Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Handleiding flexrails leggen

Gestart door Roy woensdag 12 december 2012, 12:15:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Handleiding flexrails leggen
Hoi,

toen ik ging beginnen met de bouw van mijn baan, ben ik een tijdje op zoek geweest naar een handleiding, om te zien hoe je het handigste flexibele rails (2205) kunt leggen. Deze kon ik toen niet vinden.

een nieuwe flexrails die uit de doos komt, is aan beide eindes voorzien van de contacten die de spanning van de puntcontacten doorgeven, en van rail-lassen die de railzen met elkaar verbind. Als je dus een hele lengte flexrails wilt leggen, dan is het heel eenvoudig. het werkt immers net als een standaard rails.

Helaas dien je in 9 van de 10 gevallen, de flexibele rails in te korten. Daarvoor dient deze handleiding.

Inmiddels ben ik al een hoop lengtes flexrails verder, en heb ik voor mezelf een methode ontwikkeld. Ik wilde jullie deze niet onthouden. Misschien heeft iemand er nog wat aan.

1. je begint met het plaatsen en fixeren van de rails die voor en na je flexibele rails komt. Zo weet je, welk stuk je moet gaan overbruggen. Ik ga hier een zogenaamde verloopboog maken. (in wintrack heet dit een transition bend). deze heeft als doel, om de overgang tussen recht spoor en gebogen spoor, vloeiend te laten verlopen. Ik heb hiervoor een 1:1 afdruk gemaakt van de betreffende rails. Deze uitgeknipt, op de ondergrond gelegd, en met een spuitbus even de contouren overgedragen. Zo heb je een idee, hoe het moet gaan lopen.



2. je neemt een (stuk) flexrails. het stuk wat ik gebruikte was aan 1 zijde nog voorzien van de nodige aansluitingen, dus dat was wel zo handig. Je steekt aan 1 zijde dit stuk rails aan 1 van de vaste railzen, en legt hem aan de andere zijde bovenop de andere rails. je buigt de flexibele rails meteen een beetje in de goede richting.



3. je maakt de bovenzijde van de rail met een stift even zwart. Daarna teken je af, waar je de rails moet gaan inkorten. Let hierbij op, dat de rails al redelijk nauwkeurig de benodigde contour volgt, aangezien dit de lengte bepaald! Als het lastig is om de rails helemaal goed te laten liggen, kunnen lijmklemmen of een paar schroefjes even hulp bieden.



4. Je neemt de rails weg, en legt hem op zijn kop op je werkblad. Aan de onderzijde slijp je eerst de puntcontacten-strook en de onderliggende kunststof door, op de plek, waar je hem gaat inkorten.



5. Vervolgens draai je de rails om, en snij je deze netjes recht af op de gemarkeerde plekken. Eventuele bramen even verwijderen. Aan de voet van de rails vijl je even een klein schuin kantje, zodat de rail-las zometeen makkelijk aangebracht kan worden.



6. Van de metalen puntcontacten-strook maken we bij de 2e biels vanaf het einde, de aangegeven plekken even vrij van de zwarte beschermlaag. (slijpschijfje)



7. Breng wat S39RVS aan op de zojuist blank gemaakte deeltjes (penseeltje). Doe dit ook ook op de vlakjes die hierop komen te liggen. Breng de puntcontactlas aan (marklin 7595), en knijp vanaf de rails-zijde de aangegeven lipjes met een tangetje vast om de biels. Hierdoor blijft de puntcontactlas op zijn plek zitten.



8. verwarm de plek van de puntcontact las, en soldeer deze vast een de strook.



9. snij evt met een afbreekmesje de 1e houders weg, die de rails op de plek moeten houden.



10. breng op de linker rail (in rijrichting) een rail-las aan (ook marklin 7595), schuif deze tot halverwege over de rail, laat aan de buitenzijde een beetje s39rvs hier tussenin lopen, en soldeer deze rail-las even vast. Dit is geen vereiste, maar hierdoor blijft deze las mooi op zijn plek tijdens het monteren van de rails.



Daarna is je rail klaar voor gebruik. evt resten S39 even afvegen met een vochtig doekje, anders kan dit gaan uitbijten na verloop van tijd.

Wat ik hierna nog doe, is de beide rails die grenzen aan deze flexrails, met de koperen lipjes hieraan vastsolderen. Hiermee vergroot je de bedrijfszekerheid, en de overgang tussen flexrails en standaardrails verloopt vloeiender. (de marklin flexrails is redelijk stug, dus deze probeert telkens om toch weer recht te gaan staan, waardoor knikken in je baan kunnen ontstaan.

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Hoi Roy,

Een heldere gebruiksaanwijzing, maar ik zou eigenlijk nooit SR39 gebruiken, omdat het in de toekomst nog wel eens voor problemen kan zorgen. De onderkant kun je gewoon solderen en als je de raillasjes van te voren goed inknijpt zijn ook die geen probleem. Ik bevestig gewoon de draden aan de onderkant, zonder de koperen stripjes.

Een extra aanwijzing wil ik wel geven voor langere trajecten in een boog. Zorg, dat de lassen tussen de railstaven in de linker en rechterkant niet tegenover elkaar uitkomen, want de flex-rail heeft dan de nijging om naar buiten weer recht te gaan. Hierdoor komt er een lelijke knik in het spoor. Als je ongeveer 4 a 5 bielzen verspringt, dan gaat het goed.

Leg ook de flexrails bij de uiteindelijke montage goed vast, dus redelijk vaak even fixeren. Dit kan om de 3 bielzen voor het verlijmen met kleine spijkertjes aan de buitenkant van de bocht. Ik doe het om en om ook nog aan de binnenkant en zodanig, dat de rails niet kan gaan schuiven.

Groet,
Bert
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
tsja, er zijn er velen, die geen s39 willen gebruiken. dit moeten ze zelf weten. ik gebruik het wel, en ik vind het ideaal spul. En ik fixeer de rails met de marklin schroefjes. straks na het leggen van de bedding, kan ik deze verwijderen.

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Roy, Bert,


Dank voor de tips. Hier kan ik zelfs de komende week wat mee.

groet,
Michiel
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Over het gebruik van S39 is al veel gezegd, iedereen moet dat zelf maar uitmaken.
S39 en aanverwante producten wordt gebruikt door loodgieters om zoldeertin zonder vloeimiddel toch goed te laten vloeien.
Het gebruik bij delicate electronica en electrotechniek wordt afgeraden.
Omdat het gebazeerd is op een zoutzuurachtige verbinding, die blijft vreten en op termijn problemen met de electrische verbinding gaat geven.
Veel beter is om harskernsoldeer te gebruiken, dat vloeit veel netter en vreet niet.

Het is een kwestie van tijd Roy en dan zul je echt problemen tegenkomen.

grt Piet.
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Citaat van: bossie op woensdag 12 december 2012, 16:49:58
Het is een kwestie van tijd Roy en dan zul je echt problemen tegenkomen.

dan probeer jij maar rvs te solderen, met harskernsoldeer. dat gaat dus niet.

En baseer je je uitspraak op ervaringen, of op wat iedereen zegt?

Roy

edit wakkie: quote gerepareerd.
Re: Handleiding flexrails leggen
Ik dacht ook even d.m.v. s39 wat draadjes aan mijn oude M-rails te gaan solderen, door de s39 vloeide de tin werkelijk prachtig en het soldeerde geweldig mooi. Maar toen ik 1 a 2 jaar later de rails weer verwijderde schrok ik me helemaal rot, het was één en al roest. Dus ik gebruik het nooit weer, en ik kan het iedereen AFRADEN, het lijkt in het begin iedeaal spul maar de gevolgen zijn desastreus.
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
oke, we zullen zien. maar het gaat hier dus over het leggen van de flexibele rails.\

roy
Re: Handleiding flexrails leggen
De gebruiksaanwijzing van S39 zegt niet voor niets: Soldeerverbinding goed afborstelen met warm water... ;)
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
idem hier aangaande S39 of gelijk welke flux.Na verloop van tijd krijg je oxidatie of roest.Zelfs bij flexrails.Mooi relaas maar vind dan toch dat er op het risico van de gebruikte produkten moet gewezen worden.Rails kosten ook geld.
Re: Handleiding flexrails leggen
Voor aansluiting van de middenleider maak ik gebruik van een kaalgeslepen zwart deel van de 'ladder'. Daarop kun je met gewone harskernsoldeer een draadje solderen.  Voor verbinden van de massa/terugmelding gaat de slijpschijf even over een raillas. Ook daarop is met harskernsoldeer een prima verbinding te maken.  Alles dus zonder S39!

Groeten uit Twente,
Martin
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
oke, prima
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
inderdaad.

en ik gebruik ze wel. mijn bedding is behoorlijk zacht, en een evt verhoging drukt zich gewoon in de ondergrond. Maar deze verdikking is maar minimaal.

en zoals ik al schreef, gebruik ik ze ook om de verbinding tussen flexrail en de eerstvolgende rail te maken. heb je meteen geen knik meer op de overgang.

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
en dan kort je een goede, standaard rails in ofzo? :-?
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Het gaat hier voornamelijk om bochten met meerdere flexrails.

Groet,
Bert
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
ik bedoel dus een flex, tussen 2 standaard railzen in. Dat staat duidelijk in het verhaal.

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
dat denk ik toch! als je van een rechte rails, overgaat naar een gebogen flexrails. Die wil immers nog steeds proberen recht te worden. Maar probleem is inderdaad wel iets minder.

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Citaat van: Roy op woensdag 12 december 2012, 17:05:19
En baseer je je uitspraak op ervaringen, of op wat iedereen zegt?
Op zich maakt dat niets uit, maar ik baseer het op eigen ervaring.
15 jaar radio-tv monteur en 25 jaar electronicamonteur in de luchtvaart.
Daar was ook bij het gebruik van nieuwzilver S39 uit den boze!
Dat werd gepuntlast, nu weet ik wel dat dat voor een hobbyist niet te doen is, maar S39 brrrrrrrrr.
Ik moet er niet aan denken.

grt Piet.
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Zie ook dit bericht over het solderen van K-rails.
Zonder vloeimiddel !!
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Rob,

de links in dat bericht werken beiden nietmeer.

Maar nu is ieders standpunt mbt het solderen wel duidelijk. het gaat hier immers om het leggen van flexrails.

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
jammer, solderen aan de railstaven is juist bij flexrail aan de orde.
Het werkt in ieder geval prima en geeft geen extra corrosie achteraf, zonder extra reiniging, dat is getest.
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Citaat van: robkop op donderdag 13 december 2012, 16:12:06
Zie ook dit bericht over het solderen van K-rails.
Zonder vloeimiddel !!
Jammer dat de link daar niet meer werkt. Maar ze verkopen nog steeds Sonderlöt
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Citaat van: Roy op woensdag 12 december 2012, 12:15:43
7. Breng wat S39RVS aan op de zojuist blank gemaakte deeltjes (penseeltje). Doe dit ook ook op de vlakjes die hierop komen te liggen. Breng de puntcontactlas aan (marklin 7595), en knijp vanaf de rails-zijde de aangegeven lipjes met een tangetje vast om de biels. Hierdoor blijft de puntcontactlas op zijn plek zitten.


Ik heb me altijd afgevraagd waar de puntcontactlas  (marklin 7595) voor bedoeld was. 
Ten eerste omdat hij nergens in de buurt te koop is, en ten tweede omdat ik bij de 20 meter flex die ik verlegd heb de noodzaak nooit ontdekt heb.
Ik vermoedde dat hij bedoeld is om flex-rails herbruikbaar te maken als je een baan afbreekt, en herbouwt, of als je de zaag hebt gezet in vaste rails, en daar later weer lipjes aan wilt maken.
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
kijk, dus toch iemand, die ervan geleerd heeft? Heb jij alleen hele lengtes gelegd dan, of heb je gewoon ieder stuk voorzien van een aansluiting naar je ringleiding?

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Zo, even een oud topic uit het stof getrokken met de zoekfunctie. Hartelijk dank voor de handleiding en het commentaar daarop van deze en gene. Ik wil een langere afstand overbruggen met flex. Ik heb nu het traject, een vloeiende boog naar rechts, gevolgd door eentje naar links, afgetekend met behulp van een oude plint (buigen, geleiden naar smaak, fixeren met een paar stevige spijkers en een stift erlangs). Probleempje is nu dat er nog kurken onderlaag overheen komt, dus ik moet het traject nog op de één of andere manier geprojecteerd krijgen op de bovenkant van de kurklaag ipv eronder - gaan we vast wel uitkomen.
Ik heb een aantal flexrails alvast van een rijdraad voorzien, gesoldeerd. Daarmee hoop ik de bedrijfszekerheid te vergroten en heb ik ws het puntcontactlasstukje Mä 7595 niet nodig. Het op maat maken stel ik nog even uit, omdat ik nog wil bekijken hoe de lassen ten opzichte van elkaar vallen. Misschien kan ik daardoor de boog vloeiender laten verlopen zonder een extra stukje railstaaf in te voegen (dank voor de tip Bert cs).
Om een bijdrage te leveren aan de discussie hierboven: de S39 laat ik wijselijk achterwege. Ik verwacht daarmee corrosie op lange termijn zoveel mogelijk te voorkomen. Enkel twee verschillende metalen of zelfs legeringen tegen elkaar kan daartoe al aanleiding geven, dus laten we het niet nodeloos gecompliceerd maken (dat is mijn redenatie).

Mocht iemand nog tips hebben voor het overbruggen van langere trajecten met flex, dan ben ik één en al oor!
Re: Handleiding flexrails leggen
Citaat van: Frotter op woensdag 12 december 2012, 19:53:20
Citaat van: Roy op woensdag 12 december 2012, 12:15:43




Die dingen kun je beter geheel weglaten. Je krijgt op de plaats waar de flexen koppelen een verhoging. Da's een lelijk gezicht, spreek uit ervaring. Gewoon elke flex voeden met een draadje.

Over S39: jaren gebruikt om direct aan het nieuw zilver te kunnen solderen, nooit geen probleem gehad. Wel de RVS versie nemen, minimaal gebruiken en de las goed schoonmaken.

Gr, Ben.

Idem dito betreffende middenrailvrbinding, gebruik een draadje, heb je altijd uitstekend contact.
En s39 rvs alleen gebruiken voor spoorstaven. Mbv tandenstokertje heeeeel klein druppeltje aanbrengen. Doe het al 30 jaren zonder problemen.

Groeten Maarten
Re: Handleiding flexrails leggen
Hallo,

Ik was laatst in Wuppertal bij een bedrijf, die oa model banen zelf bouwt voor mensen die om wat voor reden dan ook niet zelf een volledige baan kunnen of willen maken.
Daar hoorde ik dat je ook zonder verspringen van de spoorstaven een keurige bocht kan aanleggen. Zij gebruikten railspanners en dan werd de flex rails in de goede boog voor gebogen.
Zo konden ze keurig de gehele bocht aanleggen zonder ook maar een verspringen te gebruiken.
Gewoon goed voorbuigen dus. Uiteraard heb ik dat natuurlijk meteen thuis geprobeerd. En ik moet zeggen er ligt nu een aantal flex rails gebogen in een bepaalde bocht geheel los, om te kijken of die bocht hetzelfde blijft.
Voorlopig ligt het al een ruime maand, en de boog is nog steeds precies de boog die het moet zijn. Zelfs geen halve graad afwijking is er te zien.

Zal in de loop van de week even een foto maken zodat het te zien is.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Nou, kinderspel. Ik vind de flexrails nog erg stug. heb eens flexrails van peco vastgehad. dat is pas flex!

Het einde van de rails is lastig in een boog te houden, vooral bij een wat kortere radius.

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Citaat van: Frotter op maandag 30 september 2013, 07:11:43
Citaat van: 1200Blauw op zondag 29 september 2013, 21:05:49

Mocht iemand nog tips hebben voor het overbruggen van langere trajecten met flex, dan ben ik één en al oor!


Kijk dan even hier voor nog wat tips: http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=38&t=5263, even bladeren.

Weliswaar 2rail maar dat maakt niet uit. Het begin van de flex leg je vast en je gaat gewoon aanhelen. Specifiek bij k-rail moet je de biels aanpassen als Roy beschijft. Van belang is, zeker bij k-rail, dat je de lassen laat verspringen. Verder is het kinderspel mits je secuur kunt werken.

Gr, Ben.

Hartelijk dank! Interessant artikel. Op de één of andere manier had ik de indruk dat ik een deel al eens eerder had gelezen ;)
Het secuur werken moet wel lukken, al is een foutje natuurlijk zo gemaakt, zelfs als je secuur werkt. Ik wilde ook een millimeter verkanten dmv een strookje karton onder of boven de kurk. Is dat te hoog gegrepen voor een eerste keer, of kan dat zonder veel (extra) problemen?
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Citaat van: Frotter op maandag 30 september 2013, 07:25:09
Fixeren Roy. :important:

Gr, Ben.

Probeer de laatste 2-3cm dan maar eens te fixeren. Ben benieuwd hoe je het doet.

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Ik zal volgende week eens testen of die methode een beetje werkt Ben.
Een pukkelstreep en een Bielsenmat. ;)
Het lijkt me een heel gevecht die staven in een bocht door het matje te duwen.
Maar de tijd zal het leren.

Robin
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Inderdaad Ben, als je de volgende er maar aan vastsoldeert ja, en als de radius maar groot genoeg is. Daarnaast denk ik dat de flexrails die jij gebruikt, een stuk flexibeler is als de K-rails.

En eerst de bedding plakken, en dan railstaven plaatsen? hhmmm, denk dat veel van de nokjes die je railstaven vast moeten houden, zouden sneuvelen.

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Heren, heren nu toch!  :D Volgens mij hebben we hier te maken met twee mensen met goede bedoelingen en een boel ervaring die een verschillende werkwijze hebben. Ik pik van beide het goede (naar mijn bescheiden inzicht) eruit en dank eenieder voor zover :thumbup:
Ik houd natuurlijk wel de mogelijkheid open hier nog verdere vragen te stellen hè - hopelijk voelt niemand zich belemmerd zijn eigen werkwijze naar voren te brengen.
Re: Handleiding flexrails leggen
Wie mij kent weet dat ik redelijk uitgebreid en vaak voorzien van foto's zo af en toe eens wat bijdroeg aan dit forum. Niet vanuit de gedachte dat IK het allemaal zo goed weet maar gewoon omdat ik het leuk vind om ervaringen te delen. :) Zo pik ik ook altijd wel wat op van een ander.

Het jammerlijke is echter dat er altijd lieden zijn die in de ja-maar stand zitten. Zij pikken er niet uit wat hen van pas kan komen maar stellen het ter discussie. Met vaak aannames, niet gestoeld op ervaring of zelf geprobeerd te hebben maar veel meer op basis van:

Citeer

Daarnaast denk ik dat.......


Citeer

hhmmm, denk dat.....


Gr, Ben.
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Ben,

je zegt zelf, dat je het eens wilde PROBEREN om eerst de mat te plaatsen, en dan de railstaven. En dan mogen wij nieteens zeggen, dat we daar onze twijfels over hebben? Maar als jij straks het tegendeel bewijst, zal ik dit zeker waarderen.
Citeer
Wie mij kent weet dat ik redelijk uitgebreid en vaak voorzien van foto's zo af en toe eens wat bijdroeg aan dit forum. Niet vanuit de gedachte dat IK het allemaal zo goed weet maar gewoon omdat ik het leuk vind om ervaringen te delen. :) Zo pik ik ook altijd wel wat op van een ander.

Dat is toch ook exact, wat ik gedaan heb door dit topic te openen?

Snap trouwens niet, waarom jij al je bijdrages verwijderd hebt. Mogen we dan niets toevoegen of opmerken op jou manier van werken???

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen

Citeer
Probeer de laatste 2-3cm dan maar eens te fixeren. Ben benieuwd hoe je het doet.
Roy

Heel lastig inderdaad. Ik gebruik een klein tangetje waarmee de laatste centimeters vd railstaaf gebogen worden. Lastig en precies werkje maar het gaat. Hierdoor staan de uiteinden niet onder spanning. En dit icm van het verschuiven vd spoorstaaf van ongeveer 30cm zorgt ervoor dat de aansluitingen niet voor knikken gaan zorgen.

Groeten Maarten
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Maarten, dat gaat dus alleen, als er nog een flexrail op volgt. Als er na de flexrails een standaard rails komt, dan kun je die het beste met de koperen lipjes aan elkaar solderen. Dat scheelt een heel stuk!

Roy
Re: Handleiding flexrails leggen
Citaat van: Roy op dinsdag 01 oktober 2013, 18:12:19
Maarten, dat gaat dus alleen, als er nog een flexrail op volgt. Als er na de flexrails een standaard rails komt, dan kun je die het beste met de koperen lipjes aan elkaar solderen. Dat scheelt een heel stuk!

Roy

Ja, ik volg je. Zelf heb ik echter bijna alleen flexrail liggen. Mijn stationnetje ligt nl in een grote bocht.

Groeten Maarten
Re: Handleiding flexrails leggen
Citaat van: Roy op dinsdag 01 oktober 2013, 17:07:20

je zegt zelf, dat je het eens wilde PROBEREN om eerst de mat te plaatsen, en dan de railstaven. En dan mogen wij nieteens zeggen, dat we daar onze twijfels over hebben? Maar als jij straks het tegendeel bewijst, zal ik dit zeker waarderen.


Beste Roy,

Je leest half, trekt verkeerde conclusies, post in de wij vorm terwijl je namens jezelf spreekt.

Losse matten heb ik allang uitgeprobeerd, ook in K en dat werkt prima en railstoelen breken helemaal niet af. Spoorstaven kun je,  eenmaal uit de mat verwijderd, "voorbuigen" zodat de spanning eraf is.

Ik gaf aan dat ik als ik ooit een nieuwe k-rail baan zou leggen (wat niet gaat gebeuren) dit zou toepassen. En jij mag daar aan twijfelen. Maar ik ben niet van plan dingen te gaan "bewijzen" hier, daar heb ik veel te veel Rotterdamse kapsones voor.

De vier bogen getoond op de verwijderde foto's zijn R3 en R4, niks grote radii dus. Dus ook daar weer een verkeerde aanname van je.

En natuurlijk mag je reageren op wat ik post, graag zelfs. Maar dan wel op een constructieve wijze.

Om die reden trek ik me terug uit dit topic, ik voeg niets toe en heb m'n inhoudelijke bijdragen verwijderd. :)

Gr, Ben.
Re: Handleiding flexrails leggen
Ik vind het wel verwarrend dat er nu berichten staan die verwijzen naar die foto die verwijderd is,
Dat is niet zo handig vind ik!

Mvg mark
Re: Handleiding flexrails leggen
Ik wilde reageren, maar doe het maar niet!
En eigenlijk zegt dit al weer meer dan genoeg.

Met vriendelijke groet,
Peter.

Bedankt he, Ben.
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
hoi ik kwam dit mooie topic tegen dat eigenlijk een beetje verkloot is 'jammer"

ik plooi mijn flex rails dus wel voor en doe dit al jaren
voor de stukken waar ze aan elkaar sluiten heb ik een plooi tooltje gemaakt
je zet het op de rail en je kunt beginnen met buigen tot de rail mooi de boog volgt
waarna ik een schroefje langs de buiten kant en binnen kant van de rail zet tot de ballast is aangebracht

aan elk stukje rail soldeer ik een massa en stroom draad wat voorlopig naar de ring leiding gaat
ik rij dus analoog en de computers zitten bij mij onder de baan
S39 das goed voor een lood gieter en komt er voor de rest nooit meer in huis
het vreet werkelijk het koper weg tot op de plaats en zelfs helemaal door een messing plaatje heen

gr raf 
Re: Handleiding flexrails leggen
Hoi Piet

Vraagje hoe staat jij tegenover het gebruik van soldeervet dat gebruiken wij op de vereniging.
Krijgen we daar later ook problemen mee?

groet,

Ron
Re: Handleiding flexrails leggen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Handleiding flexrails leggen
Ik weet niet wie Piet is, en ik gebruik zelf geen soldeervet.
Wat zit er in dat soldeervet dat zo schadelijk is, dan?
Ook een zuur?

Overigens lijkt mij het topic van het draadje het verleggen van flexrails,
niet het solderen van draadjes aan flexrails.
Sterker nog: het lijkt erop dat Roy zich beperkte tot K-rails flex,
en anderen in dit draadje andere soorten flexrails ter vergelijking erbij namen.

Ik vind het onderwerp nog steeds zinvol.
Een blijvertje, en dus iets voor de K-rails Weetjes in de 3rail wiki.
Het is jammer dat alle foto's in de uitleg verloren zijn gegaan.