Goede middag!
Mijn vader en ik zijn druk aan het bouwen. We maken een baan naar duits/nederlands voorbeeld in tijdperk V.
De baan wordt bestuurd dmv een control unit, een control 80f en een interface met laptop.
Op de vorige baan hadden we geen vaste routes voor treinen. Door middel van spoorbezetmelding reden te treinen willekeurig over de leegstaande sporen. Doordat je met elke trein willekeurig kon rijden kwam het dus voor dat je met de ene trein altijd reed, terwijl een andere een maand lang op een spoor stond te verstoffen.
Hier wilde ik verandering in brengen. We proberen nu zo realistisch mogelijk te rijden. Alle treinen rijden een vast traject over de baan op 3 niveau's. Elk spoor bij een station heeft een contactrail. Zodra een vertrekkende trein hier overheen rijd, schakeld de laptop de complete rij-weg om. De vertrekkende trein komt dus altijd op de goede bestemming, welke altijd hetzelfde is.
Alle standplaatsen van de treinen zijn ingetekend.
De baan bestaat uit 4 "onderdelen".
* Kopstation zuid op niveau 3
* Rangeer terrein op niveau 2
* Station noord op niveau 1
* Museumbaan op niveau 1+2
Te beginnen met station zuid:

Hier zie je een kopstation met 3 sporen.
Het onderste spoor is voor lange afstandstreinen. (ice en interregio)
Middelste is voor korte afstandstreinen. (dubbeldekker en intercity)
Bovenste is voor internationale treinen. (SBB en NS)
De interregio, intercity en dubbeldekker rijden met stuurstand.
Deze 3 en de ice pendelen heen en weer tussen station noord en station zuid.
De internationale treinen doen dit ook, maar hiervoor moet eerst de lok gewisseld worden. Deze staan rechts opgesteld
De ns 1700 en 1100 trekken de icr. De re460 en ae6/6 trekken de sbb euro-city.
Station noord bestaat ook uit 3 sporen. Wanneer de ice vertrekt van zuid, dan schakeld deze alle wissels in de juiste stand, zodat deze direct op het goede spoor terrecht komt. De interrregio vertrekt gelijktijdig van station noord. En komt automatisch bij station zuid op het goede spoor terrecht.
Het zelfde verhaal gaat op voor de dubbeldekker en intercity, en ook voor de 2 internationale treinen.
Vervolgens het rangeerterrein:

Het terrein bestaat uit 5 sporen, waarvan een aantal met omloop mogelijkheid.
Hier staan standaard genoeg lokomotieven klaar om de samengestelde goederentreinen te trekken.
Op het terrein liggen diverse ontkoppelrails. Ook rijd er een rangeerlok (v160) rond, om de treinen samen te stellen.
Beneden op niveau 1 zijn 2 opstel sporen. Wanneer daar een goederentrein vertrekt, schakeld deze alle wissels zo om, zodat deze op het rangeerterrein terrecht komt. Tegelijkertijd vertrekt een goederentrein van het rangeerterrein, welke automatisch op het opstel spoor op niveau 1 terrecht komt.
Op niveau 2 zie je ook een rangeer terrein met draaischijf. Dit gedeelte is qua functie gelijk aan het andere rangeerterrein, alleen hier word gereden met lokomotieven uit tijdperk III. Niveau 1 bevat een halte voor deze treinen. Wanneer daar een trein vertrekt, schakeld deze alle wissels in de juiste stand zodat deze op het rangeerterrein uitkomt. Gelijk tijdig vertrekt een trein vanaf het rangeerterrein die bij de halte uit komt.
Tot slot de "keerlus":

Station noord, de halte en de opstelsporen voor goederentreinen liggen in 1 grote keerlus. De keerlus bestaat uit een buitenste ring (tegen de klok in), en een binnenste ring (met de klok mee).
Goederentreinen rijden altijd over de buitenste ring, "de (b)ve(t)luwe-lijn".
In de buitenste ring zijn 2 opstel sporen te zien.
De museumtreinen en personentreinen rijden altijd over de binnenste ring.
Hier vind je eerst de halte, en vervolgens het 3 sporige station noord.
Station noord heeft 2 kopsporen, en 1 doorgaande lijn voor de internationale treinen.
___________________________
Zo, dat was een heel verhaal! Ik hoop dat jullie er iets van begrepen hebben

Het zou leuk zijn als jullie hier ideeën uit op kunnen doen.
We zijn nu zo ver dat alles er al ligt, op station zuid (niveau 3) na.
Eerst maar langs de bouwmarkt om hout te halen.
Dan de baan goed inrijden en stof vrij maken. Dan moet alles nog aangesloten worden, en de rijwegen in de laptop zetten.
Als de rails er allemaal ligt, volgen de foto's!