Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ha Mooi baanplan zoals het moet komen extra opstelspoor voor railbus of zo

Gestart door eddyflame maandag 17 december 2012, 19:29:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ha Mooi Vraagje over stoomdepot
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi Vraagje over stoomdepot
Ook namens ons ondanks dat we het hier niet vieren geweldige kerstdagen en een fantastisch 2023

DSC_7505.JPG

Ed en Hang
Re: Ha Mooi nieuwe werkplek en verkoop hoekje
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi nieuwe werkplek en verkoop hoekje
Zo afgelopen week zijn de laatse resten van de boeken cd en dvd verkoop in een partij verkocht
de ruimte die overgebleven is, is door mijn vrouw bestempeld als hier kan je mooi jouw "zooi" kwijt en zwerft het niet meer door het hele huis

dus nu heb ik een werkhoek, verkoophoek en foto hoekje. om de te verkopen waar, netjes te fotograferen

mijn werkhoek is zo goed als klaar en ben er tevreden mee
alles kan zo uit de woonkaamer, bijkeuken en werk kamertje
alles mooi overzichtelijk, nu nog een paar dozen uitsorteren en de lades labelen dan ben ik tevreden


https://www.youtube.com/shorts/XRIlQb3LNyw


Gr Ed

Re: Ha Mooi nieuwe werkplek en verkoop hoekje
Hoi Ed,
Indrukwekkende voorraad. Ik herken het een en ander qua hoeveelheid :-) Je hebt het netjes voor elkaar. Succes verder
Re: Ha Mooi nieuwe werkplek en verkoop hoekje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ha Mooi nieuwe werkplek en verkoop hoekje
Dag Ed.

Ervaring leert dat elke gecreëerde opbergruimte uiteindelijk niet voldoet wanneer het hobby betreft, maar je kunt hiermee voorlopig vooruit! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Ha Mooi nieuwe werkplek en verkoop hoekje
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi nieuwe werkplek en verkoop hoekje
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 10 april 2023, 12:39:22Dag Ed.

Ervaring leert dat elke gecreëerde opbergruimte uiteindelijk niet voldoet wanneer het hobby betreft, maar je kunt hiermee voorlopig vooruit! :wink:

Groeten,

Erik.

Hallo Erik

een groot gedeelte komt van banen die ik opgekocht heb omdat er spullen tussen zaten die ik zelf wilde hebben, en de rest gaat dan zoals nu weer de verkoop in

zo hou ik mijn hobby betaalbaar en kan ik artikelen voor een klein prijsje weer aanbieden aan andere liefhebbers

Gr Ed
Re: Ha Mooi nieuwe werkplek en verkoop hoekje
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi nieuwe werkplek en verkoop hoekje
Goedenavond,

Gisteren heb ik de test spriraal afgebroken en ben begonnen om de nieuwe definitieve spriraal te gaan maken.

Eerst het frame met de basis plaat

20230428_152113.jpg

Hierop heb ik de rails gelegd om af te tekenen

20230428_154608.jpg

Hierna langzaam aan opbouwen met draadeinden om langzaam de hoogte in te gaan

20230429_101020.jpg

Om uit te testen heb een van mijn kleinste loks gepakt die op 1 as is aangedreven en 5 lange wagons erachter gehangen, omdat dit nooit voor zal komen en als hij dit trekt zal de rest zonder moeite boven komen.

hierbij een filmpje van de eerste meters op de klimspriraal


morgen gaan we verder om proberen boven te komen, ik hoef maar 30 cm omhoog dus ik denk wel dat het zal lukken


Gr Ed
Re: Ha Mooi klimspiraal heeft het maaiveld bereikt (definitieve spiraal)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi klimspiraal heeft het maaiveld bereikt (definitieve spiraal)
Afgelopen week druk bezig geweest om mijn klimspriraal vanaf het schaduwstation naar de bovenbaan.

In de buitenbochten is de valbeveiliging al aangebracht op de rechte stukken komt dat nog

Voor de rest is de bedrading aangesloten en rijdt de trein het hele traject

Ook wil ik in het middengedeelte de stroomvoorziening van de huisjes en de rest van de scenery plaatsen.

Op dit moment ligt de eerste trafo voor 12 v, 5 v en 3,3 volt er al

De led verlichting is al aangesloten via een timer zodat als ik het nodig heb deze kan aanzetten

Hierbij een filmpje van de trein rijdend op de spiraal


Gr Ed
Re: Ha Mooi klimspiraal heeft het maaiveld bereikt (definitieve spiraal)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ha Mooi klimspiraal heeft het maaiveld bereikt (definitieve spiraal)
Die stopte net op tijd Ed, mooi dat je nu het maaiveld bereikt hebt.

Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Ha Mooi klimspiraal is boven Nu bezig met het stoom depot inrichten
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi klimspiraal is boven Nu bezig met het stoom depot inrichten
Afgelopen weekend en vandaag druk bezig geweest om de klimspiraal af te maken naar boven.

Tevens begonnen met de indeling van het stoomdepot.
van links naar rechts het hoofdpoor vanaf de klimspriraal.

Dan twee opstelsporen voor kolentreinen om het depot van kolen te voorzien met een tank plaats voor dieseltreinen

daarnaast sporen voor diverse doeleinden en een het eind zelfs plek voor een kleine lokloods voor reparatie doeleinden.

Er zijn plekken voor kolen inname , water inname, schoonmaak van de stoompijpen, zand inname.

Moet alleen nog ergens een plek maken om onder de lok te komen

20230523_170528 klein.jpg

20230523_170837 klein.jpg

GR Ed
Re: Ha Mooi klimspiraal is boven Nu bezig met het stoom depot inrichten
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Ha Mooi klimspiraal is boven Nu bezig met het stoom depot inrichten
Zonet een heel stuk van dit verhaal doorgenomen en lijkt me leuk om te volgen.
De langwerpige klimspiraal en het lokdepot met de hijskranen vind ik interessant.
Zelf ook wel met werkende hijskranen bezig geweest, dat geeft een extra speelelement,
vooral voor een nieuwe generatie spoorhobbyisten.
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Goededag,

Afgelopen dagen een beetje aan het stoeien geweest met de inrichting van het stoomdepot

Nu heb ik wat vragen over wat en waar ik alles het beste kan neerzetten.
Graag wat hulp bij dit plan zoals het ligt

Ik zal de foto er bij doen met de genummerde baanstukken zodat je weet over welke stuk ik het heb:

BAAN 3.jpg

No 1 is de hoofdbaan of wel de spriraal waar de treinen omhoogkomen(deze spriraal is enkel een klimspriraal met 1 spoor

NO 2 en 3 wil ik gebruiken voor kolenwagons neer te zetten om te lossen (tevens staat bij no 3 een tank instalatie voor diesel loks)

no 4 kunnen de loks met kolen beladen worden

no 5 is nog in tevullen

no 6 wilde ik aan het eind de stoonpijpen reiniger zetten. Ook kan ik hier de water kranen zetten.

no 7 no in te delen (Eventueel zand laden)

no 8 opstelspoor

9 en 10 gaan naar de werkplaats en kan ook als opstel spoor gebruikt worden


zover heb ik het nu ingedeeld

op en aanmerkingen mogen (graag zelfs) want ik loop nu een beetje vast

Alle sporen wil ik verdelen in meerdere secties zodat er meerdere loks op kunnen staan.

Hierbij nog twee foto's van het bovenaanzicht

Baan 1  kl.jpg

baan 2 kl.jpg 

Alvast bedankt


GR Ed
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Ziet er al geinig uit zo, Ed!
Je kan er nog wel wat kronkels/s-bochten uit halen lijkt me:
IMG-20230607-WA0000.jpg
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Buiten het in mijn beleving ontbreken van de in een bedrijfswerk voor stoomlocs de toch zeker gewenste draaischijf, mis ik ook de zandopslag, inspectie/slakkenputten, slakkenopslag en -afvoerspoor.

Cees
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Dag Ed.

Ik was jouw bericht aan het lezen en bijbehorende foto's aan het bekijken en dacht hetzelfde als Hans (we zitten verrassend vaak op één lijn), dat het van één lijn wel erg krampachtig uitwaaiert naar de sporen van het stoomdepot ...
Hans heeft de verandering duidelijk in beeld gebracht  :thumbup:

En ... zulke slingers zou je met een limo ook niet fijn vinden  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje

ik ga misschien vrijdag eens kijken ik vind het een mooie oplossing en het ziet er zeker rustiger uit
even kijken of ik alles op voorraad heb, maar denk dat dat wel lukt
heren bedankt voor de tips

GR Ed

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot vraagje
Ik ben het ook wel met Hans eens.
De aanpassingen op de foto geven een veel rustiger beeld.
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Goededag allen

Voor degenen welke mij tips hebben gegeven hartelijk dank en ja soms vaar je blind op wat je denkt mooi neergelegd te hebben, zodat je andere (mooiere) oplossingen even niet meer ziet en dan ben ik toch blij met het forum.

Ik heb de aanpassingen zojuist gedaan dat ging niet geheel probleemloos omdat ik al diverse blokken, seinen en wisselverlichting had aangesloten.
Dus even anders neerleggen ging niet zo soepel, maar het is gelukt

alle meldingen doen weer wat ze moeten doen, verlichting (weer) aangesloten, en dan nu het voorlopige resultaat:

baan 4 kl.jpg

baan 5.jpg

zo is het inderdaad wel netter

dank jullie wel

Gr Ed

 
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
 @citaat Prima opgelost Ed :thumbup:
Gelijk de koe bij de hoorns genomen!

Groeten,

Erik.
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Alle meldingen ???????
Waar is/zijn het zanddepot, de inspectie/slakkenkuilen, de slakkenopslag, het slakkenspoor  ??????
Oh ja; bijna vergeten: de draaischijf ??

Cees
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Ik ben eerst druk bezig geweest met de baan, het sporen verloop te verbeteren.

In de tussentijd heb ik ook een schema van faller gevonden voor de inrichting en ga daar de blokken op maken

Ik moet ergens een of twee slakkenkuilen hebben maar kan ze zo ff niet vinden.
de zandtoren, waterkranen enz komen later nog omdat ik nog druk bezig ben alles aan te sluiten.

ik heb ergens dacht ik een kibri waterkraan gezoe waar een signaal op zit ik denk dat ik die ga aanschaffen

en een draaischijf, daar kan ik kort over zijn die komt er niet wegens plaats gebrek.

GR Ed

Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Bij Faller en/of Weinert vindt je alle5 voor een  "Bahnbetreibswerk"
Dus ook inspectie/slakkenpuuten,zandopslag etc.
Jammer dat er geen plek is voor een draaischijf.
Voor mij is dat hetzelfde als diverse modelbanen waarop elektrische locomotieven rondrijden zonder de aanwezigheid van bovenleiding.

Cees
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Cees,

Ik heb er al heel veel van en het zal zeker in een later stadium erbij gemaakt worden.

Ja ze kunnen op de baan driehoeken en dus geen draaischijf nodig.

Tevens hebben mijn e-loks het geluk dat ze intern ook een accu hebben zodat er niet overal bovenleiding nodig is :P  :P  :P  :P
ben wel er mee bezig maar dat is nu even voor later


Gr Ed
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
@citaat  @citaat bovenleiding is onzin, Ed heeft puko's  >:-D .
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Ed,

Voor wat betreft de bovenleiding gaat het me niet om jouw baan die je nu in aanbouw hebt.
Vanzelfsprekend kan daar de bovenleiding in een later stadium nog aangelegd worden.
Het gaat mij om de vele banen op dit en andere fora zonder bovenleiding waar e-loks rond razen.
Om maar te zwijgen van ICE treinstellen en personenrijtuigen van meer dan 30 cm die zich door boogstralen van 36 cm moeten persen.
Ik vind dat kitsch, maar ieder zijn eigen heug en meug.

Cees
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Hallo Cees,

Ook ik rij met veel R1 ook mijn klim en daal spiraal zullen in R1 worden uitgevoerd gewoonweg, omdat ik geen ruimte heb om grotere stralen te gebruiken ondanks mijn ruimte van 6 * 5 meter. Door de spanten in mijn zolder kan ik geen grotere boogspralen als R1 en R2 gebruiken.

Standaard is mjin baan ingedeeld in blokken waar 1 lok met 5 personenrijtuigen in past. en door de spanten ben ik verplicht om veel R! te gebruiken en misschien is dat in sommige ogen geen gezicht ik ben er blij mee en het voordeel van R1 is dat deze zeer veel te koop worden aangeboden voor zeer scherpe prijzen



Gr Ed
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Beste Eddy,

Uit je bericht begrijp ik dat de omstandigheden beperkingen op je "treinenzolder" je dwingen tot het gebruik van R1/2.
Ik heb mijn klimspiralen van R1/R2 aangepast naar R2/R3 + 94/172/188 (op de hoofdbaan alleen R3/4/5 en 9) en gebruik alleen wagons tot 18 cm.
Mocht je nog op zoek zijn naar R1: hier liggen er nog circa 120 geknipt en al in een doos.
Mogen weg voor een vriendenprijs: 50 cent per stuk excl. verzendkosten

Cees
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Citaat van: eddyflame op vrijdag 09 juni 2023, 19:28:36Cees,

Ik heb er al heel veel van en het zal zeker in een later stadium erbij gemaakt worden.

Ja ze kunnen op de baan driehoeken en dus geen draaischijf nodig.

Tevens hebben mijn e-loks het geluk dat ze intern ook een accu hebben zodat er niet overal bovenleiding nodig is :P  :P  :P  :P
ben wel er mee bezig maar dat is nu even voor later


Gr Ed


Ik ben het met Cees eens, op een Bw hoort een draaischijf. Driehoeken in een Bw vergt veel ruimte(driehoek) en tijd(als in het heen en weer rijden en sporen bezetten), vandaar dat er is gekozen voor draaischijven.
Kan je voor ons een duidelijke foto maken zonder treinen zodat voor een ieder  het sporenverloop goed zichtbaar is.
Zelf ben ik met een Bw bezig op 4,2 x 0,8 mtr. en dit is nog maar een klein/middelgroot Bw en een verslag volgt later vandaag.
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Ik snap dat jullie een draaischijf mooi vinden (ik ook) maar A ik heb hem niet en B ik heb er de ruimte niet voor

mijn oppervlakte is 140 * 60 cm en meer is er gewoon weg niet

20230618_140920 kl.jpg

20230618_140913 kl.jpg

met driehoeken bedoel ik in mijn geval:
vanaf het station naar het BW dan alles daar doen en dan terug de baan op op het tweede spoor en dan langs het bw terug naar het station

ik heb helaas in mijn ogen geen andere mogelijkheid

en Ceess ik heb zeker interesse in jouw R1 bochten

Gr Ed
 
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
En hoe ga je het doen als in onderstaande afbeelding:



Trein komt binnen vanuit A(schoorsteen vooruit BR 01, 03) en gaat naar het Bw. Maar hoe komt hij zonder te draaien weer richting A met schoorsteen vooruit?
Een lok (met trein) die vanuit B (met schoorsteen vooruit) het station binnenkomt en afkoppelt, zal juist met de tender vooruit naar het Bw gaan. Maar zal moeten draaien om weer schoorsteen vooruit richting B te gaan.

En onder driehoeken versta ik dit, zie afbeelding:



Je ziet, en dat stond ook in mijn vorige bijdrage, dit vreet ruimt.
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
De onderste oplossing zit eigenlijk al in de bovenbaan dus het wordt geen onderdeel van het BW

Maar ik snap dat je graag wil dat ik kan keren in het BW maar die oplossing heb ik gewoon weg niet kwa ruimte

Ik zal dus ergens met een uit het zicht oplossing de lok moeten draaien op de baan

Dat het niet comform de werkelijkheid is "so be it" bij mij op de baan klopt er wel veel meer niet.

Zo rij ik met oude stoomloks en zeer modern materiaal doorelkaar

Ook rijd er bij mij nl, db, dsb, OBB, amerikaans, en 3railforum doorelkaar

Voor mij is dat het leuke van dit kopen/tegenkomen wat je 2e hands in de winkels ziet en daarbij ook nog eens leuk geprijst is

Daarbij rij ik net zo makkelijk met het oude materiaal van pakweg 50 jaar oud als nieuwer spul van een paar jaar en dat gewoon alles lekker door elkaar

Maar ik wil wel proberen op het BW de volgorde een beetje goed te doen en dat ik wat heen en weer moet rijden dat is dan maar zo

GR Ed



Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Citaat van: eddyflame op zondag 18 juni 2023, 15:43:50Dat het niet comform de werkelijkheid is "so be it" bij mij op de baan klopt er wel veel meer niet.

Zo rij ik met oude stoomloks en zeer modern materiaal doorelkaar

Ook rijd er bij mij nl, db, dsb, OBB, amerikaans, en 3railforum doorelkaar

Daarbij rij ik net zo makkelijk met het oude materiaal van pakweg 50 jaar oud als nieuwer spul van een paar jaar en dat gewoon alles lekker door elkaar

Dat is toch mooi?
Bij mij precies hetzelfde.

Ik koop nieuw spul en oud spul en mijn keuze wordt bepaald door wat ik mooi vind.

Henk
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Gewoon doen wat je leuk vindt, Ed. Maar op het beschikbare oppervlak zou heus een draaischijf passen. De diameter is (max) 36 cm.
Voor een ringloods is geen plaats, maar ik zie ook nu geen loods, dus dat kun je zo laten. Ook bij depots met draaischijven was soms geen loods of alleen een rechthoekige aanwezig. Bij de NS en de voorgangers was dat trouwens vaak het geval.
Maar, het is jouw spoorbaan en jouw depot.

Groet,

Peter
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Ha Mooi stoomdepot aangepast nav vraag
Hey Ed, zonder ringloods valt de grootte van een draaischijf best mee. Bij mij past het geheel in een R1-boog >:-D : BW-Altenstein .
Aan de andere kant... hoe vaak gebruik je zo'n ding in de praktijk :help: .
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Afgelopen weken langzaam aan bezig geweest met draden, draden en nog eens draden trekken
Heb ook diverse seinen nu aangesloten op de decoders (kan ze alleen nog niet testen maar handmatig lijken ze te werken.

Ook heb ik afgelopen week een slakkenkuil aangeschaft toen ik toch in Den Haag moest zijn.

20230627_160646.jpg

De plek waar hij moet komen is ook al bekend, maar eens rustig aan beginnen met bouwen hiervan. Ik heb gezien dat hij gebruikt kan worden met een servo , maar aangezien ik op dit moment alleen maar gebruik kan maken van MM ga ik voorlopig deze handmatig met een handmatige servo controller.

Ik had nog een heleboel bouwpakketseinen van conrad ooit in een ver verleden gemaakt, maar toen redelijk veel 10 sec lijm gebruikt wat uiteindelijk heeft geleid tot een behoorlijke witte uitslag en vond het nodig om deze eerst maar te verven, matzwart voor het sein en donker groen voor de paal. Tevens gelijk de kabels voor de verlichting ook in de kleur van de paal gemaakt zodat ze niet echt meer opvallen.

20230629_114905.jpg

Ok heb ik het laatste jaar wat verschillende partijen opgekocht(voor de verkoop) waar wat oude marklin seinen bij zaten en deze vond ik wel leuk om deze in het BW te gebruiken.

De arm seinen in combinatie met moderne lichtseinen met voorsein kreeg hierdoor nog even een extra moeilijkheid de armseinen staan op een k83 en daar kan je natuurlijk het voorsein van een lichtsein niet mee sturen. De oplossing welke ik hiervoor heb gevonden is een bistabile relais welke samen met het armsein mee schakelt.

Verder de andere dwergseinen aangesloten die ik nog had, nu eens kijken of ik er nog een paar kan vinden voor de andere sporen.

en dan krijg je dit overzicht:

20230702_131617.jpg

20230702_131651.jpg

Dan heb ik nog een vraag betreffende een dubbelarmsein. deze heeft de standen Rood=stop, groen=gaan  en dan groen-oranje= gaan met gepaste snelheid ivm afbuigende wissel/kriuiswissel

nu zit er achter dit sein een kruiswissel en ik wil dit zo instellen dat zodra het wissel op rechtdoor staat hij altijd of rood of groen geeft en zodat het kruiswissel op afslaan staat hij altijd op groen-oranje  of rood staat wie kan mij helpen met het aansluiten hiervan? er zitten maar 3 blauwe draden aan het sein


Tot zover deze update

Gr Ed
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Netjes gedaan Ed en mooie foto's  B)  B)  B)
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Aangezien het wat rustiger met de werkzaamheden is heb ik ook wat meer tijd om langzaam mijn materiaal te verbeteren.
Ik had al een lange tijd een BR E 103 met een sleep van 5 bijpassende wagons, alleen was het een mengelmoes van korte en lange wagons
Vorige maand een lot met wagons aangeschaft(vnl voor de verkoop) maar daar zaten bij toeval ook de twee nog lange missende wagons bij.

Dus afgelopen week maar eens op mijn gemak alle wagons naar beneden gehaald, zaten nog met vaste kabels aan elkaar verbonden en deze, met de twee nieuwe wagons, op mijn gemak geheel nagekeken, de korte metalen wagon er tussen uit gehaald en de twee nieuwe langere kunstof versie er tussen gemaakt , tevens nu alle wagons voorzien van een massaveer zodat met 1 kabel vanaf de laatste wagons alle wagons van licht worden voorzien.

Ook gelijk overal passagiers ingezet en dan heb ik nu een mooie combinatie op de baan rondrijden, hieronder een korte film van het eind resultaat


Gr ED
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Het licht brandt, Ed!  :idea:  :thumbup:
Het filmpje toont mooie verlichting zonder flikkeren,
maar nou niet bepaald op het paradedeel van jouw modelbaan :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
 @citaat

nee dat is zeker geen deel van de parade baan, die is namelijk onder constuctie en daar kan niets rijden.
dit is het deel van de klimspiraal. waar ik druk mee bezig ben. als ik meer tijd heb dan een uurtje of zo
In juist die kleine uurtjes kan je mooi passagiers lijmen en laten drogen zoder dat je aanslag op de ruiten krijgt van de dampen
ik doe ook ongeveer maar 1 wagon per dag/uur als ik na het eten ff rustig wat kan doen

Ja dat flikkeren komt soms wel voor, maar ik merk wel op dat je goed moet zorgen dat je wielen schoon zijn, er kwam tijdens het schoonmaken heel veel rubber?/aangekoekt vuil van af


GR Ed
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
 @citaat Aha, vandaar! :cool:

Groeten,

Erik.
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Afgelopen week weer verder gegaan met het inbouwen van verlichting en preisergiers in een nieuwe stam wagens

Alles met de ledstrips van ali

Elke wagon krijgt een gelijkrichter en op de laatste wagon zit sluitverlichting en een sleper.
Er zit verder niets in tegen het zg flikkeren.

Ik heb van elke wagen een draaistel voorzien van de (dure) marklin massaveren deze voorzien van een beetje atf en de wielen schoongemaakt.

Aangezien deze wagons geen nem schaft hebben gaat er uiteindelijk door de hele stam een kabeltje van de sleper van de achterste wagon tot de voorste

Alle wagens hebben een stekker en contrastekker, behalve de laatste en de eerste

Ik kan hierdoor de wagons van plaats laten veranderen als ik wil wisselen of zo



HIerbij een inzicht in de wagen tijdens het vullen

20230801_220151.jpg

en zo als hij dicht is

20230801_220217.jpg


en zo ziet het eruit in het donker

20230804_204706.jpg


en hier een filmpje van de 11oo met botsneus en de stam van 5 wagons( wat ik als langste aanhoudt op mijn baan



dit was het weer voor deze week


GR Ed
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Mooie , volle en heldere wagons  :thumbup:
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Welk merk/type stekkertjes gebruik je voor de voeding?
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Dag Ed.

Een prachtige resultaat :thumbup:
En alles zonder knipperen  :cool:
Volgen er nog meer stammetjes?

Groeten,

Erik.
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
WimPietje: Dank je wel vind het zo mooi en overtuigend niet propvol maar toch een reden om veel treinen te laten rijden

Ik gebruik deze :
http://thecornergroup.nl/hobby-corner/modelbouwshop/index.php/;focus=STRATP_cm4all_com_widgets_Shop_29138675&path=?subAction=showCategory&categoryId=308534#STRATP_cm4all_com_widgets_Shop_29138675

bij de stekkers kan je ze een voor een afknippen als je wil maar bij de contra moet je er altijd een extra afknippen, knip deze middendoor en haal dan de restjes weg als je ze op de rand afknipt heb je veel kans dat het contact eruitvalt

Erik: Ja dat is wel de bedoeling maar heb nu werkelijk alle wagons in dozen zitten om heel de baan na te kijken en moet op sommige plekken nog bezetmelders maken en dit gaat het makkelijkst met een lege baan

ook moet ik een storing in de bezet melders nakijken want er gaan bezet melders aan die niet aan zouden moeten gaan als ik aan et rijden ben

Gr Ed
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Aha, ja die stekkertjes gebruik ik ook wel, maar alleen als de polariteit verwisseld mag worden. Want dat is het gevaar met deze strips.

Je vult je wagons wel goed met preizigers he. De bezetting is ruim boven de vijftig procent zo te zien. Ziet er mooi uit.

Tja die massaveren van Märklin zijn inderdaad stevig aan de prijs en ik heb nog nergens een adresje gevonden waar ik plaatjes latoenkoper kan bemachtigen. Daarmee kun je die dingen zelf snijden / knippen. Dat is niet moeilijk.
K&S metals heeft zoiets wel in het assortiment zitten, dat heb ik vroeger veel gebruikt. Maar wie heeft K&S nog in de winkel liggen? Ik weet het niet, jij?
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Waarom geen tweede draadje, dan heb je maar op 1 rijtuig contactveren nodig.
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Heynsbergen:

Ik wil zo min mogelijk draden tussen de rijtuigen, zodat je er zo min mogelijk van ziet.
tevens is de stroomafname via de sleper zo goed al gegarandeerd en nu kan er wel eens een rijyuig flikkeren dat vind ik dan niet zo erg maar als dan de hele stam flikkerd dat vind ik wat minder

Lobomotion:

ik vind het gewoon een leuk gezicht ik hou meestal een of twee banken in een rijtuig leeg en op andere plaats ik dan weer twee of drie preizigers in een coupe/bank

Gr Ed

Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Heb het gevonden! Messingplaat van 0,1mm dikte, ideaal om de massaveren van te maken en stukken goedkoper als Márklin. Klikkie doen
Binnenkort maar eens bestellen.
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Dank je wel

ik heb nog voor 1 stam van 5 rijtuigen een set liggen

maar hierna zal ik zeker eens kijken hierna

of ik handig genoeg ben om ze zelf te maken

Gr Ed
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ha Mooi update van depot en aankopen 2-7
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 05 augustus 2023, 16:49:08Aha, ja die stekkertjes gebruik ik ook wel, maar alleen als de polariteit verwisseld mag worden. Want dat is het gevaar met deze strips.

Tip:
Gebruik drie stekkertjes: massa op de middelste en de buitenste met elkaar verbonden  :idea: fool-proof met minimale investering  :wink:

Groeten,

Erik.