Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

T 18 (3305) met esu decoder

Gestart door Willem E woensdag 19 december 2012, 16:13:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
T 18 (3305) met esu decoder
Net binnengekomen is bovenstaande loc.
De verkoper meldde mij dat hij kortsluitingen gaf op M-rail wissels.
Daarvan merk ik niets op mijn C-rails, maar wel dat er regelmatig een contactverlies is. Kennelijk een massa-probleem. De sleper is nieuw en met wasbenzine schoongemaakt.
Nu wil ik daar nog draajdes op sloderen, maar ook draadjes aan de draaistellen en het chassis teneinde de massa te verbeteren.

Heeft iemand hoe dat het beste aan te pakken?
Hoe kan je het beste de draad vastmaken aan het draaistel, b.v. ?

Het valt me namenlijk op dat bij deze loc tijdens het rijden de draaistelwielen niet altijd draaien.
Verhogen van de veerspanning helpt niet veel...
Achteruit rijdend gaat het overigens veel beter! Helaas kan de kap niet omgedraaid worden... :-(

Mvg.
Willem E.
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: T 18 (3305) met esu decoder
De eerste stap was de 'draadjes-truc' op de sleper. Gaf weinig verbetering. :?
De volgende stap was het wegspoelen van de resultaten van een iets te uitbundige smeerbeurt.
Dat hielp hééééééél veel.' Na nog wat railspoetsen loopt-ie nu vrijwel storing-loos. :)

Wat blijft is het matige gedrag van de draaistellen, vooral het voorloopstel. Daarvan draait de eerste as vaak niet mee.  Heeft iemand daarvoor nog een tip of ervaring? :help:

mvg.
Willem E.
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Hallo Willem,

Wat ik altijd doe als een voorloopstel (15x woordwaarde 10x letterwaarde :D) moeilijk loopt. Dan neem ik het draaistel van de lok en behandel de wieltjes even met wat wasbenzine. Niet teveel. Ik neem de as tussen duim en wijsvinger en draai daar dan even rondjes mee met het loopstel. Hierna olie ik het wieltje nog even en dan loopt het weer als een zonnetje.

Groet, jasper
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: T 18 (3305) met esu decoder
CiteerVoor wat het niet willen meedraaien van het voorloopstel:
Ik heb de indruk beide draadjes lezend dat de lok meer op een oliebol lijkt, zo vet als hij is.
Dus schoonmaken en dan bedoel ik goed schoon maken.
Demonteer de electronica de motor en de rubber antislip banden en leg hem een nacht in de wasbenzine.
De andere ochtend even een klein beetje bewegen moet je eens kijken wat een bende er uit komt.
Daarna leg je de loc op een paar lagen keukenpapier en laat hem goed opdrogen.
Vervolgens alle draai en lager punten licht smeren en de loc weer in elkaar zetten.
De veerspanning van het voorloop stel niet te zwaar zetten het moet op alle wielen uit zijn eigen gewicht goed rond draaien.

Bovenstaande tekst komt uit de reactie van Piet in het door hem genoemde draadje. Scheelt weer zoeken... ;)
Dank daarvoor, Piet.

De loc heeft inmiddels al een poetsbeurtje met wasbenzine gehad en dat scheelt al veel.
Daarna een duurtest gedaan en na bijna een uurtje rondjes draaien begon-ie "lekker" te knarsen.
Met een botte injectiespuit (uit een printerinkt-inktnavulset) hele kleine drupjes 10W-40 op de assen en draaipunten en het knarsen was weer over. Vooralsnog draait de loc nu gelijkmatig en zonder haperingen. :)

Eens zien over een paar dagen, na stilstand en geen baangebruik.

Re: T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Je ziet het Willem, onderhoud is echt alles!
Ik heb soms medelijden met alle mishandelde loc's waar je op de diverse fora over leest.
Goede zorg voor de spullen betaalt zich terug in lekker lopen en met plezier rijden.

grt Piet.
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Citaat van: Willem E op zondag 30 december 2012, 01:46:03hele kleine drupjes 10W-40 op de assen en draaipunten en het knarsen was weer over. Vooralsnog draait de loc nu gelijkmatig en zonder haperingen. :)Eens zien over een paar dagen, na stilstand en geen baangebruik.

Dag Willem,

Ik weet het niet hoor, maar als ik het begrip  "10W-40" zo lees dan denk altijd aan die flesjes smeerolie voor auto's die je bij de tankstations koopt zodra er een waarschuwingslichtje op je dashboard gaat knipperen. Is dat nu wel de juiste keuze voor het smeren van modelspoorlocomotieven? Wellicht zou het kunnen hoor, maar ik héb m'n twijfels. In ieder geval heb je met zo'n flesje met flinke  inhoud voor de komende eeuw ruimschoots voldoende smeerolie in huis!

Gegroet,

Rob 
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Citaat van: rovanko op zondag 30 december 2012, 15:48:05
Is dat nu wel de juiste keuze voor het smeren van modelspoorlocomotieven? Wellicht zou het kunnen hoor, maar ik héb m'n twijfels.
Hoi Rob het is de allerbeste en goedkoopste olie die je je kunt wensen.
Maar er zijn hier hele volkstammen die graag 'speciaal olie' voor modeltreinen gebruiken.
En dat is echt helemaal niet nodig, want die 10-W40 is prima geschikt voor dit doel.

grt Piet.
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: T 18 (3305) met esu decoder
De meningen over smeerolie verschillen behoorlijk. Gebruik als zoekopdracht maar eens 'smeerolie'. Je vind dan genoeg discussie's. Wat nu wel of niet waar is.... Tsja ieder zijn eigen.
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Ik heb die discussies ook wat gevolgd en kwam tot de conclusie: geen slaolie, geen olijfolie en geen naaimachineolie, Wel speciale treinolie, wel motorolie. De eerste had ik niet, de tweede nog wel.
Enne het is dure : 2,5 liter voor 49,50, synthetische olie. Minder krijgt mijn Kia niet! :D

Hier geen nieuwe discussie beginnen. Daar zijn genoeg andere draadjes voor! :twisted:

Mvg.
Willem E.

Re: T 18 (3305) met esu decoder
Citaat van: Willem E op zondag 30 december 2012, 18:50:29

Hier geen nieuwe discussie beginnen. Daar zijn genoeg andere draadjes voor!

Dag Willem,

Over iets discussiëren dat al lang  op het forum werd "uitgekauwd" lijkt mij ook geen aanbeveling, maar als jijzelf zo precies aangeeft met welk soort olieproduct jij je locomotieven smeert dan trekt dat mijn aandacht. Ik uitte toen mijn twijfels, wel opmerkende dat het best zo zou kunnen zijn dat jouw keus de beste is. Bossie's reactie gaat in dezelde richting. Nou dat zal dan wel.

Sta me toe wel aan jou uit te leggen dat mijn twijfel voortsproot uit het aspect dat motorolie de eigenschap heeft de hoge temperaturen die in een automotor ontstaan aan te kunnen, in ieder geval een temperatuur die in een modellocomotief niet wordt bereikt. Ik nam daarom aan dat speciale modelspoorolie ( en ook wel andere oliën zoals voor sloten en naaimachines) wellicht een andere viscositeit heeft en dunner kan zijn. Maar ook dat is slechts een vermoeden mijnerzijds, en wellicht zit ik er helemaal naast.

Nu heb ik voortaan wel een probleem hoe te reageren als er een vraag op het forum komt zoals "Wat is beter Roco of Märklin?".  Moet zo'n vraag ook worden "afgekapt" met de opmerking dat zo'n onderwerp op het forum al uit en te treuren is behandeld......?

Nou goed, alle gekheid op een stokje : vanavond ga ik vanwege het oudejaar mijn oliebollen ook maar eens in de de allerbeste olie gooien (liefst bio)  :P 

Mooi uiteinde en een goed begin toegewenst Willem!

Ik groet je sans rancune

Rob
 
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Hoi Rob,

Allereerst de beste wensen voor 2013.

Maar waarom deze wat ontstemde reactie?
Zeker was het niet de bedoeling om iemand de mond te snoeren, discussies af te kappen o.i.d., maar dit draadje gaat over T-18 met ESU-decoder. En als dan hier een uitgebreide discussie ontstaat over de olie, dan wordt het verwarrend en rommelig. Erger: informatie gaat verloren. Ik zou niet zoeken op 'T-18' en 'Esu-decoder' als ik wat wil weten over olie. Dit was de strekking van mijn opmerking. Geen afkapping, maar bijsturen ofzo.

Mijn idee: wil iemand iets kwijt over de olie start daarover dan een nieuwe draad of haak aan bij een bestaande en geef een link in het bericht in dit draadje.

Laten we het niet grote maken dan het is: ik ga ook aan de zaken die wel tegen slaolie kunnen!

Prettige nacht en een voorspoedig 2013 voor allemaal! :thumbup:

Mvg.
Willem E.



Re: T 18 (3305) met esu decoder
Citaat van: Willem E op maandag 31 december 2012, 18:15:45


Maar waarom deze wat ontstemde reactie?


Daar is - bij mij althans - geen seconde sprake van geweest Willem. Daar was ook geen enkele aanleiding voor.

Wij gaan nu met de kinderen en kleinkinderen (op hun verzoek) aan de kaasfondue, het leek ons een goed "grondje" voor wat daarna volgt....!

Gezellige avond toegewenst,

Rob
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: T 18 (3305) met esu decoder
Klaar! :thumbup: