Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

weet niemand het? Soft-sinus motor

Gestart door Simon BR39 dinsdag 01 januari 2013, 13:51:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
weet niemand het? Soft-sinus motor
Hallo allemaal,


eerst een vraag over soft-sinus.
Waarom waren de sinus motoren (dus niet de stille variant) een aantal jaren erg in trek bij M*? Ik zie ze bijna nooit meer bij nieuwe producten.
En verder:


Een aantal (denk 2 ofzo) jaren terug heb ik de br 39 gekocht, met soft-sinus.
Toendertijd had ik een forse baan voor een trafo uit een oud startset.
Toen ik problemen kreeg met mijn nieuwe loc, zou dat daaraan liggen. Koop een nieuwe trafo en dan zou het geregeld moeten zijn.
Afgelopen okt kwam deze samen met een CS2 binnen. En zoals te verwachten, geen verschil.


Wat is het probleem?
Ik kan gewoon met de loc rijden, maar op willekeurige momenten en tijden (hangt niet af van een plaats, snelheid of sleep, alles heb ik zon beetje al geprobeerd),
stopte de loc en was niet meer bereikbaar. (je hoorde m nog wel geluid maken van de officiële snelheid).
Een variant daarop is dat hij ineens op volle kracht gaat rijden > genoeg voor
hartklachten echt!


Dit is niet alleen vervelend, maar maakt de loc ook onbetrouwbaar in pc-gestuurde banen, omdat er geen terugkoppeling is e.d.
Ligt dit aan de motor (ik heb al meer van dit soort spookverhalen gehoord), kan ik terug naar de dealer hiervoor of wat moet ik er anders mee?


alvast bedankt allemaal.
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Mmm,


of
ik heb een hele domme vraag gesteld,
of
ik heb een hele moeilijke vraag gesteld,
of
ik heb een vraag gesteld die al gesteld is zonder dat ik dat weet,
of
mijn vraag/probleemstelling is totaal niet relevant mbt mijn probleem


maar: kan iemand in ieder geval reageren!?


alvst bedankt...
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
ik heb geen ervaring met soft sinus motoren maar je hebt nu wel een reaktie.  Sorry dat ik je moet teleurstellen.
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Simon,

Ook ik weet het fijne er niet van, maar wat je beschrijft klinkt meer als een decoder probleem dan een motor probleem. Ik heb zelf een BR151 met 1e generatie decoder en soft-sinus. Die loc rijdt erg mooi en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ook een E10 (39121 - MFX met soft sinus) doet het prima.
Probleem van Soft-sinus is dat je er niet zomaar een standaard decoder in kan zetten. Ik hoop voor jou dat ik ongelijk heb...

Waarom Märklin deze motoren niet meer toepast weet ik eigenlijk niet. je ziet de laatste tijd steeds vaker klokanker motoren verschijnen. Deze zijn veel gangbaarder en mogelijk goedkoper?
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Beste Simon,

Een gelijkaardig topic staat hier; ==> Klik
Verder kun je jou ervaring met één softdrive lok niet meteen op het softdrive concept schuiven.
Controleer eens of de sleper en wielen niet vervuild zijn en laat de lok eens op een rollerbaan oid draaien.

PS: Kijk ook eens op http://www.modelspoorh0.nl/forum/index.php?topic=676.0
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
er waren teveel problemen met de softdrive sinusmotor daarom gebruikt marklin ze niet meer.
er waren teveel problemen met de locs het stotteren enzo.
dit probleem speelde in 2008
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
@marklinfan: wat jij zegt over stotterproblemen e.d. bedoelde ik ook. Daarom vroeg ik als bevestiging voor mijzelf nog een keer waarom ze waren gestopt.
@kappa: bedankt voor de link. Ik heb idd maar een sd-loc, maar had al meer over deze 'spookproblemen gelezen' die specifiek bij sd-locs voorkwamen, vandaar.  :-?
             verder heb ik het hele 1,5 jaar dat ik dat ding heb alles al weg gecontroleerd. vuil is ie echt niet.
              - wat zou het verschil maken op een rollenbank? (ps heb ik zelf helaas niet)
@arjan:  mooi dat er goede locs zijn, er is hoop voor mij :-P
@dani: in iedergeval bedankt


gr simon
ps. sorry dat k n beetje geïrriteerd reageerde, hiervoor.
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Nog even een kleine aanvulling over de Sinus-motoren van Märklin. Er zijn daar drie verschillende versies van verschenen: de C-sinus (de "fietsbel"); de C-sinus in compacte bouwvorm en tenslotte de Softdrive Sinus.
Zowel de C-sinus als de Softdrive Sinus doet het normaal gesproken erg goed: stil en krachtig. Bij de C-sinus in compacte bouwvorm waren er wel problemen, de locs met deze motor stotterden nogal. Märklin heeft toen snel ingegrepen en deze motoren vervangen door de Softdrive Sinus. Vaak zie je op de verpakking van deze modellen nog een extra rode sticker zitten met de tekst "Softdrive Sinus" er op.
Mijn ervaringen met de Softdrive Sinus zijn prima. Alleen bij een niet helemaal schone baan willen ze bij mij soms even wat stotteren.

De C-sinus in compacte bouwvorm heeft de reputatie van de Sinus-motoren inderdaad geen goed gedaan, waardoor mensen (onterecht) ook locs met de Softdrive Sinus gingen vermijden. Wel heb ik een keer gehoord dat alle drie de Sinusmotoren op analoge banen minder goed zouden rijden.

Citaat van: ArjanM op woensdag 02 januari 2013, 11:49:26
Ik heb zelf een BR151 met 1e generatie decoder en soft-sinus. Die loc rijdt erg mooi en heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Arjan, volgens mij zijn er geen BR 151 gemaakt met een Softdrive Sinus motor, wel met de C-Sinus (fietsbel).


Simon, om tenslotte nog even op jouw probleem terug te komen. Als je baan echt vies zou zijn, dan valt de loc helemaal uit: dus ook geen licht of geluid. Ik vermoed dat Kappa gelijk heeft en dat je misschien een decoder-probleem hebt. Je zou voor de zekerheid eens de loc op een andere baan kunnen laten rondrijden en kijken of het probleem daar ook optreedt. Ga er anders gewoon mee naar de Märklin-dealer/de zaak waar je hem hebt gekocht, test hem daar eens uit of leg het probleem voor en misschien dat het zo verholpen kan worden. Misschien heb je er ook gewoon nog garantie op.

Groet, Marc     
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
(Compact) C-sinus en Softdrive sinus

Voordelen:

  • Stiller
  • Compacter
  • Onderhoudsvrij
  • Zuiniger wellicht?

Nadelen:

  • Extra stuurelektronica
  • Niet of nauwelijks zelf te repareren
  • Minder trekkracht wellicht?


Willy
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Ik had de loc 39010 met zo een sinus motor. Inderdaad waren daar problemen mee zoals plots stotteren, snelheid niet aanhouden , enzo.
Ik heb deze binnen gebracht bij mijn dealer, dewelke op zijn beurt heeft opgestuurd onder garantie naar M.
Ik heb deze dan teruggekregen van M met een nieuwe motor erin (mfx) en hij loopt sindsdien als een trein.  :P

Guy
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Citaat van: 10103 op woensdag 02 januari 2013, 17:03:54
Arjan, volgens mij zijn er geen BR 151 gemaakt met een Softdrive Sinus motor, wel met de C-Sinus (fietsbel).

Marc,
je hebt helemaal gelijk. Ik wist niet eens van die verschillende versies. Ik heb de 151 wel eens open gehad en het is inderdaad een fietsbel model.
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Citaat van: nmbssncb op woensdag 02 januari 2013, 17:18:54
(Compact) C-sinus..
Dat klopt niet helemaal Willy, de C-Sinus is het fietsbel model en werd in 2000 geintroduceerd.
De K-Sinus (Kompact Sinus in het duits) was in 2005/2006 de opvolger van de C-Sinus.
Deze nieuwe motor had erg veel last had van stotterend rijgedrag en de bijbehorende aanstuurelektronica was spanningsgevoelig, waardoor de snelheid niet constant was.
ook was de K-Sinus de eerste motor die als middenmotor werd uitgevoerd en via cardanassen de draaistellen aandreef.

Om de problemen met de K-Sinus op te lossen werd de elektronica verbeterd, oa een extra PIC voor de stroomvoorziening en de motor kreeg schuinliggende magneetvelden in de rotor, die voor een gelijkmatigere magneetveld overgang zorgde.
De naam werd dan ook in Softdrive Sinus veranderd.

Alle loks met een een "fietsbel" motor, ofwel een C-Sinus hebben op drie modellen na, nog de oude Fx decoders.
De drie fietsbel loks met mfx decoder hadden ook driver elektronica aan board die tussen de decoder en motor zat.
Dit waren de 39572 (Br 103 Verkehrsrot), de 39820 (Br 270 Immotrans) en de 39834 (1116 Taurus Mittelweserbahn).
Van deze drie loks waren de rijeigenschappen ook niet zo best.
Alle K-Sinus en Softdrive-Sinus loks zijn voorzien van mfx decoders.
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Citaat van: nmbssncb op woensdag 02 januari 2013, 17:18:54
(Nadelen:

  • Minder trekkracht wellicht?

Ik heb hier één BR 189 met SD motor, die trekt als een lier  B)

Mvg, Johan
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Ook de 151 Railion-versie rijd maar matig. Is een mfx versie, maar is niet zo goed bij lage snelheden.
Presteert zeker niet beter dan een 5-polige trommelcollector. Startsnelheid ligt te hoog.
Electronica is gewoon niet zo goed als de fx.
Daar in tegen is de groene 151 TOP! Rijdt, zoals je van een Sinus-C mag verwachten.

Gr. Marcel
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor

Kort samengevat: alleen K-sinus zorgt echt voor problemen.
Aangezien ik een SD-sinus heb, moet dat geen probleem zijn.
Wel zijn deze motoren vuilgevoelig > zou dit opgelost zijn met de lux reinigers?
(eff sparen maar vooruit).


Ik zal m deze week nog een grote schoonmaakbeurt geven, laatste kans.
(weet iemand hoe je de wielen goed kan schoonmaken? ik heb  ook niet zo'n schitterende lux wielenreiniger (wat op een rollenbank lijkt)


Ik heb nog garantie in elk geval (het is toch min 2 jaar, en bij losse locs 4 jaar ofzo? stond niet op de verpakking)


Allemaal hartelijk bedankt voor de informatie, ik heb het opgeslagen op mijn pc.


gr simon


ps hoop dat t  vanaf nu goed zal gaan, ik vind ze namelijk toppie rijden, zeker stomers hebben anders zo'n hinderlijk geluid bij een 5*
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Hoi Simon,

Normaal gesproken heb je 24 maanden garantie. Alleen bij de Insider-locs en MHI-locs is dat vanaf 2012 verlengd naar 5 jaar.

Groet, Marc
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Citaat van: ArjanM op woensdag 02 januari 2013, 11:49:26
Simon,

..........,.

Probleem van Soft-sinus is dat je er niet zomaar een standaard decoder in kan zetten. Ik hoop voor jou dat ik ongelijk heb...

............

Zimo heeft decoders die je hiervoor gebruiken kan.  :)
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
ESU óók :important:
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
OK, goed om te weten :idea:
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Citaat van: Olav op donderdag 03 januari 2013, 12:31:29
Zimo heeft decoders die je hiervoor gebruiken kan.  :)
Houdt er wel rekening mee dat de decoder niet direct een C-sinus of softdrive motor kan aansturen.
De C-sinus of softdrive motoren zijn namelijk draaistroom motoren die speciale aanstuur elektronica vereisen, welke normaal op de dragerprint van de softdrive lok zitten. De print heeft een 21mtc connector waarop je nagenoeg elke decoder kan steken.
Je moet de decoder ook nog programmeren, anders zal de motor het niet doen.
Re: update Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: update Soft-sinus motor
zo eff het draadje uit t stof halen:
ik heb een filmpje van het probleem.
het heeft even geduurd, maar heb een verhuizing en 4 maanden zonder internet achter de rug, vandaar.


spoel door naar 1:38, excuses voor de kwaliteit
http://www.youtube.com/watch?v=iKRy0SkQrUA

edit: wissen linkje
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Hoi Simon,

hier is het lastig om te zien. Één en al stotteren maar dat zal wel door de internetverbinding komen :D

Groetjes, John

PS: de eerste generatie sinus vind ik nog altijd de beste motor die Märklin ooit toegepast heeft :thumbup:
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
k zal het even op een rijtje zetten wat er precies gebeurt john:
1. locomotief rijd al een tijdje rustig zijn rondjes, niks aan de hand (dus geen vuil op bepaalde plekken)
2. locomotief remt af tot min. snelheid (zie bij het inzoomen, loc rijd heel langzaam vooruit)
3. locomotief laat geluid horen dat niet synchroon is met de min. snelheid dwz geluid dat paste bij de originele snelheid
4. MSI (met CSII ook) heeft geen contact meer met loc


evt herstellen gaat als volgt
1. stop toets indrukken
2. even wachten
3. stop toets annuleren
4. na enige tijd maakt loc weer contact en kan er verder worden gereden


opmerkingen:
- loc was net helemaal schoongemaakt
- rails is schoon
- gebeurt alleen bij deze loc, en was al direct na aankoop
- sterke trafo is geen oplossing


- dit gebeurt ook met hoge snelheid MAAR dan gaat de loc niet zacht rijden, maar op volle snelheid ( = slecht voor je hart)


hoop dat dit wat verduidelijkend is
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Hoi Simon,

hier kan ik je helaas niet mee helpen.

Groetjes en succes met het vinden naar een oplossing, John
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Simon,

De softdrive print of de decoder heeft een probleem.
Ik denk niet dat hier een oplossing kan worden gegeven.
Of je moet eerst eens een andere decoder proberen, maar ik verdenk eerder de softdrive electronica.
Deze decoder moet wel een paar specifieke CV aanpassingen voor de softdrive krijgen.
Maar het beste bied je lok aan ter reparatie bij Märklin (Via je dealer, of direct opsturen naar Marklin Service Göppingen).
Gewoon garantie claimen, want dit mag niet gebeuren bij zo'n dure lok en doe er een duidelijke klacht omschrijving bij.
Ik denk dat Marklin wel onder garantie zal herstellen.
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Dag allemaal,


Een maandje geleden heb ik mijn loc bij modeltrein2000 teruggebracht en deze heeft hem opgestuurd naar Keuterman.
Vandaag de loc terug gekregen via de post, en een rondje gereden.
Na 2/3 min dezelfde klachten :-( :-( :-( :-( :-( :-(


Ik heb verder geen feedback gehad wat er wel/niet is gebeurd. Misschien is het handig om OOIT bij iemand een proefritje te maken, maar ik denk zelf dat ik het beste om een nieuwe loc kan vragen.


Wat ik nu ga doen weet ik nog niet...


Gr Simon
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Hallo Simon.
Wat jammer dat deze opstuur actie helemaal geen herstel van het mankement heeft opgeleverd maar dat Keuterman hier geen commentaar bij geeft is, helaas, wel weer héél gebruikelijk! :thumbdown:
Misschien kun je nog eens navraag doen over hun "actie"?
Hopelijk lukt het omruilen of inleveren van de loc wel en kun je daarna deze teleurstelling weer vergeten.

Succes en misschien hierna weer goed nieuws!?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Dag AlbertJan,


Inderdaad heel vervelend. Ik zal eerst MT2000 mailen, en kijken wat hun reactie is.
Misschien dat zij wel een feedback hebben gekregen...


Maar ik denk niet dat er dan eenzelfde loc komt, hoe mooi ie ook is, t vertrouwen is n beetje weg...


Gr simon
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Hallo,

Ik denk niet dat je je probleem bij Keutemann moet zoeken;
Ze zijn alleen maar een tussenpersoon / doorgeefluik naar Märklin toe.
Volgens mij wagen ze zich niet aan reparatie van dit soort motoren, daar dit zeer specialistisch werk is.

Bij mij komen er in principe ook geen andere Sinus-motoren dan de C-Sinus motor.
Ik heb alleen 3 Br 141, en een E10.3 met middelmotor, (afgezien van de hobby-loks) maar ook deze rijden in het lage toeren gebied slechter dan een 5-polige motor. Ze zijn wel lekker stil, maar kunnen niet mooi langzaam wegrijden.

Gr. Marcel
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Hoi Marcel,


Dus jij denkt dat k wel voor n 2e keer deze loc moet proberen of direct naar Marklin Goppingen?


gr Simon
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Enkele reis Goppingen...
met een goeie brief erbij,
mag gewoon in het Nederlands...
dat helpt, echt  :)
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Dag Wim,


Dat ga ik dan maar proberen :(
Bedankt voor de tip, zal t deze vakantie doen.


Ik twijfel nog steeds aan de omschrijving van t probleem, maar zal deze tzt aan jullie voorleggen, of het duidelijk is allemaal.


Groet,


Simon
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Citaat van: Simon v.d. Tang op dinsdag 01 januari 2013, 13:51:42
Hallo allemaal,


eerst een vraag over soft-sinus.
Waarom waren de sinus motoren (dus niet de stille variant) een aantal jaren erg in trek bij M*? Ik zie ze bijna nooit meer bij nieuwe producten.
En verder:


Een aantal (denk 2 ofzo) jaren terug heb ik de br 39 gekocht, met soft-sinus.
Toendertijd had ik een forse baan voor een trafo uit een oud startset.
Toen ik problemen kreeg met mijn nieuwe loc, zou dat daaraan liggen. Koop een nieuwe trafo en dan zou het geregeld moeten zijn.
Afgelopen okt kwam deze samen met een CS2 binnen. En zoals te verwachten, geen verschil.


Wat is het probleem?
Ik kan gewoon met de loc rijden, maar op willekeurige momenten en tijden (hangt niet af van een plaats, snelheid of sleep, alles heb ik zon beetje al geprobeerd),
stopte de loc en was niet meer bereikbaar. (je hoorde m nog wel geluid maken van de officiële snelheid).
Een variant daarop is dat hij ineens op volle kracht gaat rijden > genoeg voor
hartklachten echt!


Dit is niet alleen vervelend, maar maakt de loc ook onbetrouwbaar in pc-gestuurde banen, omdat er geen terugkoppeling is e.d.
Ligt dit aan de motor (ik heb al meer van dit soort spookverhalen gehoord), kan ik terug naar de dealer hiervoor of wat moet ik er anders mee?


alvast bedankt allemaal.
=====================================================================================
Beste Simon

Ik volg je verhaal met belangstelling en niet zozeer om de technisch aspecten maar wel om de rechten die je als consument hebt als je een produkt koopt in een winkel.

Ik lees dat je in januari 2013 verteld dat je 2 jaar geleden of langer want dat weet je niet meer precies, een lok van de BR 39 hebt gekocht.
Je omschrijft verder dat er op enig moment defecten aan de lok zijn ontstaan en daar krijg je van verschillende leden technisch advies over.

Leuk leesvoer verder daar niet van, echter mis ik toch het belangrijkste nm, heb je nu wel of niet garantie op het door jou gekochte produkt. Ik weet nm niet of in de eerste 2 jaar van je aankoop ook al problemen had met je lok.

Even los van inside of andere modellen van Marklin met al dan niet een verlengde garantie geldt nm  het volgende als basis:

Je hebt als consument 2 jaar volledige garantie volgens de Nederlandse wet bepaald.
Heeft verder niets in de eerste instantie niet met fabrieksgarantie te maken want die kan soms maar een 1 jaar zijn. (meestal 2 jaar) Het produkt moet verder voldoen aan jouw verwachting. Dus ook na de garantie periode moet het produkt nog functioneren waar het voor bedoeld is.


Je hebt met de winkelier een koopovereenkomst gesloten en die is dus als eerste aanspreekbaar als er problemen zijn met je produkt.

Bewijs last: als er in de eerste 6 maanden van een produkt niet meer goed functioneert wordt er door de wet aangenomen dat het gebrek al bij aanvang bestond en hoef jij als consument niet aan te tonen dat het niet aan jou ligt maar de winkelier zal dit moeten aantonen.
Na deze 6 maanden zal bij een geschil over wiens schuld het is de bewijslast bij de consument komen te liggen .

Uiteraard geldt dit als er aantoonbaar onzorgvuldig met het produkt is omgegaan.

Echter bij normaal gebruik geldt dat de garantie dient te worden nagekomen door de verkoper, immers heb je daarmee een koopovereenkomst gesloten.

Verder is het zo, als je in jou geval een lok ter reparatie aanbiedt je daar ook garantie op zult hebben en dien je de bepalingen daar over na te kijken bij degene die jou lok heeft gerepareerd. en anders de winkellier  waar je hem ter reparatie hebt aangeboden.
Dat moet je zelf even uitzoeken.

Verder wil ik je adviseren om zelf niet aan de lok te gaan zitten sleutelen want dan verspeel je zeker de garantie op je reparatie.

Mocht je geen garantie meer hebben of tot overeenstemming komen met je leveranier danwel reparateur dan is het misschien zaak om een goede diagnose te laten stellen door een expert .(ik niet hoor) 
Daarover kun je me in een PB of email over benaderen mocht je daar behoefte aan hebben.

k heb in elk geval door veel draadjes te lezen over dit onderwerp van garantie ed de indruk gekregen dat de spoorenthousiasten
"vogelvrij" zijn als het op garantie aankomt .

De wet maakt echt geen onderscheid welk produkt je hebt gekocht !!!

Verder begrijp ik niet dat de modelspoorbranche zich er soms zo makkelijk vanaf maakt.

ik zou daarom graag een inventarisatie willen maken van de ervaringen van modelspoorders die zij hebben met het nakomen van de garantieverplichtingen van hun leverancier/winkelier. 

Zowel de goede als niet zo goede ervaringen.

Ik wil deze ervaringen bundelen en eventueel aanbieden  bij een consumentenorganisatie of de branche zelf.

In verband met de forumregels graag uw ervaringen in een emal of PB aan mij aanbieden.

Uiteraard met:  naam winkelier, de aankoopdatum , de prijs van het  produkt en een korte toelichting hoe er met uw klacht over het produkt is omgegaan.

LET OP!!!!

ALLEEN NIEUWE PRODUKTEN van Tante M. om reden dat ik niet de verhalen ken ander van spoormerken.
Wat niet wil zeggen dat die er niet zijn .




Mijn doel is om te zorgen voor heldere garantie regels op de produkten en strikte naleving daarvan.


Disclaimer ;)

Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben
dus mochten er onvolkomenheden in mijn betoog zijn geslopen, hoor ik dit graag van jullie. :thumbup:
.


Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Dag allemaal.


Bij deze een reactie op B100.


Ten eerste had heb ik al direct vanaf mijn aankoop problemen gehad.
Ten tweede is mijn loc BINNEN de garantietermijn terug gegaan naar Modeltrein2000 - Keuterman.
Deze is BUITEN de eerste garantietermijn teruggekomen, incl. bon en garantieboekje.


Het probleem doet zich na 'reparatie' nog steeds voor.


Of de garantie nu verlengt is weet ik niet.


Ik heb nog 1 laatste tip die ik ga uit proberen, omtrent puls-lengte van MSI/CSII.
Als dat niet zo is, neem ik weer contact op met M2000, voor evt omruil/inruil.


MVG,


Simon
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Over de garantie:

Als een probleem is gemeld binnen de garantietermijn dan moet dit hersteld worden ook al is inmiddels de garantietermijn verlopen. Maar buiten dat, je hebt sowieso langer garantie dan wat de meeste fabrikanten standaard hanteren.

Groeten JW
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Beste Simon

bedankt voor je reactie en mijn verhaal spreekt voor zich, dus terug naar de leverancier van je lok en die aansprakelijk stellen. Ik hoor graag wat hun reactie is.

Gr Koos
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Hoi Simon,

Breng je de lok terug naar je dealer en geef eventueel het filmpje erbij, op een SD kaartje.
Laat de lok door je dealer naar Marklin Service sturen ter reparatie, eventueel meet aankoopbon.
Geheid dat je er garantie op krijgt.
Ik had vorig jaar een E10.3 (39120) op Ebay gekocht en deze was al 6 jaar oud en had last van stotteren bij lage snelheden en was spanningsgevoelig.
Een paar weken later had ik deze lok zelf naar Göppingen gestuurd (zonder bon e.d.) en Märklin heeft de lok, zonder kosten, van nieuwe elektronica voorzien.
Een maand later had ik de lok weer in huis en rijdt nu als een zonnetje.
Jij moet met je jouw lok zeker garantie krijgen, zelfs nu nog.
Neem desnoods eerst contact op met Märklin Service, via de duitse website en leg je probleem voor.
Je kan je verhaal desnoods in het Nederlands schrijven, dat vertalen ze wel.
Re: weet niemand het? Soft-sinus motor
Citaat van: Kappa op dinsdag 06 augustus 2013, 23:55:26
Ik had vorig jaar een E10.3 (39120) op Ebay gekocht en deze was al 6 jaar oud en had last van stotteren bij lage snelheden en was spanningsgevoelig.
Een paar weken later had ik deze lok zelf naar Göppingen gestuurd (zonder bon e.d.) en Märklin heeft de lok, zonder kosten, van nieuwe elektronica voorzien.
Een maand later had ik de lok weer in huis en rijdt nu als een zonnetje.


Hmm... de 39120... een gevalletje met het bekende compact C-sinus probleem...die lok heb ik ook en is binnen 2 jaar teruggestuurd en inderdaad kosteloos gerepareerd in 2008. Waarschijnlijk hadden zeer veel Duitse klanten dit probleem en daarom was de aanpak van Mutti M. coulant.
Anders was gesteld met de zinkpest kwestie bij de bruine Seetal... Geen coulance hier van Mutti M.. Gewoon Schluss.


Willy