Hallo,
Het is al een paar jaar geleden, dat ik een bouwset heb gekocht van een SBB Ee 3/3 rangeerlokje met de cabine aan het ene lok-einde. Deze bouwset had ik (ik meen bij Molekamp) op Eurospoor in 2009 gekocht, met de bedoeling deze lok te bouwen op basis van een Roco chassis. Welnu, eindelijk kan ik met een bouwbeschrijving beginnen, hoewel ik al veel verder ben dan ik nu schrijf. Ik ga echter wel steeds updaten totdat ik weer bij ben.
OK. Dit is de lok, in het echie:
De hele serie is al uit de actieve dienst genomen, maar bij enkele museumlijnen is ze nog te bewonderen. Bovenstaand een lok in roodbruine kleur; mijn model zal in groen op de baan komen.
Ik heb overwogen, om er werkende verlichting in te bouwen, maar met name voor de lampen vooraan (aan het scherm op het bordes) zou het lastig worden om de draden weg te werken, cq onzichtbaar te maken. IK heb er dan ook voor gekozen om geen werkende verlichting in te bouwen. Misschien komt dat later nog in een ander model. Verder was het duidelijk, dat het originele chasssis van M&F onbruikbaar was, om er een sleper onder te zetten. Zo kwam ik op het idee, om er een Roco lokje aan op te offeren. Ik heb op een andere beurs een goedkope gelijkstroomlok kunnen kopen, die gebruikt gaat worden voor deze ombouw. De wielen moeten nog wel op de juiste afstand dezet worden en er dient een sleper onder de lok te komen.
Vòòrdat ik begon, heb ik eerst een soort plan van aanpak uitgedacht, want er zou veel aan het Roco-chassis veranderd moeten worden. Bovendien wilde ik ook een nieuwe motor (SB Modellbau) inbouwen.
Ik heb jammer genoeg geen foto van het originele Roco-chassis gemaakt, zodat jullie de veranderingen goed kunnen zien. Op onderstaande foto heb al reeds aanpassingen aan het chasssis gedaan:
Bij elk genummerd item geef ik een korte toelichting.
1 Het basisframe bestaat uit 2 delen: frame en motorblok. Het frame moest op de meeste plaatsen aangepast worden. Vele delen van het frame zijn weggefreesd. Bijna alles is weg; alleen de houders voor de stroomafnemers zijn nog over. Uit deze houders is wel een stukje verwijderd, om plaats te maken voor de bevestiging van de bovenbouw aan het frame. Dit zal met kleine schroefjes gebeuren. Het motorblok is op het voorste deel wat bewerkt. Het is hier uitgehold, net als op het aansluitende deel van het frame. Hierin wordt staks de nieuwe motor vastgezet. De uitholling was nodig, omdat de voorbouw van het nieuwe lokje lager is dan van de Roco. Aan het andere einde zijn 2 inkepingen gemaakt waarin straks het voorste cabinedeel in kan vallen, zodat de hele bovenbouw op de juiste plaats zit en vastgeschroefd kan worden.
2 De grote voorbouw is van witmetaal. Dit is een zacht en gewichtig metaal, waarbij bij het bewerken de nodigee voorzichtigheid geboden is. Dat je dan al snel de bovenkant bol maakt als je het aan de onderzijde bewerkt, heb ik ervaren. (Helaas geen foto)Het onderdeel ligt op de kop. In de beide zijwanden kun je zien, dat ik op 2 plekken veel materiaal heb weggefreesd. Op deze plek zitten nl de houders voor de stroomafnemers, die op de flenzen van de wielen drukken. Het aangegoten "blok" vooraan zal verwijderd worden, omdat aan deze kant de motor moet komen. Tussen de uitsparingen in de zijwanden zitten de "blokken" met elk een gat voor de bevestiging aan het frame.
3 De eveneens witmetalen cabinedelen met het dak erboven. Aan de achterkant zat ook zo'n "blok", maar ook deze is weggehaald. Aan de achterkant is de bufferbalk meegegoten. De bufferbalk vòòr zien we bij (9).
4 In het plastic zitten nog diverse onderdelen. De trapjes (nauwlijks zichtbaar rechtsonder) heb ik zelf veranderd. Daarover later meer. Verder zitten er nog onderdelen in voor op het dak en het scherm voor op het bordes. Aan dit scherm was de handrail meegeëtst, maar deze heb ik verwijderd. De handrail heb ik met draad opnieuw aangebracht.
5 Dit zijn 2 onderdelen, die onder de voetplaat moeten komen te zitten. De aangegoten pinnen zijn verwijderd en aan de binnenzijde zijn deze versmald, om ruimte voor de koppelstangen te maken.
Daaronder liggen de oorspronkelijke kleine lampen. OMdat mijn model in het groen uit de jaren 50 zal verschijnen, hadden deze loks nog de grote lampen. Deze grote lampen had ik nog op voorraad van HRF. (zie bij (
)
6 De oorspronkelijke voetplaat. Het lag aanvankelijk in de bedoeling, deze plaat als basis te gebruiken voor montage van de bovenbouw, maar zag daar om technische redenen toch vanaf. Bij nader inzien, bleek het toch mogelijk, om de voetplaat van het Roco model te gebruiken, alleen moest deze aangepaast worden. Van het originele voetplaat zal het voorste deel (bordes) worden gebruikt.
Daaronder liggen de 2 zijplaten voor het chassis. Deze zullen niet gebruikt worden. De witmetalen tandwielkasten zullen wel gebruikt worden, al bleek later wel, dat het beter was geweest, als ik de Roco-onderdelen NIET aangepast had. De blinde as zal nu niet meer verwijderd kunnen worden.
7 Bovenaan, het oorspronkelijke motorblok. EEn blok messing met daarin uitsparingen voor de tandwielen en de assen. De tandwielen staken onder het onderstel uit, zodat hier geen ruimte is voor een sleepcontact. Dat deed mij beslissen, om een Roco-chassis te gebruiken. Links ligt de onderplaat van het Roco-model. Deze zal nog bewerkt moeten worden om plaats te maken voor een sleepcontact. Bovendien moet hij korter gemaakt worden.
Wordt vervolgd)
Groetjes
Harry