Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails

Gestart door JooostBoz zondag 16 december 2012, 15:27:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
hallo allemaal

ik heb een vraagje
ik zou graag de snoertjes voor de wissel aandrijvingen zelf kunnen maken i.v.m langere snoertjes
ik heb alleen een probleem ik weet welke stekkertjes ik nodig heb en waar ik ze kan krijgen

iemand enig idee

Joost
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Die witte stekkertjes hebben van binnen koperen contact hulsjes die zijn aangeknepen.
Je hebt daar een speciale krimptang voor nodig.
Kun je kabeltje niet beter gewoon verlengen met een stekker en contra stekker per draad?
Of gewoon een extra stuk draad aan de bestaande draad solderen en een stukje krimpkous over de soldeerlas doen.
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Ik heb eigenlijk dezelfde/soortgelijke vraag.
Ik hoef de stekkertjes met kabeltjes niet zelf te kunnen maken, als ik maar ergens losse/complete kan bestellen....
Ik heb nu een aantal aandrijvingen zonder kabeltje  :(
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
dat heb ik tot nu toe wel gedaan maar soms raken ze ook los dus ik vind dat eigenlijk niet echt handig
het kan ook gebeuren dat ik het stekkertje kapot maak dan vind ik het wel handig dat ik een nieuwe kan maken of kopen
ik heb snoertjes liggen die zijn gemaakt door iemand anders dus het moet wel kunnen (een keer tweedehands overgekocht)

ik zou het dus toch wel erg handig vinden om het te weten
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Connectoren zijn van het type molex.

Een krimptang is via ebay in GB voor max 30 euro te koop. Afhankelijk van wat je er nog meer mee kan knijpen.
Bij Farnell zijn draden te koop met aangeknepen krimpcontact.Maximaal leverbare lengte lengte weet ik niet.
Er zijn 2 maten van die Molex plugjes,je zoekt de kleine uitvoering.
Ik wil deze week eventueel wel kijken naar de exacte gegevens van de connector. Ik gebruik ze op mijn werk ook.
Maar ben eerst een paar dagen buiten de deur bezig.

Waag er eens een zoek poging aan.
oa op de site van Farnell moet je ze wel kunnen vinden. En als je precies weet wat je zoekt kun je op zoek naar een goedkopere aanbieder.
Nog wel een waarschuwing : het is best een gepriegel om die contacten te krimpen.Ze vallen nog wel eens om in de tang.

Succes, Robin
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
alvast bedankt voor dit antwoord maar ik heb die site wel eens eerder bezocht en doorgekeken
en daar zie ik door de bomen het bos niet meer dus als je er maten en misschien ook een linkje bij kan doen heel erg graag
en is het ook mogelijk om de snoertjes met stekkertje direct te kopen dan hoef je weer niet met zo'n tang aan de gang
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Ik was vandaag op zoek naar stekkertjes op eBay en kwam dze tegen : http://www.benl.ebay.be/itm/Mini-Micro-1-25-T-1-3-Pin-JST-Connector-w-Wire-x-10-sets-/181032597270?pt=US_Character_Radio_Control_Toys&hash=item2a26623716

Ik ben niet zeker of ze de zelfde afmetingen hebben als die op de wissels (heb nu geen wisel bij de hand), maar ik  heb er sowieso 20 stuks besteld voor een ander projectje.  Normaliter heb ik er maar max. 12 nodig dus ik zal het even nakijken voor je.  Ik kan er dus wel enkele missen als je dat wil, Joost.  VOlgens de beschrijvinge zijn ze 4,5 x 4 x 3 mm en dat zou wel es kunnen kloppen.

Probeer het eens even te meten en als het de juiste maat is, dan hoor ik het wel in een PB'tje van je.

Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Hoi Dani,
Sorry voor de late reactie, was ff bezig met kerst, koken en boodschappen....
Koken is ook nog steeds een liefhebberij, al wordt dat steeds meer verdrongen door de modelbaan.
Heb nog eens even gemeten, heb helaas geen schuifmaat (op 't boodschappenlijstje dus!).
Onder de loep echter kwam ik aan een maat van 5x3. De steek van de pennetjes op 1,5.
Als je een keer zou willen proberen heel graag.
Misschien dat Joost/Rob wel een schuifmaat heeft en het ff kan controleren??

Alvast bedankt!
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Geen probleem, Leo. Ik heb ze toch nog niet ontvangen, ze komen van. Hong Kong hee. Als ze hier zijn laat ik het weten
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
dat wil ik best proberen hoor.
Wij hebben inderdaad een schuifmaat. Ik zal wel eens proberen en als ik het dan heb gevonden laat ik het wel ff weten

Joost
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Ik vermoed dat de pennetjes op een rasterafstand staan van 1,57mm. Dat is een redelijk normale maat, 1,5mm komt niet zo vaak voor.
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Zou heel goed kunnen..... :D Mijn rolmaat heeft helaas geen aanduiding voor 0,01 mm....
Binnenkort toch eens een aanschaffen....
Bedankt voor de tips.
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Citaat van: Wijbe op dinsdag 25 december 2012, 11:50:59
Ik vermoed dat de pennetjes op een rasterafstand staan van 1,57mm. Dat is een redelijk normale maat, 1,5mm komt niet zo vaak voor.

Wijbe heeft gelijk......

Er zijn wel connectoren die in het mm-raster passen, maar het overgrote deel van de elektronica-wereld werkt met het inch-raster.

/ ietsje offtopic:

Maar niet alles; we hadden jaren geleden Robotron-computers met als hart een U880.
Dat was de DDR-versie van de Z80.
Als je die probeerde te vervangen liep je tegen een eigenaardig probleem op: een Z80 (van Zilog) paste niet  8o
In de DDR gebruikten ze nl. het mm-raster.

/ on topic
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
ik heb ze (de stekkertjes) net ontvangen, maar heb nu niet meteen een wisselbediening bij de hand om te testen.  Ik zou er eentje kunnen gaan uitbreken uit mijn baan, maar dat zie ik niet zo 1-2-3 gebeuren vanavond.  Misschien als ik morgen op zolder ben dat ik een stuk van een doodlopend spoor met een wissel er uit haal om te meten.

Mijn eerste indruk is dat deze die ik nu in mijn handen heb wel HEEEEEEL errrug klein zijn, en wel eens kleiner zouden kunnen uitvallen dan die van Märklin.

Wordt vervolgd
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Dat vermoeden heb ik ook Dani, alvast bedankt voor de moeite!!
Ik denk dat de steek van de pennetjes/busjes niet overeen komt.
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Nope, gisteren een schuifmaat meegebracht. Steek is inderdaad 1.57....
Bedankt voor de moeite Dani.... Fijne jaarwisseling. We gaan nog eens snuffelen bij Farnell....
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Citaat van: Leeeke op maandag 31 december 2012, 11:52:00
Nope, gisteren een schuifmaat meegebracht. Steek is inderdaad 1.57....
Bedankt voor de moeite Dani.... Fijne jaarwisseling. We gaan nog eens snuffelen bij Farnell....

Tja, dat schreef ik al omdat ik het ook had nagemeten.
Weten we het nu zeker  :P
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Oud topic, maar ik ben bezig met m'n wissels en kom draden tekort.  Je moet dus de JST ZH (1.5) 3 polige female stekker hebben...
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: de 3 polige stekkertjes voor de Märklin wisselaandrijving c-rails
Ze zijn bij Märklin te bestellen (My World uitvoering) kosten ongeveer €6,00
(*bron: schermfoto via TreinSelect ontvangen)