Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 02 juni 2007, 10:51:19
Je kan misschien ook eens op de site van Huib Maaskant gaan piepen hoe hij het met krijt deed. http://www.floodland.nl/aim/info_vervuilen_krijt_1.htm
Ik heb de 'dry wash' methode met krijt toegepast op een VAM wagon. Alleen wat wasbenzine gebruikt als tijdelijke drager, dat verdampt en dan blijft het krijt al aardig mooi zitten.
Resultaat was heel mooi, alleen na fixeren met 'Acrylic picture vernisch MATT 115' van TALENS, kwamen er meer strepen in, verliep het poeder, ontstond aanzienlijk kleurverschil! (donkerder) en echt mat vond ik het ook niet, hoewel dat matte en de kleurdiepte na een paar dagen wel OK is.
De vernis had zich met het krijtpoeder vermegd en het poeder verplaatst. Ik had slechts korte toefjes vernis gebruikt, niet overdadig.
Op zich wel een aardig 'verregend' effect, maar zo heb je weinig controle over het effect en de kleur als het bij het fixeren kleur anders wordt en e.e.a. zich verplaatst. Voor het vernissen was het effect met krijt veel egaler, meer zoals de aangekochte heel smerige wagon.
Wie gebruikt ook deze krijtmethode en met hoe fixeren jullie?
Of is airbrush met matte lak enige beste oplossing?
Hierbij wat foto's:
links een gekochte geweatherde wagon, erg smerig ja, maar wel heel mat afgewerkt,
midden mijn eerste proef zoals hierboven beschreven
Dry wash krijt, kwast om op te brengen gedoopt in wasbenzine voor opbrengen van poeder
de elders geweatherde wagon:
ter vergelijking een onbehandelde wagon onder zelfde licht gefotografeerd:
Op zich ga ik nu ook de wetwash techniek (verdunde verf) toepassen zoals omschreven in draadje over VAM wagons
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=5479.50, maar wil toch ook vaker met de krijtmethode aan de gang en weten hoe je een mooie fix van het krijt krijgt.