Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

zwaarde trafo aansluiten

Gestart door Kiekis vrijdag 14 december 2012, 21:57:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zwaarde trafo aansluiten
het zal waarschijnlijk al vaker gevraagd zijn maar ik krijg het niet gevonden.

Ik ben bang dat ik met mijn 18va trafo beetje weinig vermogen op de baan heb.
Kan ik ongestoord via de aansluitstrip die bij de ms1 zit een 60va trafo aansluiten?

Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2008

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Dat kan, alleen is een 60VA-trafo geschikt voor 60/16=3,75 Ampere en de MS1 levert of 1,2 of 1,9 Ampere, afhankelijk van de versie.
Het overige vermogen blijft buiten gebruik.

grv Huub
Re: zwaarde trafo aansluiten
Ok thx, das niet erg dat hij niet alles levet, heb er een 60va trafo gekregen, maar aan die 1.2a is dat genoeg om 2 locs rond te laten tuffen? Zit wel 1 flinke klim bij. En in de toekomst velichting in de rijtuigen.
Re: zwaarde trafo aansluiten
ik heb dus een 60va trafo 16vac nu weet ik dus ald dat ik het volledige vermogen niet kan gebruiken, maar kan ik hem ook aansluiten zoals in onderstaand schema?!?
mijn electrokennis zegt van wel maar gezien de digitale wereld wil ik even zekerheid hebben, feitelijk zijn het dus 2 parallelle stroomkringen gevoed vanuit 1 voeding.
ik ben dan wel van plan om op elke "groep" een zekering te maken just to be sure
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Ik weet het niet zeker hoor, maar een MS1 wil toch graag 18V = (DC dus) op de aansluitrail zien en niet 16V ~(AC dus) of zit ik nou verkeerd?
In het laatste geval praten we niet over een trafo maar over een voeding (trafo + gelijkrichter)
Als ik er helemaal naast zit hoor ik het ook graag.

grt Piet.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2011

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Volgens mij heb je gelijk Piet,

Guus
Re: zwaarde trafo aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Citaat van: bossie op zaterdag 15 december 2012, 10:03:00
Ik weet het niet zeker hoor, maar een MS1 wil toch graag 18V = (DC dus) op de aansluitrail zien en niet 16V ~(AC dus) of zit ik nou verkeerd?
In het laatste geval praten we niet over een trafo maar over een voeding (trafo + gelijkrichter)
Als ik er helemaal naast zit hoor ik het ook graag.
Piet, in de aansluitrail (C-rail) zit een gelijkrichter, dus de MS krijgt keurig een DC spanning aangeboden.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Citaat van: Kappa op zaterdag 15 december 2012, 10:59:50
Piet, in de aansluitrail (C-rail) zit een gelijkrichter, dus de MS krijgt keurig een DC spanning aangeboden.
Ik ben even in de ouwerommeldoos gedoken en inderdaad je hebt gelijk er zit een nette bruggelijkrichter in de aansluitrail.

Ik werd op het verkeerde been gezet door het type plaatje van de originele MS1 trafo.
Dar staat toch echt SEC 18V DC      18VA

grt Piet.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Reactie op post 3, dit gaat prima, je MS1 snoept max 1,9 amp; blijft een goede 2 amp (is ca 25 VA) over voor verlichting en sein wissel aansturing. 1 wissel bekrachtigt vraagt ca 10 VA & 30 lampjes 25VA.
Cees
Re: zwaarde trafo aansluiten
Citaat van: bossie op zaterdag 15 december 2012, 10:03:00
Ik weet het niet zeker hoor, maar een MS1 wil toch graag 18V = (DC dus) op de aansluitrail zien en niet 16V ~(AC dus) of zit ik nou verkeerd?

Hoi Piet,

De 2 MS1 van mijn kids draaien op de 60052 60VA 16V~. Dus kan het.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2008

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Tis heel begrijpelijk, waarom doe je er een gelijkspanningsvoeding bij ?
Dat zal wel nodig zijn anders doe je er toch gewoon een trafo bij ?

Dit zet je dus op het verkeerde been !

In sommige startsets zat/zit namelijk een gewone trafo bij de MS1.
Die trafo was wel wat zwaarder om het volledige vermogen uit de MS1 te kunnen halen.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2008

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Citaat van: Kiekis op vrijdag 14 december 2012, 22:47:18
Ok thx, das niet erg dat hij niet alles levet, heb er een 60va trafo gekregen, maar aan die 1.2a is dat genoeg om 2 locs rond te laten tuffen? Zit wel 1 flinke klim bij. En in de toekomst velichting in de rijtuigen.
Nog even antwoord op het verbruik:
Gebruik je moderne loks, dan kan je er meer op laten rijden dan met de oude versies.
2 stuks oude exemplaren moet kunnen op 1,2 Ampere, maar dan is het wel op.
Moderne loks kan er wel eentje meer.

Je moet het maar uitproberen want het hangt van zoveel factoren af dat het niet precies valt aan te geven.
Ga je boven het maximum verbruik dan zal de MS1 uitschakelen.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Citaat van: Golfer op zaterdag 15 december 2012, 14:32:29
De 2 MS1 van mijn kids draaien op de 60052 60VA 16V~. Dus kan het.
Ik heb het iniddels ook begrepen Michiel.

grt Piet.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Piet, die 18VA DC voeding is volgens mij een geschakelde voeding en die leveren altijd DC.
Märklin mag volgens europese regelgeving geen transformatoren meer verkopen, dus worden tegenwoordig geschakelde voedingen meegeleverd.
Nadeel is dat die geen 30 jaar mee zullen gaan, zoals een ouderwetse trafo.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Citaat van: Kappa op zaterdag 15 december 2012, 19:31:21
Piet, die 18VA DC voeding is volgens mij een geschakelde voeding en die leveren altijd DC.
Ik geloof absoluut niet dat wat er op mijn foto staat een geschakelde voeding is, er wordt over primair en secundair gesproken, dat heeft een geschakelde voeding niet.
En de veligheid is ook ver te zoeken zonder galvansche scheiding van het lichtnet.
Trouwens het ding is zo zwaar daar moet een trafo inzitten.
Citaat van: Kappa op zaterdag 15 december 2012, 19:31:21
Märklin mag volgens europese regelgeving geen transformatoren meer verkopen
Wat is dat voor een rare regel, dan?

grt Piet.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2008

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
In een geschakelde voeding zit uiteraard wel een trafo (maar niet zoals we die gewend zijn) anders zou die levensgevaarlijk zijn. Dit ding is echter veel kleiner omdat met een hoge frequentie geschakeld wordt.
Nadeel is inderdaad de houdbaarheid; die voedingen liggen al lang op het stort terwijl de gewone trafo's haast onverslijtbaar zijn.

Dus je kan er grote vraagtekens bij zetten wat nou millieuvriendelijker zal zijn, de productie van die voedingen in al zijn facetten kost ook een boel energie.

In de 18 VA-voeding zit wel een gewone trafo, kan je al aan het gewicht voelen.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
In een geschakelde voeding wordt veelal een zgn autotrafo gebruikt

Dan is de laagspanningwikkeling een deel van de hoogspannings wikkeling, dit wordt veel gebruikt bij computer voedingen, TV's en audioapparaten.
Van een goede isolatie is dan ook geen sprake.
Maar voor speelgoed is dat uit den boze, vanwege de veiligheid.

Daarom begrijp ik de zin over de Europeese regelgeving ook niet.

grt Piet.
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2008

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Citaat van: bossie op zaterdag 15 december 2012, 21:34:58
In een geschakelde voeding wordt veelal een zgn autotrafo gebruikt

Dan is de laagspanningwikkeling een deel van de hoogspannings wikkeling, dit wordt veel gebruikt bij computer voedingen, TV's en audioapparaten.
Van een goede isolatie is dan ook geen sprake.
Maar voor speelgoed is dat uit den boze, vanwege de veiligheid.

Daarom begrijp ik de zin over de Europeese regelgeving ook niet.

grt Piet.

Piet,

Dit klopt niet; de geschakelde voedingen hebben echt een volledig galvanisch gescheiden uitgang.
Je kan het anders bijna nergens voor gebruiken daar je dan altijd met de fikken aan de lichtnetspanning blijft hangen. Afhankelijk van hoe je de stekker in het stopcontact steekt.
Je kan zo echt geen versterkers bouwen hoor.......

De autotrafo-schakeling ken ik wel om b.v. een Amerikaans apparaat op ons lichtnet aan te sluiten.
Dit blijft echter aan de primaire kant.
Re: zwaarde trafo aansluiten


Basis schema



Mvg,
Peter
Re: zwaarde trafo aansluiten
Lid sinds: 2008

offline
Re: zwaarde trafo aansluiten
Dank je wel Peter, precies de schakeling zoals ik die tig keren gerepareerd heb, zelfs de UC3842 zit er in !
Daar had ik toen een voorraadje van liggen......