Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Even geen inspiratie meer 240 x 180

Gestart door ygmail dinsdag 01 januari 2013, 13:12:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Even geen inspiratie meer 240 x 180
Hallo allemaal,

De kerstvakantie is inmiddels alweer opweg naar zijn einde, maar ik ben nog niet klaar met mijn plan om eindelijk de treinen weer eens te laten rijden. Heb inmiddels de trein tafel alweer gebouwd (had deze in een vorig huis ook, maar nooit baan af kunnen maken). Deze is 240cm x 180cm en is verrijdbaar (ik kan achteren dus bijkomen). Het is echt een tafel, wat wil zeggen dat er slechts 1 niveau beschikbaar is. Ik wil dit eigenlijk ook zo laten.

In de bijlagen vinden jullie mijn ontwerp, maar ik vind het nog niet af. Hoewel ik op dit moment ook geen inspiratie heb om het anders te doen. Als het om wissels gaat heb ik het volgende beschikbaar (ik wil geen nieuwe wissels kopen, heb net alles voorzien van decoders en motoren).
-24671 x 4 (boogwissel links)
-24672 x 3 (boogwissel rechts)
-24611 x 5 (wissel links)
-24612 x 5 (wissel rechts)
-24629 x 1 (kruis wissel)

Graag zie ik alle wissels benut, maar zit met het huidige ontwerp een beetje 'vast'. Tijdperk III, voornamelijk duits (sorry, ook een BigBoy). Veel passagiers rijtuigen, maar ook wat goederen vervoer, hoewel ik dat laatste minder belangrijk vind. Veel spoor vind ik niet erg :)

Wie kan mij verder helpen?

Jasper
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
- Kopstation of doorgangsstation?
- Rijden of rangeren?
- Vlak, heuvels of bergen?
- Realistisch of spelen?
- Automatisch of zelf in de hand?
- Lange hoofdspoor treinen of korte(re) nevenspoor treinen?
- Lengte wagons: 24 cm, korter of langer?

Zomaar wat vragen die ons (met of zonder mijzelf) verder zouden kunnen helpen.

Groet,
William
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Vind ik ook erg lastig, maar één ding valt me wel op en dat is dat je maar één keerlus opneemt. Je treinen gaan er één keer overheen en je zit vast aan een bepaalde richting. Volgens mij ontkom je met deze oppervlakte niet aan twee niveaus.

vr.gr.
Jurrien
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Citaat van: William027 op dinsdag 01 januari 2013, 13:20:20
- Kopstation of doorgangsstation?
- Rijden of rangeren?
- Vlak, heuvels of bergen?
- Realistisch of spelen?
- Automatisch of zelf in de hand?
- Lange hoofdspoor treinen of korte(re) nevenspoor treinen?
- Lengte wagons: 24 cm, korter of langer?

Zomaar wat vragen die ons (met of zonder mijzelf) verder zouden kunnen helpen.

Groet,
William

Wat een lastige vragen allemaal ;-)

- Kopstation of doorgangsstation? -> Momenteel had ik gedacht een doorgangsstation te maken naast het dubbele spoor wat diagonaal loopt
- Rijden of rangeren? -> Voornamelijk rijden, maar wel met rangeermogelijkheden
- Vlak, heuvels of bergen? -> Voornamelijk vlak of misschien helemaal.
- Realistisch of spelen? -> Spelen belangrijker dan realisme
- Automatisch of zelf in de hand? -> Zelf rijden en wellicht een deel automatisch, ik rijd met ECoS II, ben niet van plan PC te gaan gebruiken, maar ga wel d.m.v. S88 seinen e.d. aansturen. Heb de ECoS II nog maar net, kom van MS, dus ben de mogelijkheden nog aan het ontdekken.
- Lange hoofdspoor treinen of korte(re) nevenspoor treinen? -> Ik denk het laatste...
- Lengte wagons: 24 cm, korter of langer? -> Langste wagons rond de 28 cm, de korste rond de 14 cm, gecombineerd met locomotief gaat dit al snel naar de 80-100 cm

Citaat van: Jurrien op dinsdag 01 januari 2013, 13:33:45
Vind ik ook erg lastig, maar één ding valt me wel op en dat is dat je maar één keerlus opneemt. Je treinen gaan er één keer overheen en je zit vast aan een bepaalde richting. Volgens mij ontkom je met deze oppervlakte niet aan twee niveaus.

vr.gr.
Jurrien

Ik dacht dat één keerlus handig was om de trein te kunnen keren. Ik begrijp even niet zo goed waarom ik er nog één zou moeten hebben?
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Laat je trein in gedachten eens van de rechter bovenhoek naar de linker benedenhoek over het doorgaande spoor rijden. Hoe wil op die manier op de keerlus terecht komen?

vr.gr.
Jurrien
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Citaat van: Jurrien op dinsdag 01 januari 2013, 13:46:11
Laat je trein in gedachten eens van de rechter bovenhoek naar de linker benedenhoek over het doorgaande spoor rijden. Hoe wil op die manier op de keerlus terecht komen?

vr.gr.
Jurrien

Ik neem aan dat je bedoeld vanaf de 3 rangeersporen? Hoe ik het in gedachten had: trein rijd vanaf één van de drie sporen naar beneden, nadat het door het boogwissel is gereden stopt de trein en rijdt hij in de andere richting verder. Op deze manier kan de trein keren. Dit is wellicht niet ideaal, maar ik kan de keerlus wegens ruimte moeilijk andersom leggen... Of heb je misschien hier een suggestie voor?
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Nee, ik bedoel dat je de trein op het spoor naast je rangeersporen zet. En dan naar beneden links gaat rijden. Je beperkt jezelf dus door niet op twee niveaus te gaan rijden.
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Oh, je bedoelt dat de trein vanaf het hoofdspoor alleen in de keerlus kan komen door linksom te rijden? Hmm... daar heb je wel een punt. Ik heb 0,0 ervaring met werken op meerdere niveau's. Het is nu gewoon een 'tafel' gemaakt uit 3 platen van 60cm x 244cm. Ik heb nog één zo'n plaat over... Misschien dat ik die op de een of andere manier eronder kan bouwen, maar dan moet ik nog iets bedenken om de trein op een handige manier naar beneden/boven te laten rijden... Het leek mij handiger om op één niveau te werken  :)
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Even geen inspiratie meer 240 x 180
Hoi,

Gebruik de zoekfunctie van het forum eens op het woord "schaduwstation". Dan krijg je een idee wat er mee wordt bedoeld en bovendien kom je verschillende manieren tegen om je treinen 'boven' te krijgen.
Het bouwen van een schaduwstation betaalt zich echt terug in veel meer plezier aan je modelbaan.