Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)

Gestart door VincentKloeg vrijdag 25 mei 2007, 16:06:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Beste mede-forumleden,

Ik (en daarmee ook het Bw Kloefeld) heb een probleem...  :( Twee weken terug besloot ik dat mijn BR 86 ook mee moet in he digitale tijdperk, want als enige analoge lok die dagelijks rijdt is het voor het 'gemak' een hele tour om van digitaal naar analoog te gaan (alle loks op stroomloze punten zetten enzo). Samen met deze ombouw wilde ik het onderstel van de lok ook restaureren, want er waren wat minpuntjes.

Het onderstel is perfect gerestaureerd in eigen beheer. Het derde drijfas is vervangen (de oude had een scheve kruk) en de tandwielen zijn ook vervangen. De TELEX is verwijderd en het drijfwerk is voorzien van een vers laagje verf. Het ziet er TOP uit.

De inbouw van een Kuehn T145 verliep ook uitstekend. Moest wel wat draden opnieuw aan de decoder solderen omdat ik deze verwijderd had of waren afgebroken. Bij de testritten kwam overduidelijk naar voren dat er een verkeerd anker in zat. Een kennis (Mark van dit forum) had een goed anker thuis liggen. Het liep perfect. Nadat de lok ingesteld was heb ik thuis nog erg veel testgereden. Want er is iets vreemds, iets héél vreemds.

Ooit een lok gehoord die niet gesmeerd is? Die maakt een gierend en schurend geluid. Hoe kan het dan in hemelsnaam dat mijn omgebouwde locomotief dit geluid óók maakt als die een aardig vaartje heeft? De lok is gewoon gesmeerd!

Wat heb ik allemaal al gecontroleerd?

-koolborstels
-spanning van de koolborstelveren
-tandwielen
-anker

Bij achteruit rijden treed het geluid eerder op. Bij hard rijden is het geluid er niet. Bij zacht rijden is het geluid er ook niet.

Alles is netjes gesmeerd en de tandwielen lopen niet aan. Zonder koolborstels in de motor is het geluid er op hogere snelheid ook (als je de lok over de baan heen beweegd). Het valt me wel op dat het anker wat speling heeft in het motorschild. Het is een nieuw motorschild. Het is zelfs de tweede om te kijken wat er loos mee is. Maar bij beide motorschilden treed hetzelfde geluid op.

Ik heb in principe alles al onderzocht en bekeken wat er aan de hand is. Maar ik heb echt geen idee. Ik ben vast gelopen (vrij uitzonderlijk). Het geluid moet er in ieder geval uit, want het is heel erg IRRITANT!

Hoop dat jullie mij (en daarmee ook het Bw Kloefeld  :lol:) kunnen helpen.

Thanks!

PS. zal vanavond zorgen voor een filmpje.
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Vincent,

Probeer eens je motorschild iets te lossen.
Als het geluid dan weg is, klopt er iets niet met anker/schild.
Het is maar een idee.

Charlie
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Ik moet er nu wel bij zeggen dat mijn TEE het in een hele lichte versie heeft. Alleen daar komt het niet tot het zeer hinderlijke schurende en gierende geluid.

Het anker van de TEE zit er nu in en een ander motorschild. Nog steeds hetzelfde probleem.

Zit er zelf aan te denken om een styrene bus in het motorschild te maken die de speling volledig weg haald. Zou dit helpen?
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Vincent, heb je ook de ruimte op de as gemeten tussen tandwiel en de as waarop hij draait.
Als je hem teveel kan kantelen en er staan strepen op tandwielen die lichter van kleur zijn, dan is het raadzaam om asstompjes en tandwiel te vervangen.

Gr.Patrick
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
De tandwielen én de asjes van de tandwielen zijn vernieuwd in de lok. De tand van de tandwielen waren nogal afgesleten. Heb gelijk (om het voor het gevoel ook goed te doen) de asjes vervangen. Deze zijn allemaal netjes geplaatst en zonder motor draait alles uiterst soepel en piept en kraakt er niets.

Heb de motor ook laten draaien met een gedemonteerd tandwiel. Zo kan je de motor goed onderzoeken terwijl die loopt. Alles zit gewoon in elkaar zoals het hoort, er is niets geks te zien. Maar tóch maakt die op een bepaalde snelheid een lawaai zoals het niet hoort.

Heb zodernet het eerste motorschild er terug in gezet. Gelijk ook andere koolborstels erin gedaan (je weet nooit?). Maar dit maakte geen verschil. Het is gewoon erg vreemd.

Ik ga uitkijken naar het goedkopere concept: HAMO magneet....
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Heb je ook al wat silicoonvet gebruikt.

En heb je alles wel juist geolied.

Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
heb ook een BR86 waar ik gierend gek van werd ;-)

Heb toen de motor gedemonteerd en de tandwielen (met los anker kun je goed bij de binnenkant) alles gesmeerd met siliconenspray. 

Koolborstels lichter afgesteld en alles gaat redelijk geluidloos

gr rob
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Heb je VC#9 al op "0" gezet?
Deze registerwaarde staat standaard op "1" = 120Hz.
Met de waarde "0" zet je de frequentie van de motoraansturing op "Hoogfrequent".
Dit scheelt ook behoorlijk in geknars!
Ik neem aan dat er een Marklin 5 polige motor in zit!?

Gr Ad
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Citaat van: KappaHeb je VC#9 al op "0" gezet?
Deze registerwaarde staat standaard op "1" = 120Hz.
Met de waarde "0" zet je de frequentie van de motoraansturing op "Hoogfrequent".
Dit scheelt ook behoorlijk in geknars!
Ik neem aan dat er een Marklin 5 polige motor in zit!?

Gr Ad

Hmm, dat gaan we dan eens proberen!! Je weet nooit :wink:...
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Het is gewoon een kwestie van smeren op de juiste plaatsen. Meer is het echt niet.

Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Als het niet meer dan smeren is zou ik hier natúúúrlijk niet om hulp vragen. Het is absoluut niet mijn eerste ombouw en absoluut niet het eerste mysterieuze probleem wat ik moet oplossen. Overvloedig smeren heb ik natuurlijk allang gedaan. Het aanbrengen van verschillende soorten vet, het helpt allemaal maar 2 rondjes.
Ik ben erg vindingrijk en vind in 9,5 van de 10 gevallen dé permanente oplossing om van het probleem af te zijn. Maar zie hier, die ene 0,5 van de 10 gevallen die ik wonder boven wonder niet kan oplossen.

Het heeft absoluut niet met smeren te maken. Je mag je modellen ookw eer niet te veel smeren. Maar meer dan het smeren van álle draaiende en bewegende delen kan je toch volgens mij niet doen? Maar wat voor zin heeft het als de lok harstikke goed loopt, alleen op dat ene aantal tourentallen maakt die een verschrikkelijk lawaai alsof die niet gesmeerd is. Een niet gesmeerde lok schuurt/gilt/galmt altijd.

Het vergt buiten gewoon goede kennis en herkenning, ik hoop dat die hier te vinden is.
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Vincent, uit jouw verhaal maak ik op dat de lok al heel wat rij-uurtjes heeft gemaakt en al op leeftijd is. Dit kan betekenen dat de ankeras teveel ruimte heeft in het chassis (niet het motorschild).

Hierdoor kan de ankeras gaan trillen, waardoor de olie (of vet) snel wordt weggeslagen en de lok al vlak na het smeren weer gaat gieren, omdat de ankeras dan zonder de olie veel weerstand heeft in het chassis (metaal op metaal = gieren).

Je kunt dit, denk ik, alleen nog maar oplossen door een bronzen glijlager of kogellager in het chassis to monteren.

Ik heb ook een paar ouder lok, nog analoog die ook veel meer herrie maken, omdat lagers "uitgewoond" zijn  :(

Mocht het toch iets anders zijn dan ben ik zeer benieuwd.

Gr Ad



Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Als je het probleem wil vinden dan druk dan het anker eens een bepaalde kant op als de lok draait, dan zal het geluid ophouden. Als dat het geval is dan zijn de lagerbussen of in ieder geval 1 daarvan uitgesleten.

Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Toch moet het kunnen met een 5 polige motor, zie hier.
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Hallo,

ik vermoed dat het chassis bij het ankerlager door het tandwiel een beetje conisch is uitgesleten. Dit komt bij veel oude modellen voor. Hierdoor "frezen"de tanden van het nieuwe anker in het chassis. Een heel dun ringetje tussen chassis en anker verhelpt dit. (Ik weet het, het is een beetje een rare omschrijving, maar anders weet ik het ook niet uit te leggen).
Je kunt eventueel het tandwieletje ook iets afschuinen zodat de topjes hiervan niet meer tegen het chassis komen.

Bart
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Vincent,

kijk even heel  dit draadje door.
Misschien is dit ook bij jou het geval.
Ik heb me er mee neergelegd dat deze lok wat meer kabaal maakt dan nodig is.

ik heb ondertussen 2 br86's af fabriek voorzien van een 5 sterren, en beiden maken dit geluid.....

Conclusie: je ombouw is geslaagd!!!! :wink:
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Waarde mede forumanten,

Ik heb twee hoogvermogen br86's. De ene loopt lekker en geruisloos en de ander maakt bij bepaalde snelheden een beetje schrapend schurend geluid.
Nu kan ik niet precies zeggen of dit het geluid is wat hierboven wordt beschreven maar ik ben er ook nog niet helemaal uit wat het is.
Wat ik wel zie is dat de dubbel voorwielen van de schurende BR86 niet lekker meedraaien. De druk op de wielen is te laag. Die andere BR86 zie ik de wieltjes netjes draaien. Nu kan je volgens mij dat gehele onderstelletje (het rode kunststof deel) wel stellen (tenminste ik denk dat ik een zwarte stelschroef zie zitten die door het kunststof onderstelletje loopt. Blijft de vraag of je dit met de klok mee of tegen de klok in moet draaien.

Wie't weet mag het zeggen  :)

Groeten
Arjan.

Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Citaat van: Arjan op dinsdag 29 mei 2007, 23:38:57
Nu kan je volgens mij dat gehele onderstelletje (het rode kunststof deel) wel stellen (tenminste ik denk dat ik een zwarte stelschroef zie zitten die door het kunststof onderstelletje loopt. Blijft de vraag of je dit met de klok mee of tegen de klok in moet draaien.

Arjan, die schroef (zwart met platte kop) houdt het voorloopwielstel op z'n plaats en dient gewoon aangedraait te zijn, tot ie vast zit. Er zit wel een koperen veerplaatje vanaf de schroef tot op de as, dit dient om de voorloopas op de rail te drukken en tevens massacontact. Lijkt me sterk dat deze kan gaan gieren, je kan een drupje olie op het asje doen.

Probeer eens lok op een rollerbank oid te draaien totdat hij gaat gieren en dan met een speldje het ankerasje aan de chassiszijde een kant op te drukken. Als het gieren dan stopt dan weet je dat de ankeraslagerruimte te ruim is.
Als dit niet goed lukt dan kun je ook met een speld het ankerasje aan de motorschildzijde zacht induwen en met een ouderwets scheermesje het ankerasje aan de chassiszijde omlaagduwen.
Stopt het gieren dan weet je zeker dat alleen een lagertjes in het chassis dit gieren kan stoppen.

Andere optie is wat lagervet aan de chassiszijde op het ankerasje doen, dit slaat minder snel weg.

Gr Ad
Re: Een gierende omgebouwde DB 86 173 (3096)
Beste Ad,

Zojuist een beetje olie (Fleischman Spezial) op beide kanten van de anker-as gedaan. Ook de asjes van het voor en achterwielen stel gedaan.
Hij's nu een heel stuk stiller... eigenlijk prima wel zo.

Bedankt voor je tips

Groeten
Arjan