Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

25-12-2015 - Het einde van de baan

Gestart door Jessendelft zondag 09 december 2012, 16:32:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Jessendelft, 22-12: Experiment met gips
Jesper, Die autotjes welk merk en welke schaal zijn die?
Re: Baan van Jessendelft, 22-12: Experiment met gips
Leuke baan. 1 puntje van kritiek: zou het niet mooier zijn als je de rotsen van de bergpartij (donker)grijs zou maken? Ze lijken nu wat bruinrood en dat ziet er niet zo echt uit. Kan aan de foto's liggen, misschien ziet het er in het echt beter uit.
Re: Baan van Jessendelft, 22-12: Experiment met gips
Johnnytrein: De auto's zijn schaal 1:64 (ietwat aan de grote kant dus). Het zijn Mini Coopers 6017 die ik ooit bij de intertoys heb gekocht. Na enig googlen ben ik erachter gekomen dat het mer MotorMax is. Ik heb nog een Mini Cooper schaal 1:72 is van het merk JoyCity. Gekocht in Denemarken met op het dak een deense vlag. Die werd toen verkocht in een speciaal doosje met glazen kap er omheen, zo staat hij ook op de baan (als 'showmodel').



Jeroen: Ze zijn inderdaad bruinrood. de witte afwerking die ik zo had bedacht vond ik er wel mooi uit zien. Ik ga over je feedback (hoe ik het liever noem :) ) nadenken, misschien dat ik het binnenkort een x overschilder als de top af is. Het bruine heb ik gekozen omdat onder het gras de aarde bruin is, hoewel de geschilderde kleur daarvoor misschien nog wel wat donkerder mag
Re: Baan van Jessendelft, 22-12: Experiment met gips
Bedankt voor deze info, ik had ooit in de jaren 70 van vorige eeuw zo eentje alleen de motor kap was mat zwart gespoten door een vriend van mij.
Re: Baan van Jessendelft, 32-8 Nieuwe aanwinst
Vandaag opgehaald: Een nieuwe Märklin BR24:







Hij komt uit een starterskit die in afzonderlijke delen is verkocht. Helaas geen OVP maar wel de gebruiksaanwijzing en een passende plastic doos. Hij is voorbereid op een rookgenerator. Ik hoop snel de donderbussen die erbij horen erachter te kunnen hangen, maar voorlopig toch weer even de hand op de knip... xD

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 23-8 Nieuwe aanwinst
Heeft die schoonheid ook geluid aan boord?
Re: Baan van Jessendelft, 23-8 Nieuwe aanwinst
Deze schoonheid is zo stil als een muis.
Geen geluidsmodule aan boord maar daarnaast is hij dus ook heel stil.
Re: Baan van Jessendelft, 23-8 Nieuwe aanwinst
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Baan van Jessendelft, 23-8 Nieuwe aanwinst
Leuke aanwinst, veel plezier ermee.
Re: Baan van Jessendelft, 23-8 Nieuwe aanwinst
Goedenavond!
Ik heb vandaag de berg verder geschilderd. De bovenkant hoeft nu alleen nog maar begrast te worden.







Fijne avond!

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 23-8 Nieuwe aanwinst
Goeienavond!

Het laatste stukje berg is een paar dagen geleden ook begrast. Ik heb even een klein foto-overzichtje gemaakt van het begrassen.

Eerst zorg ik voor voldoende houtlijm op de beschilderde berg:




Vervolgens smeer ik deze lijm met een natte kwast uit over de oppervlakte:




Tot slot bestrooi ik het ingesmeerde gedeelte met grasvezels




Toen zag de hele berg er zo uit:




Als alles gedroogd is ziet dat er zo uit (met helaas wat mindere licht-omstandigheden):




Voorlopig krijg ik het weer heel druk met de studie. Ook ben ik er achter dat mijn sein systeem niet altijd even feilloos werkt. Hier ga ik dus (als ik weer tijd heb) eens goed voor zitten.

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 30-11 Voorlopig klaar met de berg
Hoi allemaal!

Aan de baan gebeurt de laatste maanden weinig. Heel erg druk met de studie en daarnaast is het geld een beetje een issue (tsja student...)

Gister heb ik mijn tijd besteed aan het onderhouden van mijn BR89. Iedere keer als ik de baan opstartte reed deze standaard achteruit. Ook heb ik hier een keer led verlichting in gebouwd, maar hierbij waren er drie lichten voor en twee achter.
Nu heb ik de contactpunten op de motor omgedraaid. Hij rijdt nu uit zichzelf in de goede richting. Omdat ik hierbij toch de bedrading van de verlichting om moest wisselen heb ik ook direct even de achterverlichting aangepast. Hier branden nu ook drie lichten, net als aan de voorkant (wisselend met de rijrichting).
Tot slot heb ik hem voorzien van een schilderbeurt. De wielflenzen heb ik opnieuw in het rood gezet en de ik ben in de weer geweest met rood en wit om hem (naar eigen fantasie) op te fleuren.
Zie de foto's!








Hier op de laatste foto is een klein slordigheidje bij het rechter achterlicht te zien. Het boren is niet helemaal gegaan zoals gepland. Dit ga ik natuurlijk binnenkort weer even herstellen :)

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 30-11 BR89 onder handen genomen
leuk topic dit
Re: Baan van Jessendelft, 30-11 BR89 onder handen genomen
Jesper, dat heb je erg leuk gedaan. :arrow: :thumbup:
Re: Baan van Jessendelft, 30-11 BR89 onder handen genomen
Bedankt! :)
Re: Baan van Jessendelft, 30-11 BR89 onder handen genomen
Hoi Allemaal,

Vandaag van een vriend gekregen wiens vader vorige maand is overleden (en waar deze nog lagen). Hij wilde graag dat ik deze spullen kreeg in plaats van dat deze werden verkocht.

- Een Mehano Thalys 2rail. Werkt prima, wordt binnenkort eens ombouwen naar 3-rail
- Een station, kerk, twee huizen en vijver in een bouwpakket. Nog helemaal compleet, zo te zien nooit in elkaar gestoken



Dat wordt knutselen de komende weken!


Ook heb ik een paar weken geleden een bod geplaatst op Ebay op een NL-se marklin 42653. Tot mijn grote verbazing heb ik deze gewonnen, waardoor mijn stammetje met NS-wagons nu op 3 staat. Hier komt ooit nog eenzelfde 42653 bij (2e klasse). Dan is het een stam van 42654 (2e klasse met fietsenstalling) 42652 (1e klasse) en 2x een 42653 (2e klasse). Voor nu trekt de BR189 deze wagons met als sluitwagon een restauratierijtuig van de SBB:



Dat was hem weer!

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 30-11 BR89 onder handen genomen
Hoihoi,

Vakantietijd, dus ook tijd voor de hobby. Ik ben bezig geweest met het in mekaar plakken van de bouwmodellen.
Maar wat blijkt, sinds vrijdag is mijn lijm op  :-(  :-(
Nu is het kerst, weekend, maandag. En dan zijn natuurlijk de vakhandelaren gesloten... (waar ze van die revell modelbouwlijm hebben)
Dit gaf me iig vandaag de tijd om in de al gebouwde modellen verlichting te bouwen. Tot nu toe heb ik een fontein en een deel van een kerk in elkaar geplakt.





Ik ben begonnen met gele leds in de kerk te bouwen. Nu het dak nog deels open was kon ik er nog goed bij en heb ik drie leds en een gelijkrichter in het dak geplaatst:




close up

En in het donker ziet het er dan zo uit:


Geen enorm verschil, maar toch een mooi detail.

In de fontein heb ik (vanwege het groene beeld) groene leds geplaatst. In de onderkant vier 3mm gaatjes geboord en hierin de leds gelijmd. Omdat de ruimte hier beperkt is heb ik hier (nog) geen gelijkrichter voor gemaakt. In het donker ziet het er dan ongeveer zo uit:


Het 'water' komt hierdoor (vind ik) heel mooi naar voren.

Nu zit ik erover te denken om van de uiteindelijke vijf modellen samen te voegen in een module. Alleen weet ik nog niet helemaal hoe ik zoiets aan moet gaan pakken...
Iemand nog handige tips?

Alvast bedankt en een fijne jaarwisseling :)

Grtzzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 30-12 Huisjes en een module??
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Jessendelft, 30-12 Huisjes en een module??
Hoi Jesper,

De gele leds geven een mooie sfeer in die kerk, misschien kun je achter de glas in lood ramen nog wat leds plaatsen zodat deze extra belicht worden.


Mvg,

Peter degeluidsman
Re: Baan van Jessendelft, 30-12 Huisjes en een module??
Hoi Peter,

Bedankt voor de tip! Ik heb gekeken of ik dit er nog (redelijk eenvoudig) in kon maken. Helaas had ik het al te ver dicht gelijmd.. :(
Ik heb intussen wel nieuwe lijm kunnen halen (tijdens de motor rijles :P ) en heb de rest van de kerk dus in elkaar kunnen lijmen.



Deze krijgt binnenkort een mooie plek op de baan, samen met het nog te bouwen station, huis en de al gebouwde fontein.


Gister was ik op bezoek bij een vriendin waar ze een kerst-dorp hadden. Hier stonden een drietal huisjes die, als ik ze niet wilde hebben, de vuilnisbak in zouden verdwijnen omdat ze niet bij het kerstdorp pasten. Ik zag er wel wat in, dus heb ze meegenomen en op de baan gezet:


de huisjes


Op de baan gezet.

Het zijn Faller huisjes, die me doen denken aan een soort verlaten houthakkers-huisjes. Nu kwam ik hier op het forum al mooie, goedkope methodes tegen om bomen te bouwen.
Een paar bomen op de berg plaatsen en ik denk dat het op die manier een heel mooi stukje scenery wordt. Nog een beetje weatheren en klaar is Kee.., ehh Jesper :P

Iedereen verder een gelukkig nieuwjaar gewenst en dat we allemaal maar gezond mogen blijven! :)

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 18-1 Station Grünstein en omgeving
Hoihoi!

De afgelopen weken heb ik het laatste model uit de set in elkaar gelijmd: Station Grünstein.





Voor het station heb ik ook binnenverlichting gemaakt. Twee stukjes ledstrip, en om de intensiteit te regelen een gelijkrichter met een LM317 (een spanningsregelaar) en een potmeter om de LM317 in te stellen.


de leds


de leds en de LM317 print in het 'bijhuis'

op de baan ziet het er dan als volgt uit


Overdag


's Nachts

Verder heb ik de kerk, de fontein en het gezinshuis een plek op de baan gegeven. Hieromheen moet nog aankleding komen (verlichting, scenery). Het huis heeft (bewust) geen binnenverlichting, omdat het hierbij zou lijken of er óf overal licht brand óf niemand thuis is. Dan maar niemand thuis.


Overdag


's Nachts


close-up 's nachts

Dat was hem weer! :P

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 18-1 Station Grünstein en omgeving
Jesper

Mooie update die gebouwtjes met zeer sfeervolle verlichting.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Baan van Jessendelft, 18-1 Station Grünstein en omgeving
 :) Mooie en sfeervolle gebouwen, ziet er goed uit. :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Jessendelft op zondag 18 januari 2015, 17:50:02
Het huis heeft (bewust) geen binnenverlichting, omdat het hierbij zou lijken of er óf overal licht brand óf niemand thuis is.
Je kan ook sommige ramen afplakken met dikke tape of karton, dan zijn maar enkele ramen verlicht.

Dirk-Jan





Re: Baan van Jessendelft, 18-1 Station Grünstein en omgeving
Bedankt Jorg!

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 18 januari 2015, 22:08:17
:) Mooie en sfeervolle gebouwen, ziet er goed uit. :thumbup: :thumbup:

Citaat van: Jessendelft op zondag 18 januari 2015, 17:50:02
Het huis heeft (bewust) geen binnenverlichting, omdat het hierbij zou lijken of er óf overal licht brand óf niemand thuis is.
Je kan ook sommige ramen afplakken met dikke tape of karton, dan zijn maar enkele ramen verlicht.

Dirk-Jan







Hoi Dirk-Jan,

Bedankt voor de tip! Zo simpel, maar toch zo doeltreffend :P

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 25-1 Station Grünstein en omgeving, Filmpje!
Goeienavond allemaal!

Gisteren heb ik een reparatie uitgevoerd aan de rails. Een van kabels aan de schakelrails was losgeraakt, en wel bij het sein waar ik het minst makkelijk bij kan...  :thumbdown:

Toen dit gefixt was konden de treinen weer gebruikmaken van de gehele baan. Ik heb toen de zon er nog op scheen ook even een filmpje gemaakt.

Youtube Filmpje! :)

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 25-1 Station Grünstein en omgeving, Filmpje!
Hallo Jesper,

Even je draadje doorgelezen en moet zeggen mooi hoor, je tunnel met verlichting vind ik ook knap gedaan.

Groeten
Peter
Re: Jessendelft, 4-5 Ballast & Afstuderen in Denemarken
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie!
Het is alweer januari sinds ik voor het laatst een update heb geplaatst ( :O ), maar in de tussentijd is er eerlijk gezegd ook niet veel gebeurt.

As. vrijdag vertrek ik voor een half jaar richting Denemarken om daar af te studeren, dus dan aan de baan werken zit er ook niet in.
Wel heb ik vandaag de boel weer eens opgestart en een stukje ballast gestrooid. Ook heb ik nog wat extra foto's geschoten die wat beter belicht zijn dan de vorige.


De extra ballast op de voorgrond en rondom het rangeerspoor


Close-upje


Grünstein


Efteling! :D


Het dorp. Het volgende projectje wordt om hier een weg aan te gaan leggen met een eventuele overgang richting het station.


Footootje vanaf de linkerkant genomen


En als laatste nog een footootje van de berg, omdat ik dat toch wel het mooiste stukje van mijn baan vind.

Grtzz Jesper
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Hoi allemaal,

De eerste post in dit topic plaatste ik op 9 December. Nu, na 3 jaar en 14 dagen, is het einde van deze baan daar.
Vandaag heb ik, met hulp van mijn broertje, de baan afgebroken. Zoals in mijn vorige post te lezen was heb ik mijn afstudeerstage in Denemarken (Aalborg) gedaan. Vorige maand ben ik afgestuurd als HBO Electrotechnicus, en het bedrijf in Aalborg heeft gevraagd of ik terug wil komen, nu met een vast contract. Hier heb ik zonder te twijfelen 'Ja' tegen gezegd, waardoor ik dus inmiddels officieel ben geëmigreerd naar Denemarken.

Vanaf 1 januari heb ik een eigen appartement in Aalborg. Wellicht dat ik in de toekomst een nieuwe baan ga bouwen, en hierbij natuurlijk de ervaringen die ik op heb gedaan bij het bouwen (en onderhouden) van deze baan meeneem, om zo een mooiere en betere te creëren. Zoals gezegd heb ik vandaag alles afgebroken en opgeborgen in dozen en lades. Hoewel, alles...?
De berg heb ik apart gehouden (wel voor de veiligheid de rails eruit gehaald) en bewaard. Deze krijgt waarschijnlijk een nieuwe plek op een toekomstige baan. Maar voor nu: Vaarwel, en de groeten uit Denemarken!

Nu nog even een paar foto's. Let op! Deze kunnen als schokkend ervaren worden:







Bedankt voor alle reacties, en wellicht tot in een volgend topic!

Jesper
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Wat een mooie uitdaging in Denemarken. Hjertelig til lykke.
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Dag Jesper.

Veel geluk en succes in Denemarken,
wellicht tot ziens hier op het forum.
Voor nu nog prettige feestdagen en
een fantastische jaarwisseling gewenst!

Kerstgroeten,

Erik.
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Hallo Jesper, je draadje heb ik steeds gevolgd. je baan had leuke aspecten.
In Denemarken ligt voorlopig je toekomst, ik wens je daar veel sucsez.
Voor nu fijne feestdagen.
En wellicht tot ziens op het forum met een nieuwe baan.
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Hoi Jesper.
Natuurlijk altijd weer jammer om een afgebroken baan te moeten zien! (inderdaad schokkend! 8o)
Maar ook gefeliciteerd met je nieuwe "baan" en nieuwe land!

Veel succes en plezier aldaar en wie weet ooit weer eens tot ziens.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Het is wat om je baan af te breken, maar je hebt een mooie nieuwe uitdaging.

Veel succes!

Vincent
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Citaat van: Jessendelft op vrijdag 25 december 2015, 20:54:22
Vaarwel, en de groeten uit Denemarken!

Hoezo? Hebben ze geen stroom in Danmark?
Anyways, veel succes daar en natuurlijk tot ziens hier.
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Succes in Denemarken !! En het forum loopt niet weg hoor ;)
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
 :) Gefeliciteerd met je nieuwe toekomst in Denemarken. :thumbup:
Veel suc6 daar en wie weet komt er weer een tijd en een plek voor een  nieuwe modelbaan.

Dirk-Jan
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Citaat van: jj_marklin op vrijdag 25 december 2015, 22:04:45
Wat een mooie uitdaging in Denemarken. Hjertelig til lykke.

Mange Tak for det!

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 25 december 2015, 22:28:52
Dag Jesper.

Veel geluk en succes in Denemarken,
wellicht tot ziens hier op het forum.
Voor nu nog prettige feestdagen en
een fantastische jaarwisseling gewenst!

Kerstgroeten,

Erik.

Bedankt! Ik zal op het forum voornamelijk actief blijven als 'passieve' lezer. Ik ben niet van plan de baan te verkopen, dus in de toekomst komt er misschien weer een periode waarbij ik denk: Ja, laat ik weer eens wat gaan bouwen!
Kerstgroeten terug :)

Citaat van: ceess op vrijdag 25 december 2015, 22:55:00
Hallo Jesper, je draadje heb ik steeds gevolgd. je baan had leuke aspecten.
In Denemarken ligt voorlopig je toekomst, ik wens je daar veel sucsez.
Voor nu fijne feestdagen.
En wellicht tot ziens op het forum met een nieuwe baan.

Bedankt voor je reactie! Leuk om te lezen dat er toch iemand is die dit draadje steeds gevolgd heeft  :P :P
Geintje natuurlijk, en ook fijne feestdagen gewenst!

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 26 december 2015, 07:37:46
Hoi Jesper.
Natuurlijk altijd weer jammer om een afgebroken baan te moeten zien! (inderdaad schokkend! 8o)
Maar ook gefeliciteerd met je nieuwe "baan" en nieuwe land!

Veel succes en plezier aldaar en wie weet ooit weer eens tot ziens.

vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Bedankt, wie weet wat de toekomst gaat brengen...? Plannen om daar voor altijd te blijven heb ik niet, maar een plan wanneer ik 'terug' naar Nederland kom ook niet. Dus wie weet tot ziens, misschien een scandinavische baan? :)

Citaat van: staal op zaterdag 26 december 2015, 08:08:33
Het is wat om je baan af te breken, maar je hebt een mooie nieuwe uitdaging.

Veel succes!

Vincent

Dat klopt. Ik heb me er ook lang op moeten voorbereiden voordat ik het daadwerkelijk ging doen, maar het ging uiteindelijk een stuk vlugger dan de opbouw. Bedankt!

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 26 december 2015, 11:54:12
Hoezo? Hebben ze geen stroom in Danmark?
Anyways, veel succes daar en natuurlijk tot ziens hier.

Nauwelijks stroom in Denemarken. Boven Vejle rijdt alles als ik me niet vergis op diesel.  :D
Overigens is het wel leuk dat ik nu nog tijdelijk bij een collega woon die me ook veel kon vertellen over het treinnetwerk in Denemarken. Het schijnt dat ze daar al jaren aan het twijfelen zijn of ze de spoorwegen gaan uitbreiden of opheffen  8o.
In ieder geval, bedankt!

Citaat van: Vince op zaterdag 26 december 2015, 12:01:24
Succes in Denemarken !! En het forum loopt niet weg hoor ;)

Dat is waar. Bedankt!

Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 26 december 2015, 12:04:27
:) Gefeliciteerd met je nieuwe toekomst in Denemarken. :thumbup:
Veel suc6 daar en wie weet komt er weer een tijd en een plek voor een  nieuwe modelbaan.

Dirk-Jan

Dankjewel! Wie weet, ik ga er niet vanuit dat er nooit meer een modelbaan komt in mijn huis. Maar hoe, wat en wanneer is nog een groot vraagteken  :help: .

//Jesper
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Hi Jesper,

Je draadje met plezier gevolgd en hoop daarom ook dat je hier "later" in Denemarken gewoon verder gaat met de Hobby.
Sterkte met de verhuizing en alles wat daarbij hoort.

groet
Harald
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: 25-12-2015 - Het einde van de baan
Hi Jesper,
Een baan afbreken lijkt altijd dramatisch, zeker op foto's, maar het is ook de weg naar iets nieuws.
Dit is voor jou toch een fantastisch einde van 2015 en een heel mooi uitzicht naar 2016. Net afgestudeerd en direct aan het werk kunnen; gefeliciteerd.
Goed te lezen dat je de trein gaat opslaan en niet verkoopt. Treinen zitten nu eenmaal soms in dozen (bij mij al vanaf 2005), maar het mooie is dat ze er elk gewenst moment weer uit kunnen komen.
Hoop dat je een beetje kunt wennen in DK; zie dat je de taal al machtig bent  ;).

Succes en misschien tot ziens op het forum (internet is overal).

Gertjan