijdje een Krois koppeling gehad, maar die werkt niet goed in combinatie met Marklin koppelingen. Ik had daarom al een tijd een Telexkoppeling met NEM schacht in bestelling, en deze is nu eindelijk geleverd (bestelnummer 117993, per twee).
Bovendien heeft mijn sikje voor ? 8,- vier nieuwe wieltjes (de vorige waren beschadigd).
Ik schakel de Telex met de speciale ontkoppelfunctie (CV 116). Als je goed kijkt rijdt 'ie eerst een stukje terug om de spanning van de koppeling te halen, dan ontkoppelen en dan heel even vooruit rijden. Perfect in combinatie met Marklin wagons.

Filmpje:



groet, Guus

Re: Roco Sik sleper
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco Sik sleper
Gewoon de originele van Roco. Het massaprobleem is vooralsnog opgelost door de massa k-kruiswissel iets op te lichten met een schroevendraaier,

Guus