Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

6021 + 6051 beperkingen

Gestart door orientexpress maandag 24 december 2012, 16:32:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6021 + 6051 beperkingen
orientexpress
gast

6021 + 6051 beperkingen
Beste allemaal,

Ik wil de hobby weer oppakken maar ben me een beetje aan het inlezen in de beperkingen die ik wellicht heb met de huidige spullen in mijn bezit.

2x30VA transformatoren 1x6021 1x6051

Ik begrijp dat de 6051 geen direction bit heeft.

is dit dramatisch voor programma's zoals koploper en rocrail?

Verder begrijp ik dat ik maximaal 8functies(2x4) kan hebben met deze opzet dat vind ik nog niet zo erg, maar zijn er nog andere grote beprekingen waar ik van op de hoogte zou moeten zijn?

MVG,

Adriaan
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Hoi Adriaan,

Dat je op oudere apparatuur verder borduurt,wil niet zeggen dat het alleen beperkingen op levert.

Volgens mij werkt Koploper gewoon met jouw 6051,en zal dat geen beperking opleveren.

Ook Rocrail zal daar weinig moeite mee hebben.

Als je niet uitgaat van MFX of DCC protocol,dan heb je genoeg aan je combi,om een redelijke baan aan te sturen.

Alleen welke trafo's zijn dat precies,want die blauwe trafo's zou ik niet meer inzetten,want die geven vanwege de hogere netspanning een hogere secundaire spanning af.

Die kan funest zijn voor je decoders.

Zelf heb ik ook nog een 6021,en daar neem ik niet graag afstand van.

Die centrale is gewoon oerdegelijk,en daar kan menig moderne centrale een voorbeeld aan nemen.

M.v.g.

Hans V200.0



Re: 6021 + 6051 beperkingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Adriaan,

Beperkingen zijn er in de vorm van protocolkeuze (alleen Motorola), laag aantal rijstappen (14) etc.
Het directionbit, ofwel de absolute rijrichting en het onthouden van de rijrichting was een probleem bij loks met de eerste generatie decoders welke Motorola oud verstaan.
Deze verkiezen hun rijrichting nadat ze een tijdje zonder spanning hebben gestaan.
Dit kun je volgens mij ook in Koploper ondervangen, maar ik weet niet precies meer hoe die functie heet.
Dit heeft overgens niets met de 6051 te maken, maar meer met de 6021.
De voorloper van de 6021, de 6020 had geen rijrichtings aanduiding,

Welke digitale loks heb je, met originele decoder erin?
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Hallo Adriaan,

Als voor het Märklin systeem gekozen is verschijnt er in het rijwindow een extra knop default.

Uit de Koploper Helpfile
CiteerDe default rijrichting
De oude decoders van Märklin verliezen hun richting als zij een poosje geen stroom krijgen. Ze staan bij inschakelen weer in de default rijrichting. De tijd dat een decoder zijn richting onthoudt, verschilt per decoder. De default rijrichting is de richting waarin de sleper voor is. Bij een stoomlocomotief is de default rijrichting met de schoorsteen naar voren. Het is voor Koploper belangrijk om te weten wat de default rijrichting is. Als volgens Koploper de locomotief achteruit rijdt, terwijl de locomotief op de baan vooruit rijdt, kun je met de knop 'default' de richtingsindicatie omwisselen zonder dat er echt een omkeeropdracht naar de locomotief wordt gezonden.


Mvg,
Peter
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Blausee-Mitholz
gast

Re: 6021 + 6051 beperkingen
Citaat van: orientexpress op maandag 24 december 2012, 16:32:17
Ik begrijp dat de 6051 geen direction bit heeft.

Citaat van: Kappa op dinsdag 25 december 2012, 09:16:53
Dit heeft overgens niets met de 6051 te maken, maar meer met de 6021.

Directionbit zit in het Motorola II protocol. Heeft dus alles te maken met de lokdecoder die je gebruikt.
Als je dus een 6021 gebruikt met een oude C80/C90 decoder heb je geen richtings bit.
Van af decoder 6090X heb je een richtings bit.

Inderdaad houdt Koploper rekening met de default richting bij oudere decoders. (Heb ik destijds als lid van Koplopertestteam in mogen brengen)

Mvg, Johan
Re: 6021 + 6051 beperkingen
orientexpress
gast

Re: 6021 + 6051 beperkingen
Beste allemaal,

Bedankt voor de info:

@hans
Ik zie geen reden voor MFX of DCC voorlopig. Momenteel is het doel vooral rijdend krijgen wat ik al heb (9loks 5 met decoder en 4 zonder).
Wat betreft trafo's ik heb een marklin 6631 en een ouwe 6177 van me pa (ook nog een delta controller die ik als booster zou kunnen gebruiken). Dit zijn inderdaad trafo's ontwikkeld voor 220V en de netspanning is nu rond de 230v zijn decoders hier inderdaad zo gevoelig voor? Wat voor spanningsverschil zou ik als +/- op moeten zitten?

@kappa
bedankt voor de duidelijkheid voor de directionbit. Dit schept hoop voor de locs die ik nog wil ombouwen. Wat betreft locs die ik heb met  decoder:
railzeppelin met orginele deltadecoder erin
bruine NS mp3003 met orginele delta decoder
rode DB V60 met telex en een delta decoder later ingebouwd(zou ik graag ombouwen om de telex als functie te hebben ipv met rijrichting)
NS 1135 met delta decoder later ingebouwd
NS 4903 met digital decoder volgens mij orgineel maar niet zeker

nog wellicht ter ombouw:
marklin 3000
marklin 3003
marklin 3029 (volgens mij)
marklin 3066

Alles is omgebouwd voor juli 2003 toen is alles de doos ingedaan. Wellicht zegt dat wat over de decoders die ik heb maar om het echt te weten zal ik alles open moeten maken.

@Freak
Goed om te weten dat Koploper dit heeft. Ik wou eigenlijk verder met Rocrail vanwege het modulaire baanplan dat ik in gedachten had wellcht moet ik hier nog een heroverweging in maken.

@blausee
Goed om bij te houden welke decoders ik dus heb. Maar ook goed om te zien dat een decoder eventueel vervangen kan worden en ik de centrale niet hoef te vervangen om met MM2 te laten werken.

Programeren maak ik me ook niet meer zo druk om ik zag wat youtubefilmpjes met nogal veel commands in de 6021 maar ik zag dat er ook programma's zijn die dit kunnen oplossen via de 6051. Wat betreft programmeerspoor is dit gewoon een appart spoortje met aansluiting naar de centrale zodat de locs op de rest van de baan niet per ongeluk ook worden geherprogrameerd of moet ik hier meer achter zoeken?

Met de setup in gedachten wou ik ook mijn viessman s88 gebruiken voor terugmelding met 1 geisoleerde rail met c-rails is dit nog problematisch met de 6021&6051?

Met vriendelijke groet en nog fijne feestdagen,

Adriaan
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Blausee-Mitholz
gast

Re: 6021 + 6051 beperkingen
Citaat van: orientexpress op dinsdag 25 december 2012, 19:20:35
@blausee

Heb gewoon net als jij een naam hoor, staat onder het bericht.

Mvg, Johan
Re: 6021 + 6051 beperkingen
orientexpress
gast

Re: 6021 + 6051 beperkingen
Hey johan,

Ik zal de volgende keer namen gebruiken ipv nicknames. Nogmaals bedankt voor de uitleg van de onderlinge verschillen tussen de decoders en het effect in koploper. Dat helpt namelijk erg in de afwegingen voor het wel of niet plaatsen van een nieuwe decoder. Ik neem aan dat bij delta decoders het zelfde onderscheid gemaakt kan worden met en zonder direction bit?

Zit er trouwens behalve de limitering in adressen met delta decoders en het gebrek aan functies nog andere grote beperkingen in delta decoders? Of hangt dit meer af van de motor waar de decoder aan hangt?

MVG,

Adriaan
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Tsja, ik ben niet weg van het rijgedrag. Het rijd, maar of dat nauw soepel is....
Re: 6021 + 6051 beperkingen
orientexpress
gast

Re: 6021 + 6051 beperkingen
Citaat van: Wijbe op woensdag 26 december 2012, 12:05:57
Tsja, ik ben niet weg van het rijgedrag. Het rijd, maar of dat nauw soepel is....

beste wijbe,

heb je het over de 6021 met 6051 of een delta decoder zoals in het laatste berichtje?

adriaan
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Hallo Adriaan,

Citaat van: orientexpress op woensdag 26 december 2012, 11:39:10
Zit er trouwens behalve de limitering in adressen met delta decoders en het gebrek aan functies nog andere grote beperkingen in delta decoders? Of hangt dit meer af van de motor waar de decoder aan hangt?
Er zijn Delta decoders met 4 dipswitches, hiermee kun je 15 adressen instellen. Maar er zijn ook Delta decoders met 8 dipswitches, hiermee kun je alle 80 adressen instellen.

http://oldwiki.3rail.nl/doku.php?id=besturing:delta_marklin

Mvg,
Peter
Re: 6021 + 6051 beperkingen
orientexpress
gast

Re: 6021 + 6051 beperkingen
Bedankt Peter,

Dat is handige info voor de decoders die ik  momenteel heb! Klopt het dat de 66032 Delta loc decoder de enige is die niet richting vergeet? Verder kan er niet echt geprogrammeerd worden aan deze delta decoders toch? (De delta decoders hebben geen lastgeregelde motoraansturing; lees ik)

MVG,

Adriaan
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Hallo Adriaan,

De 66032 onthoudt nadat de de spanning is uitgeschakeld de laatst ingestelde rijrichting.
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_66032_Delta_Decoder


Mvg,
Peter
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Hoi Adriaan,

Ik heb het over de delta decoders.
Re: 6021 + 6051 beperkingen
orientexpress
gast

Re: 6021 + 6051 beperkingen
HE Wijbe,

Hmm ja dat ben ik met je eens maar dat komt waarschijnlijk ook veel door de alstroom motoren. Ik denk dan ook dat ik eerst zal experimenteren met enkele van de analoge modelen die ik heb en deze om zal bouwen naar digitaal. De delta modelen ombouwen kan altijd nog maar dat zijn tevens de modelen waar ik wat meer aan gehecht ben dus die wil ik niet molesteren met een experiment.

MVG,

Adriaan


Edit Gerard: onnodig citaat verwijderd
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Naast reeds genoemde beperkingen hebben Delta's geen lastregeling aan boord. Helling op: vertragen, helling af: versnellen. Rijdt verder niet al te best, zeker als je computer gestuurd netjes wilt optrekken en afremmen.

De combi 6021 en 6051 is niet "state of the art" maar is niks mis mee verder. Je S88 kun je gewoon gebruiken.

Mocht je je decoders willen gaan vervangen kies dan ieder geval voor Multiprotocol decoders van Marklin of Esu, kun je later ook DCC gaan rijden als je je centrale ooit gaat vervangen.

Gr, Ben.
Re: 6021 + 6051 beperkingen
orientexpress
gast

Re: 6021 + 6051 beperkingen
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 25 december 2012, 01:48:47
Alleen welke trafo's zijn dat precies,want die blauwe trafo's zou ik niet meer inzetten,want die geven vanwege de hogere netspanning een hogere secundaire spanning af.

Die kan funest zijn voor je decoders.

Hmm de wiki zegt dat dit broodje aap verhalen zijn en ik moet ook zeggen dat ik zelf nooit problemen heb gehad met mijn 2 oude trafo's. Hans zijn de problemen die jij hebt gehad specifiek met bepaalde decoders?

http://wiki.3rail.nl/index.php/Transformator
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Het geld wel wanneer je analoog zou rijden, doordat de spanning ligt verhoogt word, word de omschakelpuls ook een paar V hoger. Voor een aantal decoders is deze puls te hoog, en gaat de decoder eraan. Maar dit gaat dus niet op voor digitaal gebruik.
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Citaat van: Wijbe op donderdag 27 december 2012, 22:30:52
Het geld wel wanneer je analoog zou rijden, doordat de spanning ligt verhoogt word, word de omschakelpuls ook een paar V hoger. Voor een aantal decoders is deze puls te hoog, en gaat de decoder eraan. Maar dit gaat dus niet op voor digitaal gebruik.
Is juist.

Mvg,
Peter
Re: 6021 + 6051 beperkingen
orientexpress
gast

Re: 6021 + 6051 beperkingen
Citaat van: Wijbe op donderdag 27 december 2012, 22:30:52
Het geld wel wanneer je analoog zou rijden, doordat de spanning ligt verhoogt word, word de omschakelpuls ook een paar V hoger. Voor een aantal decoders is deze puls te hoog, en gaat de decoder eraan. Maar dit gaat dus niet op voor digitaal gebruik.

goede reden om alles om te bouwen naar digitaal dan :)
Re: 6021 + 6051 beperkingen
Leo Huysmans
gast

Re: 6021 + 6051 beperkingen
Hi Adriaan,

Ik rij ook nog steeds met een 6021 rond, heb wel plannen voor PC sturing maar zal nog wel even duren, eerst nog wat vergelijken. Ik rij ook met deftig wat treinen op de baan, de één al jonger dan de ander. Als ik na een tijdje de baan terug aanzet (alles wordt opgestart met één lichtschakelaar) druk je direct "stop" op de 6021, je geeft code 97 & 93 in op de 6021 en je drukt "go", de centrale geeft dan alle laatste info toen je de laatste keer de baan uitschakelde dus alle loks vertrekken zoals ze de laatste keer gestopt zijn, geen verrassingen.
Succes en een fijn uiteinde,

Leo Huysmans