Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ideale diepte van een modelspoorbaan

Gestart door stappat zaterdag 29 december 2012, 20:23:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ideale diepte van een modelspoorbaan
Hallo,

Ik heb lopen zoeken, maar heb het niet op dit forum kunnen vinden, maar wat is de ideale diepte voor een modelbaan?
Zoals in mijn voorstelbericht had ik een beperkte ruimte. Deze ruimte is nu een stuk groter geworden. Vandaag ging er iets mis op een moeilijk bereikbare plek en ben dus op de baan gaan liggen en, je raadt het al, het hele zooitje ingestort. Gelukkig nog geen stukje scenery geplaatst, dus was voornamelijk onderbouw en rails wat samen met mij op de grond lag.
Nu heb ik overlegd met mijn lieve vrouw en mag een andere kamer gaan gebruiken. (wat een schat is het ook.) Nu kan ik een L-vorm baan van ongeveer 3m x 3m gaan bouwen, maar wil graag dus weten wat de ideale diepte is, zodat ik overal goed en "normaal" bij kan.

Alvast bedankt en mijn excuses als ik niet met open ogen heb gezocht.

Patrick
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
ik heb 120 cm aan gehouden en dan kom ik overal bij, maar het kan ook breder want dan maak je gewoon een mangat erin.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.


gr john
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Is ook afhankelijk van het hogere niveau, bij mij tussen de lagen heb ik 40 cm. En kan daarmee mijn achterste spoor bereiken op 105 cm. Voor een voorbeeld zie mijn topic m Lelybaan.
Mvg
Koos
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Hallo Patrick

Bij mij is de diepte ongeveer 90 cm van het zichtbare gedeelte.
Het was  een tafel van 120 cm diep, onder een schuin dak, voor mijn oude baan.

Kijk maar in mijn draadje.

Gr Einte
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Hoi,

Ik heb 1,50 en dat is niet ideaal. Daarom heb ik een mooi gat in het midden.

Mvg

Leon
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
probeer gewoon uit, wat jij fijn vind. Maak van een paar houten balkjes een model van de maten, en bekijk dan, of je de achterkant goed kunt bereiken.

Maar persoonlijk zou ik niet dieper gaan als 1mtr. Bij mijn eigen baan is het op sommige punten iets dieper, maar die punten zijn lastig bereikbaar. En vooral in de hoeken, wordt het bij een baandiepte van 1mtr, als snel 1m40 wat je moet kunnen reiken!


Roy
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Bedankt allen voor jullie reacties. :thumbup:
Ik wil niet met mangaten werken, dat vind ik zelf zeker niet prettig.
Denk dat het een diepte gaat worden van ongeveer 90 cm a 110 cm. Moet nog even een baanplan verzinnen en vanuit daar bepaal ik de definitieve diepte.

mvg

Patrick
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Misschien kan je hier mee uit de voeten ?

Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Beste Patrick,

Probeer maar eens hoe ver je kunt geraken als je over je baan leunt.
Ook om iets een beetje moeilijk te solderen bv, volgens mij geraak je maar +- 700 mm ver.
Dan heb je nog geen scenery op de baan staan, probeer maar eens zover te leunen met een trein onder
U, alle wagons liggen dan om.
Dit is wel mijn ervaring.
Ik zou zeggen probeer het maar eens en laat aub U ervaringen geworden.
Ik ben maar ook maar 1.7 M groot en heb geen super lange armen, scheelt ook wel wat.

Mvg

Olivier
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Citaat van: huub op zaterdag 29 december 2012, 23:28:58
Misschien kan je hier mee uit de voeten ?
Dat zijn inderdaad handige dingen, vooral als je even een flink stuk moet reiken.
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Citaat van: stappat op zaterdag 29 december 2012, 22:50:46
Ik wil niet met mangaten werken, dat vind ik zelf zeker niet prettig.
Denk dat het een diepte gaat worden van ongeveer 90 cm a 110 cm. Moet nog even een baanplan verzinnen en vanuit daar bepaal ik de definitieve diepte.

Dat is zeker nog een behoorlijke diepte. Ligt ook een beetje aan of je er van twee kanten bij kan. Hoe hoog je de baan wilt hebben. Zelf ben ik overgestapt op een maximale diepte van 40cm, zie ook: "Bahnhof Poggendamm" Je kan eens je licht opsteken bij dit stuk: Beschikbare ruimte

En test een aantal dingen: Ga bijvoorbeeld bij de keukentafel staan en kijk of je een lokje van de andere kant kan pakken zonder de rest aan de voorkant te verschuiven of mee te nemen in je beweging.

Groeten Ronald.
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Hoi Patrick,

Misschien is een optie op de tafel op poten met wieltjes te zetten, dan kun je het geheel verrollen als je aan de achterkant moet zijn.
Dan kun je zo tot 1,40 mtr breed gaan.

Mvg
Arie
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Dat is inderdaad ook nog een goed idee, nog niet aangedacht.
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
mijn vaste baan loopt langs de muur de kamer rond met een maximale diepte van 60 cm (standaard plaat mdf), dan kun je ook overal nog goed bij...
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
 
Hallo,

ik zou ook niet dieper gaan dan 70/80 cm indien je de tafel niet kunt verrijden van de muur.


Steven
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Huub waar vind ge die grijper arm ?
Re: Ideale diepte van een modelspoorbaan
Johnny, zoek in google afbeeldingen op grijper en dan komen ze je kamer binnen rollen......