Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Welke dikte MDF voor klimspiraal?

Gestart door Didero zaterdag 22 december 2012, 10:40:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Ik heb mijn baanplan (C rails) klaar en nu wil ik beginnen met de aanleg van het schaduwstation en de klimspiraal (dubbelsporig).
Op een frame wil ik 6 mm MDF plaat leggen op die plekken waar rails komt (dus de rest open dan kan ik later overal makkelijk bij).
Mijn vraag is: is het verstandig om 6 mm MDF te gebruiken voor de klimspiraal of buigt dat te veel door en kan ik beter 9mm MDF gebruiken?

Dirk Jan
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Zou geen MDF gebruiken, is geperst materiaal onder hoge druk met lijm, niet zo buigzaam lijkt mij. Breekt snel.
Mijn hellingen maak ik van multiplex. Bij buigovergangen gebruik in 6 mm mulitplex. Voor rechte stijging (en vlak natuurlijk) 9 mm.
Multiplex is wel wat duurder maar werkt prettig. Als je de spiraal in gedeelten uitzaagd en opbouwd kun je zuinig met het plaatmateriaal omgaan.

Succes  :thumbup:

Mvg, Johan
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Dirk Jan,

Ik heb mijn klimspiraal gemaakt van mdf 6 mm. Buigt goed, breekt niet, en met c-rail schroefjes precies de juiste dikte. ( Zie mijn topic gedeeltelijke baanbouw met klimspiraal )
Er is natuurlijk voor alles iets te zeggen, maar beslissen doe je zelf. Doe er in ieder geval je voordeel mee.

Mvg
Arie
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
ik heb voor mijn volledige baan 12mm multiplex gebruikt. Zakt niet door, ook bij wat grotere overspanningen. (max 50-60cm.). Zagen met decoupeerzaagjes met rechte vertanding, geeft de minste splinters.

Maar mdf kun je ook wel gebruiken. Vind zelf 6mm best dun, maar bij voldoende ondersteuning moet het kunnen.

Roy
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Ik heb voor mijn spiralen 9mm MDF gebruikt werkt prima.

grt Piet.
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Voor mijn spiraal heb ik 9mm multiplex gebruikt, iets buigzaam is wel gewenst.
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Beste Dirk Jan,

Gebruik geen MDF, is echt niet vormvast. Gaan doorhangen na een tijd (vraagt het maar aan Chris van Grooterdam).
Multiplex is een aanrader.
Mvg

Olivier
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Ik zou echt geen mdf gebruiken, in ieder geval niet als er veel vocht in de ruimte is of wisselende temperaturen (heb je namelijk ook gauw een vochtprobleem). Zelf heb ik 6mm multiplex gebruikt, maar daar wel relatief veel standers toegepast.

Succes met je keuze!
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Ik gebruik ook mdf 6mm.
Is echter een speciaal type, welke normaal niet te koop is.
Zijn in principe afdekplaten voor laminaat. Is harder en beter bestand tegen breuk.
Overgangen maak ik door aan beide zijden 3 mm weg te frezen en te verlijmen.
Verder wordt de spiraal gedragen door om de 90 gr. een poot met uitsparing van 6mm, geplaatst aan de binnen en buitenkant van de spiraal.

Gr. Mars
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
ik gebruik al geruime tijd MDF 6 mm, maar wel vochtwerend, je kan ze herkennen aan de groene kleur
nog geen problemen gehad, redelijk buigzaam maar breekt zeker niet
grtjs,
patrick
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Allemaal bedankt voor de adviezen met de voors en tegens van MDF.
Mocht het toch MDF worden dan neem ik zeker 9mm.
Ga het nog eens allemaal laten bezinken en neem dan een besluit.

Dirk Jan
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Hoi Dirk Jan

Kan je eerst aangeven hoe je klimspiraal wilt maken, 6 of 8 hoeken, rond en wat de totale hoogte moet worden.

Welke radius, enkel of dubbelspoor?

Mvg
Koos
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Koos,

Het wordt een ronde klimspiraal, dubbelsporig, omhoog R3 en omlaag R2.
De hoogte aan het eind van de spiraal is circa 25 cm en daarna volgt een lange rechte helling van 25 naar 35 cm.

Dirk Jan
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Dirk Jan,

Succes met het nemen van je besluit.

Mvg
Arie
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Goede morgen Dirk Jan,

Ik gebruik zelf 12 mm mdf plaat voor mijn spiraal gaat perfect en lekker stevig, kijk maar eens op mijn draadje hoe ik mijn spiralen maak.


groet Martin,
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Hoi Dirk Jan

Er zijn vele manieren om een spiraal te maken, aan jouw de keus
zelf heb ik de keuze gemaakt om een 8 hoek te maken, heb bij de bouwmarkt stroken multiplex laten zagen 20 cm, en deze lengtes in plankjes door een meubelmaker op 45 graden laten zagen.
als je deze dan neer legt heb je een perfekt sluitend 8 hoek door nu een 2e laag er omgekeerd op te leggen heb je een uistekend verband. Een voordeel hiervan is dat je het minste materiaalverlies hebt en zelf niet hoeft te zagen.
zie de link voor meer informatie op Nproject.

http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/hoe-maak-je-een-klimspiraal-of-helix.html

Succes met je keuze, het blijft jouw beslissing.

Mvg
Koos
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Koos,

er staat een schrijffoutje in je tekst. Ik neem aan, dat de timmerman ze afgezaagd heeft onder 22,5 graden, zodat ze met 2 tegen elkaar, 45 graden worden.

Roy
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Roy

Nee op 45 graden, 8 * 45 = 360 graden

Mvg
Koos

Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
om een hoek in het hout van 45 graden te maken, moet je beide plankjes afzagen onder 22,5 graden. Anders maak je een vierkantje, als je alles onder 45 graden afzaagt.

Roy

Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Roy

de plankjes worden om en om gelijmd en worden dan inelkaar geschoven, misschien op de foto's dat het duidelijker wordt.






Mvg
Koos
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Met 22,5 graden maak je een achtkantje, met 30 graden een zeskantje  ;)

Mvg, Johan
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
oke, ik dacht dat de 2 45 graden kanten tegen elkaar kwamen te liggen. sorry, misverstandje.

Roy
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Roy

Kan gebeuren

nog een foto van de bodem met rails Radius = R5 en R4. in de bodem heb ik inslagmoeren voor draadeinden en daarna komt het spiraal met multiplex.



dit is de onderkant.



Zo heb ik dus mijn spiraal gemaakt.

Mvg
Koos
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Koos,

Bedankt voor de tips. Ik heb ook de webpagina's gelezen en ga nu zeker een zeskantige spiraal maken. Scheelt een hoop materiaal en is makkelijker dan rond zagen. Ik begrijp alleen niet de PVC buisjes om de draadeinden, want dan kun  je volgens mij de zaak later niet zo makkelijk bijstellen (tenzij je enige speling in de de lengte van de PVC buisjes houdt. Ik las ook nog de tip om baanspanning op (één van)de draadeinden te zetten en zo een ringleiding in de spiraal te maken.

Dirk Jan
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Dirk Jan

Die pvc buisjes hebben bij mij diverse functies
1 ze dienen als bescherming van ontspoorde trein tegen de scherpe drqaadeinden
2 op 4 cm boor ik een gaatje 1 mm en trek daar 70/100 visdraad doorheen als valbescherming.
3 als afstandhouders.
wanneer je de eerste wending goed afsteld op max 3% en je afstandhouders zijn allemaal precies even lang, bij 10 cm, dan hoef je tussen de andere windingen geen stelmoeren meer te plaatsen, alleen een sluitmoer op de bovenste die alles aandrukt. werkt perfekt, althans bij mij.

De tip van de ringlleiding op een van de draadeinden heb ik geen ervaring mee.

Succes met je bouw, ik blijf het volgen.

Mvg
Koos

PS.
8 hoekig ipv 6 hoekig geeft meer binnenruimte. zeker wanneer je met kleinere radiussen werkt.
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
En vergeet niet dat een blokhaak een 45' aanslag heeft.
Dus een 8hoek aftekenen is een stuk makkelijker als een 6hoek.

Ik heb hier trouwens 2 lagen van 3 mm Multiplex op elkaar gebruikt voor de spiraal (R3R4) volgens de methode van Koos / N spoorforum.

Robin
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Citaat van: KdeB op zondag 23 december 2012, 15:53:21
1 ze dienen als bescherming van ontspoorde trein tegen de scherpe drqaadeinden

Daarvoor draai ik tape om de draadeinden waar nodig.

Langs draadeind leidt ik soms draadjes naar beneden indien nodig, die worden dan meteen ingetaped

Mvg, Johan
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Hallo Dirk Jan,

Kijk eens in de encyclopedie bij de buren over klimspiralen: Klimspiraal Rainer Lussi. Daar kan je een excelbestand downloaden voor het berekenen van de platen. Daarnaast is daar ook een uitgebreid voorbeeld te zien.


Zelf zou ik voor maximaal 4 tot 5 mm multiplex gaan. Dit omdat je het toch op elkaar plakt dus een dubbele dikte krijgt. 8 mm of 10mm dik is zeer ruim :)

Dat van de tape of buisjes zou ik zeker doen. Gemakkelijk met stellen zoals al gezegd wordt.

Groeten Ronald.
Re: Welke dikte MDF voor klimspiraal?
Ronald,

Bedankt, ik was al via de reactie van Koos op deze website terecht gekomen en vond daar de beschrijving van de zeshoekige spiraal met de berekeningen voor de grootte van de platen. Ik ga kiezen voor 4mm dikte (wordt dus 8mm).

Dirk Jan