Citaat van: Kappa op maandag 27 augustus 2012, 00:15:08
Zie detail uit de explosie tekening.
Hallo Kappa,
Uit de explosietekening meen ik dus te mogen concluderen dat er hier sprake is van een "doodgewone" Märklin kortkoppeling die in een universele NEM-koppelingshouder kan worden gestoken. Er is op de tekening dus
geen sprake van een Telex-koppeling. Maar Märklinman schrijft dat hij de loc ontkoppelen kan met behulp van een MS 2. Dat zou erop kunnen duiden dat er vanuit de MS2 een impuls naar de tenderkoppeling kan worden gestuurd die dan tot ontkoppeling leidt. Of is bedoeld dat een ontkoppel
rail door een MS2 kan worden geactiveerd waardoor de ontkoppeling tot stand komt? Het blijft me voorlopig onduidelijk.
Overigens zou om een goede koppeling tussen de aangehangen wagen en de loc-tender te bewerkstelligen beiden van een Märklin- of Roco
Universele kortkoppeling kunnen worden voorzien. Die beide kortkoppelingen hebben van die "uitsteeksels naar voren" die de koppelingen onderling op dezelfde hoogte houden (lees: op dezelfde hoogte "dwingen"). De genoemde kortkoppelingen kan je zondermeer door elkaar gebruiken. De Roco koppeling kwam pas op de markt toen de Märklin kortkoppeling al beschikbaar was. Roco heeft zijn model van de Universele koppeling toen zodanig geconstrueerd dat deze zondermeer op een Märklin kortkoppeling past.
Zonder foto van de onderzijde van de tender van de loc van Märklinman of nadere verduidelijking schieten we voorlopig dus niet op.
Ik hoop dat Märklinman meeleest en reageert.
Gegroet,
Rob