Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

wisselstroomwielen Plan E's Artitec

Gestart door Cybert dinsdag 01 januari 2013, 15:20:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Dag 3 railers,

Ik ben bezig interieurverlichting in mijn plan E's van Artitec te bouwen. Nu heb ik deze tweedehands gekocht en ik vraag mij af of er wisselstroomwielen onder zitten of niet. Als ik straks met terugmelding wil gaan werken (massadetectie) dan moet ik toch al mijn wagens voorzien van wisselstroomwielen? Daarnaast heb ik nog twee andere specifieke vragen:

Hoe kom ik er achter of er wissel- of gelijkstroomwielen onder mijn wagens zitten? Ik heb wel een Multimeter gekocht, maar ben nog niet echt handig met zo'n ding 8o

Welke wisselstroomwielen kunnen er het beste onder de Plan E's ? Die van Märklin of een ander merk? Ik rijd op K-rail.

Alvast dank voor alle info.

Gr. Bert
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Gelijkstroomwielen hebben meestal aan een kant een plastic isolatie ring. Deze is zichtbaar.
Kunststof assen komen ook voor.

Beter is je multimeter op de doorpiep stand te zetten. Als je de pennen tegen elkaar houd begint de meter dan te piepen als teken dat er geleiding is.
Wisselstroomwielen geleiden dus als je op beide loopvlakken meet moet je contact hebben.
DC wielen zijn geïsoleerd dus dan blijft je meter zwijgen.

Ik weet dat Artitec AC wielen voor de E's heeft. Die van mij staan echter al een hele tijd in backorder.

Als je wagons probleemloos rijden met de huidige wielen kun je de isolatie ook overbruggen met stroomgeleidende lak. Ik dacht van Busch. Dit heb ik bij de aangedreven assen van mijn fleischmann treinstellen gedaan. Werkt goed. ( exacte info staat in mijn draadje)

Gr. Robin
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Hoi Bert,

Op de site van Artitec staat aan de rechterkant een keuze voor wielen en assen.
Plan E staat hier ook bij.

Groet Tinus
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Er zijn Artitec wisselstroomassen speciaal voor Plan E gemaakt. Ik weet niet of Artitec ze zelf nog op voorraad heeft.
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
http://www.artitec.nl/images/stories/special_instructions/Wisselstroomassen-schema/ac-dc-assenschema.jpg

We zoeken dus assen van 11mm doorsnede en een lengte van 25,0mm  (Fleischmann maatvoering)
Ik denk dat de Artitec voorraad op is aangezien ze voor mij al een halfjaar in bestelling staan.

Gr.Robin
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
kijk ff hier http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_wielen.htm
AenW heeft veel heel veel op voorraad.

grt Piet.
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Citaat van: bossie op woensdag 02 januari 2013, 01:08:24
kijk ff hier http://www.anw-modeltreinen.nl/pk_wielen.htm
AenW heeft veel heel veel op voorraad.

grt Piet.

je kunt daar de wielen beter per stuk dan per 2 kopen, als ik de prijzen zo bekijk...
1,80 per stuk
3,80 per 2......
>:-D
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Allen erg bedankt voor de vele reacties. Als ik het allemaal goed begrijp dan zijn er twee redenen om wielen af fabriek om te wisselen voor andere wielen, namelijk:

- 'electrotechnische' reden. Zeg maar voornamelijk vanwege massedetectie cq terugmelding. Wat ik van Robin begrijp is dat je de isolatie van gelijkstroomwielen ongedaan kunt maken met geleidende lak. Dat draadje ga ik zeker even bekijken Robin. Dank voor de tip!
- Maatvoering. Dit verhaal is mij nog niet geheel duidelijk. Ik weet inmiddels wel dat er verschillende flenshoogtes zijn en ik kan mij ook wel voorstelllen dat dit tot rijproblemen kan leiden, maar in welke gevallen dan, bijvoorbeeld bij  engelse wissels of i.d.? wat is dan de ideale hoogte bij gebruik van K-rail?

Groet, Bert
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Wat betreft maatvoering: Niet alleen de flenshoogte, maar óók de flensdikte, de loopvlakbreedte en de afstand tussen de wielflenzen is bij gelijkstroomwielstellen anders dan bij wisselstroomwielstellen.
Gelijkstroomwielstellen kunnen tot ontsporing leiden op Märklin wissels, wanneer tegen het puntstuk in wordt gereden. 
Voor bedrijfszekerheid kies je voor wisselstroomwielstellen.
NEM norm voor drie-rail wielen (PDF) ===> klik
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
En voor de goedkope goeie wielen, zie de link van Jan Willem. Dit adres is echt een aanrader!
Re: wisselstroomwielen Plan E's Artitec
Een ieder bedankt voor de reacties en de verwijzingen naar de diverse websites. Concreet betekent dit dat ik eerst moet kijken of de wagens die ik straks op mijn baan heb lopen overal goed doorheen komen, zonder ontsporingen of ander onheil. Daarom heb ik besloten de vervanging van alle wielen eerst uit te stellen en mij vol te gaan richten op de bouw van mijn nieuwe baan. Het nieuwe baanplan post ik vanmiddag in een nieuw topic.  Ik ben in ieder geval weer een stuk wijzer en weet wat mij te doen staat straks.

Groet, Bert