Hoi,
toen ik ging beginnen met de bouw van mijn baan, ben ik een tijdje op zoek geweest naar een handleiding, om te zien hoe je het handigste flexibele rails (2205) kunt leggen. Deze kon ik toen niet vinden.
een nieuwe flexrails die uit de doos komt, is aan beide eindes voorzien van de contacten die de spanning van de puntcontacten doorgeven, en van rail-lassen die de railzen met elkaar verbind. Als je dus een hele lengte flexrails wilt leggen, dan is het heel eenvoudig. het werkt immers net als een standaard rails.
Helaas dien je in 9 van de 10 gevallen, de flexibele rails in te korten. Daarvoor dient deze handleiding.
Inmiddels ben ik al een hoop lengtes flexrails verder, en heb ik voor mezelf een methode ontwikkeld. Ik wilde jullie deze niet onthouden. Misschien heeft iemand er nog wat aan.
1. je begint met het plaatsen en fixeren van de rails die voor en na je flexibele rails komt. Zo weet je, welk stuk je moet gaan overbruggen. Ik ga hier een zogenaamde verloopboog maken. (in wintrack heet dit een transition bend). deze heeft als doel, om de overgang tussen recht spoor en gebogen spoor, vloeiend te laten verlopen. Ik heb hiervoor een 1:1 afdruk gemaakt van de betreffende rails. Deze uitgeknipt, op de ondergrond gelegd, en met een spuitbus even de contouren overgedragen. Zo heb je een idee, hoe het moet gaan lopen.
2. je neemt een (stuk) flexrails. het stuk wat ik gebruikte was aan 1 zijde nog voorzien van de nodige aansluitingen, dus dat was wel zo handig. Je steekt aan 1 zijde dit stuk rails aan 1 van de vaste railzen, en legt hem aan de andere zijde bovenop de andere rails. je buigt de flexibele rails meteen een beetje in de goede richting.
3. je maakt de bovenzijde van de rail met een stift even zwart. Daarna teken je af, waar je de rails moet gaan inkorten. Let hierbij op, dat de rails al redelijk nauwkeurig de benodigde contour volgt, aangezien dit de lengte bepaald! Als het lastig is om de rails helemaal goed te laten liggen, kunnen lijmklemmen of een paar schroefjes even hulp bieden.
4. Je neemt de rails weg, en legt hem op zijn kop op je werkblad. Aan de onderzijde slijp je eerst de puntcontacten-strook en de onderliggende kunststof door, op de plek, waar je hem gaat inkorten.
5. Vervolgens draai je de rails om, en snij je deze netjes recht af op de gemarkeerde plekken. Eventuele bramen even verwijderen. Aan de voet van de rails vijl je even een klein schuin kantje, zodat de rail-las zometeen makkelijk aangebracht kan worden.
6. Van de metalen puntcontacten-strook maken we bij de 2e biels vanaf het einde, de aangegeven plekken even vrij van de zwarte beschermlaag. (slijpschijfje)
7. Breng wat S39RVS aan op de zojuist blank gemaakte deeltjes (penseeltje). Doe dit ook ook op de vlakjes die hierop komen te liggen. Breng de puntcontactlas aan (marklin 7595), en knijp vanaf de rails-zijde de aangegeven lipjes met een tangetje vast om de biels. Hierdoor blijft de puntcontactlas op zijn plek zitten.
8. verwarm de plek van de puntcontact las, en soldeer deze vast een de strook.
9. snij evt met een afbreekmesje de 1e houders weg, die de rails op de plek moeten houden.
10. breng op de linker rail (in rijrichting) een rail-las aan (ook marklin 7595), schuif deze tot halverwege over de rail, laat aan de buitenzijde een beetje s39rvs hier tussenin lopen, en soldeer deze rail-las even vast. Dit is geen vereiste, maar hierdoor blijft deze las mooi op zijn plek tijdens het monteren van de rails.
Daarna is je rail klaar voor gebruik. evt resten S39 even afvegen met een vochtig doekje, anders kan dit gaan uitbijten na verloop van tijd.
Wat ik hierna nog doe, is de beide rails die grenzen aan deze flexrails, met de koperen lipjes hieraan vastsolderen. Hiermee vergroot je de bedrijfszekerheid, en de overgang tussen flexrails en standaardrails verloopt vloeiender. (de marklin flexrails is redelijk stug, dus deze probeert telkens om toch weer recht te gaan staan, waardoor knikken in je baan kunnen ontstaan.
Roy