Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

roco blokkendoos reageert nergens op

Gestart door asconahobbyist woensdag 19 december 2012, 17:52:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
roco blokkendoos reageert nergens op
Ik ben in het bezit van een Roco blokkendoos,originele 3 rail versie,uit ongeveer 2006.
Heb sinds een tijdje digitaal besturingsspul,dus nu een beetje experimenteren ermee.Een marklin 6021 en een tranformer
Heb al mn digitale materieel nu een ander adres gegeven (het meeste staat standaard op adres 03 natuurlijk),de blokkendoos is wel 03 gebleven.
Nu is het zo als ik m op de rails zet en GO indruk dat ie op een flinke snelheid gaat rijden,hij reageert nergens op.
Ook al even geprobeerd wat ie op alle andere adressen doet,immers,mischien heb ik toch wel veranderd qua adres,maar weet vrijwel zeker van niet.
Kan ik m niet op de 1 of andere manier resetten. Ik heb al de manier geprobeerd van stop en go indrukken,dan verschijnt 99 in t schermpje en dan locadres (03) en dan 4x richting veranderen,maar daar reageert ie niet op,hij gaat er gewoon volgas vandoor.
Heb ik nu al een kapotte decoder,of doe ik iets niet goed.
Weet er nog heel erg weinig vanaf hoor! :?
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Hoi, het lijkt erop dat je decoder defect is. Groeten Matje
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
mm,das lekker vlot. Hij heeft alles bij elkaar misschien een half uurtje gereden.
Weet dan niet of ik wel met digitaal verder wil,als de elektronica er zo snel de brui aan geeft,ik zit zelf in de auto's en daar heb je dat gelazer ook al,dat de veel storingen komen door de elektronica.
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Matje,

Erg snelle conclussie niet?

Ascona,

De decoder kan ook denken dat hij in een analoge modus staat. Dit kan je veranderen door een cv waarde te schrijven zodat de analoge modus uit staat. Voor Esu decoders is dit CV50, schrijf dan CV50 op 0. Als er een andere decoder in zit van een ander merk kan het wezen dat het een andere CV waarde betreft.

Wat je ook kan doen, de loc een omschakelpuls geven met een analoge trafo. let wel op dat je dit doet met een trafo die geschikt is voor 230V, met een trafo die geschikt is voor 220V en je geeft een omschakelpuls kan die de decoder vernielen. De trafo's die geschikt zijn voor 220V geven namelijk een te hoge omschakelpuls.

Elektronica geeft
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Wijbe,ik heb m analoog geprobeerd,dan doet ie het perfect,is te regelen,en schakelt keurig over.
Ik begin me af te vragen of ie wel digitaal is,begin nu te twijfelen of ik er wel eens digitaal mee gereden heb.
Het zou wel alles verklaren.............. :?
Zoals ik al zei,ben echt een noob met digitaal hoor! Ben meer van het ouderwetse analoge spul,maar ja,dat is dr niet meer.Zal m eens open pulken,was dr van overtuigd dat ie digitaal zou moet zijn.
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
ik heb m opengemaakt en er zit een electronisch component in met 4 draden,2 zwarte en 2 bruine. Voor wat ik begreep heeft een decoder meer draden,dus dus zal een bouwsteentje ala Uhlenbrock en Herkat wezen zoals ik die vroeger inbouwde in mijn Lima locs om ze 3 rail te maken.
Heb m overigens wel als zijnde digitaal gekocht,volgens mij bij Wentink in Apeldoorn destijds.
Maar t lijkt me nu duidelijk dat t probleem opgelost is,als t er al was (meer mn eigen onkunde/onwetendheid)
Bedankt mannen!! :thumbup:
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Zo te lezen is de blokkendoos niet digitaal maar analoog.
Maak een foto van het elektronisch component en plaats deze hier.


Mvg,
Peter
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Hoi, was inderdaad snelle reactie. Heb ooit zelfde ervaring gehad met mijn blokkendoos die de verkoper als digitale versie had verkocht. Zelfde zwarte blokje wat later de elektronische rijregelaar bleek te zijn. inmiddels voorzien van decoder en rijd perfect. Gr Matje
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
"Officieel" heeft Roco naar mijn mening nooit analoge 3rail versies van de Blokkendoos verkocht. Ik denk dat het een lokaal initiatief was van handelaren. Maar ik kan het mis hebben. Wat staat er op de verpakking van jullie modellen en welk artikelnummer?

43844 1997-1999 AC Dig. 8pol. IIIa mC5D 9104 NS grün

43844 1997-2003 AC Dig. 8pol. IIIa mC5D 9118 NS grün, ex. mCD9022

43844.1 2001 AC Dig. 8pol. III mBD 9013 NS grün, ex. mCD9030

Gr, Ben.
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
LS

hier een link naar Reyne de importeur van Roco en de uitgebracht blokkendozen oa in wisselspanning *orgineel af fabriek*   


http://www.seinarm.nl/Portals/0/blokkendoos/ROCONEDERLANDSMATERIEEL.htm

Het component met de 4 draden zal zeker een rijrichtingschakelaar zijn gecombineerd met omvorming wisselspanning naar gelijkspanning
Uhlenbrock heeft 2 zwarte en 2 rode draden

gr koos
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
ik heb het eens goed bekeken en de solderingen van het component op de printplaat lijken me niet fabrieks.
Wel netjes is dat het in een kartonnetje zit,zit eromheen gevouwen en zo ligt ie in de motorwagen.
De originele Roco wisselstroom locs die ik heb hebben ook zo'n fluistersleper,hier zit gewoon een marklin sleper onder. Verder rijdt ie perfect hoor!
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Hoi, ik kan niet zo snel bij de verpakking. De rijrichtingschakelaar leek mij destijds origineel. Zat ook een fluistersleper onder. Rijd verder prima digitaal nu. Groet Matje
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
na een lange tijd eindelijk de verpakking eens boven water gehaald,het zou toch een digitale moeten wezen!



Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Heb je hier iets aan? ===> klik
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Citaat van: asconahobbyist op woensdag 19 december 2012, 17:52:40
Ik ben in het bezit van een Roco blokkendoos,originele 3 rail versie,uit ongeveer 2006.
Heb je die ook in 2006 gekocht, of veel recenter?
Neem anders eens contact op met Wentink (mits je 'm daar hebt gekocht).
Heb je de bon nog?
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
geen bon meer,is ergens in 2006 geweest dat ik deze heb gekocht.
Maar wentink is bentink geworden natuurlijk. Maar 7 jaar na dato zullen ze zonder bon niks doen lijkt me.
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Citaat van: asconahobbyist op vrijdag 21 december 2012, 10:49:49
hier zit gewoon een marklin sleper onder

Hallo,

Een beetje late reactie mijnerzijds, maar vooral laten zitten hoor die märklinsleper! Die zijn het allerbeste (en zeker het stevigst!)  op puntcontaktbanen, alle commerciële propaganda voor fluisterslepers ten spijt.

Gegroet,

Rob
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Citaat van: rovanko op donderdag 31 januari 2013, 14:40:24
Citaat van: asconahobbyist op vrijdag 21 december 2012, 10:49:49
hier zit gewoon een marklin sleper onder

Hallo,

Een beetje late reactie mijnerzijds, maar vooral laten zitten hoor die märklinsleper! Die zijn het allerbeste (en zeker het stevigst!)  op puntcontaktbanen, alle commerciële propaganda voor fluisterslepers ten spijt.

Gegroet,

Rob

zal ik ook zeker doen,hij rijdt perfect op mijn analoge m rails,ik vindt het wat de decoder betreft ook niet zo erg dat ie t digitaal niet doet,ik blijf vrijwel zeker analoog rijden. ik heb dan wel en 6021 maar dat is meer om wat te proberen. Het is niet mijn ding,dat digitaal,buiten dat ik dan zeker 60 locs om moet gaan bouwen.........
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Citaat van: rovanko op donderdag 31 januari 2013, 14:40:24
maar vooral laten zitten hoor die märklinsleper! Die zijn het allerbeste (en zeker het stevigst!) 
Onder de zojuist binnengekomen Märklin 37165 zit anders een flutslepertje.
Re: roco blokkendoos reageert nergens op
Mot niet gekker worden , straks gaan we allemaal nog over op Marklin locs..... :D :D :D

Mvg: Alex