Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

perronboorden zelf maken

Gestart door Arthur zaterdag 22 december 2012, 20:02:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
perronboorden zelf maken
Lid sinds: 2012

offline
perronboorden zelf maken
Ik wil mijn perronboorden zelf maken. Auhagen heeft weliswaar mooi materiaal, maar ik ga toch proberen ze zelf te maken. Ik heb geprobeerd strookjes van 1 centimeter te maken uit dunne triplex voor mijn perronboorden, dun om ook in bochten te kunnen werken. Ik gebruik daarvoor mijn elektrische decoupeerzaag. Dat lukt niet, omdat de stukken er afvliegen. Misschien moet ik een handzaagje gebruiken? Of misschien iets dikker hout gebruiken? De perronboorden wil ik op de juiste afstand van de rails plaatsen. Na het plaatsen van de boorden ga ik dan opvullen met licht materiaal en tenslotte met gips, waarin ik krasjes kan maken om tegels te kunnen imiteren. Ik kan er ook een kartonnen tegelplaat met straatsteenimitatie op lijmen.
Is mijn plan te doen of zijn er betere ideeën? Dank voor de reactie.
Re: perronboorden zelf maken
Arthur,
voor dun triplex moet je geen decoupeerzaag gebruiken. Daarvoor kun je beter een kleine, en fijn getande
zaag gebruiken, bijv. een schrobzaagje. Maar ook een hobbyzaagje (o.a. Exacto, Roco) is hier prima geschikt
voor.
Ik zou geloof ik liever plaatmateriaal van de juiste dikte nemen, en dat (met je decoupeerzaag!) uitzagen/op maat
zagen; daar kun je toch ook de bochten in maken op die manier.
Vervolgens kun je daarna je straatsteenimitatie maken, misschien is (kartonnen) tegelplaat daar wel 't meest
geschikt voor. Als je eventueel een balsahouten plaatje bovenop 't plaatmateriaal lijmt, kun je daarin gemakkelijk
zelf de "tegels" krassen.
Succes.
M vr gr,
Wim
Re: perronboorden zelf maken
Lid sinds: 2012

offline
Re: perronboorden zelf maken
Bedankt voor de tip! Ik ga zeker overwegen om een plaat van 1 cm te nemen en deze op maat zagen, ook in de bochten. Dat zal wel lukken.
Modelspoorse groeten!
Re: perronboorden zelf maken
Lid sinds: 2012

offline
Re: perronboorden zelf maken
Ik denk dat mijn perronnetje redelijk gelukt is. Een plaatje van MDF van 1,2 cm en daarop een kartonnetje van Vollmer gekleefd. De hoogte is aanvaardbaar: Duits landelijk station aan een zijlijn, jaren '60, tijdperk III dus.
Re: perronboorden zelf maken
Lijkt me redelijk goed gelukt zo Arthur.
Hoe ziet de opstaande kant er uit?
Re: perronboorden zelf maken
Lid sinds: 2012

offline
Re: perronboorden zelf maken
Hier de zijkant: de MDF-plaat van 1,2 cm heb ik om de 5 cm ingekerfd met een fijn zaagje, dan donkergrijs geschilderd. Misschien moet ik nog een streepje verf aanbrengen aan de rand van het Vollmer-kartonnetje, want het is nu nog een beetje slordig.
Re: perronboorden zelf maken
Arthur,

Je kan je perronboorden uit Creall of DAS klei maken.
Als alternatief kan je perronboorden uit modelgips gieten.
Spörle maakt daarvoor Siliconen mallen. Het bestelnummer voor perronboorden is 2215.

Groeten,
Cor
Re: perronboorden zelf maken
Ik heb gewoon knauf gips genomen en dit in een vorm gegoten van hout.
Daarna kun je het heel gemakkelijk inkrassen met een kraspen.
Re: perronboorden zelf maken
Lid sinds: 2012

offline
Re: perronboorden zelf maken
Ik dank iedereen voor de tips. Aangezien het rechte perrons zijn, was het maken ervan met een MDF-plaat goed te doen. Mochten er bochten in gezeten hebben, dan was dat beter met echter opstaande randen (mallen) en een vulling met gips. Ik heb ondertussen geleerd dat je nooit te hoog mag gaan; al gauw blijkt er een V200 met zijn dieseltanks de perronboorden te raken of is er een cylinder van een stoomlok aan het schuren tegen de rand. Ik heb wat werk gehad om alles goed uit te testen met alle soorten rollend materieel. Nogmaals dank!