Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ESU 151 i.c.m. MS2

Gestart door Ad48 vrijdag 14 december 2012, 13:33:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
ESU 151 i.c.m. MS2
Hallo, ik heb gisteren een ESU BR 151 aangeschaft, pracht loc. Ik bedien mijn baan met een MS2. Nu het volgende: mijn MS2 neemt niet alle functies op, zoals  stationmededeling,dashboard verlichting en interieurverlichting. Is het zo dat de MS niet alles ondersteund? Wie weet dat? In de Nederlandse beschrijving is hier niets van te vinden. En kan ik div. functies weglaten en dan andere programmeren? Op de MS gaan namelijk maar 15 extra functies van de 21 die aangeboden worden.

Wie weet hier het antwoord op?  :?

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Ik heb ook een loc met zoveel functies. en ik gebruik ook alleen de eerste 16. Ik ben ook wel benieuwd of je functies kunt verwisselen.

Roy
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Aliebengalie
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Normaal gesproken is dit allemaal mogelijk via functie mapping.
Je haalt een functie weg , en op die plek zet je er een die je daar wilt hebben.
En dat moet je doen net zolang je alles naar je zin hebt.
Maaaaaar daar ben je wel even mee bezig.

En gaat het fout , moet je van vooraf aan beginnen.
En hier bij is een ESU programmer wel raadsaam (en ook daar is het niet zo gemakkelijk).
Foutje zit in een klein hoekje...
En dan heb je geen geluid meer.
Dan moet je dus op zoek naar iemand die de sound weer in kan laden voor je.

Mvg: Alex
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Het rare vind ik dat op F11 de stationsmededeling zit maar dat hij op F11 totaal niets doet. In de winkel heb ik deze wel gehoord, maar daar hadden ze een ecos waarop hij zijn dingen deed. Trouwens, daar deed alles het zoals in de beschrijving staat. Daarom vind ik het toch raar. Misschien loc verwijderen en daarna opnieuw  invoeren? Is dit een optie?

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Mr. Marklin
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Ad,

Op een MS2 krijg je toch maar 15 functies, en geen 21 of 22.
Net zoals Alex zegt, je moet je dan beperken tot de functies die je hebben wilt. Anders zul je een grotere centrale moeten, die wel alle functies ondersteund.

Mvg
Arie
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Hallo Arie, dat weet ik, zoals ik heb beschreven. Maar het gaat erom dat F11 in die 15 functies zit en het niet doet.

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Spoorman
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Hoi Ad,

Heb even mee gekeken, F11 zou het gewoon moeten doen. Een oplossing weet ik zo niet. Maar ieder geval NIET de decoder resetten.

Zoals Alex al zegt kun je de functies om programmeren. Ik kan voor je uitzoeken wat je moet doen en het kan ook met een MS2 in DCC. Maar het is nogal complex en niet bepaald elegant. Als het mis gaat moet je opnieuw het profiel laden met een programmer.

Misschien iemand bij je in de buurt met een ESU programmer? Ik heb er geen een anders zou ik je even helpen. Of een keer naar de HIP gaan?

Gr, Ben.
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Hallo Ben,

Ik zal ook de decoder niet resetten, maar ik dacht, lok uit lijst halen en weer opnieuw aanmelden, dat dat misschien helpt?  En, och arme ik, wat is HIP?

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
HIP = Hobby In Praktijk.
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
  :? :? :?
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Citaat van: Aliebengalie op vrijdag 14 december 2012, 16:21:01
Normaal gesproken is dit allemaal mogelijk via functie mapping.
Je haalt een functie weg , en op die plek zet je er een die je daar wilt hebben.
En dat moet je doen net zolang je alles naar je zin hebt.
Maaaaaar daar ben je wel even mee bezig.

En gaat het fout , moet je van vooraf aan beginnen.
En hier bij is een ESU programmer wel raadsaam (en ook daar is het niet zo gemakkelijk).
Foutje zit in een klein hoekje...
En dan heb je geen geluid meer.
Dan moet je dus op zoek naar iemand die de sound weer in kan laden voor je.

Mvg: Alex


Hallo Alex, hier begin ik maar niet aan, maar het was leuk als de stationsmededeling het zou doen. :-)
Dan weet ik wanneer de trein vertrekt.

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Mr. Marklin
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Hallo Ad,

F11 is gekoppeld met F17, dit is waarschijnlijk de oorzaak dat hij het niet doet.

Mvg
Arie
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Spoorman
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Waar zie ik dat?



Gr, Ben.
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Dan zou je eerder denken aan F18, dit is het waarschuwingsfluitje. Maar het is toch een aparte functie?

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Spoorman
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Yep, apart slot gekoppeld aan de functie.
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Blausee-Mitholz
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Citaat van: Spoorman op vrijdag 14 december 2012, 18:43:18
Yep, apart slot

Als je de goede sleutel maar hebt  :mrgreen:

Mvg, Johan
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Maar zou het kwaad kunnen als ik hem uit de lijst  haal en dan weer opnieuw aanmeld?

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Spoorman
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Nee hoor, gewoon doen.
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Zal het morgen uitproberen, ga dadelijk met mijn schoonzoon naar James Bond :P
Ben, alvast bedankt  :thumbup:

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Mr. Marklin
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Ad,

Zie loksound 4.0
Tevens bij het draadje van wat is je nieuwe/of eerste wens nieuwe Esu loc, op blad 2 van dit draadje heeft Alex uitvoerig verteld wat er in deze decoder zit van F0 t/m F22.
Daarbij staat dat F11 en F17 gekoppeld zijn.

Mvg
Arie
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Hoi Arie,

In de Nederlandse gebruiksaanwijzing staat dit ook precies beschreven, wat de functies zijn van 0 tot 22.
Van een koppeling staat er niets in.

Gr. ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Spoorman
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Arie,

Je hebt het over een Class 77, wij hebben het over de 151 van Ad. Wij zijn aan het voetballen en jij bent aan het tennissen. :D

Gr, Ben.
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Mr. Marklin
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Heren,

De loksound 4.0 zit in alle Esu locomotieven. Deze hebben allemaal dezelfde functies. Echter bij de class 77 kan je de taal omzetten.

Mvg
Arie
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Blausee-Mitholz
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Zijn de zelfde decoders echter het geluid wordt apart geladen dus het geluidpakket van de 77 is anders dan de 151. Slots worden ook verschillend gebruikt. Das nou net het verschil tussen tennissen en voetbal. (Ik hokky liever  ;) :D )

Mvg, Johan
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Mr. Marklin
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Oke, hier houdt mijn kennis tot nog toe op. :(

Mvg
Arie
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Aliebengalie
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Gewoon door blijven gaan hoor Arie , word je kennis van zelf opgekrikt hier.... :D

Wij hebben tenslotte ook geen verstand van hokky - tennis - voetbal..... :D

Geen mij maar zwemmen..... :D

Mvg: Alex
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Blausee-Mitholz
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Mij te nat Alex  :)

Mvg, Johan
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Citaat van: Ad48 op vrijdag 14 december 2012, 18:58:48
Maar zou het kwaad kunnen als ik hem uit de lijst  haal en dan weer opnieuw aanmeld?
Hoe laat je de lok dan aanmelden, zonder mfx in lokdecoder of railcom op je MS2?
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Mr. Marklin
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Is volgens mij dan maar een manier:
De loc handmatig toekennen op het locadres, vervolgens alle functies een voor een er in zetten.

Mvg
Arie
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Één troost: de V60 krijgt straks een V4.0M4 loksound.....

Groet, Anne W
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Citaat van: Mr. Marklin op zaterdag 15 december 2012, 09:53:59
Is volgens mij dan maar een manier:
De loc handmatig toekennen op het locadres, vervolgens alle functies een voor een er in zetten.
Lijkt me wel een hele klus om al die functies handmatig in te moeten voeren en lijkt mij bij een engineering edition vrij complex.
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Zoals Arie zegt, een adres toekennen en functies een voor een invoeren, heb ik nu ook gedaan, dit gaat best snel.

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Ah ok, dan is er niet echt sprake van aanmelden, maar van invoeren. ;)
Misschien heb je dan tijdens het invoeren een foutje gemaakt, waardoor F11 niet goed werkte.
Is het probleem overigens nu verholpen?
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Hallo Ad,

Het is nog niet verholpen, ik moet het nog opnieuw doen. Ik heb gisteren een verhuizing gehad en ben niet aan de lok toegekomen  :-(. Zoals het er nou uitziet zal het wel morgen worden. Druk, druk, druk. Ik heb ook een mailtje gestuurd naar ESU met deze vraag.

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Heeft het adres ook invloed op de werking? In het voorbeeld van ESU staat een lok met adres 3, omdat ik al een lok op adres 3 had staan heb ik deze opgevoerd  op adres 4.

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Aliebengalie
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Normaal niet Ad.

CV 1 is voor het veranderen van het adres....en heeft normaal geen invloed op de andere instellingen.

Mvg: Alex
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Alex, klopt, heb het ondertussen uitgeprobeerd maar het hielp niet.

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Hallo heren, mijn ESU BR 151 werkt! Ik heb hem eerst verwijderd uit de lok lijst en daarna mijn MS2 op DCC gezet. De lok weer op de rails geplaatst en binnen een mum van tijd was alles automatisch geprogrammeerd.
:-)
Het heeft wat kruim gekost maar uiteindelijk toch gelukt, alle 15 functies werken mooi. Nu alleen het geluid nog wat zachter zien te krijgen, deze is wel hard. Als ik het volume lager wil zetten op mijn MS, dan geeft deze al nul aan. Dit nog even uitzoeken hoe ik dat moet doen. :help:

Gr. Ad

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Mr. Marklin
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Ad,

Gelukkig dat de loc werkt, maar welke CV waarde je voor het geluid zachter te zetten moet gebruiken weet ik niet.

Mvg
Arie
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Spoorman
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Gezamenlijke geluid is CV63.

Maar soms is het beter individueel geluiden van b.v. de motor te dimmen, zie de tabel met de huidige waarden. Voordat je dat doet wel eerst even CV32 = 1 schrijven. :important:



Gr, Ben.
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Hallo Ben, dat is het hem nou juist, kan dat ook met een MS2 en zo ja, hoe kom ik op die nummers? Als ik cv instellingen druk komt er alleen cv 1 te staan.

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Spoorman
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
In DCC kun je CV programmeren. Zie gebruiksaanwijzing blz. 17.

Stap 1: CV instellen, in dit geval 63, de huidige waarde wordt gelezen, dan in stap 2 kun je nieuwe waarde ingeven.

Ik heb geen MS2 maar lees het hierin:

http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/Handleiding_Mobile_Station_60653_NL.pdf/

Helpt dat? Anders moet iemand anders je er even doorheen kletsen. :D

Gr, Ben.
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Dus als ik het goed begrijp: in stap 1staat nu 1, deze naar 63 brengen en dan naar stap 2? Ik heb dit NLM. Nog nooit gedaan, kan er niets misgaan met de instellingen?

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Hallo heren, instellingen gedaan zoals is uitgelegd en alles functioneert geweldig. Het geluid teruggeschakeld naar (voor mij) normaal niveau. :D

Allemaal hartelijk dank voor jullie inzet en meedenken. Zonder dit forum was ik er niet uitgekomen en ik heb weer meer ervaring opgedaan met mijn MS2. Het is meestal de angst met programmeren dat je alles kwijt raakt, tenslotte ben ik op dit gebied maar een leek. Weer veel geleerd. :thumbup:

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Spoorman
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
 :thumbup:
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Mr. Marklin
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Top Ad, een ervaring rijker, en een illusie armer.

Mvg
Arie
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Weet iemand hoe je een functie in een MS2 kunt verwijderen om dan weer een andere te plaatsen. Ik probeerde een functie over te schrijven met de cv waarde, maar dat gaat niet. Toen dacht ik , ik zet hem terug op 0, maar die zit er niet op. Wie weet het?

Gr. Ad
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Lid sinds: 2018

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Als je alle 21 fun. wilt gebruiken voor je loc, zit er niets anders op dan de ECOS COMMANDER van Esu te gebruiken, ik heb het zelfde voor, daarom dat ik nu twijfel tussen de aankoop van de Ecos of de CS 2

groeten,
Joeri
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Mr. Marklin
gast

Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Ad en Joeri,

Een Esu 151 heeft railcom, een Ecos 2 heeft dit protocol ook, meld zich dan ook spontaan aan met alle functies.
Bovendien is M*Cs2 een aardig stukje duurder dan een Ecos. verschil bedraagd ongeveer 300 euries. Lijkt mij de keuze niet zo moeilijk.

Mvg
Arie
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: ESU 151 i.c.m. MS2
Ad48 schreef:
CiteerWeet iemand hoe je een functie in een MS2 kunt verwijderen om dan weer een andere te plaatsen. Ik probeerde een functie over te schrijven met de cv waarde, maar dat gaat niet. Toen dacht ik , ik zet hem terug op 0, maar die zit er niet op. Wie weet het?

Als eerste zul je de handleiding van ESU moeten uitspitten om vast te stellen welke functie je wilt aansturen en vastleggen onder welke functietoets je hem wilt hebben.
Dan ga de in DCC-modus met de MS2 in de programmeerstand.

Met behulp van scrollen kun je elke CV benaderen en de actuele waarde uitlezen. (Handleiding MS2 volgen).
Na het kiezen van de juiste te veranderen CV kun je de nieuwe waarde (uit de ESU-lijst) invoeren (ook weer d.m.v. scrollen naar de gewenste waarde).

Zo kun je weliswaar niet alle 21 functies benaderen, maar wel de 16 (15 + licht) die de MS2 aankan.
Je kunt meen ik ook zelfs "dubbel mappen". Dus één toets voor twee (of meer) functies.

John