Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

'Next level' massadetectie - Printjes etsen

Gestart door Assembler dinsdag 01 januari 2013, 15:30:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
Dat lijkt me toch niet moeilijk ?
In situatie A krijgt het ic helemaal geen voeding !
Situatie B is de correcte manier.

Ik zou trouwens proberen om het enkelzijdig te houden, je kan met draadbruggen werken.

Maar het is heel erg leuk om te volgen hoe jij probeert printen te maken, dat heb ik ook ooit gedaan maar al enige tijd niet meer.
Ik bedoel ik zit dagelijks tussen de printen (bij ons panelen genaamd) en als ik thuis kom heel effe niet  :P

Ik wil wel uitleggen hoe dat gaat/ging:

Het printontwerp wordt geplakt met speciale plakkers in de vorm van een IC, of met eilandjes.
De banen worden daarna geplakt met crepe-tape.
Alles in het zwart, een foto-positief dus.

Als je nu een foto-positieve printplaat hebt leg je het gemaakte vel er op en drukt het aan met een glasplaat.
Nu moet je gaan experimenteren met belichtingstijd.
Die tijd hangt af van je uv-lamp, bij mij is dat een hoogtezon van een bekend merk uit het zuiden des lands :)
Daarna moet het in de ontwikkelaar, ook hier moet je experimenteren om de juiste sterkte te krijgen.
Als je het te sterk maakt dan verdwijnt alle lak van de print en als je het te zwak .......
Het gebruikte spul heet caustic soda (gootsteen ontstopper) en is niet duur.

Is dit gelukt en de resterende fotolak zit nog waar ie moet zitten en nergens anders dan kan je gaan etsen.
Ik gebruikte hier voor zeer agressief spul voor, een oplossing met o.a. zoutzuur.
Je hoeft hier niks aan op te warmen, dat gaat helemaal vanzelf  :D

Veel beter is het om een kant-en-klaar product te gebruiken, ook voor de dampen die er af slaan.......

Als het klaar is moet je het eindproduct grondig mer water afspoelen !
Gaatjes boren, eventueel glad schuren en soldeerlak er op spuiten en dan is het klaar !

grv Huub
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
De baan heeft (zoals bij velen van jullie) erg lang stil gelegen. Dit kwam mede doordat de baan zich niet in m'n eigen huis bevond.
Recent ging ik zelf óók nog verhuizen, en ik dacht: dan komt het er helemaal niet meer van hier aan verder te gaan.

Daarom: baan is afgebroken, gedemonteerd. De rails zijn grotendeels voor een leuk prijsje naar een andere hobbyist gegaan.
Ondertussen heb ik een kleine herkansing opgestart, een modulebaan, met 1 segment.
Het segment is ongeveer 45 bij 85 cm. Ik heb bewust voor een klein stuk gekozen omdat het dan minder snel verzand in een project waarin alles steeds groter wordt. Het nadeel is dat dit dermate klein is dat je geen rondje kunt rijden, maar alleen kan rangeren.
Re: 'Next level' massadetectie - Printjes etsen
hoi,

Citaat van: Assembler op zondag 28 juli 2019, 16:38:05
Het segment is ongeveer 45 bij 85 cm. Ik heb bewust voor een klein stuk gekozen omdat het dan minder snel verzand in een project waarin alles steeds groter wordt.

Dat blijft het inderdaad.

Citaat van: Assembler op zondag 28 juli 2019, 16:38:05
Het nadeel is dat dit dermate klein is dat je geen rondje kunt rijden, maar alleen kan rangeren.

Kijk eens naar deze oplossingen: Kleine keerlussen. Principe kan je ook gebruiken voor een klein rondje ;) Neemt niet veel ruimte in bij de opslag.

Groet Ronald.