Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

nieuwe loc's inrijden?

Gestart door brutes zaterdag 05 januari 2013, 14:45:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2012

offline
nieuwe loc's inrijden?
beste forum leden,

is het nodig om nieuwe loc's in te rijden?
zo ja,
wat is daarvoor de beste methode?

groet,
bert
Re: nieuwe loc's inrijden?
Hallo Bert,

Nieuwe loc's dienen ten alle tijden ingereden worden en wel op de volgende manier: minimaal een half uur op halve snelheid onbelast vooruit gevolgd door een half uur onbelast achteruit. Daarna de loc nazien en waar nodig een weinig olie.

Halve snelheid wil zeggen dat de snelheidsmeter, trafo o.i.d. halverwege staat.

Grt, Ronald.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Het is toch eerst olie er in, en dan pas rijden? Staat wel zo in de bijsluiter.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Blausee-Mitholz
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Hier gaan ze regelrecht de dienst in  :)

Mvg, Johan
Re: nieuwe loc's inrijden?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Citaat van: Ronald69 op zaterdag 05 januari 2013, 15:00:03
Nieuwe loc's dienen ten alle tijden ingereden worden en wel op de volgende manier: minimaal een half uur op halve snelheid onbelast vooruit gevolgd door een half uur onbelast achteruit. Daarna de loc nazien en waar nodig een weinig olie.
Als dat zo zou zijn, dan had het wel in de gebruiksaanwijzing gestaan.
Inrijden is flauwekul en deed men 25 jaar geleden bij nieuwe auto's.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Een kwartiertje héén en een kwartiertje wéér vind ik persoonlijk al een heel karwei. Uit "verantwoordelijkheidsgevoel" hou ik het daar af en toe maar bij......

Ik heb de indruk dat het advies van de producent hoofdzakelijk gegrond is op het feit dat dan de koolborstels zich wat mooier aan het roterende anker hebben kunnen aanpassen.

Ik denk dat Johan wel gelijk heeft!

Gegroet,

Rob
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2008

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Maar dan moet je hem toch iedere keer inrijden ? (als ie nieuwe borstels krijgt)
Maar verder denk ik dat Ad nog het beste idee hieromtrent heeft  :)
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
tsja, bij een auto zijn er heel wat meer onderdelen die moeten inlopen op elkaar, en daar hoeft het tegenwoordig zelfs nog maar zelden bij.

Maar baad het niet, dan schaad het niet.

Roy
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Ad heeft gelijk, het is compleet flauwekul!
Werken met dat ding, een sleep er achter en als het ff kan klimmen!
Wel na een uur of 4 even de kap er af en kijken of er niks droog loopt, zo ja een druppie olie hier en daar.
Ben al 40 jaar zo bezig.

grt Piet.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Citaat van: Ronald69 op zaterdag 05 januari 2013, 15:00:03
Nieuwe loc's dienen ten alle tijden ingereden worden en wel op de volgende manier: minimaal een half uur op halve snelheid onbelast vooruit gevolgd door een half uur onbelast achteruit. Daarna de loc nazien en waar nodig een weinig olie.

Heb mijn TRAXX 666 (Zebra), piepend uit de winkel gekregen.
En bovenstaand scenario nauwlettend uitgevoerd. Hij rijdt nu als een zonnetje.
(anderen ook wel enigzins voorzichtig laten draaien (en die draaien 'nog steeds' goed)).

Wat is wijsheid.....?

"Een voorzichtig mens krijgt altijd zijn zin"  >:-D.

Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2011

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Loks worden af fabriek al ingereden! Dus voor je gaat rijden even een drupje olie en rijden maar!
gr Wally
Re: nieuwe loc's inrijden?
Ronald heeft gelijk. Bij een motortje met koolborstels is het verstandig eerst in te rijden, koolborstelloos hoeft dat in principe niet. Mechanisch gezien is het wenselijk dat de onderdelen onderling op een correcte manier in kunnen slijten. Dat doe je met inrijden.
Sowieso geldt dat ook voor de overige onderdelen. Inrijden is dus raadzaam.

Vergelijkingen met auto´s slaan natuurlijk nergens op, dat is een totaal andere techniek. De opmerkingen over het inrijden in de fabriek is niet correct. Een testrondje vooruit/achteruit wordt uitgevoerd, dat kan je geen inrijden noemen.

Niet inrijden is ook een keuze.

Groet,
HP TEE
Re: nieuwe loc's inrijden?
Blausee-Mitholz
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Sorry, ik zie het verschil niet tussen zgn inrijden en niet inrijden.
Treinen komen hier nieuw uit de doos. Krijgen olie op smeerpunten waar nodig en gaan de dienst in. Klaar.
Koolborstels merken heus niet of er een trein achter hangt of niet.
Hier wordt op modelsnelheid gereden dus full speed komt nooit voor een modelbaan is geen racebaan
Dus zgn inrijden vindt ik een iedergeval de grootste onzin die er bestaat.
Door gewoon te rijden en te gebruiken wordt de trein prima "ingereden"

Mvg, Johan.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 10 januari 2013, 23:26:54
Dus zgn inrijden vindt ik een iedergeval de grootste onzin die er bestaat.
Dan vraag ik me af waarom Roco het onbelast inrijden (half uur "heen" en half uur "terug" op half vermogen) voorschrijft / aanraadt. Dat zullen ze toch niet doen omdat ze het zo leuk vinden? Ik doe het in ieder geval wel en een loc (trein) wordt er echt niet slechter van.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Ik rij ook in.

Vwb auto's; Twee jaar geleden haalde ik mijn nieuwe auto op en daarbij werd vermeld dat ik de eerste 2500km niet boven de 4000 of 5000 toeren mocht rijden. Dus dat is ook niet ouderwets. :thumbup:

Groeten,
Masrc
Re: nieuwe loc's inrijden?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Citaat van: Ronald69 op zaterdag 05 januari 2013, 15:00:03
Hallo Bert,

Nieuwe loc's dienen ten alle tijden ingereden worden en wel op de volgende manier: minimaal een half uur op halve snelheid onbelast vooruit gevolgd door een half uur onbelast achteruit. Daarna de loc nazien en waar nodig een weinig olie.

Halve snelheid wil zeggen dat de snelheidsmeter, trafo o.i.d. halverwege staat.

Grt, Ronald.
Ik doe dat ook! Behalve met de olie want ik doe altijd te veel ....
Re: nieuwe loc's inrijden?
Aliebengalie
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Mijn mening.

Elke loc of treinstel die hier binnen komt is minimaal een halfuur aan de beurt met inrijden op diverse snelheden (nooit voluit) en voor en achteruit.
Alle beweegbare onderdelen moeten op elkaar nog inlopen.
Als je de loc al gelijk gaat belasten kan dit schadelijk zijn voor voor diverse beweegbare onderdelen.

Het is net zoals bij alle apparaten-motoren-beweegbare onderdelen alles moet op elkaar worden afgestemd.

Mvg: Alex
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
ik denk ook, dat het te maken heeft met het inlopen van de koolborstels op je collector. Het contactvlak zal in het begin nog niet 100% zijn, en daardoor wat minder goede stroomoverdracht. En als je de loc dan al stevig zou belasten, zal dit niet zo bevorderlijk zijn voor je collector.

Roy
Re: nieuwe loc's inrijden?
Aliebengalie
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
In tegenstelling tot eerdere berichten , zijn er toch wel af en toe duidelijke voorschriften te lezen dat hier naar verwijzen.

Mvg: Alex
Re: nieuwe loc's inrijden?
Blausee-Mitholz
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 12 januari 2013, 07:40:35
Het is net zoals bij alle apparaten-motoren-beweegbare onderdelen alles moet op elkaar worden afgestemd.

Duh, moeten bij Roco de plastiek tankwielen op elkaar inlopen  :roll: als dat zo zou zijn waren ze bij normaal gebruik snel versleten   :lol:

Bij ingebruikname gewoon spaarzaam olie op de smeerpunten en gewoon de dienst in.
Indien gesmeerd lopen de metalen draaiende onderdelen echt geen schade op van de paar gram belasting van de trein die er achter hangt. Daar ligt de trein echt niet wakker van.
Smeren voor ingebruikname is belangrijk, zgn inrijden zal mijn worst zijn.

Mvg, Johan.

BTW bij Roco Piko en Marklin-Hobbyloks zijn de plastiek tandwielen met vet gesmeerd, daar hoef je dus niets aan te doen. Vaak zie je metalen asjes met plastiek wormwietljes in messing busjes gelagerd. Daat een drupje olie op is aan te raden.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Soms moet je een model wel degelijk inrijden.
Pas geleden ook nog gehad met een oudere lok die nog nooit op de baan had gestaan.
Na wat onderhoud te hebben gepleegd,op de baan gezet.
Het eerste kwartier reed hij bepaald niet mooi maar erg schokkerig nu rijd hij prima.

Tony
Re: nieuwe loc's inrijden?
Aliebengalie
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Ja Johan ..... ze zetten het er zeker voor Jan met de korte achternaam op bij hun beschrijvingen en advies. :|

Maar geeft verder niets , ieder doet het op zijn eigen manier toch niet waar.

De een zus en de ander zo.  :D

Mvg: Alex
Re: nieuwe loc's inrijden?
Blausee-Mitholz
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Alex, geloof jij ook alles wat er in de krant staat  :roll: :roll: :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: nieuwe loc's inrijden?
Aliebengalie
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Uit de krant niet nee , maar wel wat motoren en tandwielen betreft ..... was vroeger al een gouden regel op school Johan  -

Ja , zelfs die ouwe heeft vroeger wat geleerd - niet veel geef ik toe , maar net genoeg om nu met treintjes te kunnen en mogen spelen.

Mvg: Alex
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Het type motor en aandrijving zijn mogelijk wel bepalend voor of en hoe er ingereden moet worden. Nieuwe motoren die voor het leven lang gesmeerd zijn hoeven waarschijnlijk ook niet in te lopen, maar de good old trommelcollectormotor met zijn enorme toleranties mogelijk wel. En dan met name de koolborstels, kijk eens hoeveel ruimte die hebben om te bewegen.

Andere vraag is of er verschil is tussen inrijden, of gewoon de dienst in gaan. Op de Ecos kan je wel zien dat een loc met wagons meer vemogen vraagt dan een loc zonder wagons. Verschil is er dus, of het relevant is voor het inlopen is een tweede.

Wat zegt M* documentatie eigenlijk?
Re: nieuwe loc's inrijden?
Heren,

Zijn we niet een heel klijn beetje aan het overdrijven????????????? We hebben het over een trein met een motortje en een paar tandwielen. Hele spannende onderdelen zitten er niet in die zo bijsonder op elkaar moeten in slijten, en de belastingen zijn dusdanig laag dat er weinig tussen de diverse onderdelen gebeurd. Zet die trein gewoon op je baan en ga er mee rijden, er zel echt niks mis gaan.

groeten JW

Re: nieuwe loc's inrijden?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Blijkbaar adviseert Roco om nieuwe loks een half voorwaarts en een half uur achterwaarts in te rijden. ==> Klik
Het kan zijn dat de door Roco gebruikte koolborstels moet inslijten op de collector.
Misschien dat de koolborstels in een Marklin lok beter zijn voorgevormd dan bij Roco.
Ik kan me niet voorstellen dat tandwielen op elkaar moeten inslijten, want daarvoor zijn ze veel te hard en zijn de krachten op de tanden veel te klein, om na een uur onbelast rijden al verschil uit te maken.
Marklin adviseert nergens dat je nieuwe loks moet inrijden, wel moet olieën.
Voor de verdeling van de olie door de aandrijving is inrijden niet nodig, want dat gebeurt tijdens normaal bedrijf ook.
Ik heb in ieder geval nog nooit een lok ingereden en nog geen problemen ondervonden.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Blausee-Mitholz
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Nou toeval wil dat ik te Houten net een hagel nieuwe Roco V60 in drie-rail meegenomen het.
Die mag zo uit de doos meteen aan de bak en haar kunsten vertonen  :D

Mvg, Johan
Re: nieuwe loc's inrijden?
Één van de redenen dat Roco aanbeveelt om nieuwe loc's volgens de gebruiksaanwijzing in te rijden is om de trekkracht te verhogen van de loc's.
Vandaar inrijden onbelast en halve kracht.

Grt, Ronald.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Blausee-Mitholz
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Inrijden een wondermiddel  8o waar komt die extra trekkracht dan vandaan  :roll:
Geloof je het zelf   :lol:  :-)

Mvg, Johan
Re: nieuwe loc's inrijden?
Citaat van: Ronald69 op zaterdag 12 januari 2013, 18:01:49
Één van de redenen dat Roco aanbeveelt om nieuwe loc's volgens de gebruiksaanwijzing in te rijden is om de trekkracht te verhogen van de loc's.
Vandaar inrijden onbelast en halve kracht.

Grt, Ronald.

zeg aub dat dit een geintje is, of dat je het in ieder geval zelf ook niet gelooft.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Blausee-Mitholz
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Citaat van: Ronald69 op zaterdag 12 januari 2013, 18:01:49
Één van de redenen dat Roco aanbeveelt om nieuwe loc's volgens de gebruiksaanwijzing in te rijden is om de trekkracht te verhogen van de loc's.
Vandaar inrijden onbelast en halve kracht.

Nou dan mag die nieuwe V60 van Roco in AC dat wondermiddel wel direkt gebruiken  :-(
Zo uit de doos blijft de lok op elke wissel hangen lees doorslippen. De fluister sleper heeft absoluut onvoldoende ruimte om over de verhoogde puko's te komen. In dit geval is de fluister sleper een flut sleper  :thumbdown:
Je mag net zolang inrijden als je wilt de lok zal nooit extra trekkracht vinden om zelfs als losse lok over de wissels te komen  :?

Dat wordt weer knutselen om er een fansoenlijke sleper onder te frutten die wel voldoende bewegingruimte heeft.
Wat een afgang weer voor Roco, mijn broek zakt af  :thumbdown:
En dat voor een hagel nieuwe lok van 120 euro  waar in de handleiding de onzin staat van inrijden, laat ze eerst testen of de aangeboden loks voor AC wel over alle wissels rijden van de enige 3-rail rails aanbieder Marklin.

Soms kan ik onze Ben begrijpen en ook op twee rail wissel willen overstappen  :?

Goed we dwalen een beetje af maar dat inrijden helpt hier echt niks aan  :thumbdown: das echt klinkklare onzin!

Met teleurgestelde groeten, Johan
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Johan,
voor dat geld heb je ook een 37654

en de mijne blijft niet op K-rail wissels hangen...
Re: nieuwe loc's inrijden?
Blausee-Mitholz
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Ja ja ja  maar ik heb met deze aanschaf dan ook een bedoeling mee.

Wordt even beetje off-topic.................

Ik heb een Roco V60 in BLS uitvoering omgebouwd van 2-rail naar 3-rail. Dat rijdt niet geweldig over wissels, flenzen zakken er in het puntsuk en het model heeft geen abs-je
Sleper heb ik er wel redelijk onder gekregen.

Mijn gedachte was koop een orginele Roco AC V60 heeft AC flenzen en abs-jes op één wielas en zet de kappen over het gaat mij echt om de speciale BLS uitvoering en je hebt een 100% goede lok.

Echter zie mijn relaas boven ^

Na een goede sleper er onder gefrut te hebben verwacht ik iets meer trekkracht dan met de omgebouwde 2-railer (ook zonder inrijden  :P )
Alleen je moet weer knutselen om dat te bereiken  :thumbdown:

Mvg, Johan
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
tsja, baat het niet, dan schaad het niet.

Roy
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
o ja, en over die trekkracht. Dit heeft dus te maken met wat ik zei. het contactvlak tussen koolborstels en collector is nog niet 100%, en dit moet dus even inlopen. Doe je dit bij een hoger vermogen, dan krijg je vonkoverslagen.

testje, breek maar eens een stukje af van je koolborstel, en ze de loc nogeens in. deze heeft een stukje minder vermogen.

dus om nou zomaar ONZIN te roepen, is wel erg kort door de bocht.

Roy
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
precies,
dan is inrijden misschien niet noodzakelijk,
echter na een hele tijd (in)rijden,
rijden de lok's aanmerkelijk soepeler...

koolborstels voegen zich,
de olie bereikt alle tanden,
vet op de asjes,
enz.
Re: nieuwe loc's inrijden?
Het contact oppervlak van de koolborstels is voor die maar mili-ampere's (nog geen 100 mA) ruim voldoende hoor daarvoor hoeven ze echt niet in te slijten ofzow hoor. Als ik bij echte treinen koolborstels heb geplaatst (ik werk bij Nedtrain) dan is het contact  ook direct voldoende, en die koolbostels zijn niet van te voren rond gemaakt ofzow, en daar gaat toch ongeveer 500 Ampere door.

Maar om nou niet al te negetief over te willen komen, baat het niet dan schaat het niet, maar persoonlijk vind ik het dikke onzin.

Re: nieuwe loc's inrijden?
Blausee-Mitholz
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Nou een up-date, onder de nieuwe Roco V60 AC een normale Marklin sleper gezet en ............ hij komt moeiteloos over elk wissel  :thumbup:
Door de AC flenzen van de wielen en één wiel-as met asb-jes ben ik nu te vreden over de rijeigenschappen.
Hij doet nu goed wat hij moet doen, een werktreintje bestaande uit een wagon of 3 a 4 netjes de helling op trekken en soepel over de wissels komen  :thumbup:

Nu nog de kappen met voetplaat overzetten.
Nieuw onderstel wordt met normaal rangerwerk gewoon ingereden  :thumbup: B)

Uhem ik heb nog een 2-rail Roco V60 te koop (MWB) voor een zacht prijsje  ;) :D

Mvg, Johan
Re: nieuwe loc's inrijden?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: nieuwe loc's inrijden?
Mooi ! :thumbup:
Dat heb je snel gedaan !
Re: nieuwe loc's inrijden?
Blausee-Mitholz
gast

Re: nieuwe loc's inrijden?
Vanavond de lok ge-fine-tuned, rijdt als een zonnetje. Een genot om mee te rangeren  :thumbup:

Max snelheid gehalveerd dus de lok wordt tijdens bedrijf netjes "ingereden"  :)

Mvg, Johan