Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw Rivarossi 1057 - Nu met kort filmpje

Gestart door Laenderbahn027 maandag 10 december 2012, 15:59:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Rivarossi 1057 - Nu met kort filmpje
Hallo allemaal,

Onlangs via eBay.de de volgende loc gekocht:



Bij mijn weten is de loc analoog en komt deze dus in aanmerking voor ombouw naar digitaal. Dus, de loc maar eens voorzichtig opengemaakt om te kijken wat we daar aantreffen:



En, vanuit een ander oogpunt:



Vermoedelijk zie ik:

- Een ronde motor, maar met koolborstels zoals ik van de oude M-locs gewend ben;
- Een electronisch omschakelrelais.

Nu vroeg ik me het volgende af:

- Weten jullie of een dergelijke motor is uitgerust met een permanente magneet of niet?
Doel: als dit zo is, kan ik met een LokPilot 3.0 of 4.0 uit de voeten. Als dit niet zo is, zal ik naar een ander type decoder om moeten kijken.
- Hebben jullie nog tips om op te letten bij de ombouw van een dergelijke loc?

Ik heb lang getwijfeld over de aanschaf van deze loc, maar kom hem niet laten staan vanwege z'n vreemde uiterlijk. De kwaliteit lijkt alles behalve tegen te vallen: mooi afgewerkt, verende buffers, scherpe bedrukking, voldoende gewicht. Nu alleen dus nog de ombouw.

Bedankt weer voor jullie hulp!

Groet,
William
Re: Ombouw Rivarossi 1057
Citaat van: William027 op maandag 10 december 2012, 15:59:11
Hallo allemaal,
Een ijzeren/stalen voorwerp (schroevendraaier(tje)) tegen de motor houden. Aangetrokken? Dan heeft 'íe een permanente magneet.

Dit gevonden op internet ===> klik
Betreft lok 2e van boven.

Edit nobody: Link toegevoegd.
Re: Ombouw Rivarossi 1057
Zelf ook nog dit topic gevonden. Blijkt een "gewone" gelijkstroommotor te zijn. Rijeigenschappen schijnen niet om over naar huis te schrijven te zijn, maar analoog was ik zeer tevreden. Een wissel heeft de loc echter nog niet gezien :-). Wat me wel opvalt is dat de loc maar 1 antislipband heeft. Wanneer mensen dus klagen over onvoldoende kracht: tja...

Maar goed, waarschijnlijk gaat er dus een Lokpilot 3.0 in (kan wel weer een 4.0 bestellen, maar zo komen de 3.0 nooit op...).

Als het zover is, lezen jullie meer!

Groet,
William
Re: Ombouw Rivarossi 1057
William,
Rivarossi 1057 is de wisselstroomuitvoering. Wellicht zit er een gelijkstroommotor in en zijn de wielen wél aangepast.
Re: Ombouw Rivarossi 1057
Hoi Wim,

Volgens Stummi is dit inderdaad het geval. Wanneer ik de loc weer open draai, probeer ik uiteraard het trucje met de schroevendraaier, danwel één van de schroefjes. Dan weet ik het zeker  :thumbup:.

Bedankt voor het meedenken. Overigens, zoiets lijkt me ook wel iets voor jou, zo'n loc?

Groet,
William
Re: Ombouw Rivarossi 1057
't Is inderdaad een heel bijzonder lokkie, met de ongebruikelijke as-indeling en cilinderophanging.
Ik wens je veel succes met de ombouw.
Re: Ombouw Rivarossi 1057
Dank, hopelijk verpruts ik het niet...
Re: Ombouw Rivarossi 1057
Een goedenavond!

Zo, de ESU V3.0 zit erin, maar vraag niet hoe... Alle draden loshalen was geen probleem, evenals het vastzetten. Puntje is dat ik had bedacht om een connector ertussen te zetten. Nadeel is echter dat er amper ruimte vrij is voor alle draden, de connector en de decoder. De kap past erop, maar helemaal soepel ging dit niet. Sluiting wordt er niet gemaakt, maar het kan niet anders of er staat ergens wat spanning op de kap. Aan de andere kant moet ik ook niet overdrijven: alles sluit mooi aan, en ik heb echt niet hoeven wringen. Maar toch... Ik denk er misschien over om de connector maar weer te verwijderen en de decoder er rechtstreeks in te plaatsen: dan ben ik van dat gevoel ook af.

Ik heb geen foto's gemaakt van de ombouw (pretty straightforward in mijn ogen, sorry), maar ga nog een filmpje proberen te plaatsen... Geen haast, bijna vakantie...

Groet,
William
Re: Ombouw Rivarossi 1057
Hallo,

Even een korte filmpje van het rijgedrag bij stap 1 (van 14):



Als ik er de tijd voor kan vinden, volgt nog een uitgebreidere bespreking. Nu eerst de koppelingen fixen...

Groet,
William