Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  'Next level' massadetectie - Printjes etsen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen  (gelezen 11720 keer)

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 06 april 2013, 12:04:17 »

Dat lijkt me toch niet moeilijk ?
In situatie A krijgt het ic helemaal geen voeding !
Situatie B is de correcte manier.

Ik zou trouwens proberen om het enkelzijdig te houden, je kan met draadbruggen werken.

Maar het is heel erg leuk om te volgen hoe jij probeert printen te maken, dat heb ik ook ooit gedaan maar al enige tijd niet meer.
Ik bedoel ik zit dagelijks tussen de printen (bij ons panelen genaamd) en als ik thuis kom heel effe niet  :P

Ik wil wel uitleggen hoe dat gaat/ging:

Het printontwerp wordt geplakt met speciale plakkers in de vorm van een IC, of met eilandjes.
De banen worden daarna geplakt met crepe-tape.
Alles in het zwart, een foto-positief dus.

Als je nu een foto-positieve printplaat hebt leg je het gemaakte vel er op en drukt het aan met een glasplaat.
Nu moet je gaan experimenteren met belichtingstijd.
Die tijd hangt af van je uv-lamp, bij mij is dat een hoogtezon van een bekend merk uit het zuiden des lands :)
Daarna moet het in de ontwikkelaar, ook hier moet je experimenteren om de juiste sterkte te krijgen.
Als je het te sterk maakt dan verdwijnt alle lak van de print en als je het te zwak .......
Het gebruikte spul heet caustic soda (gootsteen ontstopper) en is niet duur.

Is dit gelukt en de resterende fotolak zit nog waar ie moet zitten en nergens anders dan kan je gaan etsen.
Ik gebruikte hier voor zeer agressief spul voor, een oplossing met o.a. zoutzuur.
Je hoeft hier niks aan op te warmen, dat gaat helemaal vanzelf  :D

Veel beter is het om een kant-en-klaar product te gebruiken, ook voor de dampen die er af slaan.......

Als het klaar is moet je het eindproduct grondig mer water afspoelen !
Gaatjes boren, eventueel glad schuren en soldeerlak er op spuiten en dan is het klaar !

grv Huub
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 22 queries.