Als je er een decoder in bouwt die op de juiste manier de motor aanstuurt dan lukt dat wel, hoor , ook optrekken op de helling.
Kwestie van even dat extra beetje startspanning op je motor bij het aanlopen om de inertie (en dat extra beetje zwaartekracht) te overwinnen en hij is er vandoor.
Een ESU LoPi 4 doet dit wonderwel bij pmijn (hobby serie) Thalys. De helling vanuit mijn schaduwstation neemt zo'n 4,3 % en die neemt hij zonder morren. Wel is het zo dat bij afwezigheid van antislip bandjes, hij in "trek mode" (motor in de eerste bak vooraan de trein ) durft slippen en in "duw" richting (motorback achteraan) gewoon goed loopt.
Zoals Willem hier boven al aanhaalt... even testen. Meten is Weten. Ik doe dat thuis gewoon met een los stukje plank met daarop een aantal rechte M rails. De helling daarvan kan ik gewoon "instellen" door er aan de ene of andere kant wat onder te leggen, een boek, kartonnetje, balkje, of noem maar op. Het plankje is 1m50 lang (8 stuks 5106 en 2 stootblokjes) en je kan hem dus niet op volle snelheid laten rijden (de Thalys zelf is zowat een kleine meter lang) maar 't is wel voldoende om even te testen of hij "aanzet" en of eventueel de wielen doorslippen.