Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Geluid toevoegen in BR86

Gestart door Arjan dinsdag 29 mei 2007, 23:51:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Geluid toevoegen in BR86
Waarde medeforumanten,

Ik weet niet zker of onderstaand bericht tegen forumregels is maar vooruit, ik gok het er op.

Om meteen met de deur in huis te vallen; ik heb weinig verstand van electronica. Daarentegen heb ik wel een aardig idee van wat ik zou willen.
Onlangs zag ik een filmpje van een Br86 die geupgrade was met een decoder met geluid. Erg gaaf ding geworden.,
Toevallig was ik vandaag in modelbouwzaak om eens te kijken wat er bij komt kijken. Een decoder dus en een speakertje. Kosten plm 110 voor decoder ESU en plm 20 a 30 euro voor speaker.
Nu vertelt de verkoper erbij dat als je een leek bent (en dat ben ik) dat zelf ombouwen een probleem is.
Nu komt de vraag. Zijn er hier mensen die't me willen uitleggen c.q. voordoen met een BR86 zodat ik het later zelf kan met de tweede BR86 ?
Het betreft al twee hoogvermogen BR 86's met telex. Als ik het goed begrepen heb hoef je dan aan de motor niets te doen.
Om e.a. praktisch te houden; ik woon in Zwolle en kom met alle plezier naar je toe zolang dit niet aan de andere kant van't land is. 

Met vriendelijke groet,
Arjan

ps, Het hoeft natuurlijk niet voor niets...  :D
Re: Geluid toevoegen in BR86
Citaat van: Arjan op dinsdag 29 mei 2007, 23:51:41
Onlangs zag ik een filmpje van een Br86 die geupgrade was met een decoder met geluid. Erg gaaf ding geworden.,

Hallo Arjan,

Het kan inderdaad wel, je hebt zeker dit filmpje gezien, mooi heh :?: Het grootste probleem bij dergelijke relatief kleine locs is het vinden van ruimte voor de decoder en de speaker. Van wat ik begrepen heb over de loc in dit filmpje was dit volgens de ombouwer wel zo'n beetje de kleinste loc waarbij het paste.

CiteerNu vertelt de verkoper erbij dat als je een leek bent (en dat ben ik) dat zelf ombouwen een probleem is.
Nu komt de vraag. Zijn er hier mensen die't me willen uitleggen c.q. voordoen met een BR86 zodat ik het later zelf kan met de tweede BR86 ?
Het betreft al twee hoogvermogen BR 86's met telex. Als ik het goed begrepen heb hoef je dan aan de motor niets te doen.

Ombouwen is iets dat je op zich wel zelf zou kunnen doen. Als je bijvoorbeeld een digitale camera hebt dan kun je foto's maken van de huidige bedrading en deze op het forum posten. Er zijn hier dan wel mensen die je kunnen vertellen hoe 1 en ander aan te sluiten op de nieuwe decoder. Verder zul je natuurlijk moeten solderen en de decoder en speaker een plekje moeten geven.

Of het verstandig is om meteen met zo'n relatief kleine loc te beginnen weet ik niet :| Zelf ben ik bezig met mijn 1e ombouw en dit is een compleet treinstel waardoor je veel meer ruimte tot je beschikking hebt.

CiteerOm e.a. praktisch te houden; ik woon in Zwolle en kom met alle plezier naar je toe zolang dit niet aan de andere kant van't land is. 

Probeer het als je het aandurft eventueel zelf...maar je bent ook van harte welkom onder de rook van Utrecht, two might know more than one ;) Zoals gezegd ben ik ook slechts een rookie maar mochten er geen echte ombouw-freaks zijn die je kunnen/willen helpen dan wil ik er met alle plezier eens samen naar kijken. Er is ook een ESU LokProgrammer onderweg dus we kunnen dalijk die (ESU-)decoder als het goed is in ieder geval netjes instellen en van de juiste geluiden voorzien 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf

PS: Mijn advies: Doe je 1e ombouw in ieder geval niet met een al te dure loc. Je weet maar nooit of je tijdens je eerste geklungel onherstelbare schade aanricht.
Re: Geluid toevoegen in BR86
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Geluid toevoegen in BR86
Citaat van: Arjan op dinsdag 29 mei 2007, 23:51:41
Ik weet niet zker of onderstaand bericht tegen forumregels is maar vooruit, ik gok het er op.

Hoi Arjan,

Waarom zou dit tegen de forumregels zijn? Zijn we zo streng?  :lol: :mrgreen:
Nee juist om hulp te vragen is dit forum zelfs opgericht.. Voor en door hobbyisten!
Re: Geluid toevoegen in BR86
wisselstromer
gast

Re: Geluid toevoegen in BR86
Hoi Arjan.
De decoder van ESU worden incl.standaard speaker geleverd.
Bij de BR 86 moet je een 16mm speaker gebruiken.
Deze word alleen geleverd als een duo ( 1 deel gebruiken )
Nu kun je de speaker met een weerstand van 50 Ohm ( deze speaker is ook 50 Ohm ) in serie verbinden.
De speaker kun je nu dwars op het lokframe monteren met de decoder.
zonder veel werk dus toch geluid.
Ikzelf heb hem een tijdgeleden voor iemand gebouwd met werkende telexen.

Gr.Patrick
Re: Geluid toevoegen in BR86
Met zo'n kleine speaker en een model dat bekend staat als niet een van de stilste modellen. Denk ik niet dat het zinvol is om in een Marklin serie 86 geluid in te bouwen.

Maar ik hou uiteraard niemand tegen.
Re: Geluid toevoegen in BR86
Hallo Davy,

Het moet haalbaar en zinvol kunnen zijn, gezien dit resultaat. Dat vind ik persoonlijk toch een erg leuke combinatie van loc en geluid.

Granted...op hoge snelheid zal het geluid van het motortje de speaker zeer waarschijnlijk overstemmen (ik heb het locje zelf ook gehad, weggedaan vanwege het motortje). Maar dit geldt ook voor nieuwere MFX-modellen en ik vermoed dat dit op schaalsnelheid nog niet het geval zal zijn. Arjan moet dit echter inderdaad wel weten, deze loc maakt een hoop herrie :|

Zelf zou ik niet zo snel in zo'n kleine loc beginnen maar aan de andere kant, een echt dure is het ook niet (tweedehands tussen de €50 en de €75) dus het risico is beperkt.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Geluid toevoegen in BR86
Citaat van: Davy op woensdag 30 mei 2007, 19:37:27
Met zo'n kleine speaker en een model dat bekend staat als niet een van de stilste modellen. Denk ik niet dat het zinvol is om in een Marklin serie 86 geluid in te bouwen.

Maar ik hou uiteraard niemand tegen.

Heren dat ding zoals sommigen het noemen :twisted: rijdt hier op mijn treinbaan rond. Ik kan jullie verzekeren dat, en misschien komt dat door de nieuwe motor, het geluid eenvoudig boven de motor uitkomt :D

Ik ben helaas niet in het bezit van een goede film camera :( anders zou ik een wat mooiere film voor jullie kunnen maken.

Misschien moet ik Rolf maar eens uitnodigen om wat filmpjes van mijn "geluidsloc's" te komen maken :mrgreen:

groetjes Fulco
Re: Geluid toevoegen in BR86
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Geluid toevoegen in BR86
Ik heb er verder totaal geen ervaring mee, maar is een Uhlenbrock/Viessmann decoder met zo'n SUSI interface niet kleiner?
Re: Geluid toevoegen in BR86
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Geluid toevoegen in BR86
Citaat van: FV op woensdag 30 mei 2007, 22:25:19
Misschien moet ik Rolf maar eens uitnodigen om wat filmpjes van mijn "geluidsloc's" te komen maken :mrgreen:

Zie je nou wel Rolf, je wordt gewoon al gezien als een echte cineast  :D
Re: Geluid toevoegen in BR86
Hahaha...men is duidelijk snel tevreden ;)
Re: Geluid toevoegen in BR86
Arjan,

een rookgenerator is goed in te bouwen
een dimbare uitgang heeft de voorkeur, maar met de standaard decoder gaat het ook
kijk maar hier hoe ik dat gedaan heb.