Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

25-12-2015 - Het einde van de baan

Gestart door Jessendelft zondag 09 december 2012, 16:32:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
25-12-2015 - Het einde van de baan
Hoi Allemaal,

Nu de eerste materialen binnen zijn leek het me ook wel leuk om een eigen topic te beginnen.
Ik zal beginnen met het baanplan:



Mijn baan draait om een station met daarin 2 keerlussen verwerkt. Later wil ik dit uitbreiden met een rangeergedeelte en een schaduwstation.


Sinds gister heb ik van een kennis een tafel van 2 x 1 meter, 3 ladekastjes en wat hout gekregen.



De tafel zal dienen als onderbouw. De planken hout kan ik gebruiken voor aankleding, de helling, etc. De precieze bestemming weet ik nog niet maar ze gaan dus wel een goed plekje krijgen.
Daarnaast heb ik nog een 7tal dunne houten platen (?) gekregen. Hiervan heb ik er vandaag 5 verzaagd, zodat ze precies op de tafel passen:



Dit vind ik er zelf al gelijk een stuk mooier uitzien.
Toen ook maar even een testrondje neergelegd:



Dit was het voor nu. In de kerstvakantie wil ik gaan beginnen aan de helling, en de eerste verdieping erop zetten. Hiervoor wil ik eerst de plaatsen van de ondersteuningspoten bepalen, waarna ik de definitieve elektrische leidingen kan gaan neerleggen voor de onderbouw.

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: Baan van Jessendelft
Lid sinds: 2018

offline
Re: Baan van Jessendelft
Leuk, ik zie steeds meer en meer kleine(re) baantjes ontstaan.
1x2m is een maat die velen thuis mogen gebruiken zeker  :P
Succes met de opbouw
Re: Baan van Jessendelft
Jessendelft
gast

Re: Baan van Jessendelft
Een goed middag,

Ik heb van de week mijn baanplan wat aangepast. Het past nu binnen de 122*244 die ik had gepland (met een klein beetje overhang, maar dat is niet erg). Dit plan is kleiner qua opzet, en past beter bij mijn huidige materieel en wensen. Er komt in het midden nog een rangeergedeelte, maar dat heeft voorlopig nog geen prioriteit. Het gaat erom dat er ruimte voor over blijft :)


Het bruine vlak is de tafel die ik nu heb staan. Deze is 1*2 meter. Hierop komt dus in eerste instantie alleen een keerlus en een klimspiraal.
Vanuit de klimspiraal stijgen de treinen 30 cm omhoog om naar het eerste level te gaan. Hier komen ze aan de linkerbovenkant uit. Dan is er een wisselstraat voor het station, en het station zelf (met een extra spoor voor goederentreinen).

Daarna gaat er een dubbelspoor verder naar boven. Hier zit ik te denken aan een soort dijk, met typische nederlandse bovenleidingsportalen en scenery. Bovenin is er 1 spoor voor het station, en een spoor die zorgt voor de keerlus.


een 3D view. Hiermee wordt de tekening een stuk duidelijker

Op of aanmerkingen zijn altijd welkom :)


Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: Baan van Jessendelft
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan van Jessendelft
Jesper,

Zal je in die keerlus niet een of meerdere inhaalsporen maken?
Het is leuker als er wat afwisseling is tussen wat naar beneden vertrekt en wat terug komt.
Dus heb je er bewust voor gekozen geen schaduw station te maken?

Een voorbeeldje staat in mijn topic.
Zoveel sporen gaat je niet lukken op deze oppervlakte. Maar 2 of 3 sporen moet lukken.

Succes met de bouw.

Mvg, Robin
Re: Baan van Jessendelft
Mr. Marklin
gast

Re: Baan van Jessendelft
Beste Jesper,

Is op voorhand een prachtig plan, maar waar ga jij de bedrading laten voor het onderste niveau, dit ligt zo te zien kompleet zonder tussenruimte op het bureau.
Misschien zie ik het verkeerd, anders.............
In ieder geval succes met het bouwen van de baan.

Mvg
Arie
Re: Baan van Jessendelft
Jessendelft
gast

Re: Baan van Jessendelft
Hallo,

Robin: Een inhaalspoor op de bovenste keerlus is niet eens zo'n slecht idee. Eventueel zouden er 2 inhaalsporen gemaakt kunnen worden. 1 voor het schuine deel, en 1 voor het rechte deel (boven).
Is iets om over na te gaan denken. Kan ik me wel in vinden :)

Je 2e punt over een schaduwstation klopt. Ik heb op dit moment 3 locomotieven en een set wagonnen. Lijkt me zonde om geld te gaan investeren in een schaduwstation wat ik het komende jaar toch niet ga gebruiken of überhaupt nodig ga hebben. Voorlopig alleen naar beneden om te keren dus.

Arie: De bedrading voor het onderste niveau komt gewoon aan de bovenkant in boekbinders. Van hieruit wilde ik ook (aan de binnenkant van de ondersteuning) naar boven bedrading leggen. Het idee is zonder computer te rijden. Ik hoef dus geen bekabeling voor terugmelding ed.
Er komen in totaal 3 draden (ringleiding). De digitale baanspanning, een wisselstroom voor verlichting ed en een gemeenschappelijke GND.

Meer tips en feedback zijn altijd welkom :)


Grtzzz Jesper/Jessendelft
Re: Baan van Jessendelft; Led verlichting (18-12)
Een goeden avond,

Vandaag ben ik bezig geweest met de verlichting in 1 van mijn wagons. Ik had al de printplaten een tijdje in de wagon zitten, maar door gebrek aan tijd en onderdelen brandde deze nog niet. Een verslag van het maken van de verlichting is hier te vinden.

Dan nu het resultaat. 1 foto in het licht en 2 foto's in het donker:







Feedback is altijd welkom :)


Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: Baan van Jessendelft
Jessendelft
gast

Re: Baan van Jessendelft
Vandaag eindelijk de eerste ring van de klimspiraal in elkaar gezet. Ik ben veel bezig geweest met voorbereidend werk en alles op maat maken, maar nu het in elkaar zit ben ik toch best trots, aangezien ik een enorme leek ben als het op klussen aankomt :)

Foto's zeggen meer dan woorden:

Het voorbereidend werk, de circels zagen en isolatie lijmen




Tijdelijke ondersteuning voor het idee



en dan het eindresultaat:




mijn BR189 staat al te trappelen om als eerste te gaan rijden :)





Dat was het weer voor deze keer!

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: Baan van Jessendelft
Leuk baan ontwerp heb je al

Wat is dat voor isolatie materiaal?

mvg Danny
Re: Baan van Jessendelft
Danny, dat zijn groene isolatie platen die je onder laminaat kunt leggen.
extra dik en extra dempend voor laminaat...
te krijgen bij de bouwmarkt
ik heb ze ook onder de baan liggen, omdat dat groen meteen weer wat aangekleder lijkt.

groet Winno
Re: Baan van Jessendelft
Jessendelft
gast

Re: Baan van Jessendelft
Hoi Danny en Winno,

Inderdaad het zijn de isolatieplaten voor onder laminaat. Is een mooi kleurtje, geeft wel een bende tijdens het snijden. Maar het restmateriaal spaar ik nu op, en kan ik later bijv. bomen van maken. Het voordeel is wel dat het 5mm dik is, meer dan genoeg voor de baan ;).

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: Baan van Jessendelft, 3-1 Richting Niveau 1
Een goede middag,

Deze week ben ik weer erg opgeschoten met de baan. De klimspiraal is af, en ook de helling richting niveau 1 is sinds vanmiddag gereed.
Nu kan ik gaan beginnen aan de elektrische ringleiding en de isolatie verder afmaken:

Ik ben begonnen met het bouwen van ondersteuningen voor niveau 1. De meest linker plaat moest al vastgemaakt worden omdat hier later de helling aan vast kwam te zitten






Daarna heb ik de klimspiraal verder afgebouwd en vastgelijmd op de tafel


Gelukkig was er ook iemand om mij gezelschap te houden :)


Toen alles op zijn plek stond heb ik de helling van de klimspiraal naar niveau 1 gemaakt




en tot slot heb ik op niveau 0 isolatie aangebracht, zodat ook hier de treintjes niet zo veel lawaai maken.




Dat was het weer voor deze keer! Feedback is altijd welkom :)

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: Baan van Jessendelft
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: Baan van Jessendelft
Ziet er mooi uit!
Die klimspiraal is wel wat, ik ga er binnenkort ook maar een bouwen, scheelt nogal in de ruimte! :)

Ik ben benieuwd naar de bovenbaan, kom maar op!

Groetjes Daniël
Re: Baan van Jessendelft
Jessendelft
gast

Re: Baan van Jessendelft
Hoi Daniël,

Ik heb inderdaad je nieuwe baanplan gezien. Jouw ruimte is nog mooier en groter, waardoor het allemaal toch nét weer wat mooier kan worden.

Ik heb daarnaast een vraagje: Hoe verander ik het onderwerp van mijn topic? Ik kan wel als ik reageer het onderwerp aanpassen, maar dan wordt de topicnaam niet aangepast... :(


Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan van Jessendelft
In je eerste bericht de titel aanpassen (voordat je je nieuwe post gaat maken)
Re: Baan van Jessendelft, 3-1 Richting Niveau 1
Top, bedankt! :D
Re: Baan van Jessendelft, 10-1 Verlichting Schaduwstation
Hoi Allemaal,

De afgelopen tijd ben ik vooral bezig met de bedrading. Het mooi wegwerken en het slim neerleggen van de ringleiding ed.
Daarnaast heb ik vandaag even tijd gevonden om wat met mijn ledstrip te spelen :P. Ik heb 4 setjes van 3 leds aan elkaar gesoldeerd en boven het schaduwstation gehangen. Ik ben erg tevreden over het eindresultaat:

Erg donker


en toen was er licht! :D


De kwaliteit van de foto's is niet enorm hoog, dit komt door mijn mobiel... :(

Deze led's heb ik aangesloten op een ESU SwitchPilot. Voordeel hiervan is dat ik de verlichting straks apart kan voeden, en toch digitaal kan schakelen via mijn schakelpad! Vooral met die laatste optie ben ik erg blij :)

Grtzz Jesper!
Re: Baan van Jessendelft, 10-1 Verlichting Schaduwstation
Hallo Jesper,

Ik heb voor dezelfde oplossing gekozen, netjes gedaan.

Groet Hubert
Re: Baan van Jessendelft, 11-2 Grote update
Goedenavond allemaal!

Ik heb de laatste tijd niet zo veel zichtbaars gedaan aan de baan. Ik ben vooral bezig geweest met het aanleggen van een ringleiding, en daarnaast lekker rondrijden op een tijdelijk stuk aangebrachte rails die als keerlus diende voor het permanente deel.
Daarnaast ook nog een paar nieuwe aanwinsten die ik nog niet had laten zien, maar daarover zometeen meer.

Om te beginnen maar even 2 fotootjes om te laten zien hoe de baan er nu bij ligt:







Zoals ik zei was ik bezig geweest met het aanleggen van de ringleiding. Ik heb daarbij gebruikgemaakt van boekbinders. Hierdoorheen heb ik 3 draden getrokken: Rood (rijdraad plus), Paars (verlichting plus) en Zwart (gemeenschappelijke min). Bij elke ondersteuningspaal had ik de draden doorgeknipt en gestript, zodat ik daar kroonsteentjes kon plaatsen. Deze heb ik van het weekend pas gekocht, dus sinds vandaag is voor het eerst de ringleiding gebruikt.
Ik heb gekozen om kroonsteentjes te gebruiken, zodat ik daar zonder te hoeven solderen vertakkingen aan kan maken. Ik schroef nu gewoon de hoofddraad los, steek er een extra draad bij, en draai de boel weer vast. Simpeler kan niet.


even een close-up van de bedrading bij het sein


Toen de ringleiding af was ben ik begonnen met het verbinden van mijn eerste sein. In het schaduwstation komen 4 analoge seinen te staan, waardoor er een dynamisch schaduwstation ontstaat waarin de treinen steeds een blok opschuiven. Deze seinen moeten dus betrouwbaar schakelen. Om de schakelspoel ten alle tijde een goede puls te kunnen geven heb ik besloten om mijn seinen aan de voeding van de verlichting te hangen. Hierop staat namelijk een zuivere sinusspanning, en geen digitale schakelpulsen. De seinen zijn per definitie ontworpen om op een sinus te schakelen, dus is dit de betrouwbaarste oplossing.
Van de eerste test heb ik een filmpje gemaakt. Daarop is te zien dat het sein feilloos schakelt!

http://www.youtube.com/watch?v=hpbhe14VYws&feature=share&list=UUlOhAC8j1Hlcg9_rW5PJwhA


Daarnaast heb ik ook nog wat nieuwe aanwinsten!
Om te beginnen 3 NS schuifwandwagons van Hobbytrade. Erg mooie dingen, en byzonder mooi gedetailleerd:


Het eerste rijtuig


Het tweede rijtuig


Het derde rijtuig

Deze vormen samen met de drie schuifwandwagons die ik al had een mooi setje:



Om dit stammetje te trekken had ik ook een Piko BR189 van de ACTS besteld. Helaas mist deze op het dak een geleider, dus moet die terug naar Duitsland om omgeruild te worden


De loc in zijn verpakking


Het dak met de missende geleider.


Dit was het weer voor deze keer! Feedback is altijd welkom :)


Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 11-2 Grote update
Een goeden avond,

Vandaag heb ik een plankje gemaakt voor mijn CU en travo's.
Ik ben erg tevreden over het eindresultaat! Er komt nog schakelbare verlichting boven zodat je altijd alles goed kunt blijven zien.

Daarnaast heb ik een kort filmpje gemaakt van de wisseldende seinen. Ik heb alles nu operationeel, en kan hierdoor 3 treinen tegelijk in het schaduwstation laten rijden terwijl de beveiliging er voor zorgt dat ze niet botsen. Helaas moeten de treinen wel allemaal ongeveer even hard rijden, want omdat ik de seinen schakel door middel van een contactrails wil het nog wel eens gebeuren dat een sein de verkeerde kant om schakelt. Hiervoor ga ik binnenkort met behulp van een 2tal NE555 timer IC's een oplossing bouwen.

Dan nu naar de foto's:

Mijn 'plankje'  :P




Een overzichtje van de baan:


En tot slot nog een filmpje:


Dat was het weer, feedback is altijd welkom! :)

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 14-3 Sweerfoto's
Hoi Allemaal,

Vanochtend was de zon heel mooi aan het schijnen, en had ik even tijd om een paar mooie foto's te schieten!


Dit is gelijk mijn nieuwe bureaubladachtergrond geworden :)














Dat was hem weer!

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 14-3 Sweerfoto's
Hoi Jasper,

Ziet er zeer gelikt uit.

Mvg
Arie
Re: Baan van Jessendelft, 2-4 Ingang tunnel en gevulde lage bakwagons
Citaat van: Mr. Marklin op donderdag 14 maart 2013, 11:53:05
Hoi Jasper,

Ziet er zeer gelikt uit.

Mvg
Arie

Merci :).


De laatste tijd heel veel gereden op de baan. Gewoon lekker rijden. Mijn blokbeveiliging werkt vlekkeloos (nouja, met een kleine gebruiksaanwijzing), maar heeft geen catastrofale fouten.
Wel nog hier en daar wat aangepast (bijv een remblok wat langer gemaakt), en verder alles een beetje finetunen.


Daarnaast heb ik de afgelopen week weer tijd gevonden om nog wat andere zaken te doen aan de baan.
Ik heb voor het eerst geprobeerd wat met houtlijm vermengt met water en wat afwasmiddel te ballasten. Omdat ik het zonde vond om gelijk mijn rails voor altijd vast te leggen, ben ik begonnen met twee lage bakwagons.

Ik heb eerst de wagon wat opgevuld met wat schuim, en dat natgemaakt en met mijn vinger in het midden aangedrukt. Hierdoor kwam er een mooi golvend patroon in de wagon.
Hierna heb ik er ballast overheen gestrooid en heb de wagon daarna vol laten lopen met de mengelmoes van houtlijm, water en afwasmiddel.

Ik heb 2 versies gemaakt: 1 waarbij de ondergrond donker was, en 1 waar ik op de lichtblauwe kant van het schuim ben gaan werken.
Ik denk dat de foto's op zich spreken:







Zoals op de foto's is te zien is degene met donkere ondergrond aardig goed gelukt. De "lichtblauwe" is echter niet erg goed gelukt. Binnenkort maar een tweede laag eroverheen (bij allebei denk ik), en misschien het blauw eerst even zwart verfen...



Ook heb ik deze week mijn eerste stukje scenery gemaakt! Ik ben begonnen aan de tunnelingang richting het schaduwstation.
Boven deze tunnelingang komt een dubbelspoor te liggen. Zie de foto's!





Hier was de ingang nog te hoog voor het volgende spoor, er moest dus een stukje af:






en nog 1tje in de zon:



Deze module staat nu nog los op de baan, zodat ik er nog alles mee kan doen wat ik wil :P

Reacties zijn altijd welkom!


Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 2-4 Ingang tunnel en gevulde lage bakwagons
je gaat er tegenaan, maar er komt vorm in. Ziet er goed uit, al ben ik geen kenner  :)

Veel succes met je baan.
Re: Baan van Jessendelft, 2-4 Ingang tunnel en gevulde lage bakwagons
Citaat van: crosserke op dinsdag 02 april 2013, 23:19:52
je gaat er tegenaan, maar er komt vorm in. Ziet er goed uit, al ben ik geen kenner  :)

Veel succes met je baan.

Dankjewel  :)
Al ben ik zelf ook niet ervaren met modelspoor, met vallen en opstaan komt er uiteindelijk steeds meer!
Re: Baan van Jessendelft, 6-4 Op weg naar boven
Hoi allemaal,

Vandaag heb ik de laatste plaat MDF gezaagd voor het middenstuk.
Deze plaat heb ik vastgemaakt op de al voorbereide ondersteuning. Het middenstuk heb ik als aparte deksel bewaard om vlak neer te kunnen leggen. De rest van de plaat stijgt namelijk omhoog richting de bovenste keerlus.

Ik denk dat ik de vlakke plaat los laat liggen. Mochten er dan ooit treintjes het idee krijgen om buiten de rails te gaan kijken, dan kan ik ze iig weer op het goede spoor brengen! :P

Op naar de foto's:

De laatste plaat mét middenstuk




en zonder middenstuk





Het wordt nog eens wat! :D

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 7-4 Verder naar boven
Goedemiddag,

Vandaag de helling bekleed met isolerende grondplaat. Geeft altijd een bende, maar als het eenmaal ligt rijdt het wel een stuk stiller:




Ook nog een overzichtsfoto kunnen maken van de totale baan:




Dat was hem weer!

Grtzz Jesper
Re: Re: Baan van Jessendelft, 7-4 Verder naar boven
Beste allemaal,

Deze vakantie naar Oostenrijk geweest.
Op een dag liepen we in Insbruck langs een winkeltje vol met modelspoor. Dus ik naar binnen, en als een gelukkig kind kwam ik weer naar buiten omdat ik de volgende wagon had gescoord:



Thuis staat ie mooi achter mijn andere personenwagons:




De aankoop van deze wagon heeft me aan het twijfelen gemaakt. Ik ben denk ik van plan om de NS wagons te verkopen, en te vervangen voor SBB rijtuigen. De rest van mijn Nederlandse spul past ook in een oostenrijks/zwitsers thema, en zou dus kunnen blijven...
Twijfel twijfel... :P


Daarnaast heb ik in de vakantie tijd gehad om eens na te denken over een circuitje wat mijn seinen beter schakelt.
Nu is het zo dat zo lang er een trein op de schakelrails staat, het sein bekrachtigd wordt en hij dus lekker staat te zoemen. De oplossing hiervoor is een circuitje wat na een x tijd de stroom afschakelt. Na een tijdje nadenken kwam ik tot het volgende schema:



Dit schema doet bij geen signaal helemaal niks. Het relais is normally closed, dus als er signaal komt gaat dat door naar het sein. Ondertussen laadt ik een condensator op. Vanaf een bepaalde spanning zal er genoeg stroom lopen richting het relays om deze open te laten springen. Hierdoor wordt het signaal naar het sein onderbroken. Zolang er een trein op de schakelrails staat blijft het relais open. Als de trein weg is, ontlaadt de condensator weer, en zal het relais weer dichtgaan.

Hopelijk snel meer, voor nu nog even een paar plaatjes van de baan (vandaag ook het rangeergedeelte wat aangepast, waardoor dit wat spannender wordt. De wissels moeten nog wel aangesloten worden).



Lekker aan t knutselen...









Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 7-4 Verder naar boven
Veel plezier met je aankopen en het knutselen. De keuzes zijn zo moeilijk met wat je wil gaan rijden  :) ik denk dat er hier meerdere last van hebben...  O:-D

Groetjes Stephanie!!
Re: Baan van Jessendelft, 31-7 Een nieuwe aanwinst
Citaat van: crosserke op woensdag 31 juli 2013, 16:13:54
Veel plezier met je aankopen en het knutselen. De keuzes zijn zo moeilijk met wat je wil gaan rijden  :) ik denk dat er hier meerdere last van hebben...  O:-D

Groetjes Stephanie!!

Inderdaad, het is erg lastig. Voorlopig is het budget echter een beetje op, dus zal ik het moeten doen met wat ik heb :)

Met dat materiaal wat ik nog had heb ik erg veel zitten knutselen de laatste paar dagen.
Ik heb mijn tunnelingang verplaatst, en ben begonnen met deze wat aan te kleden en hier wat meer omheen te bouwen.

Ik ben begonnen met de ingang zelf. Deze heb ik opgebouwd uit wat resthout en 2 tunnelportalen:



Als gauw kwam ik er achter dat het middenstuk moeilijk op zijn plek bleef zitten. Ik heb daarom een stukje resthout een beetje bekleed met wat stenen die van de tunnelportalen afkwamen (deze waren te hoog), en hierna zwart geverft en op zijn plek gelijmt:


Het middenstuk


Drogen met een steunhoutje


Op zijn plek :)


Even een sfeerplaatje tussendoor

Hierna heb ik een zijwant gemaakt die al mooi de contour van mijn toekomstige berg laat zien:







Ook vond ik nog een zakje met gele 5mm leds. Hiervan heb ik er 3 gebruikt om sfeerverlichting in de tunnel te maken. Ook heb ik de muur wat verlengt en wat meer aangekleed met open stukken en stukje rest-portaal

Het gelijkrichtprintje wat ik heb gemaakt voor de 3 leds. Ik heb geprobeerd hem zo klein mogelijk te houden


en dat gaat er dan zo uit zien


Lampjes uit


helemaal donker


en nog een plaatje van de muur met zijn laatste aankleding

Dat waren een hoop foto's :). Hopelijk snel meer

Grtzz Jsper
Re: Baan van Jessendelft, 3-8 Tunnelingang en begin van de berg gemaakt
Mooi, stilaan komt er meer vorm, altijd leuk om te zien  :)
Groetjes...
Re: Baan van Jessendelft, 3-8 Tunnelingang en begin van de berg gemaakt
Het begint er echt goed uit te zien.

Tony
Re: Baan van Jessendelft, 3-8 Tunnelingang en begin van de berg gemaakt
Beste allemaal,

Allereerst dank voor de reacties :). Ik ben blij zelf ook te zien dat het langzaamaan wat meer begint te worden!

Afgelopen week ben ik bij mijn opa geweest. Hij heeft geen account op dit forum, dus daarom post ik hier maar de foto's die ik heb gemaakt van zijn baan:



















Tis altijd leuk om daar op bezoek te gaan :).

Verder heb ik zelf nog wat gedaan aan mijn berg. Ik heb een achterwand gemaakt voor de berg, en het plateau voor niv. 2 op maat gezaagd.
Ook heb ik in de andere hoek het laatste deel van de klimspiraal voorzien van isolatiemateriaal





Het nieuwe stukje isolatie:


Ook heb ik de muur in de tunnel nog een deel verlengd. Ik denk dat ik dit nog helemaal door ga voeren de bocht om, dat ziet er denk ik later nóg wat strakker uit als je de tunnel in kijkt! :)

situatie eerst:


met extra stuk muur:


Dat was hem weer!


Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 23-8 Tunnelingang en begin van de berg gemaakt
Beste allemaal,

Ik zit met een vraag. Ik schakel mijn seinen analoog dmv contactrails, waarvan ik de ene railstaaf heb geïsoleerd. Nu ben ik bekend met de diodetruc voor digitale terugmelding, maar ik vraag me af of dit bij analoge seinen ook werkt.

Mijn gedachtes waren als volgt: Op het moment dat ik een diode plaats tussen de geïsoleerde en de normale railstaaf, komt de helft van de sinusspanning door de diode naar het sein (in normaal bedrijf is de GND floating, maar door de diode dus de helft van de tijd niet, aangezien de spanning de helft van de tijd negatief is). Dit zou het sein dan constant bekrachtigen, waardoor de betrouwbaarheid een heel stuk afneemt.

Klopt mijn veronderstelling? Ik hoop eigenlijk dat er nog een oplossing is, aangezien mijn kleine stoomlocjes nu af en toe blijven staan op de contactrails omdat ze te weinig vermogen krijgen dmv de ene normale railstaaf.

Alvast bedankt!

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 23-8 Tunnelingang en begin van de berg gemaakt
Ik denk dat het met de diodetruc óók moet werken. De truct gebruikt namelijk 2 diodes, waarvan 1 tussen de twee spoorstaven, en 1 van de contactstaaf naar het sein.
Zonder een wagon oid op de rails komt er dan geen enkele fase door naar het sein.
Re: Baan van Jessendelft, 23-8 Tunnelingang en begin van de berg gemaakt
Hoi Assembler,

Goeie tip. Ik had nog niet over die tweede diode nagedacht, omdat die in digitaal bedrijf staat aangeschreven als "ontstoordiode".
Bedankt! Ik ga het binnenkort proberen.

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 28-8: Diodetruc en kliederen met verf
Hoi Allemaal,

Vandaag heb ik de diodetruc toegepast. Ik zal in veel foto's uitleggen hoe ik dit heb gedaan:

Voor de diodetruc heb je natuurlijk 2 diode's nodig. Verder heb ik 3 opzetstukjes van Märklin (74995) en 2 stukken rails gebruikt (een 24077 en een 24188). Ook heb je krimpkous, een soldeerbout en een kniptang nodig.




De eerste diode komt onder de 24077 te zitten. Ik heb eerst de pootjes in de goede vorm gebogen, zodat ze mooi over de lipjes van de rails heen vallen.




Hierna heb ik de pootjes op maat geknipt, en de opzetstukjes eraan gesoldeerd. Dan gelijk even gecontroleerd of het past




Dan nog een stukje krimpkous over het kromgebogen pootje heen, en klaar is dit stukje rails




Dan moet de andere diode nog geplaatst worden. Eerst knip ik het te lange pootje af, zodat ik het opzetstukje zo kort mogelijk eraan kan solderen.




en gesoldeerd




Dan daarna is het een kwestie van de andere kant van de diode te solderen aan de kabel (die al gebruikt werd)




en ook deze gesoldeerd




met hier natuurlijk ook een mooi stukje krimpkous



Dit maak je vast aan de tweede contactrails (in mijn geval de 24188). Het geheel ligt dan mooi weggewerkt onder de rails.

Helaas heeft dit niet het gewenste effect, namelijk dat mijn kleine stoomlocjes niet meer stoppen op deze contactrailzen zonder stroomgeleidende wagonnetjes. Nu zijn de wielen toch wel erg vettig, misschien dat hier ook nog een deel aan valt te verwijten.
Ondanks dit: Baat het niet, dan schaadt het ook niet :)

---

Daarnaast heb ik vandaag weer een kwast in de handen genomen en ben lekker gaan schilderen/verouderen.
Allereerst de plank waar mijn Control Unit + asseccoire op staan. Deze was eerst blank. Nu heeft hij een mooi antraciet zwart kleurtje, staat gelijk heel anders:






Daarna ben heb ik nog even een likje verf in de tunnel aangebracht. De aanblik is daardoor vind ik nog verder verbeterd :)




Dat was hem weer voor deze keer!

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 28-8: Diodetruc en kliederen met verf
Mooi. :thumbup:

Maar de 2e diode pas je eigenlijk alleen maar toe als het nodig is en dan ook nog eens zo dicht mogelijk bij je decoder.

Met groet, Ben.
Re: Baan van Jessendelft, 28-8: Diodetruc en kliederen met verf
Hoi Ben,

Als ik die 2e diode niet gebruik, komt de helft van mijn sinus alsnog via het analoge sein door, waardoor het sein omschakelt en continu bekrachtigd wordt. Een decoder zit intern anders in elkaar, waardoor het daar optioneel is.
Hier is het (volgens mij) essentiëel, aangezien normaliter de geïsoleerde railstaaf floating is, tenzij er een wagon op staat. Dan kan de stroom van + naar - lopen, en bij negatieve fases natuurlijk van - naar +. Als er 1 diode tussen de twee railstaven zit, betekend dit dat de negatieve fases van de sinus door kunnen stromen (want dan is + negatief tov. de -, en gaat de diode geleiden).

Zie het schema voor meer duidelijkheid:



Hier is de situatie met 1 diode uitgelegd. Als nu de polariteit wisselt --> de voeding wordt negatief tov GND, andersom wordt GND dus postief tov de voeding (wat nog wel eens wil gebeuren bij een sinusvormige wisselspanning) geleidt de diode, en wordt het sein bekrachtigd. Met een 2e diode is dit niet zo.

Is dit een beetje duidelijk?

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 28-8: Diodetruc en kliederen met verf
Ha Jesper, mooi dat 't goed werkt met die 2e diode erbij!

Om het solderen wat eenvoudiger te houden kun je de diode onder de rails ook gewoon aan de rails vastsolderen. Dat scheelt je een die klemmetjes, draad en krimpkous.
Als je de pootjes goed buigt kun je hem goed over de middenrail heenbuigen.

Zelf doe ik dit ook, zoals bijv. in deze foto te zien is:
(bij deze kruising is het 4x toegepast. Op een gewone rail heb ik uiteraard maar 1 diode zitten)


(De foto komt uit het topic van mijn baan)
Re: Baan van Jessendelft, 28-8: Diodetruc en kliederen met verf
Hoi Allemaal,

Een tijdje is het stil geweest hier. Dit komt omdat ik op dit moment een half jaartje uit huis ben, en bij mijn opa logeer.
Gelukkig heeft hij ook genoeg Märklin op zolder staan, dus heb ik daar altijd wel wat te doen!

Een 2 jaar geleden heb ik voor zijn SBB wagons verlichting gemaakt > Klik!
Deze verlichting was al een tijdje aan vervanging toe. Daarom heb ik vorige week deze zelfgefabriceerde LED strips vervangen door deze versie:


Dit had het volgende resultaat:
Oude gele leds


Nieuwe witte ledstrips


De verlichting is nu veel mooier en gelijkmatiger verdeeld. Ook zijn er ondertussen nog 2 wagons bijgekomen. Nu rijden er 8 wagons volledig verlicht rond. Ik ben nog bezig met gelijkricht prints, die tzt in de wagons gezet kunnen worden. Dit is een klusje wat in 1x gedaan moet worden, en waarvoor eerst nog wat voorbereidend werk gedaan moet worden. Dit om de flikkering uit de verlichting te halen. Voor nu werkt iig de verlichting in alle wagons.

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 14-10: Verlichting SBB rijtuigen vervangen
Schema'tjes van ledverlichting. Simpel printje, kost weinig ;).
Re: Baan van Jessendelft, 14-10: Verlichting SBB rijtuigen vervangen
Knap gedaan Jesper,ziet er goed uit zo die verlichting.

Tony
Re: Baan van Jessendelft, 3-11: Baan weer volledig berijdbaar
Hoi Wijbe,

Bedankt voor je schema. Ik weet idd dat ik een bruggelijkrichter nodig heb. Het schemaatje heeft zo te zien een RC filter met daarachter nog een weerstandje om de spanning van 20(?) naar 12V te verlagen.
Ik heb printjes ontworpen die een halve bruggelijkrichter bevatten, en een condensator. Achter de sleper komt er 1 die voor de +12V zorgt. Daarnaast komt er bij elke massaveer 1, die de 0V oftewel GND verzorgd. Dit heeft als voordeel dat ik maar 1 elektrische verbinding tussen elke wagon hoef te hebben, namelijk die van de +12V van de sleper.


Dit weekend was ik weer een weekend in Assendelft. Ik heb gelijk even uit Zaandam wat rechte rails meegenomen, waardoor ik de track weer in een rondje kon bouwen. Hiervoor moest echter wel een brug gebouwd worden. Deze heb ik in ruwbouw gemaakt van 0.3cm dik hout. De vorm van de rails heb ik hierop overgenomen, en 1.5 cm van de zijkant uitgezaagd. Deze worden ondersteund door houten 'paaltjes' van 1cm dik. Op den duur worden deze mooier afgewerkt met waarschijnlijk een baksteenmotief en/of vergroot naar volwaardige kolommen.
De bovenkant van de brug krijgt naast de rails van hetzelfde dunne hout nog een verhoging om een servicepad te gaan vormen. Ook komen er natuurlijk nog railing en krijgt de brug een mooi kleurtje.

Daarnaast heb ik de rest van de baan vastgelijmd en voorzien van isolatie. Dit ziet er gelijk een stuk beter uit. Ook heb ik wat meer ondersteuningsbalkjes geplaatst onder het spoor aan de achterkant van de baan, om doorzakking tegen te gaan.

Foto's van de brug en de volledige isolatie:






Ook heb ik vanmiddag even een paar sfeerfoto's gemaakt:







Tot slot heb ik nog een filmpje gemaakt van mijn ACTS BR89 die zijn ronde doet op de baan.
http://www.youtube.com/watch?v=j4mq9ZD3o2M

Dat was hem weer voor deze keer!

Grtzz Jesper!
Re: Baan van Jessendelft, 3-11: Baan weer volledig berijdbaar
Hoi Jesper,

De weerstanden op het printje zorgen ervoor dat het voltage onder de 12V uit komt. De ledjes branden veel te vel bij 12V.
Re: Baan van Jessendelft, 3-11: Baan weer volledig berijdbaar
Hoi Wijbe,

Dat kan ook, ik heb enkel naar het schema gekeken, de tekst erbij heb ik niet gelezen :P.

1k voor een 220uF condensator. Uit mijn hoofd is dat een cutoff frequency van 0.72Hz (1/2πRC) Klinkt als redelijk werkbaar! :)
Ik dacht dat voor zo'n frequentie mijn weerstand een stuk lager moest zijn. Toch bedankt voor de tip!
We zijn gelukkig nooit te oud om te leren

Grtzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 3-11: Baan weer volledig berijdbaar
Beste allemaal,

De laatste tijd is er niet veel gebeurt aan de baan. Ik logeer op dit moment een half jaar bij mijn opa vanwege de stage, en heb daarom thuis niet veel aan de baan kunnen werken.
Nu de kerstvakantie echter begonnen is heb ik weer wat uit kunnen voeren. Ik ben verder gegaan aan de berg, en heb voor het eerst wat met gips gespeeld.

Eerst heb ik met hout de contouren gemaakt van het onderste gedeelte van de berg. Hierna heb ik er kranten overheen gelijmd, waar later gips op wordt aangebracht.









Hierna heb ik op het kleine stuk links gips geplaatst.


Daarna heb ik bruine verf gemengd, en op de berg aangebracht






Ik zou zeggen, experiment geslaagd :).
Binnenkort gras strooien (waar de kerstman druk naar op zoek is) en dan zijn we weer een stuk dichterbij het eindresultaat

Grtzzz Jesper
Re: Baan van Jessendelft, 22-12: Experiment met gips
Ik zou graag eens willen zien hoe het er mee gaat, mooi project heb je!
Re: Baan van Jessendelft, 22-12: Experiment met gips
Kweetnie
maar volgens Jesper zelf, logeert hij bij zijn opa vanwege een stage! ;)
Duszzz
Re: Baan van Jessendelft, 22-12: Experiment met gips
Hi 2Jesper2 en ceess,

Het klopt dat ik op stage was. Echter al een tijdje niet meer (eerlijk gezegd al sinds februari niet meer), maar ik ben niet heel erg actief meer geweest op het 3rail forum  8o

Ik ben wel verder gegaan met de berg. Het werk ligt meer stil dan dat het vordert, aangezien ik het ook druk heb met andere dingen en de treinen niet altijd mijn prioriteit hebben.

De kranten heb ik ingegipst en later geschilderd. Eerst met bruin waarna ik de schuine wanden heb afgewerkt met een witte kwast die ik heel lichtjes over de berg heb geveegd. Hierdoor zijn er mooie reliëfen ontstaan.

Ik heb een aantal foto's, op volgorde van oudheid. Je ziet hierdoor het werk vorderen.

27 Februari 2014:


3 Maart 2014:


28 Maart 2014:




22 Augustus:


Ik wil binnenkort de rest van de berg afmaken. Ook zit ik te twijfelen over een Märklin BR24. Die past denk ik wel mooi bij de stoomlocjes die ik al heb, maar het is wel weer een aanslag op mijn bankrekening

Grtzz Jesper