Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie. (nu met filmpje Lux Combi BigBoy !!

Gestart door AlbertJan donderdag 31 mei 2007, 13:49:31

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Arme Marcel.
Citaat van: Mister1736 op maandag 12 november 2007, 23:01:27
Citaat van: catzeiler op maandag 12 november 2007, 22:48:14
Ik wacht al bijna een halfjaar op de stofzuiger van totaltrain

me 2 :cry:.

Ik dacht dat jij deze ondertussen allang ontvangen had!? :shock:
En moet je nu elke keer met de hand jouw hele zolder(baan) schoonmaken?
Dan moet ik toch maar eens met de LUX schoonmaak combi even een service beurt komen plegen! :roll: :wink:
Even de agenda's raadplegen, contractje opstellen en beurtje afspreken! :mrgreen:

 

Citaat van: catzeiler op maandag 12 november 2007, 22:48:14
Ik wacht al bijna een halfjaar op de stofzuiger van totaltrain

@Catzeiler/Veerman/Marcel en nog anderen?
Het lijkt er op dat LUX de vraag blijkbaar niet aan kan, maar een halfjaar lijkt mij niet in orde, zou nog maar eens navraag doen bij TT want in Duitsland zijn ze wel gewoon leverbaar.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan

Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
hallo,

was verleden week bij de firma keuterman, en daar waren ze gewoon op voorraad.
dus wie kan mij nou vertellen waar het knelpunt ligt ?

mvg Joop
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Ik had ze niet zo lang geleden bij Harlaar besteld en had ze na ongeveer een week in huis. Kwamen dus bij Keuterman vandaan.

Rene
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Huider in Heerhugowaard heeft 'm ook gewoon in de vitrine staan.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Bij MTE in Vlaardingen staan er ook zat , alle typen.

Heb er onlangs de Lux railslijpert gekocht, gewoon de analoge versie met een losse functie decoder  8), scheelt je 40  euries t.o.v. de digitale versie :lol:

Mvg Gert
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Ik snap dat ik 'm overal kan krijgen mensen....
Gaat mij natuurlijk ook om de prijs.
Zoals gevraagd, is 297incl. verzending veel geld, lijkt mij niet?
Ik vindt het ook altijd leuk zoals Brupo-x hem kan aanbieden voor 290.
Wellicht dat hier iemand is die hem voor nog minder kan leveren. 
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Nog even een vraag over deze set....
Er wordt gesproken over decoders.
Is dit voor de bediening van de stofzuigers/slijpers, of rijdt dit setje zelfstandig....?
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Decoders zijn er om de stofzuiger of slijper te starten.

Setje rijdt niet op zich zelf. Bij zeer verontreinigde baan is het beter om de combinatie te duwen. Kwestie van de loc over propere rails te sturen.

Om zeer verontreinigde baan toch te overleven worden er dan weer oplaadbare batterijen ingebouwd.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hallo,

nog een vraag over deze stofzuiger. Zou men de 8810 kunnen voorzien van een Esu mfx decoder?

Groetjes, John
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hallo,
Dit kan altijd maar dat is een dure oplossing en je garantie vervalt !!!!!!!!!!!
Citeernog een vraag over deze stofzuiger. Zou men de 8810 kunnen voorzien van een Esu mfx decoder?

Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
brupo

je heeft een pb tje

joop
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Citaat van: AlbertJan op maandag 01 oktober 2007, 07:45:56
Hallo Onyx.
Is inderdaad een hoop geld voor zo'n schoonmaak combi.
Maar ik heb nu al voor ? 300,- vuil van mijn rails gehaald, dus al een winst van ? 7,- !! :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

aan wie heb je dat vuil verkocht???

heb ook nog het een en ander liggen voor een mooie prijs :lol:
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.

CiteerHallo,
Dit kan altijd maar dat is een dure oplossing en je garantie vervalt !!!!!!!!!!!

Qua garantie heb je inderdaad gelijk.

"Dure oplossing" weet ik niet. Weet iemand het prijsverschil tussen de analoge en de digitale versie?

Stel je bouwt een lok om naar mfx en gebruikt een functieuitgang van deze decoder om via een stoomvoerende koppeling de stofzuiger aan/uit te schakelen. Moet toch ook mogelijk zijn, of niet soms?

Groetjes, John
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
@ John,

goed idee John, ik zat toevallig v/d week aan hetzelfde te denken, volgens mij moet dit kunnen, al zou het ook kunnen zijn dat de spanning te hoog is voor de extra functies van de decoder 8)

Wie het weet mag het zeggen  :P

Mvg Gert
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Citaat van: v200marklin op woensdag 14 november 2007, 01:20:15
@ John,

goed idee John, ik zat toevallig v/d week aan hetzelfde te denken, volgens mij moet dit kunnen, al zou het ook kunnen zijn dat de spanning te hoog is voor de extra functies van de decoder 8)

Wie het weet mag het zeggen  :P

Mvg Gert

De spanning zal wel niet te hoog zijn. De stroom van de functie uitgangen is echter beperkt. 180mA en bij gelijktijdig aansturen mag het niet meer zijn dan  350mA.

Door gebruik te maken van een driver-ic zoals een ULN2004 kan dit worden opgelost. De ULN2004 kan 0,5A schakelen per uitgang. Je kan zonder problemen 2 uitgangen parallel aansluiten. De totale stroom door het ic kan best onder 1A worden gehouden.

Je kan de functie uitgang ook een transistor laten aansturen die de motor van je stofzuiger of slijpwagen bedient. Bijvoorbeeld een BD680 (80V 2A) kan dit aan. Deze transistor werd ook door Märklin gebruikt in zijn vroeger K83 wisseldecoders.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Citaat van: Tilly op woensdag 14 november 2007, 00:10:39

CiteerHallo,
Dit kan altijd maar dat is een dure oplossing en je garantie vervalt !!!!!!!!!!!

Qua garantie heb je inderdaad gelijk.

"Dure oplossing" weet ik niet. Weet iemand het prijsverschil tussen de analoge en de digitale versie?

Stel je bouwt een lok om naar mfx en gebruikt een functieuitgang van deze decoder om via een stoomvoerende koppeling de stofzuiger aan/uit te schakelen. Moet toch ook mogelijk zijn, of niet soms?

Groetjes, John
Waarom een dure MFX decoder?
een simpele functie decoder lijkt mij toch te voldoen?
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Ik weet niet wat een mfx zoal kost. Maar bijvoorbeeld een Uhlenbrock 76900 functie decoder, voor rond 20? moet hiervoor geschikt zijn. Elk van de 4 uitgangen 1A belastbaar. Totaal max 1,2A.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
wat is eigenlijk beter?

Faulhaber of mabuchi motor?
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Citaat van: markos op woensdag 14 november 2007, 19:22:53
wat is eigenlijk beter?

Faulhaber of mabuchi motor?

Faulhaber is beter dus gelijk ook duurder  8)

Mvg gert
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
nou heb ik een vraagje er over
men zegt dad je de boven leiding ook kan schoo maken maar hoe en word dat vuil dan

mcg ronnie
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Ik heb reeds meer dan 13 jaar stofzuiger en slijp of polierwagen? en die doen dat goed;
Met acu en decoder, op de wissels blijven ze dabn ook draaien.
Groeten,
EricVW
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
in mijn lux zuiger zit delta decoder?
heb gerrit ingebouwd wekt perfect
delta decoder gekocht voor 8 euro opo markplaats toen
had de fleischman slijper er achter maar werkt alleen goed op 2 rail
dus ik ga bij  gewoon de railslijper analoog kopen en dan delta decoder erin
i had er 6 gekocht voor 8 euro stuk 2e hands
kan gewoon apart laten werken ff adres in typen
gebruik hem alleen om de rails schoon te maken
vind dat ding er niet uitzien

Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Om dit te lezen moet ik een speciale cursus volgen denk ik zo. :shock:
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Toch begrijp ik het
Eric
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Ik ook ! Hij wekt op tijd en of er nu een Delta decoder inzit ? 8)
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hallo Ted.
Dus om jouw LUX combi compleet te maken ga jij er een analoge slijper  bij kopen en wordt deze dan door Gerrit voorzien van een Delta decoder! 8)
Dus jij hebt dan een LUX 'combi' met in elke wagon een eigen decoder en eigen adres! 8)
Maar ja, wij hebben natuurlijk geen Gerrit dus moeten wij aan de 'dure' LUX combi, maar dit is natuurlijk een hele goede en zeker betaalbare oplossing.
Succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hoi,

hen een Lux 8810 kunnen aanschaffen.
Kan deze  Lux 8810 wagon ook op digitale spanning?.

Bedankt voor jullie reactie

Gr Bert
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hallo beste mensen,

ik begrijp niet waarom ik geen enkele reactie krijg op mijn vraag.
Doe ik soms iets fout?
Ik ben nog geen "doorgewinterde" forum bezoeker.

Gr Bert
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Citaat van: hubert op donderdag 06 december 2007, 19:32:53
Hallo beste mensen,

ik begrijp niet waarom ik geen enkele reactie krijg op mijn vraag.
Doe ik soms iets fout?
Ik ben nog geen "doorgewinterde" forum bezoeker.

Gr Bert
Bert, je doet niets fout en dat je nog geen "doorgewinterde" forumbezoeker bent heeft er niets mee te maken. Hoogstwaarschijnlijk hebben degenen die een zinnig antwoord zouden kunnen geven de vraag nog niet gelezen. Gewoon even afwachten.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hoi Bert,

Soms heb je even wat geduld nodig op het forum. Mensen zitten hier volgens mij niet constant te F5-en zoals op andere niet nader te noemen fora ;)

Maar goed, om je vraag te beantwoorden. Volgens de eigen site van lux is de 8810 een wisselstroomuitvoering van de vacuumzuiger met een faulhaber motor. Er staat niets bij over een ingebouwde decoder. Aangezien er modellen bijstaan zoals de 8820 waarbij specifiek een decoder wordt genoemd, neem ik aan dat de 8810 zonder decoder wordt geleverd.
Let wel, ik weet dit dus ook niet 100% zeker!!

Groetjes,
Menno

EDIT: Even nog een stukje Duitse tekst van de website Tina's Modelleisenbahnen behorende bij de Lux 8810. '008810 LUX 8810 H0-GLEISSTAUBSAUGERWAGEN MIT FAULHABER-MOTOR. DEUTSCHER MOTOR CA. 2000 BETRIEBSSTUNDEN, ANALOG UND DIGITAL EINSETZBAR. ZUR DIGITALEN ANSTEUERUNG DES FAHRZEUGS WIRD EIN DECODER BENÖTIGT, SIEHE ZUBEHÖRLISTE. FÜR ALLE MÄRKLIN-GLEISSYSTEME.'

De dikgedrukte tekst betekend dus dat de wagon digitaal voorbereid is, maar een digitaal decoder noodzakelijk is om dan ook digitaal aan te kunnen sturen. Met andere woorden; je moet dus los een decoder naar wens kopen.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Bedankt Menno en Gerard,

voor jullie reactie.

Ik was dus te ongeduldig.
Klopt Menno, er zit geen decoder in.
Maar ik meen ook ergens gelezen te hebben dat deze 8810 ook op digitaal kan.
Uiteraard blijft hij dan werken zolang hij op de baan staat.
Kan echter dit niet meer terug vinden waar ik het gelezen heb.
Dus ben even voorzichtig met hem op de baan te zetten.

Wacht eventuele reacties nog maar even af.

Gr Bert.

Was dus alweer te snel
Staat dus op de site "analoog en digitaal in te zetten"

Bedankt Menno
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Ik heb zelf de goedkoopste wisselstroom stofzuigerwagen. En deze werkt perfect om mijn M-rails en C-rails baan schoon te houden. Er zit geen decoder in, maar dat vind ik niet erg.
Als ik hem op de baan zet, gaat de motor lopen, want hij moet dan stof opzuigen. Als ik klaar ben, haal ik hem eraf, om het vuil uit de opvangbak weg te gooien.
De stofzuigerwagen wacht in zijn doos tot de volgende inzet.

(Ik heb dus ook geen faulhaber motor, maar die andere werkt ook goed.)

groetjes
Henk
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Oke Henk,

ik weet genoeg.
Hartelijk dank.

Gr Bert
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Ik zit nog steeds te  wachten op levering van total train, maar ja...........
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hoi,

staat nu (eindelijk) een set te koop op Marktplaats bij C-rail maikel.
Zoer eens op : LUX 9620 railreinigingswagens Marklin digitaal Nieuw in OVP

Gr Bert
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Deze dus
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
hallo,

ik heb een set opgehaald bij C-rail maikel , hij had 3 sets op voorraad liggen.
en voor ? 319,00 is toch een redelijke prijs.

Joop
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hallo,

Ik wil niet vervelend zijn maar ik betaalde elders slecht 290,-

Groeten uit Maastricht Brupo-X.

P.S wil je weten waar via p.b.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
en ook meteen uit voorraad leverbaar ?
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hoi Allen,

Ik heb op basis van jullie ervaring ook de Lux combiset bij C-Maikel aangeschaft. Werkt allemaal prima, maar kom toch de volgende eigenaardigheden tegen:

- De slijpwagen blijft met de sleper steken op ontkoppelrails. Hebben jullie dit ook ondervonden? Is hier iets aan te doen? andere slepers installeren?
- De combi laat zich niet graag duwen. Hoort dit? Is hier iets aan te doen? Andere koppelingen monteren.

Ik vind de bouw van de wagons zeer goed en degelijk, maar de kwaliteit van het onderstel vind ik wel een beetje tegenvallen.

Commentaar, reactie en tips zijn natuurlijk van harte welkom.

Gegroet,
Bas.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hallo Bas.
Zelf zet ik altijd een gewichtige (gietijzer) loc voor de combi, b.v. Santa Fé of de BigBoy , om de combi te duwen gaf dit bij mij teveel weerstand dus er gewoon achter gehangen!
Ontkoppelrails heb ik (nog) niet in de baan dus ook nog geen ervaring.

Veel succes met het schoonrijden! (kuur op muziek? :wink:)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
AlbertJan,

Bedankt voor de reactie.

Vind niet kunnen duwen niet zo'n probleem.

Ik trek hem nu met een Mak E+K, dit gaat op zich goed, maar onafhankelijk van de snelheid gaat ie niet over ontkoppelrails en heeft ie ook problemen met K-rails waarvan de pukka's onderling te sterk in hoogte verschillen.

De pukka's op de K-rails kan ik nog wel oplossen hoewel mijn andere loks hier geen probleem mee hebben, maar de ontkoppelrails is een ander verhaal. Op het moment dat de pukka's onderling te sterk stijgen weigert de sleper dienst en zit de sleepwagon echt vast.

Ik ga wel proberen de sleper iets bij te buigen en wellicht in Houten andere slepers scoren, maar van een setje voor deze prijs had ik dit niet verwacht.

Overigens vind mijn vrouw de muziek die bij deze schoonrijdkuur hoort niet om aan te horen en rent ze de kamer uit als de hoge fluittoon van de stofzuiger start . :?

Gegroet,
Bas.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Hallo Bas.
Ben ik helemaal met je eens maar het valt niet mee om iets te ontwikkelen wat onder alle (model)spoor banen zonder problemen werkt.
Ook met K-rails heb ik dit nog niet toegepast maar knoop dit zeker goed in mijn oren, ongetwijfeld zullen er meer omstandigheden zijn waar het niet goed gaat.
Maar altijd fijn om even te horen welke problemen een gebruiker van de combi kan verwachten.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
AlbertJan,

Dat snap ik ook wel. Ik kan me ook voorstellen dat dit een bedrijf is wat met niet hele grote productieaantallen werkt en dit ook invloed heeft op de uiteindelijke prijs.

Ik meld me wel weer als ik resultaat heb geboekt. Verder wil ik nog gaan onderzoeken of niet alleen de slijpwagen maar ook de stofzuiger op de accu van de slijpwagen kan rijden. Zodat zowel de zuiger als de slijper blijven draaien ook als er geen stroom is. Ik verwacht echter dat dit een wat ingewikkelder aanpassing is.

Groet,
Bas.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Citaat van: wbvreeuwijk op donderdag 31 januari 2008, 11:45:30
AlbertJan,

Dat snap ik ook wel. Ik kan me ook voorstellen dat dit een bedrijf is wat met niet hele grote productieaantallen werkt en dit ook invloed heeft op de uiteindelijke prijs.

Ik meld me wel weer als ik resultaat heb geboekt. Verder wil ik nog gaan onderzoeken of niet alleen de slijpwagen maar ook de stofzuiger op de accu van de slijpwagen kan rijden. Zodat zowel de zuiger als de slijper blijven draaien ook als er geen stroom is. Ik verwacht echter dat dit een wat ingewikkelder aanpassing is.

Groet,
Bas.

Wat pas echt mooi zou zijn, is als je ook de trekkende loc op de accu kan aansluiten ;) Dan blijft de combi zelfs rijden als de stroom onderbroken is door vuil en rotzooi op de rails.....
Misschien met stroomvoerende koppelingen voor elkaar zien te krijgen.

Ik hoop zelf dit jaar nog een 9620 set aan te schaffen. Eventueel een accuwagen erbij en dan een Mehano G1700 voor en eentje achter voor de tractie.

Groetjes,
Menno
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Ik rij met de Loc in het midden !, Slijpwagon wordt geduwd en stofzuigerwagon wordt getrokken achter de Loc, werkt perfect!
En dan de slijpwagon tegengesteld laten draaien t.o.v. de Loc 8)

Mvg Gert
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Citaat van: v200marklin op donderdag 31 januari 2008, 12:06:27
Ik rij met de Loc in het midden !, Slijpwagon wordt geduwd en stofzuigerwagon wordt getrokken achter de Loc, werkt perfect!
En dan de slijpwagon tegengesteld laten draaien t.o.v. de Loc 8)

Mvg Gert

Als je zo rijdt neem ik aan dat je de beide wagons los hebt gekocht, zodat er in zowel de stofzuiger als de slijper een aparte decoder zit!!
In de sets zit er maar één decoder in voor beide wagons. Dan wordt het meteen wat lastiger om de wagons te verbinden via de loc.

Het is trouwens wel een slimme oplossing, zeker als de slijpwagon geduwd wordt. Dan rijdt de loc altijd over vers schoongeslepen railstaven!

Groetjes,
Menno
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
@menno: Klinkt goed, tot ie bij een rood sein komt en er hals over kop door dendert?
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Citaat van: v200marklin op donderdag 31 januari 2008, 12:06:27
Ik rij met de Loc in het midden !, Slijpwagon wordt geduwd en stofzuigerwagon wordt getrokken achter de Loc, werkt perfect!
En dan de slijpwagon tegengesteld laten draaien t.o.v. de Loc 8)

Mvg Gert

Da's inderdaad een slimme oplossing, maar zoals Gert terecht opmerkt lukt dit niet met de combi vanwege het feit dat het aan en uitschakelen van de slijpwagen vanuit de stofzuigwagen gestuurd wordt. Enige optie om dit te realiseren is om draadjes te verlengen maar dit lijkt mij riskant gezien het risico dat de draadjes ergens achter blijven hangen.

Groet,
Bas.
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Lux stofzuig- en railslijpwagon combinatie.
Citaat van: Artologic op donderdag 31 januari 2008, 12:13:35
@menno: Klinkt goed, tot ie bij een rood sein komt en er hals over kop door dendert?

Hahaha, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Op stopsecties kan het wel problemen geven. Misschien moet de combi dan maar gewoon met de hand bestuurd worden.

Groetjes,
Menno