Citaat van: Wijbe op donderdag 04 december 2014, 20:09:02
Ben heel benieuwd naar de rijeigenschappen als je dat 'trucje' toepast. Nog niet eerder gezien, en vermoed dat het niet echt lekker rijd. Verder lijkt het me een aanzienlijke toename van het motorgebruik?
Eigenlijk had je het trucje wel al gezien of kunnen zien want ik had het te voren al getoond, maar ik denk dat niet iedereen gesnapt heeft waar de TAMS lastregeladaptor precies is en doet (kan aan mij liggen, 'k had het schema niet getoond).
Op het printje van TAMS staan ook de 2 diodes, maar omdat je op die manier niet verder geraakt dan met een wisselstroomdecoder wat rijgedrag betreft, dus geen lastregeling, hebben ze 2 elco's toegevoegd om in de pauzes van het PWM signaal ook een veld te behouden op de stator.
Maar ze gebruiken slechts een halve stator, net zoals bij AC (waar dat de enige mogelijkheid is). Je hebt bij AC 2 veldspoelen nodig om ze beurtelings te gebruiken in functie van de rijrichting.
Dit halve gebruik is eigenlijk wel jammer want neemt veel plaats en kan eigenlijk beter.
Als je de motor als DC motor wilt sturen kun je de volledige stator gebruiken, de 2 halve in serie en als je dat doet kun je dan 4 diodes in brug gebruiken en 1 elco, dat neemt minder plaats en door het gebruik van de 2 veldspoelen in serie verlaag je de motorstroom aanzienlijk.
Met de brug kun je ook nog altijd de ene halve stator gebruiken, je hebt de andere helft dan helemaal niet meer nodig; want op bepaalde locs werkt dat beter, alhoewel je er de grotere motorstroom dan moet bijnemen.
Proberen kost nagenoeg niks, je riskeert dus niks.
Dus om het nog eens over de rij eigenschappen te hebben: dat zit ergens tussen een wisselstroomdecoder zonder lastregeling als je enkel de dioden plaatst en een gelijkstroomdecoder met een omgebouwde motor met permanentmagneet.
Hoe ver je in de goede richting geraakt hangt dus af van hoe je de veldwikkelingen gebruikt en of je elco's plaats.
En vooral, en dit om teleurstellingen te vermijden, hoe goed je op de hoogte bent van het afregelen van de lastregeling van een decoder.
Enige kennis van het instellen van het proportionele, het integrerende en het differentiërende deel van de PID regelaar (wat een lastgeregelde decoder uiteindelijk is) is wel aangewezen.
Zomaar wat rommelen met CV's zal tot niks leiden, richtwaarden van de fabrikanten zijn er niet, je moet echt wel heel goed begrijpen waar je mee bezig bent om tot een goed resultaat te komen.
En even goed als een volledig omgebouwd motor krijg je het natuurlijk nooit, maar dat spreekt vanzelf denk ik.
Ik plaats hier ter info ook het schema van de TAMS oplossing, alles in de roze kader zit op het TAMS printje.