Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin V200.0 - Nr. 37805

Gestart door wilsma vrijdag 14 december 2012, 15:19:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Beste Martin,

Op mijn baan in aanbouw ligt nog een groot stuk los, dus ik hoor het verschil erg goed, maar meten is weten, overigens gebruik ik Decobal van ER-Decor voor het schotteren, dat wordt niet keihard en dus helpt het wat.

Groet, Anne W
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hallo Martin,

Sorry voor de late reactie, maar we waren op familiebezoek vandaag.  Allereerst hartelijk dank voor je onderzoek èn de foto's!  Ik denk dat er een klein foutje ingeslopen is, n.l. de 39802 die jij noemt, dit moet waarschijnlijk 39804 zijn denk ik, want daar zit wèl een SDS-motor in, en in de 39802 niet. Wat mij ook gelijk opvalt is de geluidsreductie van de 39801 (Am 4/4) Die heeft n.l. de beruchte C-Sinus motor in compacte constructie, waar erg veel over geklaagd is, maar is wèl 13,3 dBa stiller op K-rails. Dat is het grootste verschil van alle 4 geteste loc's, dat had ik nooit verwacht !! 8o   Mijn P.S. heb ik later toegevoegd, dus vandaar dat je het pas later gezien hebt. Het staat vast dat de kurk in ieder geval veel geluid absorbeerd !  In ieder geval zijn de foto's van jouw nieuwe V200 035 erg mooi, en daar ging het in dit topic ook om ! :thumbup:

Hallo Peter,

Als je rails op een ondergrond vastschroeft, hef je voor een deel de geluidsisolatie weer op. Omdat je de baan wil opklappen, moet het wel vastleggen natuurlijk. Enige tijd geleden is iemand bezig geweest met vloeibaar rubber en ik geloof dat dat ook een oplossing kàn zijn.  Als je de rails weer ergens anders voor nodig hebt, kan je de rubber er moeiteloos van af krijgen!  :thumbup:

groeten, Willem.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hoi Willem,

Je hebt helemaal gelijk. Het tweetje heb ik meteen in een viertje veranderd. Die nummers lijken ook verrekte veel op elkaar... Dank!

Groet,
Martin
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Citaat van: Anne W op zondag 13 januari 2013, 22:55:57
Beste Martin,

Op mijn baan in aanbouw ligt nog een groot stuk los, dus ik hoor het verschil erg goed, maar meten is weten, overigens gebruik ik Decobal van ER-Decor voor het schotteren, dat wordt niet keihard en dus helpt het wat.

Groet, Anne W

Hoi Anne,

Wederom dank voor de tip! Gaan we ook eens uitzoeken.

Groet,
Martin
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Uit nieuwsgierigheid heb ik de V200 035 (37805) eens van binnen bekeken.
Wat opvalt, is dat naast de sobere, opgeruimde aanblik, Märklin de motor heeft gemodificeerd. Het lijkt erop dat ze de geluidsproductie hebben willen beperken.
Er is een soort metalen kap aan de tegenovergestelde zijde van het motorschild geplaatst samen met een stevige horizontale zwarte metalen beugel over de asdraaipunten. De beugel is met één kruiskopschroefje aan het chassis bevestigd (zie afbeeldingen).

Weet iemand of dit nieuw is of past Märklin deze modificatie al langer toe?
Zijn bij iemand de feiten bekend waarom Märklin dit heeft gedaan? Wellicht is er ooit iets over gepubliceerd.

Groet,
Martin
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Dit alles was altijd al zo...
de motor is niet gewijzigd.

nu zit de decoder op een nieuwe houder/printplaat tussen de schroeven
van de kap.
een stuk katoen in de kap doet wonderen,
maar meteen wordt het geluid ook zachter.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Toch zou ik daar meer oppassen,want de decoder kan heet worden,en die moet ergens zijn temperatuur kwijt ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
De beugel dient ervoor om de motor op zijn plaats te houden.
Als je de beugel weghaalt kun je het motorblok er aan de onderkant uithalen.
Ik heb zelf een 3482 die omgebouwd is naar digitaal en deze heeft deze beugel ook.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hoi Martin,

Aangezien ik A-technisch ben, kan ik hier geen antwoord op geven. Het lijkt mij dat die beugel niet zomaar weggehaald kan worden, anders zou M* deze nooit hebben geplaatst. Het antwoord van Wilfried ligt volgens mij het meest voor de hand, want ik heb dit al eens eerder ergens gezien! B)

groeten, Willem.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Dank voor alle reacties.

Ik heb het nog eens wat dichterbij bekeken en inderdaad gezien dat het de motor met assen op z'n plek houdt. Het heeft dus niets met de veronderstelde geluidsdemping te maken.
Ik heb meerdere Delta-loks omgebouwd waaronder de 83434 (Re 4/4 Technology series) maar die ophanging wijkt af van deze versie. Maar goed, niet eerder had ik een V200 met 5*-motor van binnen gezien. Voor alles is een eerste keer...  :P

M.b.t. de opmerking van katoen in de kap: Op de onderkant van het chassis is een langwerpig kunststof afdekplaatje van 6,5cm x 1,5cm tussen de wielstellen aanwezig. Dit plaatje kan zeer eenvoudig worden verwijderd. Het luidsprekertje wordt in dat geval zichtbaar. De demping van de bedrijfsgeluiden door het katoen zal daarmee beperkt zijn.

Groet,
Martin
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Beugeltje is om de motor uit te kunnen bouwen. Voor het geluid kun je ook lagers gebruiken, zie ook hier

Guus
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Dank voor de tip Guus. Lagertjes heb ik al eerder aangeschaft. Maar voor een brandnieuwe lok gaan we deze niet inzetten. Niet handig met het oog op het zeer negatieve effect op de garantietermijn...
De ombouw van je 37803 heb ik gevolgd (en geprezen)  :thumbup:

Groet,
Martin
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hoi Martin,

Als het niet ècht noodzakelijk is, moet je in de garantietermijn niet aan je lok gaan prutsen.  Een tijd geleden is een lok van mij opgestuurd, en toen kwam er een vraag of ik er aan gerepareerd had o.i.d.  Ze zagen aan de twee schroeven dat ze los waren geweest, omdat er krasjes op zaten. De dealer vertelde toen dat hij dat had gedaan, om te kijken of hij het kon repareren. Toen was het schijnbaar oké, en hebben ze de boel gratis gerepareerd. Dus....kijk uit wat je doet!! :D

groeten, Willem.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hoi Martin,

De lok is fraai,alleen de bedrading lijkt wel niet standaard meer,terwijl dit wellicht wel zo is.
Het is in ieder geval iemand geweest,die niet goed naar instructies kijkt :(

Want om zo'n draadboom in elkaar te knoeien,kan je ook iemand van de straat plukken.
Echt ik heb exemplaren die er veel beter uitzien,want daar loopt de bedrading via die pootjes,waar gaatjes in zitten.
En is dan afgedekt met een plastikbruggetje.

Nu kan ik het me voorstellen,dat met die dragerprint,dat een beetje onmogelijk gemaakt wordt,maar netjes is anders ;)
Wat ik ook ongelofelijk dom vind,is het feit dat ze niet de dragerprint van de mSD decoder hadden gebruikt.
Degene die gebruikt is is wel verschrikkelijk lomp,in verhouding met de dragerprint van de ombouwdecoders

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hans,

ik denk dat ze zo'n grote dragerprint gebruikt hebben om de luidspreker vast te kunnen zetten.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hoi Dennis,

Denk dat ze eerder,zonder die lompe dragerprint,meer ruimte hadden dan met ;)

En je kan het niet goed zien,maar het lijkt erop of die speaker haast los ligt :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Dan had ik gisteren die lok eens goed moeten bekijken. Toen was ik bij Martin.
Was overigens een super gezellige dag.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Zo zie je maar weer Dennis,dat je je ogen goed de kost moet geven :D

Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Gezocht op de Märklin site. Dit gevonden: "Geregelter Hochleistungsantrieb Softdrive Sinus, wartungsfreier Motor in kompakter Bauform."
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 16 januari 2013, 15:11:55
Want om zo'n draadboom in elkaar te knoeien,kan je ook iemand van de straat plukken.
Echt ik heb exemplaren die er veel beter uitzien,want daar loopt de bedrading via die pootjes,waar gaatjes in zitten.
En is dan afgedekt met een plastikbruggetje.
Hans,
Die putjes werden destijds gebruikt toen men de decoder rechts op het verhoogde deel monteerde en de sounds print in het middendeel zat waar nu dragerprint met decoder zit.
De draden voor de motoraansturing en het licht liepen dan door putjes met de rode klemmetjes erop, zodat deze op hun plek bleven.
Met de huidige dragerprint gaat de bedrading rechtsteeks naar de motor en verlichting, zoals bij vele loks wordt gedaan.
Bij de softdrive uitvoeringen werden de klemmetje ook al niet meer gebruikt.

Citeer
Wat ik ook ongelofelijk dom vind,is het feit dat ze niet de dragerprint van de mSD decoder hadden gebruikt.
Degene die gebruikt is is wel verschrikkelijk lomp,in verhouding met de dragerprint van de ombouwdecoders
Om de msd dragerprint te gebruiken had marklin het chassis moeten aanpassen en dus ook de mal, wat vele malen duurder is dan een printje iets groter maken.
Als je bereidt bent om ?50,- meer te betalen kan Marklin wel een draadboompje voor je vlechten. :P
Ik vind de bedrading er in ieder geval niet "slordiger" uitzien dan bij andere br220/1 modellen.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hoi Ad,

Ja ik ken diverse lok's ook van binnen,maar deze laatste vindt ik echt niet mooi bedraad :(

Dat kan echt veel beter,en de situatie dat de decoder op dat verhoogde deel lag,had wat mij betreft gewoon mogen plaats vinden,maar dan met een mSD decoder :thumbup:

Dan had je alle ruimte voor de grootste speaker,alleen was er nog een bevestiging van die speaker nodig.

Zoiets kan je voor minder dan 50 euro,boven op het model te gooien.

Vind de prijzen toch al redelijk aan de hoge kant,zeker als ik naar de afwerking kijk.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hoi Hans,

Je schrijft dat je de prijzen toch al aan de hoge kant vind, zeker als je naar de afwerking kijkt.  Dat van de prijzen....daar ben ik het helemaal met je eens, maar bedoel je de binnen of de buitenafwerking?

groeten, Willem.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hoi Willem,

Ik bedoelde de afwerking aan de binnenkant,want die vindt ik echt naadje :thumbdown:

De buitenkant mag er gewoon zijn ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hoi Hans,

Dan zijn we het dus over de binnen- èn buitenkant eens!   :thumbup: (alleen die groene cabine nog.... :()

groeten, Willem.
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin V200.0 - Nr. 37805
Hoi Willem,

Daar mag je gerust van uit gaan ;) :D