Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

'Next level' massadetectie - Printjes etsen

Gestart door Assembler dinsdag 01 januari 2013, 15:30:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Beste forummers,

Tot nu toe heb ik een beetje ingehaakt op andere topics en af en toe mee gereageerd. Bij deze wat eigen materiaal...

Voor mijn baan wil ik alles handmatig gaan bedienen, de treinen digitaal met een MS2, de wissels & accessoires analoog.
In het schaduwstation ben ik bezig met de massadetectie. De bedoeling is om een schema van het schaduwstation te maken op een bedieningspaneel, waarbij dan met ledjes wordt aangegeven waar zich treinen/wagons bevinden.

Nu ben ik bezig elk stukje rails te voorzien van massadetectie+diodetruc, wat nogal veel werk is (ca. 60 rails).
Het klapstuk is wat mij betreft een kruising, waarbij op de vier stukjes pal naast het kruis massadetectie is.

Groeten, Simon
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Na de nieuwjaarsvisite nog een paar uurtjes gevonden om te solderen, met dit als resultaat!
Elke rail is voorzien van een massadraad, een middengeleiderdraad en een detectiedraadje (groen) en de diodetruc (bedankt wiki!).
Bijgaand ook een totaalfoto van hoe de baan er nu uitziet.
Als jullie vragen/commentaar/kritiek hebben hoor ik het graag!

Groeten, Simon
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Hoi Simon,

Ik vraag me af wat het nut er van is om op elk stuk rails massadetectie te moeten hebben. Hiervoor kun je toch ook gewoon een groter stuk rails nemen? Scheelt een hoop werk :P

Grtzz en veel succes!
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Bedankt voor je reactie! Het idee daarachter is dat je dan preciezer kunt rijden. Omdat het voor het schaduwstation is rij je eigenlijk blind. Wanneer een opstelspoor dan bijvoorbeeld 1 baanvak heeft kun je niet meer zien of je al bijna tegen het stootblok zit.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Het ziet er goed uit. Je bent lekker bezig maar dan nog hoef je niet elk stuk rails om te bouwen totm een melder. Je kunt in Koploper bv. het doorrijden in cm's en seconden zo goed regelen (mits goede decoder) dat je ook uitstekend uitkomt.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Inderdaad doordat ik MS2 rijd. Ik heb met iTrain mijn layout nagemaakt, en dan krijg je een mooie stilistische weergave.
Die wil ik dan uitprinten en in een paneel verwerken, met de ledjes erin. Eventueel ook nog ledjes van de wisselstanden erbij.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Vindt het wel ondernemend om in tijden van automatisering alles handmatig te willen doen. Maar het beperkt je natuurlijk wel in het aantal treinen wat je gelijktijdig kunt laten rijden. Wat zijn daarmee je plannen?
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Daar heb ik bewust voor gekozen; mijn werk is in de automatisering, en daarom vind ik het juist leuk om hier minder met computers te werken. Daarnaast kan ik zo ook wat meer ervaring opdoen met elektronicageknutsel :).
De baan is 120x240 cm, en blijft dus beperkt in het aantal treinen.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Hoi Simon

Ik lees hier juist je topic. :thumbup:
Wil net starten met draadjes aan de rails te solderen voor mijn test baan, maar ik zie dat je diodes er aan soldeert, wil je mij hier over wat uitleg geven, doen je dat aan iedere rail?
Mijn bedoeling is in de toekomst met mijn MS 2 de baan via PC te besturen. :)
Heb hier en daar wel al iets gelezen, maar hoe meer informatie zoveel te beter.  :D

Groet

Luc 
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Citaat van: LITTELBOY op woensdag 02 januari 2013, 16:58:01
Hoi Simon

Ik lees hier juist je topic. :thumbup:
Wil net starten met draadjes aan de rails te solderen voor mijn test baan, maar ik zie dat je diodes er aan soldeert, wil je mij hier over wat uitleg geven, doen je dat aan iedere rail?
Mijn bedoeling is in de toekomst met mijn MS 2 de baan via PC te besturen. :)
Heb hier en daar wel al iets gelezen, maar hoe meer informatie zoveel te beter.  :D

Groet

Luc

even zoeken op "diode truuk" en je zult er heeeeel veel info over vinden  ;)
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Hoi Luc,

Dat is ervoor om te helpen voorkomen dat een locomotief stil komt te staan als hij geen contact maakt met de ene massa-rail. Hij krijgt dan nog 'een beetje stroom' via de detectierail. Dit werkt met diodes en is door de forummers de 'diodetruc' genoemd.

Meer uitleg staat op de wiki: http://wiki.3rail.nl/index.php/Diode-truc_voor_betere_Rail-Massa
Veel succes!
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Hallo,  ziet er netjes uit allemaal.

Ik ga op dezelfde wijze mn baan besturen. dus ook met de leds en bezet melders.
1 vraagje die diodes die je gebruikt zijn er nog verschillende of is dit gewoon 1 smaak?

keep up te work zodat ik goed bij je kan afkijken. >:-D

Groet Rene
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Hoi Simon,

Is het niet heel erg overdreven om iedere rails te voorzien van baanspanning en een diode???

Groeten Niels
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Ik gebruik diodes van het type 1N5408 (bijv. hier). Deze hebben een groot vermogen, waardoor ze bij een eventuele kortsluiting ergens anders niet stuk gaan (eenmaal op de baan gemonteerd kan je er lastig weer bij). De types worden ook genoemd in de wiki.

Die baanspanning is inderdaad overdreven op elk stuk, maar omdat ik toch bezig ben is dat draadje eraan 2 seconden werk.
De diode moet wel, omdat ik elk stukje wil opnemen in m'n led-paneel.

Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Inmiddels zijn alle rails uit het schaduwstation voorzien, dat was een leuk soldeerklusje :D
Ironisch genoeg zijn het er 88, (misschien als een natuurlijke hint richting S88 :P)

Ondertussen heb ik vast nagedacht over hoe deze rails aan te sluiten op een schakelpaneel, en ik heb weinig behoefte om 88 losse draadjes te gaan leggen, en zou ik ze graag bundelen met utp kabels.
Op floodland kwam ik deze mooie printjes tegen:


Hierop geïnspireerd heb ik zelf een printje bedacht (zie hieronder). Weet iemand of er al zoiets bestaat? Het is namelijk wat lastig zoeken omdat alle topics over bezetmelders over digitale gaan.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Hallo simon,


dat is inderdaad een aardig soldeer klusje geweest.
zit denk ik zeker aardig wat uurtjes in.....

ach weet ik wat me nog te wachten staat.
Ben ook zoiets van plan met M-rail.
moet het geheel nog maken hoor, is een uitbreiding zeg maar, maar de baan staat al enige tijd stil
maar op papier lukt het altijd wel, nou nog in de praktijk....


succes verder met de bouw en eventueele soldeer klusjes.


mvg frans
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
OP Floodland stond ooit ook nog iets over een 25 polige subd connector.
Schiet een stuk beter op als die 8 polige utp.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Bedankt Frans, dat was het zeker, maar op een gegeven moment krijg je er wel routine in! (Het lijkt wel lopende band werk 8))
Hoe je dit met M-Rail zou moeten doen weet ik niet, maar dat is vast al wel eens bedacht.

@Robin: Bedankt, ik denk dat je zoiets bedoelde) Dat zou wel schelen inderdaad, alleen moet je dan weer onder de baan 25 rails naar 1 punt aansluiten, en dat levert weer een hoop kriskras bedrading op.
Misschien ga ik wel wat experimenteren met etsen van printplaatjes.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Gisteren heb ik wat zitten prutsen met Eagle (gratis PCB ontwerpsoftware), wat een akelig pakket is dat zeg! Maargoed, na wat uren gepruts heb ik een eerste printje eruit gekregen...
Er kunnen 3 detectierails op worden aangesloten. Er zitten dan 3 diodes op die het signaal van de diodetruc uit de rails tegenhouden. Vervolgens zitten er 3 controleledjes met één weerstand op de print zelf die al aangeven of de rails bezet zijn.
Het signaal wordt doorgestuurd over een RJ11 kabel (telefoonplug). Deze zijn met een tang zeer makkelijk zelf te maken. Omdat deze kabel 4 aderig is, wordt de 4e ader gebruikt om vanaf de andere kant de voeding voor de controleleds te sturen.

U zult zich misschien afvragen: Waarom maar 3 rails, dat is toch erg weinig? :important:
Daar heeft u gelijk in, dat klopt inderdaad 8), en daarom zal ik die keuze motiveren. Ik heb bij het ombouwen van de rails overal een groen draadje aan gesoldeerd. Omdat er toevallig een 30cm liniaal in de buurt lag heb ik al deze draadjes 30cm lang gemaakt :D.
Wanneer ik dus meer rails per printje zou willen aansluiten, moet ik die draadjes allemaal gaan verlengen.

Binnenkort eens proberen om er een te etsen, op papier ziet het er al goed uit!
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Ziet er goed uit.
Eagle is fantastisch voor een gratis pakket. :thumbup: Beetje uitgebreid dus daar moet je even doorheen bijten.

Ik zie het nut van die 3 leds niet. Die komen nu onder je baan te liggen. Daar heb je ze toch helemaal niet nodig?
En ik zou per led een weerstand gebruiken. Nu gaan je leds feller branden als er minder secties bezet zijn.
Ze delen de stroom door de weerstand immers  met z'n 3n.

No een tip probeer een zo groot mogelijk aansluitvlak onder die kroonsteen te krijgen. Met schroeven komt daar nogal wat kracht op te staan.Hoe groter straks het vertinde vlak is hoe steviger de boel vast staat.
Standaard zijn de connectoren wat zuinig geplaatst op eilandjes. En het scheelt weer wegetsen. ;)

Robin
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Bedankt, dat zijn goede tips  :thumbup: , daar ga ik zeker nog naar kijken, die weerstandjes kan ik er vast nog wel inkrijgen.
Die leds lijken me handig bij het aansluiten, dat je makkelijk even met een wagonnetje kunt checken welk draadje bij welk stukje rail hoort.
Voor later is het misschien nog nuttig bij storing zoeken.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Ik zou gewoon testen met een testprintje met 3 leds.
En een klein simpel printje per 3 sporen plaatsen.
Secuur werken dan heb je geen storingen.
Dat scheelt je de helft van de leds.En dat hele vliegveld onder je baan.

En die retour stroom die loopt toch gewoon via de baan?
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Ja, dat zou ook goed kunnen. Het wordt m'n eerste printje ooit, dus vind ik het wel leuk om er iets knipperends op te hebben :)
De retour gaat inderdaad via de baan, maar ik wil het detectiesignaal graag 'onvervuild' doorsturen, dus daarom heb ik de leds parallel gezet, met hun eigen voeding.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Kijk wel uit met het toevoegen van een 2e voeding op je rails met digitale spanning.
Doe je dit verkeerd is het einde booster van je MS2
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Maar dat moet toch wel? Een MS2 heeft geen gele aansluiting. Ik wilde er een marklin trafo naast zetten, de 0-draden verbinden, en de gele hierop zetten.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Dat moet inderdaad kunnen.Doe je dit niet in een keer goed ,heb je een probleem.
Dus zorg dat de trafo's in fase staan dan zou het moeten werken.

Robin
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Daar heb ik even over doorgelezen, en daar blijkt niet echt een goed antwoord op te bestaan. Dat komt doordat de MS2 met een gelijkstroomadapter werkt.
Het 'in fase staan' vervalt dan volgens mij doordat die trafo de fases eruit filtert (gelijkrichter oid).

In dit topic stond er wat meer over: Massa verbinden bij MS2 en extra trafo?

Ergens anders werd verwezen naar de handleiding van de M* spoorwegovergang, en daar staat ook een plaatje in van de situatie. Maar ook daar wordt niets gezegd over de fasen.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Met die dc voedingen wordt het wat makkelijker.Daar zit een duidelijke min kant aan.
Het beste kun je de spanning voor die leds ook gelijk richten.Branden ze mooier,en je weet zeker dat er niets verkeerd kan lopen met de stroom.

Robin
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Zo, vanavond met succes de eerste print geëtst! Dat is erg leuk om te doen, ik heb de laser-strijkijzer-methode gebruikt.
Uiteraard had ik wat tegenslagen, zo wilde eerst het papier niet goed door de printer (papier was te dik)
Daarna wilde de toner niet goed op de print komen, dit kwam doordat ik mat fotopapier gebruikt had. N.a.v. een tip op internet, want dat zou minder stinken bij het strijken.
Goed, met glossy papier (170gram, goedkoopste van hema) ging het geweldig. In 1x goed erop.

Stap 2, het etsen zelf.. Dat ging erg makkelijk, duurde eerst alleen erg lang omdat het etsmiddel te koud was geworden.
Dat heb ik au-bain-marie nog even verwarmd, daarna vloog het koper eraf.
En dit is het resultaat, nu even lekker solderen!

Heb deze handleiding gevolgd: http://www.newtone-online.nl/?Zelf_printjes_maken:Fase_3_etsen .
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Citaat van: Assembler op vrijdag 04 januari 2013, 00:48:29
Ondertussen heb ik vast nagedacht over hoe deze rails aan te sluiten op een schakelpaneel, en ik heb weinig behoefte om 88 losse draadjes te gaan leggen, en zou ik ze graag bundelen met utp kabels.

Ik neem aan dat die draden alleen bedoeld zijn om een paar ledjes op het schakelpaneel te laten branden? Je moet namelijk geen treinen laten rijden op UTP-kabels, dan krijg je helemaal geen vermogen meer op je baan. De doorsnede van die draden zijn veel te klein en geven daardoor veel te veel weerstand. Denk daar goed aan.

Groeten Ronald.
Re: 'Next level' massadetectie voor schaduwstation
Uiteraard, alleen voor een paar ledjes en evt. in een later stadium terugmelding aan een PC oid.

Inmiddels even gesoldeerd... helaas heb ik niet alle componenten hier, en ben ik ook niet bij m'n baan. Het testen moet dus nog even wachten.
Ik ben in ieder geval zeer tevreden over hoe goed dit lukt, en hoe eenvoudig het eigenlijk is!
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Als ik deze printjes een beetje af heb, en ze werken lekker begin ik met de print voor het led-schakelpaneel
Daarvoor heb ik het volgende bedacht:
Ik maak aan de zijkant/onderkant een 'debug-schakelaar', deze activeert dan de voeding die de losse detectieprintjes over hun utp kabel krijgen.
Standaard staan deze ledjes dan uit, zodat je ook geen 'vliegveld' onder de baan krijgt zoals Hero zei.
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Zo, de eerste serie (10 stuks) is af, ik ben redelijk tevreden over het resultaat. Alleen het mooi solderen blijft wel lastig, misschien heb ik een te goedkope soldeerbout.
Ik heb ook alvast een opzetje gemaakt voor een stukje ledpaneel. Dit wil ik modulair gaan maken, zodat ik niet een enorme printplaat hoef te maken.

Als opzet heb ik het onderstaande bedacht, je kunt er 4 utp kabels (naar de losse printjes) in doen, zodat er 12 signalen binnenkomen.
De 12 weerstanden voor de leds zijn dan in het bord opgenomen, en de leds kunnen via connectors worden aangesloten.
Ik maak dan meerdere bordjes, die je onderling kunt doorverbinden, zodat er maar 1 voeding op hoeft.
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Netjes gedaan, hou je wel rekening met de hoeken van 90o, dat is namelijk niet aan te raden (kan misgaan bij etsen).
En bij deze print valt het ook nog te wijzigen naar 2x 45o

Gr John
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Ha John, bedankt voor je opmerking!
Dit neem ik zeker mee. Het was trouwens een eerste poging (de autoroute van Eagle), waar ik nog veel aan ga veranderen voordat ik m ga uitprinten.
De draadjes tussen de soldeerrondjes door haal ik ook nog weg, want dat wordt dan veel te priegelig. En ik probeer alles nog een beetje compacter te krijgen (zo'n 7x7 cm).
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Hallo Simon,

Zeer wijs, persoonlijk route ik alles gelijk handmatig, (al laat ik soms de autorouter eerst 1x zn gang gaan om daarna deel voor deel handmatig te doen).

En op 7x7 cm krijgen moet toch wel lukken.
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
inderdaad is een hoek van 2*45 beter. Tenzij er een component zit, dan wil ik het nog wel eens toestaan (een hoek van 90 graden). Je zou ook nog kunnen kijken of je voedingslijnen wat dikker gemaakt kunnen worden. Om verliezen tegen te gaan.

Ook zou ik om je print een vierkant "Polygon" tekenen, en deze dezelfde naam geven als je GND-lijn.
Als je hierna op "Ratsnest" drukt, worden al je sporen omringt door GND, met een dun laagje ertussen. Hiermee hoef je dus minder weg te etsen, en gaat je vloeistof langer mee. Ook zorgt het voor een stabielere GND. Het enige wat het je kost is wat meer inkt :P.

Ik heb in de bijlage even een voorbeeldje gestopt van 1 van mijn printjes. Ze zijn een beetje klein, maar het idee is hoop ik duidelijk! De bovenste laat de polygon om het printje zien, en de tweede laat het resultaat zien nadat ik op ratsnest heb geklikt.

Veel succes!


Grtzz Jesper
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Ik ben heel even bij de baan geweest, de printjes werken goed!
Voor de geïnteresseerden een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=mfRxyXHaS_4&rel=0


Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Ziet er prima uit!
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
@Jessendelft, bedankt!

Het ontwerp voor de ledmodules van het schakelpaneel is ondertussen ook verder gevorderd.
(de rode lijntjes zijn draadbruggen, deze zijn nodig om de leds in dezelfde volgorde te houden als dat ze binnenkomen op de RJ11 connectors.

De leds gaan dus aangesloten worden op de pin headers. Ik wil echter nog een paar dingen aanpassen: Er moet per led iets van een condensatortje bij, om knipperen tegen te gaan.
De leds op de losse 3RD printjes knipperen namelijk nogal bij het passeren van een trein, dat komt door vuile wielen etc.

Ik heb echter nauwelijks kennis van condensatoren. Moet ik deze vóór, of achter de weerstanden plaatsen?
Het liefst zou ik kunnen instellen hoe 'gevoelig' de leds zijn, met bijv. een draaiknopje waarmee ik kan variëren tussen 0 en 1 seconde (1 knop, dit hoeft niet per led).

Weet iemand hoe dit mogelijk zou zijn?

PS: Als iemand is geinteresseerd in de bronbestanden, of een componentenlijstje, neem dan even contact met mij op.
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Mooi Simon,

Volgens mij moet de condensator gewoon over de + en de - van de voeding.

Om tijden in te stellen, kan je een microcontroller aansluiten, en dan heb je ook geen last meer van condensatoren.
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Er zit ook wel een plan met microcontrollers in de pipeline, alleen wil ik dat pas in een later stadium gaan doen. Vooralsnog dus nog analoog.
Laat ik om het eenvoudig te houden die variabele tijd even vergeten, eerst een simpele anti-knipper-oplossing.

Op dit bord zit echter geen minpool, dat is de rails, die via de 4 connectoren bereikt wordt.
Omdat hier dus niet de pluspool wordt onderbroken, maar de minpool weet ik niet zo goed waar ik in de schakeling condensatoren moet plaatsen.
Wel lijkt het mij dat het per led moet
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Oke, dan zou ik over elke led, samen met de weerstand, parallel de Elco zetten.
Waarbij de min van de elco dan naar rails staat, en een diode opnemen in de voeding naar de leds zodat er daar (1zijdige) gelijkrichting plaatsvindt.

Maar als je het ff op een breadboardje inprikt, kom je er snel achter of het werkt.

Gr John

(PS: Ik PB je binnenkort nog even omdat ik een vraagje heb over hoe je etst)
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
John, daar ga ik nog mee experimenteren. Het is nog even wachten op de spullen (ik beschik nog niet over een breadboard)

Ondertussen heb ik vrijdag even een simpel oplossinkje gemaakt om makkelijker aan de onderkant van de tafel kunnen werken.
Een paar keukenkastdeurhandgrepen als beugels aan de tafel geschroefd, en stevige haken aan het dak. De tafel rij ik dan hiervoor, en als je hem dan omhoog klapt vallen de beugels in die haken. Aan de bovenkant 2 stukjes ketting en een simpele schroefhaak, en het blijft mooi hangen.
(Niet vergeten om de treinen er eerst af te halen :D)

(edit: Ook nog even een foto van de 'totaalproductie' tot nu toe van detectieprintjes, en een scherpe detailfoto)
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Zo, tijd voor een update. Afgelopen tijd heb ik nog bergen met miniprintjes gemaakt (40stuks totaal  8o), hiermee kan ik nu 120 rails aansluiten.
De onderbaan is voorzien van deze printjes (zie 1e foto).

Bij het testen heb ik gemerkt dat de rails erg vies zijn (contact via de wielen knippert), ik heb toch besloten om hiervoor een microcontroller in te gaan zetten.
En het is geworden: Arduino. Hiervoor heb ik een programmaatje geschreven waardoor het knipperen wordt weggefilterd.

Om alle rails aan te sluiten, gebruik ik de SN74HC165 chips om een soort eigen S88-terugmelders te maken.  8)
Omdat ik al de miniprintjes gebruik, maak ik een paar centrale verzamelprints waar deze op kunnen worden aangesloten met Cat4-RJ11 kabels.

Hiervoor heb een ontwerpje gemaakt en getest, het schema is het overzichtelijkst in de breadboard weergave (2e foto)

Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Ik heb nog een klein vraagje over condensators, wellicht dat een van de electronica-experts me daarbij kan helpen?
Op andere sites kom ik informatie tegen over 'Decoupling' van IC's m.b.v. condensators, welke dan op de VCC van elk IC moeten.

Zou ik dat hier ook kunnen doen? En zo ja, moet ik deze dan aansluiten over pin 16(VCC) en 8(GND), of gewoon in de aanvoer naar 16 opnemen?
En de 2e vraag: Wat voor condensator heb ik nodig? Op internet raadt men een 0,1uF keramische aan, maar deze kan ik niet vinden bij mijn standaardleverancier (D***best).


Op foto 1 en 2 het Eagle schema en board (alleen zijn die niet zo overzichtelijk doordat de lijnen over elkaar heen lopen, maar als iemand daar nog commentaar op heeft, brand los!
(edit: het board is slechts een 1e versie van autoroute, daar gaat nog bijzonder veel aan gesleuteld worden)
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Dat zijn wel hele dunne baantjes!
Ik zou minimaal 0.5mm voor de baandikte aanhouden

Succes!
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
De condensatoren moet je zo kort mogelijk bij de betreffende ic-pennen zetten want ze dienen om de ic's te ontstoren: bij het schakelen van uitgangen trekken de ic's heel even meer stroom en keramische condensatoren zijn hiervoor prima.

En kijk hier eens:

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=4020
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Oh, en als je ze zelf gaat etsen/frezen, dan wordt het solderen van de trough hole componenten erg lastig (lees: onmogelijk), aangezien je ze niet standaard op 1 kant kan vastsolderen.
Je component zit dan op het soldeer padje (bij bijv. de 2 buitenste connectoren en de connectoren aan de linkerkant).
Als je je print laat maken door een professioneel bedrijf dan worden je gaten doorgeëtst, waardoor je hier geen rekening mee hoeft te houden.

Ook idd zoals huub zegt ontkoppelcondensatoren over de voedingspinnen van je IC's, en dan ook zo dicht mogelijk in de buurt hiervan. Ik zet mijn ontkoppel IC's altijd zo dicht mogelijk bij de voedinspin (in jouw geval nummertje 16)

Om je print te laten checken kun je de file door eagle laten controleren, doe dit zo:
Tools
DRC
Check

Je krijgt dan een lijstje met alle fouten van je print wat je baantjes betreft (dus dikte, overlap, spacing ed).


Veel succes!!


edit: om je schema duidelijker/overzichtelijker te maken, kun je ook zoiets als hieronder toepassen (even een voorbeeldje van mezelf erbij gepakt)
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Dat is een zeer goede tip JessenDelft, ik had me totaal niet bedacht dat je er dan met solderen inderdaad onmogelijk bij kunt. Het leek zo mooi :D
Ik heb zelf niet de spullen om de soldeergaten ook te verzilveren oid, dus dat gaat m niet worden.
Ik pas het board wel zó aan dat alle baantjes van de grote componenten aan de onderkant beginnen, en buiten het component een gaatje naar de andere kant, waar ik dan een pinnetje/draadje in soldeer.

Dat van de condensator begrijp ik nog niet helemaal, ik heb even een plaatje gemaakt... moet het dus zoals in situatie A, of zoals in B?

Tevens ga ik ook proberen over te stappen van 'Toner-transfer' naar fotoprints, het strijken is elke keer een heel tijdrovend gepruts.
Ook zie ik het niet zitten om een grotere print te doen met strijkijzer, dus vanmiddag heb ik alvast een UV-gezichtsbruiner op de kop getikt (?7,50 :)), fotoprints en ontwikkelspullen zijn onderweg! 
Edit: plaatje aangepast, zodat er duidelijkheid blijft over de juiste informatie