Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Duitse bovenleidingsmasten 3D-print

Gestart door siko dinsdag 10 juli 2012, 19:58:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Hallo allemaal,

Ik liep al heel lang met de gedachte om bovenleidingmasten (duits voorbeeld) zelf te maken. En alleen omdat ze in de winkel nogal duur zijn (4-5 euro per stuk). Nou is dat op zich niet zo veel geld ware het niet dat je er veel van nodig hebt (als je ten minste e-locs hebt rijden).
Experimenten met giethars leverde niet veel op dus ben ik gaan kijken of 3D-printen haalbaar is.
Een ex-collega heeft het oorspronkelijke ontwerp gemaakt van 1 mast waarna ik het vereenvoudigd (o.a. sokkel weggehaald) en het geschikt gemaakt heb voor 3D-printing. Eigenlijk is het niet geprint maar 'gelaserd' (Selective Laser Sintering).
 
Vandaag is de verzending van Shapeways binnengekomen zie foto's. Ik moet zeggen: dat ziet er prima uit. Ik had iets meer ruimte tussen de masten moeten laten, nu zijn de meeste net aan elkaar geplakt en moet ik ze los snijden.
Overigens kost een mast zo ongeveer minder dan 1 euro.
De bedoeling is de uitleggers van dun metaaldraad te maken (leuke klus: meer dan honderd), en isolatoren van Sommerfeldt toe te passen. Ik ga ook nog sokkels (laten) maken waar de masten op komen te staan.


Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.


Groet,

Siko
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Hoi Siko,

Dat is een goed idee! Ik ben heel benieuwd naar je verdere vervolg.

Kun je iets meer vertellen over het ontwerp? Ik heb begrepen dat je een autocad file moet aanleveren?
Dit zou ook voor complete portalen een oplossing kunnen zijn?
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Shapeways wil dat je een .stl of. dae-file (Collada) aanlevert. Sketchup van Google kan, ten minste de gratis versie, niet naar .stl converteren maar wel naar Collada. Daarna via Meshlab en Accutrans wat checks doen en klaar is Kees. En geloof me ik ben geen 3D-ontwerp expert!
Ontwerpen in AutoCad kan natuurlijk ook.
Wat voor portalen bedoel je?

Groet, Siko
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Siko,

Bedankt, weer eens iets om te bestuderen tijdens een lange winteravond.
Ik zit aan de zwitserse portalen te denken.
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Gaaf project siko...met dat 3D printen kunnen we straks elk willekeurig model maken! HEt wordt zo steeds goedkoper en steeds realistischer op de modelbaan.

Groeten,
Marc
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Ik heb een prototype gemaakt om te kijken of massaproductie haalbaar is. De structuur van het materiaal is nog iets te korrelig, dat moet ik beter schuren. Een nadeel van dit materiaal is dat het een beetje flexibel is, dus de rijdraden moeten er straks niet te veel aan trekken.
Bovendien moet ik de maatvoering van de uitlegger nakijken. Kan iemand me leiden naar een site met afmetingen voor een lange en een korte uitlegger? Zoektocht op internet heeft tot nu toe weinig opgeleverd. Tevens moet ik kijken hoe ik de rijdraden, die ik ook zelf ga maken, aan deze masten bevestig.

Groet,
Siko
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
zien er top uit :thumbup:

vraagje
heb ook ooit iets willen doen bij shapeways maar is me nooit gelukt
hoe heb je dit gedaan??

gr john
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Citaat van: jptrain op vrijdag 13 juli 2012, 23:16:18
hoe heb je dit gedaan??
'Gewoon' met Google Sketchup. Ik was begonnen met Blender, maar daar snap ik tot op heden niks van (lastige userinterface).

En als je je houdt aan de richtlijnen van Shapeways kan er weinig fout gaan. Zo moet je je ontwerp wel even checken op 'open meshes'. Dit doe je dan weer met hulpprogramma's als Meshlab en Accutrans.
Ook mag de detaillering niet te filigrain zijn. Bij dit materiaal niet dunner dan 0,6 mm. Daarom heb ik de mastjes ook solid gemaakt, en niet met dunne wandjes.

Siko
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Te gek idee eigenlijk, zelfproductie. Ik denk dat ik me daar eens op ga focussen met de kitbash die ik voor mijn station wil maken. Scheelt denk ik veel gepruts en gedoe en als ik de kosten zo vergelijk dan is dit een geweldig alternatief voor snijwerk met kunststof platen.  :thumbup:
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Ziet er geweldig uit Siko.

Is dit ook mogelijk met de grote DIN-portalen in Nederland? En met de nieuwe type masten in Nederland (zoals ze staan langs Woerden-Utrecht en Utrecht-A'dam)?

Ronald
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Citaat van: Ronald op zaterdag 14 juli 2012, 11:29:32
Is dit ook mogelijk met de grote DIN-portalen in Nederland? En met de nieuwe type masten in Nederland (zoals ze staan langs Woerden-Utrecht en Utrecht-A'dam)?

Ik ken de nieuwe masten niet. Nogmaals als het niet te dunne details heeft kan het geprint (of gelaserd) worden. Ik meen mij te herinneren dat er iemand de Gotische bogen heeft laten maken bij Shapeways of een soortgelijk bedrijf.

Siko
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
bedankt voor de info
zal eens gaan kijken
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Voorbeeld van een DIN portaal:

Zit dan zelf aan een overspanning van 4 a 5 sporen te denken.

En dan voorbeelden van de nieuwe portalen:

Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Na de masten heb ik een poging gedaan de voetjes (de poeren) te laten printen bij Shapeways.
Hoewel ik wist dat er hele dunne onderdelen op zitten (flensen waarmee bij het voorbeeld de mast aan de betonpoer wordt bevestigd) heb ik het ontwerp toch naar de 3D-printservice gestuurd.

Wonder boven wonder was het resultaat gelukt. Maar ik had een foutje gemaakt. Het gleufje waar de mast in moet passen was 1mm te smal. Dus ontwerpje aangepast, en opnieuw aangevraagd.
Helaas werd het ontwerp geweigerd door Shapeways omdat de filigrane opstaande flensen niet aan hun specificaties van minimale dikte (0.6-0.7 mm) voldoen.
Dat is vreemd want de eerste poging werd wel geaccepteerd, en prima geprint. Dit heb ik Shapeways voorgelegd en ze reageren met te zeggen dat het eerste ontwerp nooit door de voorinspectie had mogen komen...  :(

Jammer dus. Nu zit er niets anders op om de masten van onder iets dunner te maken zodat ze in de voetjes passen.
Al met al een redelijk resultaat. Wel zie ik er tegen op om op deze manier er een stuk of honderd te maken.

En dan nog maar niet te spreken van de rijdraad...  :D

Groet,

Siko
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Goed bezig!

Ik was bezig met nederlandse portalen, maar omdat dat allemaal te dun was heb ik 'm nog niet kunnen printen.
Ben wel van plan om dat nog eens te gaan doen!

Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Heel interessant dit. Als het goedkoper is als officiële portalen is dit zeker leuk om eens over na te denken :)

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Siko,

Als je het model hebt aangepast en het naar mitchell [at] shapeways.com stuurt kan ik er naar kijken voordat je ze besteld.
Dan heb je wat meer zekerheid dat het niet nog een keer gereject zal worden  B)


Wouter, let op dat de 4 kleine onderdelen kwijt raken en waarschijnlijk daardoor gereject zullen worden.
Ik raad je aan om ze aan een stokje te maken of aan de paal en deze later ervan af snijd.

Groetjes,
Mitchell
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Hoi Mitchel,

Dank voor je aanbieding mijn ontwerpen te laten checken. Ik heb je spullen gezien. Ervaren 3D-ontwerper?

Ik ben niet zo'n ervaren tekenaar. Sterker nog, het oorspronkelijke ontwerp van de mast heeft een collega gemaakt. Mast en voet zaten toen nog aan elkaar, ik heb ze gescheiden en heb eerst de masten laten printen. Het ontwerp was toen ook opengewerkt. Ik heb ze 'solid' gemaakt i.vm. de stevigheid. Toen mast en voet apart waren heb ik de stoute schoenen aangetrokken en de voetjes laten printen, hoewel ik wist dat er iets te dunne details op zaten. Ook gaf Accutrans wat open meshes aan, maar ik weet niet goed dit in Sketchup te corrigeren. Als je eenvoudig een vlak 'uittrekt', ontstaan er soms al openingen.

En toch, ondanks de errors, kon het goed geprint worden... Eén keer dan. Ikke niet meer snappuh hoor...

Inmiddels vraag ik ook bij andere printservices aan. Tot nu zonder prijstechnisch succes t.o.v Shapeways.
Eén firma kan de filigrane voetjes kennelijk wel printen. Mast en voet zouden dan duurder zijn dan een Márklin exemplaar, dus niet interessant...

groet,

Siko
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Vandaag een rijdraad gemaakt van 0,5 mm messingdraad. Ik ben meteen in het diepe gesprongen door een vrij lange draad te maken van ca. 50 cm. Ik wil daarmee een groot stuk overbuggen tussen twee masten.
Eerst heb ik een mal gemaakt met een paar spijkertjes en daar de draden tussen gespannen. Het solderen gaat erg makkelijk. Overtollig tin meteen weghalen met een tinzuiger zodat er kleine lassen ontstaan.

Het eerste resultaat valt me niet tegen. De constructie is welliswaar fragiel maar toch niet te slap. Als de rijdraad een beetje op spanning wordt gezet ziet e.e.a. er strak uit.
Daar komt meteen de uitdaging: de masten zijn, zoals in dit draadje te zien is, van flexibel materiaal 'geprint' (eigenlijk gelaserd).
De mastjes buigen dus een beetje. In dit geval bij deze lange overspanning zal ik de mastjes met een trekkabeltje moeten tegenhouden, hetgeen niet eens zo lelijk is (stukje zwart garen). Bij korte stukken zoals in de bochten zullen de rijdraden meer 'body' hebben en is steunen niet nodig. 

Wel zal ik er voor moeten zorgen dat de pantografen de draden niet raken (dun draadje eraan en naar beneden trekken).

Nu verder de bochten in.

Groet,
Siko
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Siko,

Goed resultaat. Je hebt eer van je werk.
Alleen mogen van mij de masten best een beetje dichter bij elkaar staan. Ik vind het nu wel een heel eind.
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
CiteerAlleen mogen van mij de masten best een beetje dichter bij elkaar staan. Ik vind het nu wel een heel eind.

Klopt. Ik dacht eigenlijk: grote stappen snel klaar...

Waarschijnlijk ga ik de afstand halveren. Klein probleempje is dat ik dan uitkom op het bruggetje. Om dit te vermijden zal ik een stuk krijgen van 24 en 28 cm.
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Siko,

Heb je hier wat aan? Eventueel kan ik meer tekeningen regelen.
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Ik heb hier een link gevonden met diverse portalen, ook het driescharnierenportaal.

klik
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Frans,

Die rijdradenspecs zijn wel interessant, maar ik kan ze slecht lezen. Kan je ze iets groter posten? Gelden die overigens ook voor Duitsland?
Met die tekeningen van de nederlandse portalen doe je een hoop mensen hier op het forum wellicht een plezier!

Groet,
Siko
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Silo,

Ik kan ze wel in een PB mailen als PDF, dan zijn ze duidelijker, hier kan dat niet.
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Ja graag  :)
Re: Duitse bovenleidingsmasten 3D-print
Heeft er iemand nog behoefte aan 100 duitse bovenleidingmasten? Hoef je alleen zelf uitlegger te maken en te verven.

Ik heb ze laten maken bij Shapeways. Voor minder dan 100 euro heb ik 100 masten voor mijn baan.  (een kant en klare Viessmann of Marklinmast kost 4-5 euro...).

Doordat ik een kubus van 10x10 heb getekend zijn de kosten beperkt gebleven. 1 exemplaar kost n.l. 2,33 euro.
Ik heb ook voetjes laten printen. Lees voor het relaas daaromtrend mijn topic daarover:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37728.msg731785#msg731785

Tis wel effe knutselen maar ik ben blij dat het relatief voordelig is.
Nadeel van het goedkope materiaal WSF is dat het flexibel is. Ik heb er een laagje spuitplamuur op gedaan en iets geschuurd om de grove structuur iets tegen te gaan.

Groet,

Siko