Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoe dom is een computer en software

Gestart door Anne W dinsdag 01 januari 2013, 23:14:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Hoe dom is een computer en software
Diegenen die op de laatste Eurospoor de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch gezien hebben, zal het wellicht opgevallen zijn dat er ook een aantal computerschermen met baanplan bij de baan stonden, dat terwijl de baan bestuurd wordt door een Raptor, die principieel geen beeldscherm heeft.

Deze optie is een poos geleden op mijn verzoek ontwikkeld en bestaat uit een interface en software bestaande uit een SpDrs60 baanplan en een Linux versie operating system.

Dit draait perfect op oude computers, maar ik wilde het nu eens proberen op mijn 3 jaar oude laptop met Windows 8, dus de cd met de sofware in de cd-lezer gestopt, computer aangezet, gereboot naar de CD.

De Linux versie begon te laden, liet zien dat hij wat geladen had, maar toen kwam de medeling dat hij een file niet vinden kon en dus moest stoppen met verder laden.

Natuurlijk heb ik mijn vriend geconsulteerd met de vraag "waarom", het antwoord was simpel, er is een stukje programma geladen, dit stukje programma gaat daarna op zoek naar de rest van de files (op de CD dus), maar het geïnstalleerde stukje software kan de weg naar de CD niet vinden.................

De les die elke gebruiker van modelspoor automatiseringssoftware hier uit moet trekken is dat je die domme computer en software alles, maar dan ook echt alles moet vertellen, want anders raakt hij gewoon de weg kwijt.

Groet, Anne W

Re: Hoe dom is een computer en software
Hallo Anne,

Weet niet zo goed wat ik met ´deze les´ moet. Als een install CD niet wil installen kun je moeilijk de PC de schuld geven. Beter programmeren lijkt me.
Niet iets waar een gebruiker iets van kan leren dus,

Groet,

Guus
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Tja,

Een pc doet alleen, wat hem geleerd is. Is zo slim als zijn ontwerper.
het ontbreken van een karakter kan het verschil zijn tussen alles of niets.

Gr. Marcel
Re: Hoe dom is een computer en software
het doet me een beetje denken aan 20 jaar geleden met de eerste PCs ...   Elke CD-ROM lezer had toen nog een DOS driver nodig.  En rara, hoe werd die driver dan soms aangeleverd ?  Juist, ja.. op een CD-ROM.   De  "slimme" fabrikanten leverden 'm op een diskette  (sommige mensen onder ons kennen dat nog wel)

Een andere anekdote uit die tijd is dat er op het scherm verscheen :    "Keyboard faillure or keyboard not detected.  Press  F1  to continue"

Voor de rest sluit ik me aan bij Guus en Marcel, en weet ik niet echt wat de relevantie van 't topic is, behalve dat het nog maar eens aanhaalt dat je de dingen moet gebruiken voor wat ze gemaakt zijn.
Re: Hoe dom is een computer en software
En lezen , heel veel lezen.

Die pc is niet dom , maar moet wel van de juiste info worden voorzien , hier uit blijkt alweer dat het de mensen zijn die er mee omgaan vaak dommer zijn doordat zij niet de juiste info verschaffen.

Zelfde als mensen een tomtom kopen.....mooi , maar als je niet opgeef  waar je naartoe wil , dan kom je er alleen op goed geluk....en misschien via enkele omwegen .... of never not..... :D

Mvg: Alex
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: Anne W op dinsdag 01 januari 2013, 23:14:47
De les die elke gebruiker van modelspoor automatiseringssoftware hier uit moet trekken is dat je die domme computer en software alles, maar dan ook echt alles moet vertellen, want anders raakt hij gewoon de weg kwijt.
Niet alleen gebruikers van modelbaansoftware moeten hier lessen uit trekken, iedere computergebruiker zou zich er over moeten verwonderen dat het wél werkt onder sommige omstandigheden.
Ik heb eens een hardware-software engineer gesproken die had de volgende stelling:
Mensen verwonderen zich over het feit dat hun computer het niet doet, maar het is een waarachtig wonder als het wél werkt.
En dat jouw computer geen Linux wil installeren, want zo is het en niet andersom, komt zo goed als zeker omdat je de opties voor de cdrom niet hebt meegegeven, tijdens installatie.
Vergeet niet dat Linux een heel basaal besturings systeem is en veel overeenkomsten vertoont met UNIX.
Unix is een OS voor professionals en niet zo maar geschikt voor mensen uit de Windows generatie.
Inmiddels heeft men er wel voor gezorgd dat Windows gebruikers zich thuis voelen op een Linux systeem, door het maken van een grafische gebruikers omgeving, maar het blijft een mutlitasking - multiuser server OS en géén werkplek omgeving.
Met alle gevolgen van dien een grote inzetbaarheid, maar ook arbeids intensief als het op installatie en onderhoud aankomt.
Iedere PC kan booten vanaf cdrom, maar dan is het klaar.
Elke vervolg actie zal moeten worden ge-coördineerd dmv instellingen.
Microsoft heeft dat ondervangen door in de installatie een script te gebruiken dat die afzonderlijke handelingen voor de gebruiker verricht.

Een goede WIKI waar dit 'probleem' wordt behandeld is te vinden op:
http://www.syslinux.org/wiki/index.php/SYSLINUX

Maar ook ik begrijp niet waarom dit issue hier op een modeltrein forum behandeld moet worden.
grt Piet.
Re: Hoe dom is een computer en software
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Hallo,

De grootste fout die mensen maken is dat ze ervan uitgaan dat een computer "denkt". Hij "denkt" niet, maar neemt alleen maar beslissingen in de vorm van "waar" of "niet waar" ("0"en "1"). Daar zit dan ook meteen de bottleneck. Als de vraagstelling niet goed is, of het vervolgpad klopt niet, loopt de zaak vast.
Niets meer en niets minder. Het gaat alleen een beetje sneller dan wij voor mogelijk houden.

Willie
Re: Hoe dom is een computer en software
Hoi,

Een computer is een dom ding. Doet alleen wat er wordt ingevoerd door degene die achter de computer zit. Niets meer en niets minder.
Dus zeggen hoe dom is een computer is een fabeltje. Een computer werkt met 0 en 1, meer niet.
Hij doet ook alleen maar wat hem wordt opgedragen in een snelheid die voor ons normaal gesproken iets te snel is.
Vervolgens laat de computer dan ook nog op een beeldscherm zien wat hij aan het doen is. Meer niet.

Mvg
Arie
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Hoi Piet,

Ik vind wel, dat Linux er erg op vooruit is gegaan sinds het van UNIX is gesplitst.
Vooral als je Ubuntu installeert, dan is het bijna net zo makkelijk als Windows en/of Mac OSX.
De meest desktop applicaties, die er worden aangeboden zijn redelijk stabiel en worden goed onderhouden.

In alle gevallen staat er achter elk OS een grote ploeg van mensen, al dan niet betaald, om het OS beter te maken.
Het is natuurlijk wel heel iets anders dan vroeger met ponskaarten, etc, maar in effect is het nog steeds hetzelfde, maar veel sneller. In alle software zitten veel fouten, want het programmeren is mensenwerk. Ik zeg altijd, dat 20% in het functioneren gaat zitten en 80% in het afhandelen van fouten. Dit laatste gebeurt vaak niet voldoende helaas.

Ik blijf het een sport vinden om alle verschillende operating systems bij te houden en hierop ook de treinbaan te bedienen. Ik gebruik nu een zeer kleine Raspberry Pi als besturing voor de treinen met iTrain of RocRail, want de Pi gebruikt Debian (Linux) als OS.

Mijn eerste grote computer (Digital PDP 8), die ik mocht bedienen, gebruikte ook daadwerkelijk de "0"en de "1" om te starten. Je moest namelijk met schakelaars de eerste stappen inbrengen, zodat de computer kon starten. Als je computer uitzette, bleef het geheugen in stand (ringkerngeheugen) en kon de computer na een stroomstoring gewoon verder waar deze gebleven was.

Groet,
Bert
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: Anne W op dinsdag 01 januari 2013, 23:14:47
De les die elke gebruiker van modelspoor automatiseringssoftware hier uit moet trekken is dat je die domme computer en software alles, maar dan ook echt alles moet vertellen, want anders raakt hij gewoon de weg kwijt.

Niet mee eens.

De gebruiker moet in dit geval geen les trekken maar de ontwikkelaar!!
Wees als ontwikkelaar voorbereid op alles wat fout kan gaan (en álles kán fout gaan). Sommige zaken  kun je zelf oplossen, sommige niet, dat geeft ook niet maar zorg ervoor dat de gebruiker voldoende informatie krijgt wát er fout gaat...

Koen (met inmiddels heel wat jaar ervaring in software ontwikkeling)
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Beste Koen (en alle andere lezers)

Jammer genoeg is de mens (of zelfs een grote groep samenwerkende mensen) ook niet perfect, dus kan een programma of zelfs een gewone "mechanische" machine niet voorbereid zijn op alles wat fout kan gaan en kan zeker niet voorbereid zijn op modelspoorders die denken dat "hun" programma heel slim is en de ontbrekende gegeven en "vinkjes" zelf wel zal invullen.

Nee dus, gevolgd door de uitroep "hij doet het niet", en dat is waarom ik dit voorbeeld van een computer die de weg terug nog geen eens kan vinden, gebruikte.

Groet, Anne W
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: Anne W op dinsdag 01 januari 2013, 23:14:47
De les die elke gebruiker van modelspoor automatiseringssoftware hier uit moet trekken is dat je die domme computer en software alles, maar dan ook echt alles moet vertellen, want anders raakt hij gewoon de weg kwijt.

Net als KNed: Niet mee eens. Gewoon een "domme" fout van de ontwikkelaar. Met mogelijk allerlei oorzaken (zoals: Niet goed programmeren, niet goed testen, e.d.). Dus geen les voor de gebruiker maar voor jouw vriend Anne.

Even voor jouw beeld: In alle software, weinig regels code of veel regels code zitten grote en kleine foutjes. Ook in programma's die al uit de oertijd van de pc stammen (zoals de raptor) Deze foutjes kunnen soms hele grote gevolgen hebben, soms zijn ze alleen maar lastig.

En ik ben het met Piet eens: Dit hoort niet thuis hier op het forum. Heeft niets te maken met modelspoor. Anne zoekt een aanleiding om iets over de Raptor te schrijven.

Groeten Ronald.
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: ronaldk op woensdag 02 januari 2013, 22:05:55
Anne zoekt een aanleiding om iets over de Raptor te schrijven.

Die indruk had ik ook  >:-D

Groet,

Guus
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 02 januari 2013, 10:50:52
En lezen , heel veel lezen.
Die pc is niet dom , maar moet wel van de juiste info worden voorzien , hier uit blijkt alweer dat het de mensen zijn die er mee omgaan vaak dommer zijn doordat zij niet de juiste info verschaffen.
Zelfde als mensen een tomtom kopen.....mooi , maar als je niet opgeef  waar je naartoe wil , dan kom je er alleen op goed geluk....en misschien via enkele omwegen .... of never not..... :D
Mvg: Alex

Haha Alex.

Altijd dus.....  :D  :D  :D

Gr. Marcel
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Heren,

Vraagje: waarmee heeft Wim Ros het zo druk op het Koploper Forum, juist, met mensen die denken dat een computer en software zo slim zijn dat ze hun "te weinig vertellen aan de computer" zelf wel invult.

Overigens geldt dat ook voor de Raptor, want dat is ook zo'n "domme" computer.

Dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic, het dreigt weer te ontaarden

Groet, Anne W
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: Anne W op woensdag 02 januari 2013, 23:29:01
Heren,

Vraagje: waarmee heeft Wim Ros het zo druk op het Koploper Forum, juist, met mensen die denken dat een computer en software zo slim zijn dat ze hun "te weinig vertellen aan de computer" zelf wel invult.

Overigens geldt dat ook voor de Raptor, want dat is ook zo'n "domme" computer.

Dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic, het dreigt weer te ontaarden

Groet, Anne W

Helaas Anne is dit domme praat.

Koploper software mogelijkheden zijn meer als het dubbele van Raptor en bug vrij.

Hou het eerlijk en simpel , voor beginners is Raptor zeker toepasbaar.

wil.
Re: Hoe dom is een computer en software
floppy van 174kb een tientje
Re: Hoe dom is een computer en software
Anne het gaat al helemaal mis in regel 3:
ik wilde het nu eens proberen op mijn 3 jaar oude laptop met Windows 8, dus de cd met de sofware in de cd-lezer gestopt, computer aangezet, gereboot naar de CD.


:o) Je had die Windows 8 eraf moeten gooien en Linux op de HDD moeten installeren.
Hup, everything at once, in de prullenbak dan.

Cor
Re: Hoe dom is een computer en software
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: willem22 op donderdag 03 januari 2013, 00:24:12
Citaat van: Anne W op woensdag 02 januari 2013, 23:29:01
Heren,

Vraagje: waarmee heeft Wim Ros het zo druk op het Koploper Forum, juist, met mensen die denken dat een computer en software zo slim zijn dat ze hun "te weinig vertellen aan de computer" zelf wel invult.

Overigens geldt dat ook voor de Raptor, want dat is ook zo'n "domme" computer.

Dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic, het dreigt weer te ontaarden

Groet, Anne W

Helaas Anne is dit domme praat.

Koploper software mogelijkheden zijn meer als het dubbele van Raptor en bug vrij.

Hou het eerlijk en simpel , voor beginners is Raptor zeker toepasbaar.

wil.

Listige discussie Wil. Ik denk dat qua mogelijkheden, behoudens de mogelijkheden van het "tekenen" op het scherm er geen verschillen zijn. Ook je uitspraak qua bugvrij is riskant.  ;)
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Einde geneuzel over 'domme computers'?..... alsjeblieft .....

(want ze houden bij ons het (en vele andere) ziekenhuis (zen) 'in de lucht'.

Het samenspel tussen mens en machine zorgt voor resultaat. het samenspel tussen mens en mens zorgt meestal voor problemen
).

Groeten,

Jan (ict'er)
Re: Hoe dom is een computer en software
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Leuke stelling Jan. Zeker als ICT-er zou je dit moeten weten.  :D

De ICT afdelingen zorgen ervoor dat de computers voor de gebruikers zo dicht getimmerd zitten dat aanpassen aan persoonlijke instellingen vaak niet eens meer kan.

Waarom? Omdat een x-aantal gebruikers er verstand van denken te hebben, van alles aanpassen en dan een computer hebben die niet meer goed werkt. En het ergste is, zij geven de computer de schuld en soms ook nog de ICt afdeling.  :D

En dus weer werk voor ICT met bijbehorende extra kosten voor de werkgevers.  ;)

Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: Anne W op woensdag 02 januari 2013, 23:29:01
Heren,

Vraagje: waarmee heeft Wim Ros het zo druk op het Koploper Forum, juist, met mensen die denken dat een computer en software zo slim zijn dat ze hun "te weinig vertellen aan de computer" zelf wel invult.


Om maar eens serieus op je al weer ingewikkelde topic te reageren. ;)

Dat zegt niets over Wim maar alles over de mensen. Als al gezegd: een computer kan zelf helemaal niets. Je zult het een en ander aan en in moeten geven. Alex zegt het treffend i.r.t. een TomTom: slim ding maar als je 'm niet instelt kom je niet waar je wezen moet. Moet je dan verstand hebben van hoe die TomTom werkt? Nee, denk het niet. De interface tussen de mens en het ding is bepalend. En hoe beter die interface is ontwikkeld, des te gemakkelijker wordt het werken met het ding.

Als zo vaak weet ik niet goed wat je met de topic start wilt bereiken. Ga je nu weer afgeven op Koploper, je begint er namelijk zelf over. Of over het feit dat voor jou persoonlijk werken met een computer moeilijk is?

Als je met je Raptor aan de gang gaat gaat dat toch ook niet vanzelf. Je zult je dan toch ook moeten verdiepen wat in te stellen enz. En ook daarmee hoef  je toch niets te weten over bits en bytes.

Citaat van: Anne W op woensdag 02 januari 2013, 23:29:01

Dit is mijn laatste bijdrage aan dit topic, het dreigt weer te ontaarden


Er ontaardt hier helemaal niets vind ik. Er wordt hier gewoon gediscussieerd maar de richting die het opgaat bevalt jou niet, mede omdat je nauwelijks steun krijgt. Dat zegt niets over ons maar alles over jou. Advies: ga toch huisjes plakken en straatjes leggen, dat kun je goed en daar word je in gewaardeerd, kijkend naar je bouw topic. :thumbup: Ieder z'n ding Anne, als je maar plezier hebt in de hobby.

Gr, Ben.
Re: Hoe dom is een computer en software
ik zeg altijd   "leven en laten leven"...

Na 20 jaar in de ICT wereld en de hele ladder te hebben opgeklommen, veel te hebben mee gemaakt en nu toch op een vrij "aardige" positie te zitten in de ICT afdeling van een grote multinational, meen ik te mogen zeggen dat er in enkele antwoorden wel telkens een zweem van waarheid zit, maar dat niemand ooit het volledige plaatje gaat kunnen tekenen.   Computers zijn "dom", computers kunnen echter wel snel "leren" en dingen uitvoeren die wij hen vragen en aanleren.   De programmeur/analyst die iets ontwikkelt moet zich ten allen tijde bewust zijn van waar hij mee bezig is (of zij) en waar het uiteindelijk moet toe leiden.   Er worden vaak keuzes gemaakt waardoor het later niet zo vlotjes gaat als men zou willen of soms zijn er inderdaad eindgebruikers die programma's willen gaan gebruiken voor dingen waar ze niet voor gemaakt zijn of op manieren die de ontwikkelaars niet hebben voorzien.   En dan begint het touwtjetrekken. 

Vergelijk het eens met een auto ...  Je koopt een nieuwe kleine auto en wil die vervolgens gaan inzetten als trekker voor een gigantische caravan (sleurhut).  Het kan misschien wel in theorie, maar de praktijk wijst dan anders uit.  Of je koopt een  grote 4x4 terreinwagen en gaat klagen dat hij met zijn 5800cc 8 cilinder motor wel 15 liter benzine slurpt op 100 km.  (ik geloof dat jullie in NL zeggen  "hij doet 1 op 15" ).     Daar zitten vaak de problemen.

Gelijkaardig aan software.  Hoe vaak gebeurt het niet dat programma's  hun databestanden gaan ophalen op een welbepaalde plek van je harde schijf (we noemen dat "hard-coded data paths") ?  Als jij dan de software gaat draaien en die data staat ergens anders, dan is 't uit met de pret en ik geloof dat Anne naar een dergelijke situatie verwijst.
Verder werkt Linux vaak niet zozeer met drive letters (bvb C:,  D:, ...) , maar met "mounted volumes"  (bvb  \\CDROM  of   \\OPTICALDRIVE  of zo)  en dan heb je zeker prijs als de ene linux versie die anders noemt dan de andere of als je programma naar een drive letter of een  UNC path verwijst.


Slotsom: het hele verhaal is zo complex, dat niemand ooit iets kan maken waar ALLES mee gedekt is, en er zullen altijd mensen zijn die met creatieve "misbruiken" van de produkten komen, gewoon omdat zij iets meer van computers kennen dan de doorsnee user.  Zeker met de zogenaamde "open source platforms" waar elke programmeur of hobby'ist kan aan mee ontwikkelen, is dat een risico.   Ik wil Anne niet verdedigen, ik wil andere mensen niet aanvallen, ik wil gewoon even wat context schetsen en mogelijke oorzaken aanhalen.   Ik verwijs daarbij graag nog eens naar mijn intiële reatie #3 in dit draadje.

En dan heb ik nog  1 woord voor mijn part :  Amen :-) :-) :-) :-)
Re: Hoe dom is een computer en software
Beste Dani,

Ik sluit mij hier volledig bij aan.

Mvg
Arie
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Hallo,

Ik denk dat Dani een mooie samenvatting heeft gegeven.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Toch nog een woordje, beelden zeggen veel meer als woorden: ja "huisjes plakken en straatjes leggen", maar dan wel terwijl dat vermalijde apparaat 16 treinen veilig over de baan stuurt

http://www.youtube.com/watch?v=6MiKDPkHQto#

Groet, Anne W
Re: Hoe dom is een computer en software
Leuke video van een mooi stuk(je) van je baan. :thumbup:
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Voor de weinig eisende geautomatiseerde rijder is het een mooi ding. Maar als het te moeilijk gaat worden, bijvb locwissel, omlopen etc. Gaat dat ook?

Overgins loopt het zeer netjes in het filmpje!  :thumbup:
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: nobody op donderdag 03 januari 2013, 17:10:33
Leuke video van een mooi stuk(je) van je baan. :thumbup:
en je vergeet 1 klein detailtje Wim: het juiste woord is geloof ik "vermaledijde" :-)     (van de oude stam  "male dictus"  )
Maar ik sluit er me bij aan...  mooie baan, zoals ik in het bouwtopic ook al zei.
Re: Hoe dom is een computer en software
Dani, ik ben niets vergeten. Anne heeft een tikfoutje gemaakt en dat duidt ik hem niet euvel. ;)
Re: Hoe dom is een computer en software
dat is groot van U, Wim.  Dan  "duidt ik" U ook uw tikfoutje niet euvel ;-)

En zo zijn wij allemaal even goeie vrienden en kunnen we lekker gezellig onze gemeenschappelijke hobby verder beoefenen,  al dan niet met digitale commando's en ondersteuning door computers, centrales,  rubberen dinosauriërs, trapleuningen, liften, rubber wielen en andere hulpmiddelen.    De wereld is toch zo een mooie plek om te vertoeven in vrede en fanfare (of was dat nou toch harmonie ?).

Re: Hoe dom is een computer en software
Dani, wanneer gij meent mij de les te kunnen lezen, doe het dan wél correct :important:
Dat duidt is correct.
Vergelijk: Het duidt, hij duidt... Duiden.... Stam + t...
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: nobody op donderdag 03 januari 2013, 17:24:29
Dani, wanneer gij meent mij de les te kunnen lezen, doe het dan wél correct :important:
Dat duidt is correct.
Vergelijk: Het duidt, hij duidt... Duiden.... Stam + t...
Ik lees enkel posts hier, geen lessen.   

Ik duid, jij duidt, hij duidt, wij duiden, jullie duiden, zij duiden....

"Ik drink nooit T,  jij drinkt altijd T, hij drinkt enkel T als hij tegenwoordig is....."    dat drammen ze hier bij ons in het eerste leerjaar af.


Ik mag dan dyslexie hebben,   DT fouten maak ik niet zo heel vaak.
Dat terzijde vind ik de uitdrukking   "iemand iets euvel duiden" best wel mooi, ik had ze nog niet gehoord, want wij Belgen zijn taalgehandicapten vergeleken met NL dat is algemeen geweten.   Anderzijds hebben we dan onze eigen specifieke uitdrukkingen zoals  "ge moogt niet zo rap in uw gat gebeten zijn, man"
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: Wijbe op donderdag 03 januari 2013, 17:11:03
Voor de weinig eisende geautomatiseerde rijder is het een mooi ding. Maar als het te moeilijk gaat worden, bijvb locwissel, omlopen etc. Gaat dat ook?

Overgins loopt het zeer netjes in het filmpje!  :thumbup:

Als je dat wil dan kan dat natuurlijk, op de demobanen is het te zien geweest, maar ik ben niet iemand die alles automatisch wil, ik wil ook nog wat te doen hebben.

Groet, Anne W

Re: Hoe dom is een computer en software
zal ik dan als "leek" in deze geautomatiseerde wereld een andere vraag lanceren :

Hoe zit dat dan met links en rechts rijden en met wisselen ?
Op mijn baan liggen de sporen en wissel zo danig dat je in principe elk stuk van de baan in beide richtingen kan bereiken door combinaries van wissels en trajecten.
Hoe pak je dat dan aan in verband met secties (3 melders per vak ?)  en indeling van automatische trajecten ?  Kunnen de huidige centrales  (zonder voorkeur voor IB, Raptop, CS, Ecos of andere) dat uberhaupt  aansturen of ben je bij gebruik van een centrale nog gebonden aan "éénrichtingsverkeer" per spoor-traject ?

Of past deze vraag niet in dit topic ? dan zwijg ik....
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Beste Dani,

Elke digitale centrale kan wat jij wil, dat is nu juist DE mooie eigenschap van digitaal rijden, alleen bij 2-rail even opletten of er geen keerlussen zijn ontstaan.

Of de Ecos en het CS het kunnen waag ik te betwijfelen, maar elk computerprogramma(en "X") kan dat, maar vereist veel ervaring met dat programma, want (komt hij weer) een computer is een dom ding, je moet hem alles vertellen en als je één ding vergeet, dan staan er twee treinen met de koppen tegen elkaar aan te duwen.

Mocht de gastendag van volgend jaar weer bij de MSG/Den Bosch gehouden worden, kom dan eens, dan kun je de Silberberg Strecke "uitpluizen", het is een enkelsporige baan in de vorm van een krakeling en wordt in nagenoeg alle richtingen automatisch bereden met maximaal 6 treinen.

Na 2 jaar heb ik een fout ontdekt in mijn programmering van de baan, ik had niet twee treinen met de koppen tegen elkaar staan, maar bij een wissel had ik er drie met de koppen tegen elkaar staan, het leuke en leerzame is dan om uit te zoeken waarom dat gebeurt, leuk is ook het toeval, de fout kwam pas te voorschijn na 2 jaar....., ik heb de fout er dan ook niet uitgehaald, eens in de twee jaar even een rijwegverbod opheffen en weer inschakelen is erg weinig moeite.

Groet, Anne W

Re: Hoe dom is een computer en software
ok, dus het kan wel...   cool !
Ik heb voorlopig bewust gekozen om (nog) niet helemaal automatisch digitaal te rijden.
Mijn loks bestuur ik wel via een digitaal commando en de wissels zullen ook via de pc gaan, maar geen "routes" en dergelijke.

In de toekomst zal dat waarchijnlijk wel gebeuren, maar niet de eerste paar jaren denk ik .

Bedankt voor de toelichting in elk geval, Anne !   Ik heb weer wat opgestoken.  En als ik ooit in de buurt van Den Bosch ben  zal ik graag op je uitnodigin in gaan als dat dan past.
Re: Hoe dom is een computer en software
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Beste Dani,

Ook bij mijn software (alhoewel "ouderwets" qua layout op het beeldscherm) met een gewone IB is dit ook allemaal mogelijk.

Keuze van software is iets waar je voor kiest en wat je ervan wilt en verwacht. Dit geldt ook voor de centrale.  ;)
Re: Hoe dom is een computer en software
Al lezend is het toch nog een reclametopic geworden :)

Guus
Re: Hoe dom is een computer en software
Reclame ?







Mvg,
Peter
Re: Hoe dom is een computer en software
 :D
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: Guus op donderdag 03 januari 2013, 19:24:07
Al lezend is het toch nog een reclametopic geworden :)

Guus

Beste Guus,

Als je niets anders te melden hebt, zou het wellicht verstandig zijn niets te melden.

Beste Peter,

Mooie voorbeelden.


Op pagina 17 en 18 van mijn bouwtopic staan nog wat meer filmpjes

Groet, Anne W
Re: Hoe dom is een computer en software
Beste Anne, wat ik te melden heb kun je lezen in post #2. Ik vroeg mij af wat het nut van jouw bericht op een modelspoorbaanforum was. Ik concludeer nu slechts wat het uiteindelijk geworden is, namelijk een raptor promotie. En daar is niets mis mee, als je enthousiast bent over het product, prima :thumbup:. Maar open dan gewoon een topic met dat onderwerp, dan weet iedereen waar die aan toe is...

Groet,

Guus
Re: Hoe dom is een computer en software
@Dani: in antwoord op je vragen: Geen probleem. Veel programma's kunnen overweg met heelveel verschillende configuraties betreffende bezetmelders en zijn niet meer gehouden aan "één systeem". Dus 1,2 of 3 bezetmelders per blok. Zelfs met "virtuele melders is een hele boel te regelen.

Wat hier al eerder is aangegeven: Je moet alles in het computerprogramma ingeven. Of het nu Itrain, RocRail, Koploper of de Raptor is. Ze moeten eerst weten wat ze moeten doen.

@Anne: Een fout laten zitten is niet handig. Mocht jij er tussenuit vallen om welke reden dan ook dan kan een ander de fout alsnog goed herstellen. Trouwens: Geen "spook" beveiliging in het apparaat? Dus dat hij detecteert dat het niet helemaal klopt op basis van het baanplan?

Citaat van: Freak op donderdag 03 januari 2013, 19:37:04
Reclame ?

Een extra reclame: de Digitale Pendelbaan van Karst Drenth, zoek maar eens op Youtube op "digitale pendelbaan" Een baan die foutloos rijdt gedurende 3 dagen beurs. Zelf mogen meemaken in Leipzig. 's Ochtends even de baan schoonmaken omdat de zooi in de lucht 's nachts neerslaat.  Programma starten en op "rijden" drukken. Daarna is laten rijden gedurende hele dag. Alles automatisch: De draaischijf, het openen en sluiten van de lokloodsdeuren, het bekolen en bewateren van een lokomotief, het aan en uitzetten van de verlichting in een dag en nachtritme, natuurlijk wissels en seinen omzetten. Daarnaast worden door het programma 2 treinen of 3 treinen netjes op 1 opstelspoor gezet. Afhankelijk of het op het spoor past. Daarbij worden de treinen op de milimeter neergezet. O ja: Geen zware PC maar een eenvoudige Eee PC.





Groeten Ronald.
Re: Hoe dom is een computer en software
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Hoi Anne.
Prachtig filmpje waarop je goed de mooie treinenloop op je baan laat zien.
Erg mooi om de treinen zo op jouw prachtige baan te kunnen bewonderen.

@Peter en Ronald.
Bedankt voor het plaatsen van deze prachtige filmpjes.
Ik heb met veel plezier naar deze mooie toepassingen gekeken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: Guus op donderdag 03 januari 2013, 22:26:24
Beste Anne, wat ik te melden heb kun je lezen in post #2. Ik vroeg mij af wat het nut van jouw bericht op een modelspoorbaanforum was. Ik concludeer nu slechts wat het uiteindelijk geworden is, namelijk een raptor promotie. En daar is niets mis mee, als je enthousiast bent over het product, prima :thumbup:. Maar open dan gewoon een topic met dat onderwerp, dan weet iedereen waar die aan toe is...

Groet,

Guus

Beste Guus,

Uit post 2 blijkt dat je de clou inderdaad niet snapt: je moet een computer alles vertellen en niets vergeten, want hij kan zelfs de weg terug niet vinden....

Reclame: als iemand mij wat vraagt krijgt hij gewoon netjes antwoord, zoals dat tussen mensen hoort, dat dat in dti topic gebeurt is niet erg, je kunt het vervuilig noemen, maar als topic starter en dus topic eigenaar, vind ik dat niet erg, het is dus geen reclame, het is gewoon antwoorden, dus informeren.

Beste Ronald,

Deze fout kan alleen maar optreden als je één bepaalde trein een bepaald rijweg verbod geeft en de enige die dat doet ben ik met één trein van mezelf (bij de MSG/den Bosch rijden we alleen met ons eigen rijdend materiaal), daarnaast is er nu een medelid die net zoveel weet als ik hoe het baanplan in elkaar zit (rijdt thuis met een hele grote M-rails baan met hetzelfde apparaat).

Groet, Anne W
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Citaat van: Wijbe op donderdag 03 januari 2013, 17:11:03
Voor de weinig eisende geautomatiseerde rijder is het een mooi ding. Maar als het te moeilijk gaat worden, bijvb locwissel, omlopen etc. Gaat dat ook?

Overgins loopt het zeer netjes in het filmpje!  :thumbup:

Beste Wijbe,

Ik heb mijn bergkopstation nog even geanalyseerd op de uitdagingen om automatisch "kop te maken", zie de foto, ik zou er op de brug één melder bij moeten maken.



De trein komt binnen op spoor 1 en rijdt zo ver mogelijk door om de passagiers zo weinig mogelijk te laten lopen, daarna rijdt hij terug tot op een melder die bij de goederenloods ligt, daarna rijdt hij weer naar de "normale" stopmelder, op het juiste moment wordt de ontkoppelrails geactiveerd, de lok is dan los, vanaf de "normale" stopmelder rijdt de losse lok, nadat de nodige wissels gezet zijn, "om" tot op de nieuwe melder op de brug om daarna weer, na het zetten van de nodige wissels naar/in spoor 1, tegen de wagons te rijden en dus aan te koppelen en rijdt verder tot op de "normale" stopmelder van spoor 1, wederom om de passagiers zo weinig mogelijk te laten lopen.

Natuurlijk zijn er een aantal "randzaken" die geregeld moeten worden, maar daar zit wel uitzoekwerk in, zoals timing, maar geen onoverkomelijke uitdagingen.

Er zit een treinbeweging te veel in, dat valt ook nog op te lossen, maar dan moeten er nog wat meer melders bij gemaakt worden, maar zoals eerder gezegd, automatiseren betekent voor mij dat, terwijl er op de baan gewoon veel en veilig verkeer plaats vindt, ik lekker bezig kan zijn met het rangeren op de diverse plaatsen en natuurlijk met...........huisjes plakken.

Om nog even de link te maken naar de titel van dit topic, je moet die stomme computer wel even vertellen dat de trein nu in een ander blok staat, want anders zal hij voor vertrek de rijrichting omkeren.......

Groet, Anne W
Re: Hoe dom is een computer en software
Mooie filmpjes! maar ik wordt het de gedraai van Anne W zo langzamerhand een beetje beu.
Guus heeft gewoon gelijk. Als je reclame wil maken doe dat dan gewoon direct, je merkt dat mensen er positief op reageren; maar ga niet zo stom een vaag topic openen en het uiteindelijk toch op reclame uit laten draaien!  :?

Koen
Re: Hoe dom is een computer en software
+1 !

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat hier de gewoonte is, maar op sommige forums/fora zou op dit topic een slotje worden gezet door de moderatoren
Re: Hoe dom is een computer en software
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hoe dom is een computer en software
Beste Rien,

Er zijn gewoon een aantal mensen die uiterst negatief reageren op dingen die hun niet aanstaan, er wordt mij nogal eens een "Koploper vijandigheid" verweten, onzin, prachtig programma als je met de complete computer wil rijden.

Ter illustratie van mijn instelling: zou ik, als ik die vijandigheid zou hebben, de man die Koploper ontwikkeld heeft, geholpen hebben aan "het mogen bespelen van het grote kerkorgel in mijn woonplaats, nee toch?, maar het is wel zo..........

Groet, Anne W