Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Roco goederenwagen welke sleper..?

Gestart door Swiss-fan woensdag 26 december 2012, 12:03:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco goederenwagen welke sleper..?
Goedendag.
Bijna in 't bezit van een gesloten Roco goederenwagen type Gs.
Voornemens een sluitlantaarn toe te passen bij deze.
Heeft deze fabrikant AC-slepers die hier toegepast kunnen worden....?
Of passen de slepers van anderen ook...
Gaarne lees ik een oplossing.
Lees graag.
Groet
Dolf   
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Hallo,

Voor de voeding van sluitseinen is een korte Märklinsleper voldoende. De vraag is alleen wáár die sleper onder de wagen aan te brengen. Ik meen dat zo'n Gs niet een abnormale grote radstand heeft, dus dan zou je de sleper midden onder de wagen kunnen aanbrengen. Heeft de wagen een wat grotere radstand dan breng je sleper het liefst zodanig aan dat hij zo ver als mogelijk naar een van de uiteinden van de wagen wordt geplaatst. Dat laatste is gewenst om te voorkomen dat in bogen de sleper te veel uit het midddenpositie komt en dan niet voldoende gecentreerd over de puntcontacten loopt.

De sleper moet zodanig aangebracht worden dat deze ingedrukt ± 2mm boven de loopvlakken van de wielen uitkomt. Losgelaten moet de sleper ± 2mm onder de loopvlakken "hangen". De sleper moet netjes recht en gecentreerd onder de wagen aangebracht worden.

Ook vele goederenwagens zijn aan de onderzijde voorzien van allerlei kunstige "versieringen" die slechts tot doel hebben die onderzijde er "zo écht als mogelijk" te laten uitzien. Dat heeft wel als nadeel dat je dan eerst een vlakke ondergrond moet maken waar de ondersteuning van de sleper goed op kan worden bevestigd. Ik doe dat nogal eens door ter plekke met veel bisonkit een klein vlak plaatje over al die in de weg zittende hobbels van de wagenbodem te plakken, en dan uitmeten hoe dik dan het tussenstukje tussen sleper en de (vlakke) onderzijde van de wagen moet zijn. Overigens verwijder ikzelf altijd het pertinaxplaatje van de sleper en knip de lipjes die dat pertinaxplaatje met de fosforbronzen veer van de sleper verbinden er dan vanaf. De veer wordt vervolgens rechtreeks op het tussenstukje tussen wagenbodem en veer geplakt (ook met bisonkit). Ik heb dit nu zo'n vijftig keer gedaan en dat werkt al jaren perfect.

Om een LED-sluitlichtje min of meer constant te laten branden raad ik je aan in dat geval (gerekend vanaf de sleper eerst een diode en dan een condensator (25V) aan te brengen. Aan de + pool van de condensator komt dan een 1 kOhm weerstandje te zitten naar de + pool van de LED. De verbinding met de massa ( kan op mijn analoge wisselstroombaan zondermeer rechtstreeks vanaf de min-pool van de LED via de min-pool van de condensator (bijvoorbeeld via een wielas) naar de massa (= rail) tot stand komen.

Op bijgaand fototje zie je een heel klein Zwitsers goederenwagentje met zijn (bij nader inzien) te lange sleper en de massaverbinding via een wagenas. Het was mijn eerste poging lang geleden om een - in dit geval knipperend - sluitlichtje aan te brengen! Later ben ik wat netter gaan werken....

Gegroet,

Rob
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Hallo Rob.
Wat een prachtig verslag, dank.
Groet
Dolf
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Is deze Märklin sleper iets voor je? Dan behoef je niets aan de wagenbodem te veranderen.
===> klik
===> klak
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Hallo Wim.
Ook jij bedankt voor deze inbreng.
Ik wist van het bestaan van dit soort slepers, echter even niet (meer) het artikelnr.. ;)
Heb de genoemde wagen (nog) niet in huis, wellicht is de sleper toepasbaar, is even afhankelijk van de afstand van de As..
Ook even de vraag aan de leden, heeft iemand deze sleper (7076) beschikbaar, eventueel voor de verkoop.
Groet
Dolf
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Dolf,
ik heb even voor je gekeken of die sleper op een van mijn Roco Gs past. Helaas, de sleper is te kort voor de Roco wagen. Is eigenlijk gemaakt voor Märklin (of ander merk) wagens met een L.O.B. van 10 cm.
Roco Gs heeft een L.O.B. van 12,2 cm.
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Nee, die originele Märklinslepers passen in dit geval niet, bovendien leveren ze een boel rolweerstand op omdat beide assen min of meer worden vastgeklemd.
Ik begrijp nu van nobody dat die Rocowagen 12,2 cm lang is, nou dan kan de sleper niet gecentreerd worden, maar moet - zo ver als mogelijk -nabij één van de uiteinden worden worden aangebracht.

Gegroet,

Rob 
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Beste.
Kom in de zoektocht deze sleper van Brawa tegen, heeft iemand ervaring met montage van deze...?
Kan aan de foto niet goed zien hoe het bij de normschacht zit..
Lees graag.
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Citaat van: Swiss-fan op zondag 30 december 2012, 16:37:00
heeft iemand ervaring met montage van deze...?
Kan aan de foto niet goed zien hoe het bij de normschacht zit..

Hallo,

Ook ik heb soms geprobeerd om een korte Märklinsleper zodanig te monteren dat deze gecentreerd is t.o.v. een as van een twee-asser. Het was écht een probeerseltje en het is een enkele maal nog gelukt ook! Het is een kwestie van passen en meten. Inmiddels ben ik wel vergeten bij welke wagens ik dat kunstje geflikt heb, maar ik zal eens op mijn baan en in mijn  "wagenvoorrraad" gaan loeren om er een op te duikelen en er dan een fototje voor het forum van maken. Maar ja, dan moeten éérst de champagne en de bijpassende (lekker vette  >:-D) oliebollen van de oudejaarsavond via hopelijk de natuurlijke weg zijn verwerkt.

Overigens maakt het niet veel uit welke sleper je gebruikt, als het maar geen "fluisterseper" is, want die zijn vanwege de (meestal grijze) kunststofomranding van de sleepschoen zelf  te "dik" om voldoende te rijzen bij de hogere puntcontacten van wissels en kruispunten.

Voorts stelde je de vraag of het - meestal iets dikkere-  uiteinde van de sleper in de buurt van de normschacht niet in de knel komt met die normschacht. Ikzelf heb in ieder geval nog nooit ervaren dat de sleper bij wisselpassage zó hoog opkomt dat hij de onderzijde van de normschacht raakt.

Dus tot volgend jaar Swiss-Fan, en een mooi uiteinde en een goed begin toegewenst!

Rob   
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Hallo iedereen.
Bij deze nog even de beste wensen.
Even terug naar het onderwerp van dit Topic.
Intussen vindt ik ook deze foto.
Is even de vraag, welke sleper is dit, artikelnr.?
Andere vraag, hoe een gesloten Roco goederenwagen te openen; de onderzijde, of gaat 't dak er redelijk goed af...?
Groet
Dolf 

Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Citaat van: rovanko op maandag 31 december 2012, 15:48:36
Ook ik heb soms geprobeerd om een korte Märklinsleper zodanig te monteren dat deze gecentreerd is t.o.v. een as van een twee-asser. ik zal eens op mijn baan en in mijn  "wagenvoorrraad" gaan loeren om er een op te duikelen en er dan een fototje voor het forum van maken.

Dag Dolf,

Blijkbaar heb ik de oudejaarsnacht goed overleefd, zodat ik als eerste daad (nou ja bijna eerste daad  :P) in het nieuwe jaar op zoek ben gegaan naar een voorbeeld van een wagen waarbij de sleper onder de as is gemonteerd. Het ging om een tweeassige relatief lange containerdraagwagen (naar ik meen van  Roco) die ik van sluitlichten wilde voorzien. Dat vereiste het aanbrengen van een sleper die zo min mogelijk zichtbaar moest zijn. Dat is gelukt. De condensator ter overbrugging van stroomloze baangedeelten heb ik daarbij in de container verstopt.

Kijk maar hoe het er van onderen uit ziet

Rob

P.S. Je kunt ook zien hoe ik de retourstroom via de andere wielas  naar de massa verbond. De wagen in kwestie loopt al jaren achteraan in een containertrein met allemaal precies dezelfde draagwagens (die ik indertijd voor een prikkie - als was het een bosje peentjes met een elastiekje erom - in Houten opduikelde) 

Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Citaat van: Swiss-fan op dinsdag 01 januari 2013, 13:06:21
even de vraag, welke sleper is dit, artikelnr.?
Andere vraag, hoe een gesloten Roco goederenwagen te openen; de onderzijde, of gaat 't dak er redelijk goed af...?

Hallo Dolf,

Het is de middellange Märklinsleper die nogal eens ook onder locomotieven wordt aangebracht. Het enige verschil is dat de sleper onder de goederenwagen op de foto niet het gebruikelijke pertinaxplaatje heeft maar met de vier lipjes van zijn fosforbronzen veer rechtreeks aan het speciale onderbouwtje voor dat doel is aangebracht. Mijn ervaring met dergelijk soort wagentjes is niet onverdeeld gunstig. Of die veer is te stug en tilt dan het wagentje op wissels op, bovendien is het geheel nogal zichtbaar. Daarom neem ik - als het ook maar even kan - de kortste slepertjes die Märklin levert en verberg die zoveel als mogelijk achter de wielen door ze excentrisch nabij de assen aan te brengen.

Hoe je Roco goederenwagens opent kan steeds weer een verrassing opleveren. Ik begin - tot ontzetting van mijn pedicure  >:-D - altijd met een poging het dak met mijn nagels te verwijderen (als er tenminste een los dak op zit). Dan kan je het interieur meestal goed bekijken en zien of daaruit de bevestiging van de kap aan de wagenbodem kan worden afgeleid.

Gegroet,

Rob
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Citaat van: rovanko op dinsdag 01 januari 2013, 18:27:43
Ik begin - tot ontzetting van mijn pedicure  >:-D - altijd met een poging het dak met mijn nagels te verwijderen
Doe je dat met je teennagels :help: 8o
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Citaat van: nobody op woensdag 02 januari 2013, 12:10:44
Doe je dat met je teennagels :help: 8o

Niet eens zo'n gek idee  :P
Je begrijpt zeker wel dat ik de goede wensen die onderaan je bericht staan daarom mede beschouw als de aanleiding voor jouw advies! :-)Jij uiteraard ook het allerbeste voor 2013 toegewenst!

Rob
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Pedicure ===> klik
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Citaat van: nobody op woensdag 02 januari 2013, 16:04:21
Pedicure ===> klik

Mijn manicure had al lang om de reden die ik vermeldde het contract met mij opgezegd! Sorry, dat had ik bij mijn eerste bericht vergeten te vermelden. Vandaar mijn uitwijkprocedure naar een dame met soortgelijke vaardigheden. Door al dat geknutsel aan die "treintjes" zien die vingernagels van mij er niet meer uit.

Gegroet,

Rob

P.S. Waarde moderator, er biedt zich voor U - vanwege de bovenstaande drie berichten - nu een uitmuntende kans aan om met een héél groot rood potlood op te treden :D
Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Citaat van: nobody op vrijdag 28 december 2012, 12:16:10
Märklin (of ander merk) wagens met een L.O.B. van 10 cm.
Roco Gs heeft een L.O.B. van 12,2 cm.

Hallo Wim/Rob.
De hartafstand van de assen lijkt me belangrijk in deze, ja toch !
Heb nu een wagentje in bezit (niet de Gs).
Deze heeft een afstand van 5,2cm.
Is hier een sleper toepasbaar...?
Groet
Dolf 


Re: Roco goederenwagen welke sleper..?
Je bedoelt deze sleper?
Citaat van: nobody op vrijdag 28 december 2012, 11:42:36
===> klik
===> klak
Dat moet dan lukken. Is geschikt voor asafstanden tussen 5 en 5,5 cm.