Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

3D geprinte windmolen, aangestuurd met een Arduino

Gestart door avhoboken zaterdag 17 maart 2018, 14:28:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3D geprinte windmolen, aangestuurd met een Arduino
Het lijkt me een mooie aanvulling voor de baan, een windmolen. Ze zijn natuurlijk standaard te koop maar het leek me leuk om er eentje zelf te ontwerpen en bouwen en die dan ook wat meer kan dan alleen de wieken ronddraaien. Uiteindelijk heb ik een eerste versie gereed:



Ontwerp is gemaakt met Fusion 360. Hier ben ik nog niet zo in thuis dus aan het ontwerp kan nog zeker veel verbeterd worden. Door het gebruik van een Servo onderin de molen heeft deze een wat afwijkende vorm dan die in ons Nederlandse landschap  :D
Vervolgens geprint met een Prusa i3 MK2 printer. Filament in huis wat nog het meest in de buurt kwam was beige, maar voor mijn volgende molen ga ik op zoek naar een kleur die wat echter uitkomt. Wellicht moet ik deze een likje verf geven.
Bovenin zit een minigear DC motor voor de wieken en onderin een standaard SG90 servo voor het draaien van de molen (180 graden). Daarnaast ook nog een 5mm ledje die ik de volgende keer door een 3mm ga vervangen.
Het geheel wordt aangestuurd met een Arduino Nano waar naast het bovenstaande ook een IR Receiver is aangesloten.

Met een zelfgemaakt Arduino programma is het nu mogelijk om via de afstandbediening te kiezen voor:
1) Automatisch programma waarbij om de x seconden de stand van de wieken en de snelheid van de wieken random wordt aangepast.
2) Snelheid van de wieken aanpassen
3) Stand van de wieken aanpassen
4) uit/aan-zetten

(in het filmpje wordt om de 10 sec een ander random programma gekozen maar dat is puur voor de film  :))
Re: 3D geprinte windmolen, aangestuurd met een Arduino
Hallo Alex,
dat is het leuke van een 3D printer, je kan (bijna) alles zelf maken.
Leuk dat je het met ons deelt.