Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.

Gestart door AlbertJan vrijdag 01 juni 2007, 19:32:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hallo Forumleden.
Tijdens het leggen van een dubbel (test) hoofdspoor met C-rails R5 en R4 op mijn U-vormige treintafel, de poten van de U gekoppeld met een los (brug)spoor loop ik tegen de volgende problemen op.

Het plaatsen van slanke wissels in R5 en R4 lukt niet zonder gebruik te maken van korte R1 of R2 bochten en dat is nou net niet de bedoeling van deze bochten, loopt niet lekker meer.
Met de gebogen wissels lukt het wel maar de R1 of R2 radius van deze wissels verpesten mijn mooie bochten weer.
Met de tegenbocht van de slanke wissel kom je er wel uit maar mooi is het echt niet!
Helaas zijn er voor R5, R4 en R3 geen halve of andere passtukken dus ik krijg deze grote bochten niet vloeiend gelegd, gewoon zonde van die mooie bochten.

Wie weet of heeft hier een mooie vloeiende oplossing voor? :?:
(En dan niet van C-rails vervangen door K-rails want ik wil ze graag beide gaan gebruiken.) :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.




Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
in de marklin catalogus staat daar wat over in
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hallo AlbertJan :)

Weet niet 100% zeker of ik jouw probleem begrijp. Wat ik wel weet is dat wanneer je een slanke wissel in een bocht wilt leggen, je in die bocht dus eigenlijk gebruik maakt van een bocht #24912 (tegenbocht slanke wissel). De kromming van de slanke wissel is gelijk aan de tegenbocht. Deze bochten hebben een zeer ruime boogstraal en passen niet in de standaard geometrie.

In principe zullen de slanke wissels niet bedoeld zijn om in een bocht te leggen, alleen op rechte stukken.

Met heeel veel puzzelen heb ik de slanke wissels wel in bochten ingezet. Maar daarbij moet ik opmerken dat ik de geometrie volledig los heb gelaten.

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Vergeet je overigens niet dat je aan elke slanke wissel twee keer een #24071 nodig hebt. Dit is een stukje rail met afneembare bedding.
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hallo Michael.
In de Märklin catalogus gebruiken ze alleen maar gebogen wissels in de bocht en dat loopt gewoon niet vloeiend door.

Hoi Rolf.
Het is ook de bedoeling om de afbuiging van de slanke wissel als eerste stuk van een R5 bocht te leggen, dit om de oversteek te maken tussen de 2 poten van de U, indien dit niet in een R5 bocht kan moet ik een kleinere radius kiezen, R2 of R1, en dat zou erg jammer zijn.
Je hebt gelijk met rail 24071, maar deze is recht en veranderd dus niets aan het aantal gelegde graden van de boog.
Ik ben wel benieuwd hoe jij dit in Wintrack hebt opgelost, dit zou alleen maar kunnen m.b.v. korte stukjes R1 en/of R2 bochten en deze onderbreken het mooie vloeiende verloop van de R5 bocht.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Ben je zelfs in de pauze van je breinkraker nog bezig om mijn puzzel helpen op te lossen? :lol:
   
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Citaat van: AlbertJan op vrijdag 01 juni 2007, 21:58:10
Ben je zelfs in de pauze van je breinkraker nog bezig om mijn puzzel helpen op te lossen? :lol:

Hahaha...nou-ou...ik heb wel eens betere antwoorden gegeven. Maar inderdaad nogal pre-occupied door de TEE. Daarvan kan ik overigens melden dat ik deze 5 minuten geleden voor het eerst van spanning heb voorzien. En jawel, hij doet het !!!!!!

Maar goed, daar is een andere draadje voor :)

Voor wat betreft jouw R5-verhaal. Je kunt in mijn baanplan zien hoe ik de slanke wissels in mijn bochten heb verwerkt. Maar zoals ik al eerder zei. Je laat de geometrie dan los en gaat volledig...uuhhmm...zegmaar...uit de vrij hand tekenen.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Jaja Rolf.

Citaat van: ^Rook op vrijdag 01 juni 2007, 22:13:03
Voor wat betreft jouw R5-verhaal. Je kunt in mijn baanplan zien hoe ik de slanke wissels in mijn bochten heb verwerkt. Maar zoals ik al eerder zei. Je laat de geometrie dan los en gaat volledig...uuhhmm...zegmaar...uit de vrij hand tekenen.

Met mijn schets van het ontwerp had ik ook totaal geen problemen met het plaatsen van de slanke wissels! :roll: :x
AlbertJan.
P.s. Effe switchen naar het andere draadje, ik ben wel benieuwd! :o
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Als je dit leest is het jammer dan Märklin geen meegebogen wissels met een grotere radius aanbiedt!
Ik vind het dat het C-railprogramma in die zin niet af is.
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hallo Baanloos.
Dit ben ik helemaal met je eens, hoe meer ik met deze rails bezig ben des te meer  ik mis! :?
Voor de rechte rails en bochten R1 en R2 kan ik vrijwel alles verantwoord aan elkaar leggen maar voor R3, 4 en 5 lukt dit alleen goed in 90 graden! :cry:
Dit beperkt het gebruik van deze bochten wel heel erg, op een middelgrote baan uitsluitend voor het ronden van de buitenste hoeken van je baan en dan nog zonder wissels ook! :evil:
Heel jammer dat ik dan verplicht wordt tot het bouwen van een hele grote baan! :roll: :wink: :lol:
Maar dan geef ik gewoon Märklin de schuld en zeg dat het gewoon niet kleiner kan! :shock: :lol:
Maar het zou inderdaad makkelijker zijn indien er in R3,4 en 5 ook halve of kortere passtukjes te koop zouden zijn.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
http://www.maerklin.de/produkte/pdfs/cgleis_20050512.pdf

Ik geef de link naar de geometrie van C-rails nog eens. In R4 en R5 kun je dus wel met boogwissels werken. (zie pag 13).

Verder zou het idd makkelijk zijn als er voor de slanke geometrie ook passtukjes zouden zijn.

De enige manier om het een beetje goed te krijgen is om middels de 24912 eerst parralel te gaan en dan pas een bocht maken.

Heb je eventueel al een baanplan waarop we kunnen zien wat het idee is?
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hallo Roger.
De bocht wissels in R4 en R5 heb ik uitgeprobeerd, dit volgens handboek Märklin, maar ik vind dat het ten koste gaat van de mooie vloeiende bochten.
V.w.b. het banen ontwerpplan, ik heb een schets (flinke krabbel) gemaakt hoe het ongeveer moet gaan worden en wil nu eerst e.e.a. uitleggen om even proef te rijden.
Had ook al een flinke wisselstraat met 3 Engelse wissels achter elkaar gelegd maar dit reed voor geen meter, trein met wagons stonden bij kruipsnelheid constant stil of rammelden op iets hogere snelheid hier ongecontroleerd overheen.
Heb ook enkele (eigenlijk heleboel) pogingen ondernomen om m.b.v. Wintrack baanontwerp te maken maar heb dit (tijdelijk) naar de achtergrond geschoven door tijdgebrek.! :(
Het is momenteel erg druk hier op de paardenboerderij en dan blijft er vaak weinig treinentijd over.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Ben momenteel bezig in proefopstelling om bochten R5 , R4 ,R3 ,R2, en R1 met behulp van bochtwissels, gewone wissels en 3-weg wissels te verbinden, ben er nog niet helemaal uit, het wringt hier en daar nog een beetje, maar ik geef niet op, wanneer ik het helemaal gevonden heb zal ik hier een foto ervan plaatsen.
Wil dus 5 hoofdsporen rond hebben lopen, als basis, een heel gepiel  8)

Mvg Gert
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Ik wil minimaal 4 maar liever 5 hoofdsporen rond laten gaan met C-rail. Zijn er meer mensen die met 4 of 5 hoofdsporen rijden.

Tussen R1, R2 en R3 kan de geometrie sluitend gemaakt worden. Tussen R4 en R5 ook. Ik denk dat je tussen R4 en R5 wel de rails vast moet zetten....

Ik heb nog niet gecontroleerd hoe het is met de geometrie tussen R3 en R4. Is dat problematisch om met wissels tussen R3 en R4 te gaan werken ? Ik moet het zelf nog uitproberen en controleren.



Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
@Wimpie44

Bochtwissels kun je gebruiken tussen R1, R2, R3 of tussen R4 en R5 maar niet tussen R3 en R4. Rechte wissels kun je overal gebruiken. Gewone rechten tussen R1, R2, R3 en Slanke wissels tussen R3, R4 en R5.

Al je wil kun je R1 en R2 ook gebruiken in de slanke geometrie (of andersom), je moet dan de R1 of R2 laten voorgaan door een 24077 terwijl je de R3, R4 of R5 laat voorgaan door een 24064.
Je laat als het ware de kleinere boogstralen ietsje langer rechtdoor rijden waardoor paralelafstand tot de overige bogen kleiner word. Nadeel hiervan is dat je met haakse bochten moet werken en dat langere wagons elkaar zouden kunnen raken in de kleinere bogen.
R4 en R5 kun je andersom dan ook weer gebruiken in de normale geometrie.

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk.
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Het verhaal is duidelijk. Bedankt !
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hallo Wim.
Ik heb nu ook al meerdere mogelijkheden uitgeprobeerd, R1 t/m R5 parallel in een groot ovaal gelegd.
Dit rijdt echt super, de problemen beginnen bij het leggen van wissels en kruisingen, zowel in de bocht als net voor de bocht!
Door het gebruiken van bochtwissels lukt het wel maar het mooie vloeiende verloop is gewoon naar de knoppen! :(
Ook is het onmogelijk om de gelijke railafstand, volgens railoverzicht catalogus mogelijk, aan te kunnen houden.
Het resulteert al snel in het wringen van de aansluitingen.
Mijn conclusie is dan ook dat R3, R4 en R5 in combinatie met wissels en kruisingen, alleen goed te gebruiken zijn op middelgrote en grote banen waar je gewoon meer ruimte hebt om deze wissels en kruisingen op de (langere) rechte stukken in te bouwen.
Let wel, dit is mijn ervaring maar een ander kan hier weer heel anders tegen aankijken.
Succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Jammer dat er geen flexibele C-rails zijn... :mrgreen:

Cees
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Citaat van: bartje op maandag 18 juni 2007, 20:48:12
Jammer dat er geen flexibele C-rails zijn... :mrgreen:

Met behulp van overgangs -rails (C->K) kun je de K flex-rail toepassen dus ik zie het probleem niet.
Ik gebruik ook C & K Rails door elkaar om voor elkaar te krijgen wat ik wil.
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hoe maak je de overgangen van de railbeddingen, of ga je niet van K-rail naar C-rail in een zichtbaar gedeelte?
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Ja hoor, ik ga deze gewoon in de zichtbare gedeeltes uitvoeren.

Het hoogte verschil vang ik op door het stugge foom van ± 3/4 mm, wat volgens mij voor ondervloeren wordt gebruikt, te gebruiken.
Vervolgens maak ik hier stroken van met de zelfde breedte als de C-rails.
Verder wordt de bedding ingestrooid met de zelfde kleur (ballast) als de C-rails.
En daar is dan straks als alle scenery is bewerkt niets meer van te zien.

Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Citeer
Mijn conclusie is dan ook dat R3, R4 en R5 in combinatie met wissels en kruisingen, alleen goed te gebruiken zijn op middelgrote en grote banen waar je gewoon meer ruimte hebt om deze wissels en kruisingen op de (langere) rechte stukken in te bouwen.
Ik ga maar eens met losse c-rails in verschillende baan configuraties experimenteren op losse platen. Vooral de mogelijkheden tussen R3, R4 en R5 met wissels en kruisingen. Ik heb ook een aardige hoeveelheid 3-staafs TRIX rails, wissels en kruisingen. Misschien is dat te gebruiken om e.e.a tijdelijk passend te maken, mooi is anders. Of zelf rails maken met een afwijkende geometrie om de boel beter passend te maken....   
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Ja hoor, ik ga deze gewoon in de zichtbare gedeeltes uitvoeren.



plaatjes, plaatjes, plaatjes... :wink:
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.




Zo, van de week eens even bezig geweest, ettelijke doosjes rails gekocht op MP maar ook nieuw, bv de 24071 stukjes, en vind het resultaat wel aardig , halve cirkel als test gemaakt, van binnen naar buiten C1, C2 C3 C4 en C5, dit worden dus de 5 hoofdsporen van de nieuwe baan.

Het is even puzzelen maar eigenlijk is alles mogelijk  8)

Mvg Gert
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
@Rloop

De lichte hebben al 2 jaar op een baan gelegen, de donkere zijn nieuw, het verkleurt gewoon door het licht.

Mvg Gert
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Ik geloof je gelijk, kan ook te maken hebben met de samenstelling van de grondstof, zo heb je ook sommige c-rails die heel bros zijn, waar de puntjes heel snel van afbreken, het is inderdaad geen mooi gezicht, maar het stoort me niet echt, je kan het altijd wegwerken natuurlijk, of met grijs bijwerken, maar dat gaat me iets te ver  8)

Mvg Gert
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hallo Gert,

Het is een aardige bocht geworden met lekker veel spoor-wissel mogelijkheden.
Veel plezier gewenst met je verdere plannen en ontwerpen.

Groetjes,

Minto :D
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hallo Gert.
Heel mooi dat je een aantal mogelijkheden met R1 t/m R5 hebt uitgeprobeerd en natuurlijk op de foto hebt gezet! :o
Ik heb deze ook uitgelegd (gehad) en ondervond problemen met de railafstand die (helaas) veranderde bij het gebruik van de gewone wissels i.p.v. de slanke.
Met de bochtwissels lukt het inderdaad wel maar dit verdient niet de schoonheidsprijs voor vloeiende bochten, maar dit blijkt ook duidelijk uit jouw foto's.
Vandaar dat ik in mijn bericht gezet heb dat voor grote(re) banen dit wel mogelijk is omdat de C-rails toch ook een zekere mate van flexibiliteit hebben.
Maar erg leuk dat er nu meerdere mensen met de (on)mogelijkheden van de geometrie van C-rails bezig zijn! 8)

Maar door het uitproberen, nabouwen blijken er toch best veel mogelijkheden te zijn om met dit (beperkte) rail aanbod mooie wissel aansluitingen te creëren! :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Om het effect van een afgeplatte bocht (m.i. ziet het er ook niet uit  :shock: :mrgreen:) weg te werken kan je dus eigenlijk alleen C1 en C2 met elkaar verbinden dmv bochtwissels, de overige zou je dan op een recht stuk vlak voor de bocht met gewone of slanke wissels moeten verbinden.

Gewone wissels heb ik zat om uit te proberen, slanke heb ik er slechts 2 van, zijn mij ook iets te duur om er daar ff een paar van te kopen, puur om uit te proberen 8), maar ik ga vandaag nog eens puzzelen, het is toch rotweer, schitterend treinen weer dus  :lol:

Mvg Gert
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Beste mede C-rail puzzelaars.
Omdat ik op mijn kleine C-rail testbaan nogal veel wissels heb liggen, loop ik tegen het volgende probleem aan.
In één compleet rondje liggen op dit moment 4 gebogen wissels, op zich natuurlijk helemaal geen probleem maar nu komt er een normale wissel (24611) i.p.v. 24130 en ja, dat past dan weer niet! :shock:
Met een beetje wringen lukt dit uiteindelijk wel maar het hoort niet zo! :roll:
Heeft iemand hier een oplossing voor? (cirkel kan helaas niet groter worden i.v.m. beschikbare ruimte)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
heb je een plaatje dan

Rob
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Als het inderdaad een complete cirkel is zou je het moeten kunnen oplossen door het wissel 24611 aan te vullen tot 30 graden met een 24206, én er precies tegenover een 24130 te vervangen door een 24230. Denk ik...  ;)
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Citaat van: Twentefan op woensdag 13 mei 2009, 19:52:25
heb je een plaatje dan



Helaas niet zo heel goed te zien maar je snapt de bedoeling.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
In aansluiting op Erik Bass:

Hou in gedachten dat wissel 24611 de boogstraal heeft van R2, en dat het samen met een opvulstukje 24206 precies een 24230 vormt. Daarmee kan je natuurlijk nooit een 24130 vervangen.

Het venijn zit hem in het feit dat qua uiterlijk de 24224 (en dus ook wissels 24611/24612) heel erg lijken op de 24130. Het zijn echter bochten uit verschillende boogstralen, en die mixxen levert allerlei leuke puzzels op :)
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
waarom leg je er dan niet gewoon een boogwissel in?
Leg je die andere ergens anders
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Citaat van: Dribbel op donderdag 14 mei 2009, 10:55:44
In aansluiting op Erik Bass:

Hou in gedachten dat wissel 24611 de boogstraal heeft van R2, en dat het samen met een opvulstukje 24206 precies een 24230 vormt. Daarmee kan je natuurlijk nooit een 24130 vervangen.

Het venijn zit hem in het feit dat qua uiterlijk de 24224 (en dus ook wissels 24611/24612) heel erg lijken op de 24130. Het zijn echter bochten uit verschillende boogstralen, en die mixxen levert allerlei leuke puzzels op :)

Dribbel, dat is hier ook het probleem, de boogstraal R2 wordt dan te groot dus zit er in dit geval niets anders op om dan maar een beetje wringen! :?

@Rob.
Dit kan helaas niet omdat een gebogen wissel met kop spoortje in mijn printer eindigt! :roll: :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Je zou zo iets kunnen doen:



Deze cirkel is maar een klein beetje groter dan een cirkel van 24130.

(waarschijnlijk moet je dan in de grote lus ook nog ergens 1 of 2 keer een 24230 plaatsen om weer netjes uit te komen)
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Nou ben ik eens aan het puzzelen geslagen met de C rails en vraag me het volgende af:

Stel, ik maak een keerles met een schaduwstation (recht-rechterbocht(7)-recht-linkerbocht en dan uitkomen op 77.4 mm langs de bovenste (standaard maat tussen R1 en R2). Hoe maak je hiermee slim gebruik van 24172 en 24188? 24177 heb je in principe bij het bovenste stuk nodig (ter compensatie), maar hoe zorg je ervoor dat je fatsoenlijk uit komt met de bochten?
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Citaat van: Dribbel op donderdag 14 mei 2009, 11:34:25
Je zou zo iets kunnen doen:



Deze cirkel is maar een klein beetje groter dan een cirkel van 24130.

(waarschijnlijk moet je dan in de grote lus ook nog ergens 1 of 2 keer een 24230 plaatsen om weer netjes uit te komen)


Ik zie niks  :shock:
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
AlbertJan,

Ik heb het hele draadje 2x gelezen, en snap nogsteeds het probleem niet :-)
Kan je misschien even een schetsje posten van hoe je de situatie wil,
en wat je beschikbare oppervlakte-maten zijn ?
Ik heb op mijn nieuwe baan heel wat R2,R3,R4 & R5 gemengd, samen met
gebogen wissels, gewone wissels, engelse wissels, kruiswissels,
slanke wissels enz ...
Niet alleen met hart-afstanden van 77 mm maar ook hartafstanden van 64 mm, en ben nergens tegen problemen aangelopen.
(Ik gebruik wintrack, en heb m'n instellingen op maximale afwijking 1 mm staan !)


groeten,
Kris
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Ha die Kris.
Nog even speciaal voor jou! :lol:



Dit is het ontwerp in Koploper.
Het probleem zit in het rondje met de 5 wissels, W5 is een rechte (dus R2) en de 4 anderen zijn gebogen wissels (dus R1)
Om het rondje perfect te maken zou wissel W5 niet kunnen, maar ja anders passen mijn kopstation spoortjes 7 + 8 niet, dus nu met wat wringen ligt het er toch en rijdt het ook nog! :o

De plaat is 2.05 bij 1.05 en beide kopspoortjes steken uit op het printer tafeltje. (zie foto hierboven)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hallo Albert-Jan en alle andere c-rail puzzelaars :D
Eeehhh..... misschien een beetje kort door de bocht, maar je kan C-rail ook
prima passend maken met een zaag. Of nog mooier met een Dremeltje met een slijpschijfje. Nou weet ik wel dat Märklin daar de C-rail geometrie niet voor heeft uitgevonden, maar als je het nu echt niet passend krijgt is het ook balen.
Na het afzagen aan één kant van de rail strak tegen de andere afgezaagde rail vastzetten met een paar schroefjes in de bedding.
Voor een goede stroomkring twee draadjes aan de onderzijde van de ene naar de andere rail en de trein rijd weer als een trein. (Als je netjes zaagt ziet niemand het en als we het wel zien zeggen we niets :mrgreen: :mrgreen:)

Dirk-Jan
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Citaat van: Dirk-Jan op woensdag 26 augustus 2009, 20:13:20
Voor een goede stroomkring twee draadjes aan de onderzijde van de ene naar de andere rail en de trein rijd weer als een trein. (Als je netjes zaagt ziet niemand het en als we het wel zien zeggen we niets :mrgreen: :mrgreen:)

Dat heb ik ook al eens gedaan en ook al toegepast, maar dan met een stukje rail.
Voor een wissel wordt dit al een heel stuk lastiger en erg veel slijpen.
Jammer is alleen dat je dit dan wel behoorlijk zwaar moet balasten, het blijft anders wel erg zichtbaar.
Maar dit is zeker een mogelijkheid!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Als je W5 nu eens daar weghaalt, en er een R1 steekt,
En voor W5 ook een meegebogen wissel steken, vlak na je W4.

Of denk ik nu te simplistisch ?



Verder, als je een R2 in een R1 cirkel wil gebruiken, is er maar één oplossing:
"overhoeks" ook een R2 rail plaatsen.



groeten,
Kris
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hééééé Krissssssssss!
De eerste oplossing kan niet, want dan komen de 2 kopspoortjes te ver naar buiten.
Maar de tweede oplossing zou eventueel wel kunnen passen, ik heb nog een heel klein stukje speling voor het rondje dus deze oplossing zou wel eens "het ei van Columbus" kunnen zijn! :o 8)

Kris bedankt voor het meedenken. :idea: 

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Citaat van: sn00zerman op donderdag 27 augustus 2009, 09:53:54
Verder, als je een R2 in een R1 cirkel wil gebruiken, is er maar één oplossing:
"overhoeks" ook een R2 rail plaatsen.

Dat is precies wat ik op 13 mei ook al schreef...
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Geometrie C-rails moeilijk te doorgronden.
Hoi Erik.

Citaat van: Erik Baas op donderdag 27 augustus 2009, 14:41:06
Dat is precies wat ik op 13 mei ook al schreef...

Je hebt helemaal gelijk! :roll: :oops:
Deze oplossing is bij mij niet aangekomen omdat ik op dat moment zelf een foto aan het plaatsen was. :?
Jammer, dat ik dit niet gelijk gelezen heb, dit was een betere oplossing geweest dan het "wringen" wat ik nu gedaan heb.

Evenzogoed, nog bedankt voor jouw oplossing. (Beter te laat dan nooit , hè? :wink:)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.