Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Spiraal
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Spiraal  (gelezen 940 keer)

Wim Vogel

• Gast
Spiraal
« Gepost op: zondag 30 december 2012, 18:28:28 »

Hallo,

Wij zijn van plan om in onze baan 2 spiralen te maken naar het schaduwstation met 'straal 1-bochten'. Wat is de maximale helling van deze bochten, of anders gezegd, wat is de ideale ruimte tussen de spiralen?

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Spiraal
« Reactie #1 Gepost op: zondag 30 december 2012, 19:18:24 »

Hoi!

Je kan het berekenen. Daarvoor zijn een aantal programma's voor. R1 is wel heel krap. Zou het niet gebruiken in een spiraal. Minimaal 80mm tussen de niveaus heb je wel nodig. Deze artikelen Hellingen en klimspiralen en Klimspiraal volgens methode Lüssi zijn misschien wel interessant voor je.

Succes met plannen.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 januari 2013, 09:31:08 door ronaldk »
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Wim Vogel

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 31 december 2012, 21:17:07 »

Hallo,

Bedankt voor de reactie. Wij gaan er ons voordeel mee doen.

Iedereen een goed uiteinde gewenst.

Groeten,
Wim en Niek

Mr. Marklin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 02 januari 2013, 21:35:47 »

Wim en Niek,

Als je een spiraal gaat maken met een oplopende en neergaande baan, kan het met R1 en R2.
Ik heb als tussenhoogte aangehouden 10 cm. Je krijgt dan 10 cm -/- 1,4 cm voor de c-rail = 8,6 cm tussenruimte wat goed mogelijk is voor een lok met pantograaf.
Het stijgingspercentage bij mij is 2,8%. De neergaande baan is wat meer, maar dat geeft niet wat de treinen gaan daar toch naar beneden.

Mvg
Arie