Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Aansluiten ms2 op ringleiding

Gestart door Albertanadigi zaterdag 05 januari 2013, 16:41:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten ms2 op ringleiding
Albertanadigi
gast

Aansluiten ms2 op ringleiding
Beste forumleden,
Mijn eerste vraag op dit forum, dus nog wel even wennen. Eerst maar even voorstellen. Albert is de naam en na 16 jaar is het märklinvirus weer uit de doos. Wel veel veranderd. In 1996 nog net geroken aan de Deltamodule met mijn m-rail baan. Bouw nu om naar naar K-rails. Baan is ontworpen en op de beurs in Houten is een MS-2 station aangeschaft. Er rijden tegelijk max 5 locs. Eerste schreden op digitale märklin pad zijn gezet. Op eerste proefovaaltje ms2 aangesloten op aansluitrail 2290 en locs rijden.... Daarna ms2 en aansluitrail in nieuwe baan opgenomen en dan beginnen de vragen. De loc rijdt maar naar twee kanten ongeveer 2 meter. Dan geen spanning meer. Heb inmiddels een ringleiding onder de baan gemonteerd, zoals ik heb afgekeken van de verschillende voorbeelden die op het net te vinden zijn.
Vandaag volgens het boekje de eerste soldeerkunsten vertoond. Dat ging op zich goed, bruine draad aan buitenkant raillasje en rode draad aan koperstukje onder de k rail in het midden en deze op de ringleiding gesoldeerd. Ook de draden van ms2 zo op de ringleiding gesoldeerd, bruin bij bruin en rood bij rood.
Overigens vind ik de draadjes die aan de ms2 zitten wel erg dun en ik heb voor de verbinding van de k rail naar de ringleiding ook dergelijke dunne draadjes gebruikt.
Daarna de eerste test, en.... Er gebeurde niets... Alleen ging de ms2 naar een paar seconden spontaan op STOP.
Kan iemand deze beginner op het digitale pad aan informatie helpen over de vraag: wat doe ik niet goed?
Albert
Re: Aansluiten ms2 op ringleiding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluiten ms2 op ringleiding
Als je MS zo snel op STOP gaat is er waarschijnlijk toch ergens kortsluiting.

Controleer de aansluitingen, want daar zit het meest waarschijnlijke probleem.
Kijk daarbij ook naar de koperlassen onder de raillassen.

Voor wat betreft de aansluitingen kun je vanaf de aansluitbox gewoon een koppelstukje maken met bijv een kroonsteentje.
Vanaf deze kroonsteen gebruik je dikkere draden (bijv. 0,40 mm2 of dikker om een ringleiding te maken.
Vanaf de ring kun je dan (binnen dezelfde stroomkring) weer aansluitingen naar het spoor maken.
(Ook eerst weer controleren op sluiting.)

Als je later gaat ombouwen naar meer stroomkringen (door gebruik te maken van boosters) kun je vanaf het koppelstukje de boosters ook van signaal voorzien.

John
Re: Aansluiten ms2 op ringleiding
Beste John,
Dank voor je snelle antwoord. Ik zal de aansluitingen langslopen en de ms2 draden via een kroonsteentje op de ringleiding aansluiten. Hopenlijk dan een beter resultaat
Albert