Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wasbenzine

Gestart door Guus zaterdag 05 januari 2013, 12:14:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wasbenzine
Lid sinds: 2011

offline
Wasbenzine
Beste medeforumleden,

Ik maak mijn motoren regelmatig schoon met wasbenzine, maar ik vraag mij af of het ook mogelijk is het complete loopwerk van een stoomlok in de wasbenzine te dompelen, dus inclusief wielen, stangen etc. Of heb ik daarna geen verf meer over?

Graag jullie ervaringen,

Groet,

Guus
Re: Wasbenzine
Lid sinds: 2012

offline
Re: Wasbenzine
wasbenzine tast zover ik weet geen verf aan,
terpetine en thinner doen dat wel.

groet Winno
Re: Wasbenzine
dani
gast

Re: Wasbenzine
ik heb al een paar volledige draaistellen (die zwart of grijs gelakt waren) in de  WB gekieperd , een nachtje laten weken en dan gereinigd en gedroog... niks aan de hand ....

Anders kan je als alternatief misschien eens een ultrasoonreiniger proberen ?  ik heb er net eentje aangeschaft en ga het binnenkort testen op een oud BR 38 stoomlokje...
Re: Wasbenzine
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wasbenzine
Mooi, we gaan het proberen,

Guus
Re: Wasbenzine
Spoorman
gast

Re: Wasbenzine
Denk wel om eventuele lichtgeleiders. Die worden namelijk een beetje errug mat in de wasbenzine.

Gr, Ben.
Re: Wasbenzine
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wasbenzine
 :thumbup: like :)
Re: Wasbenzine
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wasbenzine
Alcohol 70% is ook een goed middel. Ruikt minder iirritant. Geen 96% gebruiken want die tast wel de verf aan. (verdunnen met water kan ook).
Flesjes van 200 ml zijn verkrijgbaar bij de grote kr** en trekp** et*s ketens. (ongeveer 1,80 per 200ml)
Re: Wasbenzine
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re: Wasbenzine
Citaat van: fredrans op zaterdag 05 januari 2013, 23:01:12
Alcohol 70% is ook een goed middel. Ruikt minder iirritant. Geen 96% gebruiken want die tast wel de verf aan. (verdunnen met water kan ook).

Ik vermijd alles wat water bevat :warning:. Water met bepaalde onderdelen geeft roest....... :(

Groet,
Hugo
Re: Wasbenzine
rovanko
gast

Re: Wasbenzine
Citaat van: dani op zaterdag 05 januari 2013, 12:27:50
als alternatief misschien eens een ultrasoonreiniger proberen ?  ik heb er net eentje aangeschaft en ga het binnenkort testen op een oud BR 38 stoomlokje...

Het enige wat ik opmerk is: BEZINT EER GE BEGINT.

Een locomotief is geen bril die de opticien op die manier weer toonbaar maakt!

Gegroet,

Rob
Re: Wasbenzine
dani
gast

Re: Wasbenzine
dat is waar, Rob.  Maar wie niet waagt, blijft maagd .   Ik zie er geen graten in zolang ik "met verstand" de delen er in doe die mogen en er geen bijtende produkten in gooi.  Tenzij iemand anders negatieve ervaring heeft hiermee, dan hoor ik het graag.   Sorry Guus voor het even "kapen" van je topic.
Re: Wasbenzine
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wasbenzine
Geen probleem Dani,

Wat is trouwens een ultrasoon reiniger? iemand die heel erg hard 'Boeh' roept waardoor de loc ineens schoon wordt?

serieus nu, ik ken het niet, wat is het?

Guus
Re: Wasbenzine
dani
gast

Re: Wasbenzine
even gaan kijken bji het topic "niet modelspoor aanwinsten van 2013" laat je een foto zien van het toestelletje dat ik heel recent heb aangeschaft.

Het is in feite een soort bakje waar je water in doet, al dan niet met speciale reiningsconcentraten, en waar door middle van hoogfrequente trillingen het vuil als het ware los getrild wordt.    Het feit dat je water gebruikt laat dus wl al vermoeden : geen ijzeren voorwerpen als je roest wil vermijden.

Het is uitermate geschikt om juwelen; brillen, en ander kleinoden (ook bvb tandprotheses) te reinigen.  Maar ook voor asjes en tandwieltjes waar flink wat smurrie of vet op aangekoekt zit kan het wel eens helpen.    Ik heb het de eerste keer gebruikt om de airbrush mee te reinigen deze week en 't leek redelijk te werken.
Re: Wasbenzine
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wasbenzine
Duidelijk en inderdaad mooi voor de airbrush,

Tot nu toe ben ik heel tevreden met een badje wasbenzine, en nu ik weet dat het veilig is voor de lak kan ik met een gerust hart het drijfwerk van de stoomlok er in gooien. Resultaten komen tzt wel terug bij het ombouwtopic,

Groet,

Guus
Re: Wasbenzine
philippe_007
gast

Re: Wasbenzine
dani,
kan je geen wasbenzine ipv water gebruiken in de ultrasone ?
ben nl ook aan het overwegen om zo'n ultrasone te kopen.

mvg,
philippe
Re: Wasbenzine
cgraaf
gast

Re: Wasbenzine
Met betrekking tot gebruik van een ultrasoonreiniger: ik heb wel eens begrepen dat dit de perfecte methode is om de verf van je onderstellen of lockappen af te krijgen.

Ik zou er dus heel erg mee oppassen!

Gr,
Chris
Re: Wasbenzine
nobody
gast

Re: Wasbenzine
Citaat van: cgraaf op maandag 07 januari 2013, 12:40:06
Met betrekking tot gebruik van een ultrasoonreiniger: ik heb wel eens begrepen dat dit de perfecte methode is om de verf van je onderstellen of lockappen af te krijgen.
De ultrasoonreiniger lost perfect de aangekoekte verf in/aan je airbrush op. Dus...
( Door schade & schande wordt men wijs )
Re: Wasbenzine
dani
gast

Re: Wasbenzine
eeuuuhhh... niet echt.  Wasbenzine in een ultrasoonbad heb ik nog niet geprobeerd en gezien de aard van dat produkt benik niet echt geneigd om dat te gaan doen. 
En inderdaad Wim, je hebt daar een heel sterk punt ivm de verf.  Dan toch misschien beter niet doen.  Of gewoon als test met iets dat toch al niet meer "verloren gaat".
Re: Wasbenzine
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wasbenzine
Uit het Märklin servicehandboek 0743 paragraaf 7.9:

Belangrijk om te weten: maak locomotieven nooit schoon met verdunning en/of wasbenzine, want hiermee beschadigt U de kunststofonderdelen on- herroepelijk. Verder maakt verdunning/wasbenzine kunststof broos, waardoor delen kunnen afbreken.
Belangrijk is, dat na elke reiniging de noodzakelijke onderdelen van de locomotief weer gesmeerd wor- den. Zie verder.


Dit handboek is te vinden op de Nederlandse Märklin site. Ook ultrasoon reinigen komt aan de orde.
Re: Wasbenzine
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wasbenzine
Guus e.a.

Tot een paar jaar terug maakte ik lok voor ombouw naar digitaal altijd schoon met spiritus.
Werkte goed maar maakte de boel niet altijd goed en taste bij sommige loks toch de verf op de drijfstangen aan.
Sinds een jaar of 4 een ultrasoon apparaatje. Voor een ombouw demonteer ik de lok (behalve de (tand)wielen) en maak hem in het apparaat schoon. Ik gebruik hiervoor lauw water met een scheut afwasmiddel. Zowel het chassis met aandrijving als de kap (metaal of kunststof) komen er brandschoon uit zonder dat de lak is beschadigd. Inmiddels op deze manier al zo`n 30 loks behandeld.
Een nadeel van wasbenzine, terpetine e.d. dat het bij oude loks met omschakelreais maar ook de veldspoel de isolatie aantast.

gr digibert