Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan ontwerp in uitvoering + uitleg

Gestart door rscosworth zondag 03 juni 2007, 13:44:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Goede middag!

Mijn vader en ik zijn druk aan het bouwen. We maken een baan naar duits/nederlands voorbeeld in tijdperk V.

De baan wordt bestuurd dmv een control unit, een control 80f en een interface met laptop.

Op de vorige baan hadden we geen vaste routes voor treinen. Door middel van spoorbezetmelding reden te treinen willekeurig over de leegstaande sporen. Doordat je met elke trein willekeurig kon rijden kwam het dus voor dat je met de ene trein altijd reed, terwijl een andere een maand lang op een spoor stond te verstoffen.

Hier wilde ik verandering in brengen. We proberen nu zo realistisch mogelijk te rijden. Alle treinen rijden een vast traject over de baan op 3 niveau's. Elk spoor bij een station heeft een contactrail. Zodra een vertrekkende trein hier overheen rijd, schakeld de laptop de complete rij-weg om. De vertrekkende trein komt dus altijd op de goede bestemming, welke altijd hetzelfde is.

Alle standplaatsen van de treinen zijn ingetekend.

De baan bestaat uit 4 "onderdelen".
* Kopstation zuid op niveau 3
* Rangeer terrein op niveau 2
* Station noord op niveau 1
* Museumbaan op niveau 1+2


Te beginnen met station zuid:

Hier zie je een kopstation met 3 sporen.
Het onderste spoor is voor lange afstandstreinen. (ice en interregio)
Middelste is voor korte afstandstreinen. (dubbeldekker en intercity)
Bovenste is voor internationale treinen. (SBB  en NS)

De interregio, intercity en dubbeldekker rijden met stuurstand.
Deze 3 en de ice pendelen heen en weer tussen station noord en station zuid.
De internationale treinen doen dit ook, maar hiervoor moet eerst de lok gewisseld worden. Deze staan rechts opgesteld
De ns 1700 en 1100 trekken de icr. De re460 en ae6/6 trekken de sbb euro-city.

Station noord bestaat ook uit 3 sporen. Wanneer de ice vertrekt van zuid, dan schakeld deze alle wissels in de juiste stand, zodat deze direct op het goede spoor terrecht komt. De interrregio vertrekt gelijktijdig van station noord. En komt automatisch bij station zuid op het goede spoor terrecht.

Het zelfde verhaal gaat op voor de dubbeldekker en intercity, en ook voor de 2 internationale treinen.






Vervolgens het rangeerterrein:

Het terrein bestaat uit 5 sporen, waarvan een aantal met omloop mogelijkheid.
Hier staan standaard genoeg lokomotieven klaar om de samengestelde goederentreinen te trekken.

Op het terrein liggen diverse ontkoppelrails. Ook rijd er een rangeerlok (v160) rond, om de treinen samen te stellen.

Beneden op niveau 1 zijn 2 opstel sporen. Wanneer daar een goederentrein vertrekt, schakeld deze alle wissels zo om, zodat deze op het rangeerterrein terrecht komt. Tegelijkertijd vertrekt een goederentrein van het rangeerterrein, welke automatisch op het opstel spoor op niveau 1 terrecht komt.


Op niveau 2 zie je ook een rangeer terrein met draaischijf. Dit gedeelte is qua functie gelijk aan het andere rangeerterrein, alleen hier word gereden met lokomotieven uit tijdperk III. Niveau 1 bevat een halte voor deze treinen. Wanneer daar een trein vertrekt, schakeld deze alle wissels in de juiste stand zodat deze op het rangeerterrein uitkomt. Gelijk tijdig vertrekt een trein vanaf het rangeerterrein die bij de halte uit komt.






Tot slot de "keerlus":

Station noord, de halte en de opstelsporen voor goederentreinen liggen in 1 grote keerlus. De keerlus bestaat uit een buitenste ring (tegen de klok in), en een binnenste ring (met de klok mee).

Goederentreinen rijden altijd over de buitenste ring, "de (b)ve(t)luwe-lijn".
In de buitenste ring zijn 2 opstel sporen te zien.


De museumtreinen en personentreinen rijden altijd over de binnenste ring.
Hier vind je eerst de halte, en vervolgens het 3 sporige station noord.

Station noord heeft 2 kopsporen, en 1 doorgaande lijn voor de internationale treinen.


___________________________


Zo, dat was een heel verhaal! Ik hoop dat jullie er iets van begrepen hebben ;)

Het zou leuk zijn als jullie hier ideeën uit op kunnen doen.

We zijn nu zo ver dat alles er al ligt, op station zuid (niveau 3) na.
Eerst maar langs de bouwmarkt om hout te halen.
Dan de baan goed inrijden en stof vrij maken. Dan moet alles nog aangesloten worden, en de rijwegen in de laptop zetten.

Als de rails er allemaal ligt, volgen de foto's!







Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Heey rscosworth (naam??¿¿),

Erg mooi baanplan.
Erg goed over nagedacht hoe je het helemaal gaat doen.
Ik ben erg benieuwd naar de foto's hoe het er in het echt uit gaat zien.
Zoals nu ziet het er aardig groot uit.

Groetjes Antal.

Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
'k moet me inderdaad nog even voorstellen in het voorstel topic ;)

De afmetingen zijn +/- 5,50 x 2,50.

We hebben nog een aantal zwitserse treinen. De toekomst is om vanaf station zuid nog verder omhoog te gaan.
We moeten alleen nog bedenken hoe en waar. Tot die tijd blijven die treinen in de vitrine.

Ook hebben we nog een niet-marklin treinstel (tis een schande ;) )
Dit is een plan-v in de groene kleurstelling. Deze moet nog omgebouwd worden naar digitaal. Dan krijgt deze ook "ergens" zijn eigen spoorlijntje.
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Hallo,

Zeer interessant baanplan, ziet er indrukwekkend uit.

Groetjes,

Minto :D
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Citaat van: rscosworth op zondag 03 juni 2007, 14:09:33
'k moet me inderdaad nog even voorstellen in het voorstel topic ;)

De afmetingen zijn +/- 5,50 x 2,50.

We hebben nog een aantal zwitserse treinen. De toekomst is om vanaf station zuid nog verder omhoog te gaan.
We moeten alleen nog bedenken hoe en waar. Tot die tijd blijven die treinen in de vitrine.

Ook hebben we nog een niet-marklin treinstel (tis een schande ;) )
Dit is een plan-v in de groene kleurstelling. Deze moet nog omgebouwd worden naar digitaal. Dan krijgt deze ook "ergens" zijn eigen spoorlijntje.

Heey Richard,

Je hebt verdiepingen op de baan.
Heb je er ook scenery bij of heb je dit nog niet?
Het klinkt erg mooi en ben ook erg benieuwd hoe het er ongeveer uitziet.
Zo ja hoe gaat het landschap eruit zien.
Ik ben erg benieuwd.

Groetjes Antal.
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
We wonen hier al 18 jaar, en hebben al een aantal banen gehad. Iedere keer zeiden we: "als hij klaar is gaan we beginnen aan de scenery"...

Maar dit is er nooit van gekomen.. we rijden al 18 jaar over kale planken ;)

Ik heb wel foto's van het eerste ontwerp. De baan was bijna hetzelfde, alleen dan hadden we op niveau 3 een keerlus ipv kopstation.
En het rangeer terrein was ons hoofdstation.





































De foto's van de huidige baan zal ik posten in het foto-topic
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Holy M@%%^$##!# :!: :!: :!: Wat een gigantische hoeveelheid supergave locs en treinen. Ik ben er stil van...I'm sorry, need a minute to recover :|
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Nu Rolf toch even aan het bijkomen is kan ik mooi even zeggen wat ik ervan vindt. :D
Ikz ei dat je erg mooi materiaal hebt.
En nu ik het een beetje gezien heb weet ik ook precies wat je bedoelt.
Ik vind het er fantastisch uitzien.
Ook al is het een kale boel het sporenplan plus de treinen zijn wonder schoon.
Ik zie dat jij ook de DR212 met dubbeldek stam hebt die heb ik ook. :P
Voor de rest staat er echt ontzettende gave treinen.
Bedankt om de foto's te laten zien.
Je hebt me weer op een paar kleine ideetjes gebracht. ;)

Groetjes Antal.
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
bijgekomen? haha

ik heb de baan even "tijdelijk" neer gelegd. zo handig die c-rail, met 10 minuten ben je klaar!

de foto's zijn alleen van de aanpassingen. de onderste keerlus is nog hetzelfde (op 1 ontwerpfoutje na)


We beginnen bij de nieuwe wisselstraat:

De linker 2 sporen gaan omhoog richting station zuid (kopstation)
De rechter 2 sporen gaan naar het rangeer terrein.
Hierin heb je de mogelijkheid om van rijbaan te wisselen

Na de bocht:

Hier zie je de afslag naar het "museum" gedeelte

De eerste wisselstraat:

Links de 2 sporen richting kopstation
Midden de 5 sporen voor goederen treinen.
Rechts de 3 sporen voor het "museum" gedeelte

De tweede wisselstraat:

Met omloop mogelijkheid

Voor het kopstation kan je nog wisselen van spoor:


Het begin van het kopstation:


Zoals je ziet ligt het kopstation nog op niveau 2.
Als we hout gehaald hebben, dan wordt deze opgehoogd en worden de sporen gelegd.


Deze stonden nog niet op de foto:

Staat op een niet aangesloten zij-spoor, want hij moet nog naar digitaal omgebouwd worden

De rollende landstrasse:



In de onderste keerlus vond ik nog een ontwerp foutje. Het gaat om de buitenste ring met 2 na elkaar liggende opstelsporen voor goederentreinen.



Tussen de 2 opstelsporen had je de mogelijkheid om van het linker spoor naar het rechterspoor te kunnen, en visa versa..
Dit koste 4 wissels. Nu ga ik van 2 sporen naar 1 spoor, en vervolgens weer van 1 spoor naar 2 sporen.

De baan is nu helemaal geöptimaliseerd. Elke wissel ligt er met een reden, en er liggen geen onnodige sporen.

Nu heb ik alleen wissels over. 'k Ga nog even goed na denken waar ik deze plaats. Het is zonde om ze zomaar ergens neer te leggen zonder reden.

Ideeën?



Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
*BOENK*
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Hallo rscosworth,


En daar gaat Rolf voor een tweede keer  8)

Maar wat een treinen zeg
en ook inderdaad goed nagedacht over het banenplan

ga zo door
ben benieuwd naar de volgende up

gr.  Frans


Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Heey,

Dat ziet er al fantastisch uit zeg!
Ik heb even geen idee hoe je die wissel moet leggen.
Het ziet er al fantastisch uit!

Groetjes Antal.
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Hallo RSCOSWORTH :P

Je hebt een goed doordacht railplan, veel mooie treinen.
Wacht op meerdere foto's en vorderingen van de baan.


Piwie
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
 :shock: *zucht*

Ergens in mijn leven heeft er toch een wissel verkeerd gestaan......




:mrgreen: :mrgreen: :wink:
Re: Baan ontwerp in uitvoering + uitleg
Citaat van: Spoorniet op zondag 03 juni 2007, 22:27:17
:shock: *zucht*

Ergens in mijn leven heeft er toch een wissel verkeerd gestaan......




:mrgreen: :mrgreen: :wink:

Nou anders bij mij wel.

Niet alleen Rolf moet even bijkomen Antal  :shock:

Henk-Jan.