Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Functies omzetten?

Gestart door Ad48 zondag 23 december 2012, 10:13:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Functies omzetten?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Functies omzetten?
Hallo, wat ik mij afvraag is, of dat je functies in een decoder om kunt zetten. Ik bedoel bv. onder F5 zit een geluid en onder F10 zit een geluid (of licht). Als je nu de cv waarden en fabriekswaarden van F10 onderbrengt bij F5 en hetzelfde van F5 onderbrengen bij F10, werkt dit dan?

Gr. Ad
Re: Functies omzetten?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Functies omzetten?
Hallo Ad,

ja dat is bij de meeste programeerbare decoders best mogelijk.

Zelf heb ik bij diverse Esu de functietoewijzingen verplaatst met een locprogrammer, en bij Mfx decoders met het CS1Reloaded.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies omzetten?
Hallo Walter, moet je dan perse een lokprogrammer hebben? Ik dacht dat dit misschien mogelijk was met gewoon mijn MS2. Opnieuw invoeren bij cv waarden en dat dan goed was.

Gr. Ad
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Functies omzetten?
Beste Ad,

Ja dan kan perfect met het aanpassen van de CV's (naargelang de mogelijkheden van de decoder).

Mvg

Olivier
Re: Functies omzetten?
Aliebengalie
gast

Re: Functies omzetten?
Toch moet je hier heel goed mee uitkijken.
Zelfs met een lokprogrammer gaat het nog wel eens fout.
Het enigste wat er dan nog overblijft is het geheel opnieuw installeren.
Gaat het fout , zoek je iemand die het er weer voor je opzet dat is de andere mogelijkheid.

Mvg: Alex
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies omzetten?
Als ik dat met een functie probeer en het gaat fout, dan ben ik toch dan alleen die functie kwijt? Of is de rest dan ook ineens weg?

Gr. Ad
Re: Functies omzetten?
Aliebengalie
gast

Re: Functies omzetten?
Meestal is dan gelijk alles weg als het fout gaat (heb daar namelijk zat ervaring mee).... :D

U bent gewaarschuwd... :D

Mvg: Alex
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies omzetten?
Dat is niet zo mooi, dan blijf ik er maar vanaf. Maar Alex, wat kan er mis gaan?

Gr. Ad
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Functies omzetten?
En als je de decoder met CV8 reset? Heb je dan niet alles weer terug op z'n plek?

gr.  Charlie
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Functies omzetten?
Werkt het niet meer, dan de decoder resetten en je hebt alles weer in de fabrieksinstelling terug. Meestal via CV8 waarde 8 er zijn uitzonderingen voor de CV die verantwoordelijk is voor het resetten maar dat staat duidelijk in de handleiding. Dus geen paniek of paniek zaaien, gewoon een kwestie van eerst lezen en dan vooral doen wat er geschreven is.
Re: Functies omzetten?
Aliebengalie
gast

Re: Functies omzetten?
Heeft totaal niets met paniek zaaien te maken.
Alleen een goede terechte waarschuwing , niet meer en niet minder.

Mvg: Alex
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies omzetten?
Heren, het is maar een vraag. Alle goede raad en advies is welkom, ook waarschuwingen voor het kunnen misgaan. ;)

Gr. Ad
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Functies omzetten?
Tsja, het is te programeren. Dus maak je een programeerfout is het altijd opnieuw te programeren.
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Functies omzetten?
Hallo Ad,

Hoe programmeer je eigenlijk?

Daar ben ik even benieuwd naar.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies omzetten?
Met een MS2  :D. Iets anders heb ik niet, of toch wel een MS1. Ik weet niet of het met een MS 2 zal gaan, daarom dit draadje.

Gr. Ad
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Functies omzetten?
Hoi Ad,

Dat je een MS II had wist ik al,maar het ging er mij om,hoe je dan je lok programmeert.

Doe je dat gewoon op je baan,dan kan het zijn,dat programmeren niet lukt,en dat komt door verbruikers zoals verlichting van wissels of decoders.

Als je die via de baan hebt aangesloten kun je programmeren op de hoofdbaan vergeten,want die verbruikers verstoren de programmering.

Zou het in ieder geval los van de baan proberen om nog eens te programmeren.

En nog iets.......heeft jouw MS II wel de update (1.81) aan boord?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies omzetten?
Hallo Hans, mijn MS2 heeft de update gehad naar 1.81. Programmeren doe ik apart op een programmeerspoor, los van de baan.

Gr. Ad
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Functies omzetten?
Ad, dan kan je met de MS2 de CV's aanpassen zoals je wil, dus ook de functies op een andere F toets zetten.

Gr.  charlie
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Functies omzetten?
Beste Ad,

Een informatie missen wij nog, over welke decoder gaat het ?

Mvg

Olivier
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Functies omzetten?
Het gaat eventueel om de BR 151 van ESU. Ik mag aannemen dat hier een ESU decoder inzit.

Gr. Ad
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Functies omzetten?
Hoi Ad,

Je mag aannemen,als dat een standaard lok is,dat er een Esu decoder in ligt,en dan heb ik nog wat info voor jou.

Voordat je gaat programmeren,zet je eerst het protocol van de MS II op DCC,dat kan omdat je de update hebt.

Daarna zet je pas de lok op de rails,en dit om te voorkomen,dat je lok toch via een ander protocol wordt aangesproken.

Onder DCC kun je dan via de c.v.'s de functietoetsen wijzigen,en dat zal ongetwijfeld in de beschrijving staan van de lok.

Nu denk je van goh mijn andere lok's zijn MM of MFX,of multiprotocol en denk je,dat je straks je andere lok's niet kunt aanspreken.

Nou dat DCC verhaal gebruik je ook om je Esu lok te kunnen wijzigen,daarna zet je de MS II weer in het gewenste protocol.

Vanwege de update kan dat ook een mix zijn,maar kijk wel welke voor jou het beste uitkomen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Functies omzetten?
Citaat van: Aliebengalie op zondag 23 december 2012, 11:12:03
Toch moet je hier heel goed mee uitkijken.
Zelfs met een lokprogrammer gaat het nog wel eens fout.
Het enigste wat er dan nog overblijft is het geheel opnieuw installeren.
Gaat het fout , zoek je iemand die het er weer voor je opzet dat is de andere mogelijkheid.

Mvg: Alex


Alex,

Ik lees de decoder uit met de LokProgrammer en sla de instellingen op in een decoderproject voor de desbetreffende locomotief. De fabrieksinstelling wordt bijvoorbeeld opgeslagen als bestand "locomotief_00.esu".
Dan wijzig ik de instellingen, schrijf alles in de decoder en sla dit bestand op als "locomotief_01.esu". Enzovoort.
Gaat er iets fout of is er een instelling minder goed dan een vorige, dan haal ik het vorige bestand weer op en schrijf het terug in de decoder.

Willy
Re: Functies omzetten?
Aliebengalie
gast

Re: Functies omzetten?
Das duidelijk Willy , dat heb ik ook , sla altijd alles op , wil je alles weer als van ouds , even bestandje aanklikken en save klaar.
Wij hebben het een stukje makkelijker met het aanpassen van de functie knoppies.... :D

Mvg: Alex
Re: Functies omzetten?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Functies omzetten?
Citaat van: Aliebengalie op maandag 24 december 2012, 17:22:30
Das duidelijk Willy , dat heb ik ook , sla altijd alles op , wil je alles weer als van ouds , even bestandje aanklikken en save klaar.
Wij hebben het een stukje makkelijker met het aanpassen van de functie knoppies.... :D

Mvg: Alex

Het is dat een MS II niet direct kijkt naar DCC,maar met de update is dat wel mogelijk.

En het is Esu maar geraden,dat je met hun producten ook makkelijker kan programmeren,want zonder is het een beetje schipperen,maar je komt er ook wel ;)

Het zal mij nu ook benieuwen,hoeveel de Märklin programmer scheelt,met die van Esu.

Ach de tijd zal dat leren.

M.v.g.

Hans V200.0