Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

6021 en ms2 samen gebruiken

Gestart door rlwkoch woensdag 19 december 2012, 20:34:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6021 en ms2 samen gebruiken
beste forumleden, Ik gebruik nu een control unit(6021) en heb pas een mobile station2 gekocht om meer geluid mogelijkheden uit mijn mfx locs te halen. De control unit voor besturing wissels/seinpalen en de MS2 voor het aansturen van de locs... Kan dat ? en hoe moet ik dat dan doen... Wie helpt mij dit op te lossen groetjes ronald
Re: 6021 en ms2 samen gebruiken
Hoi

Beide apart aansluiten.
De wissels/seinen direct aan de 6021 en de rails direct aan MS2.
De massa's mogen geen contact maken.

teunis
Re: 6021 en ms2 samen gebruiken
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 6021 en ms2 samen gebruiken
Lijkt mij toch niet moeilijk.....

Gewoon je wissels aansluiten via de K83 decoder, en een aparte stroomkring opzetten voor je wisseldecoders.
Als je wissels met ingebouwde decoder hebt, dat houdt het volgens mij op. Die moet je dan via je ms2 blijven aansturen.
(of de voeding van wissel-decoder van je rails los nemen, en naar je stroomkring van de 6021 leiden)

Gr. Marcel
Re: 6021 en ms2 samen gebruiken
Beste Ronald

Welke rails gebruik je?
Hoe is de uitvoering van de wisseldecoders? Zijn dat K83 typen?

Weet je zeker dat je alle bedrading hebt losgehaald van de 6021 naar de rails?
Controleer eens elk stukje rails van je baan.

groeten van teunis
Re: 6021 en ms2 samen gebruiken
hallo teunis, even mijn baan controleren.. dan ben ik wel een dag zoet...Mijn wisseldecoders zitten ingebouwd in de wissels met de aandrijving.
Re: 6021 en ms2 samen gebruiken
Beste Ronald

Je wil iets gaan samenvoegen, wat in principe niet bij elkaar past.
De 6021 stuurt het MM 2 signaal naar de baan en de MS2 werkt met het MFX formaat. Dat zijn 2 verschillende formaten die elkaar niet "lusten". Als je dan toch (om goedkoop uit te zijn) deze 2 wil koppelen, dan moet je daar waarschijnlijk een dag voor onder de baan gaan kruipen. Ik weet ook wel dat het moeilijker gaat naarmate je meer op leeftijd bent.
En je geeft eigenlijk ook aan dat je een behoorlijk grote baan hebt.
kennelijk heb je Crails en zijn de wisseldecoders ingebouwd. De wisseldecoders zitten dus gekoppeld aan de rails voor de digitale info van de centrale. Wat je dus wil gaat niet, is mijn conclusie.
Je zal alle wisseldecoders los moeten halen van de rails en moeten aansluiten aan een aparte leiding verbonden met de 6021. Zo ook de seinen, mochten deze op dezelfde manier zijn aangesloten.

Waarom koop je niet een CS en verkoop de 6021. De MS2 kan je koppelen aan de CS 2,3,4,5 etc. (niet de CS 1, dacht ik)

teunis


Re: 6021 en ms2 samen gebruiken
hallo teunis en andere forumleden. Bedankt voor jullie advies. Probleem is opgelost. Ik heb mijn 6021 en 6040 helemaal verwijderd en alleen mijn trafo 6002 laten staan voor alle lichtjes. Mijn nieuwe ms2 heeft nu alle taken overgenomen. allemaal fijne feestdagen en laten we hopen dat alles in 2013 goed spoort. groetjes ronald
Re: 6021 en ms2 samen gebruiken
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 6021 en ms2 samen gebruiken
Hallo Ronald,

Mag ik je een advies geven?

Met het oog op een grote baan,waar meerdere lok's kunnen rijden,zal je MS II toch een keertje tekort schieten,qua vermogen.

Want dat is enigszins beperkt,en een CS II is dan een mooiere uitbreiding,want je kan de MS II dan nog extra gebruiken.

Mijn advies luid dan ook: Sparen ;)

En goed je ogen op de prijzen houden,want de prijs loopt voor een dergelijke centrale nogal uiteen.

M.v.g.

Hans V200.0