Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Omschakel relais

Gestart door Jasperkc zaterdag 08 december 2012, 23:28:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Omschakel relais
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Omschakel relais
Hallo Allemaal,

Ik ben momenteel bezig om een BLS Re 4/4 van HAG van 2-rail gelijkstroom naar wisselstroom om te bouwen. Ik heb de motoren en de draaistellen al gewisseld, maar helaas heb ik geen omschakelrelais gevonden. Is er iemand die mij een omschakelrelais aan kan raden?

Heel goed om te vermelden: Ik ben op zoek naar een analoog elektronisch omschakelrelais en niet iets met digitaal. De Hag lok wordt ook echt voor iemand omgebouwd die niets met digitaal te maken wil hebben. Alvast bedankt voor de info. Ik kan trouwens ook nog volgende week in Houten kijken.

Groet, Jasper
Re: Omschakel relais
Hallo Jasper,

Je kunt ook in Houten eens omkijken naar een elektronische omschakelaar.


Mvg,
Peter
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Omschakel relais
Hallo Peter,

Ben jij zaterdag ook in houten? Moet ik dan zoeken naar een bepaald merk of is alles geschikt?

Groet, Jasper
Re: Omschakel relais
Hallo Jasper,

Citaat van: Jasperkc op zaterdag 08 december 2012, 23:45:41
Ben jij zaterdag ook in houten?
De kans is groot van wel.

CiteerMoet ik dan zoeken naar een bepaald merk of is alles geschikt?
Marklin, en deze een beetje ombouwen

Mvg,
Peter
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Omschakel relais
Hallo Peter,

Ik heb diverse omschakelrelais van Marklin. Wat moet ik eraan ombouwen om hem geschikt te maken voor een Hag lokomotief?

Groet, jasper
Re: Omschakel relais
Je vervangt het relais door een dubbelpolig omschakel relais zodat deze de DC motor omschakelt. Tevens plaats je  parallel hier de verlichting aan.

Mvg,
Peter
Re: Omschakel relais
Blausee-Mitholz
gast

Re: Omschakel relais
HAG heeft ook veldspoelen hoor  B)

Mvg, Johan
Re: Omschakel relais
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 09 december 2012, 12:12:20
HAG heeft ook veldspoelen hoor  B)
Nog makkelijker, hoeft hij helemaal niet om te bouwen :D.

Mvg,
Peter
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Omschakel relais
Ik begrijp het niet helemaal, Jasper.

Als vaste gast en Märklin-kenner moet jij toch wel de basis van een Märklin-loc kennen.
Je dient gewoon de bassis bedrading van een lok uit de 30xx serie te nemen.
Deze is gewoon toepasbaar.

Gr. Marcel
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2007

offline
Re: Omschakel relais
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 09 december 2012, 12:12:20
HAG heeft ook veldspoelen hoor  B)

Mvg, Johan

Ook in tweerail-gelijkstroom uitvoering?
Re: Omschakel relais
rovanko
gast

Re: Omschakel relais
Citaat van: Jasperkc op zaterdag 08 december 2012, 23:28:16


Ik ben op zoek naar een analoog elektronisch omschakelrelais voor iemand die niets te maken wil hebben met digitaal.

Hallo Jasper,

Voor zo "iemand" kan ik wel begrip opbrengen. Ik herinner me dat ik jaren geleden analoge rijrichtingschakelaars van Lauer toepaste, maar die zijn niet meer leverbaar. Je moest dan wel eerst de veldspoel van de wisselstroomloc verwisselen voor een permanentmagneet. In een paar héél oude locjes in mijn verzameling zitten die Lauers nog. Ze doen het na zeker veertig jaren nog steeds probleemloos.

Andere elektronische rijrichtingschakelaars waren er ook nog wel, maar ook daar heb ik nooit meer iets van vernomen. Ik ga ervan uit dat dit soort schakelaars gewoonweg verleden tijd is.

Tja, en daardoor heb jij wellicht een probleem om die "iemand" op zijn wenken te bedienen. :help:

Nu stel ik een vraag: is een perfecte rijrichtingschakelaar die op een groen printje is gezet daardoor in de ogen van je relatie "iets digitaals"? Het is me namelijk duidelijk dat de man niet zit te wachten op een "decoder" waarmee je van alles kan uitspoken zoals er geluid uit toveren, bestuurderscabines verlichten  en capriolen met de front- en sluitlichten kunt uithalen en die - als je verkeerde  aansluitingen maakt of er een te hoge stroomspanning op loslaat  - al snel in rook opgaat.  >:-D  Hij wil gewoonweg vanaf zijn oude analoge transformators wisselstroom locomotieven van richting doen veranderen! Voor zo'n man voel ik zelfs sympathie! Per slot van rekening zijn die locomotieven zeker van HAG veelal ook - zonder enige poespas - gemaakt. 

Maar als je hem nu eens vertelt dat het onderdeel dat ik op het oog heb in principe elke wisselstroomloc zonder ook maar iets aan de motor of wat dan ook te hoeven veranderen van een heel goede rijrichtingschakelaar (zonder "bokkensprongen") kunt voorzien, en dat die rijrichtingschakelaar ook nog de front- en sluitlichten  naar gelang de rijrichting doet wisselen, zou je denken dat hij dan zegt "nou ga je gang maar, het is goed"?

Nou neem dan een Uhlenbrock An-di 75 000 voor ± ? 20,- op beurzen zoals Houten (en in de winkels een ietsje meer). Ik heb er minstens vijftig van in mijn Märklin- en HAG locs zitten en ze doen het allemaal nog steeds.

Alleen hoop ik dat de eigenaar van de locomotief  - als hij zijn loc van rijrichting wil doen veranderen - dan niet te lang op de regelknop van zijn analoge trafo drukt (of die knop voorbij het nulpunt iets te lang naar links gedrukt houdt), want dan gaan de frontlichtjes ineens knipperen, en meteen daarna is die loc digitaal geworden.....(Je kunt hem op dezelfde manier uiteraard ook weer analoog maken! Het staat allemaal getekend en omschreven in de handleiding

Hartelijk gegroet, en succes toegewenst,

Rob
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2007

offline
Re: Omschakel relais
Dat is ook een decoder hoor. :D Maar ja, de beste omschakelrelais voor analoog gebruik zijn decoders, met name de LoPi.

Als het per se niks digitaals mag zijn, dan heeft Uhlenbrock ook nog de FRU in het assortiment. 55500 voor gelijkstroommotoren en 55700 voor veldspoelen. Dat is een elektronisch omschakelbouwsteentje en verder niks.

Maar ik vraag me al een tijdje af wat Jasper nu precies met de motoren heeft gedaan. Wat bedoel je met omgewisseld?
Re: Omschakel relais
Blausee-Mitholz
gast

Re: Omschakel relais
Ik heb aangeboden een orginele veldspoel met orginele relais van HAG te ruilen voor de HAG magneet maar kennelijk wil de eigenaar dat niet. Tsja dan houd het voormij op  :(

hij krijgt meer terug dan dat ik vraag en ruilen met gesloten beurs kost geen geld en hij heeft orgineel spul, wat wil je nog meer .........  :?

Orgineel is toch het mooiste nietwaar  B)

Mvg, Johan
Re: Omschakel relais
rovanko
gast

Re: Omschakel relais
Citaat van: henkv op maandag 10 december 2012, 22:48:35
Maar ja, de beste omschakelrelais voor analoog gebruik zijn decoders, met name de LoPi.

Dag Henk,

En hoef je met die LoPi dan NIETS aan de "all stroom"  motoren van HAG en Märklin te veranderen? Bijv. veldspoel door een veldmagneet vervangen? En hoe "ongevoelig" is zo'n LoPi eigenlijk voor hogere rijspanningen uit oudere of zéér oude Märklintrafo's die naar we weten vanwege het verhoogde voltage van het gemeentelijke elektriciteitsnet daardoor ook een iets hogere spanning geven zeker als er moet worden omgeschakeld van rijrichting? Ikzelf heb op mijn baan Märklintrafo's die sowieso een hoger voltage voor de rijstroom afgeven dan de huidige trafo's die ingesteld zijn op de gevoeligheid van de meeste decoders, nou en de An-Di's 75 000 hebben met die hogere output geen enkel probleem, al sinds jaren niet!

Ik heb mijn reactie aan Jasper gebaseerd op de opvattingen van degene die zijn HAG-lok door Jasper laat opknappen!

Vergeet vooral niet, dat het merendeel van de märklinrijders nog steeds met oude trafo's werkt en de belangstelling van aanhangers van het wisselstroomsysteem voor digitalisering relatief gering is. Het indruk op dit forum dat "iedereen" zijn wisselstroom materieel digitaliseert is héél sterk vertekend, in feite is dat beslist niet het algemene beeld.

Hartelijk gegroet,

Rob
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Omschakel relais
De lopi's (Locpilot van Esu) hebben een permanent motor nodig. Sturen alleen gelijkstroom motoren aan.

De moderne locpilot 4.0 kan geloof ik een voltage van 35 volt aan, en is dus geschikt voor de hoge omschakelpuls.
Re: Omschakel relais
rovanko
gast

Re: Omschakel relais
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 10 december 2012, 23:03:02
Ik heb aangeboden een orginele veldspoel met orginele relais van HAG te ruilen voor de HAG magneet maar kennelijk wil de eigenaar dat niet.

Inderdaad Johan,

dergelijke mensen zijn er. De exacte verdeling tussen Märklin-rijders die digitaal willen rijden en de "anderen" is bekend, maar wordt angstvallig door de fabrikant geheim gehouden. Op allerlei manieren wordt namelijk getracht zo goed mogelijk het sprookje in stand te houden, dat "digitaal rijden" véél beter is dan het "ouderwetsche" analoge plezier. Vergeet niet dat de digitale inhoud van een H0 lok  de fabrikanten maar een paar Euro kost, maar hun locomotieven kosten in de winkel inmiddels - alzo uitgerust - zo'n ? 80,-- méér dan locs zonder die poespas. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat alleen om zo'n digitale loc goed te kunnen laten bewegen je - als je een beetje indruk wilt maken op je kennissen - een apparaat nodig hebt dat enige honderden Euro kost, en dat elke drie jaar verouderd is? Wie een beetje nadenkt (en in de komende tijd gaat het spaargeld écht opraken) laat zich niet om de tuin leiden. Mijn locomotieven worden al zestig jaar gevoed door dezelfde transformatoren, en denk je dat dat maar behelpen is? Ik draai aan een knop van een trafo (die ik nog steeds zou kunnen vervangen voor zo'n ? 15,--) en de loc gaat rijden, laten de digitale rijders me dat maar eens nadoen! Ik zie - dankzij mijn bevoorrechte positie in modelspoorwegland - het gestumper van spoorbaaneigenaren om zonder moeite een trein alleen maar in beweging te krijgen. Als ik door op een knop te drukken een wissel kan omzetten waarom heb ik daar een digitale ontvanger in die wissel voor nodig? Het is alleen maar "zwaarmakerij" die bovendien een zeer twijfelachtig resultaat oplevert.

Wie analoog wil blijven rijden laat die dat rustig doen, heb er ook geen onbegrip of geringschattend oordeel over. Ik van mijn kant begrijp de lieden niet die zóveel willen uitgeven voor extra'tjes voor hun locomotieven, net zoals ik niet begrijp dat autobezitters hun voertuigje uitdossen met allerlei opschik die er in feite niets toe doet. "Ze doen maar" is mijn standpunt, maar onder de indruk raak ik niet.

Ik zal me met deze litanie beslist niet geliefd maken bij een groot deel van de mede-forumisten. Het zij zo. Ik heb mijn leven lang  me verre gehouden van een kopersgedrag dat in de economie wordt aangeduid als "keeping up with the Jones' ", zo gaven een paar miljoen Nederlanders zich over aan de verleiding om een huis te kopen dat voor 100% en zelfs meer door de bank werd gefinancierd, en nu zitten ze met de gebakken peren. Voor die groep huiseigenaren heerst bij mij geen onbegrip maar voel ik heel oprecht medelijden.

Gegroet,

Rob
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2012

offline
Re: Omschakel relais
Beste Rob,

Mooi geschreven.

Techiek is leuk, maar hoe meer foefjes erop zitten, hoe meer storingen er kunnen optreden.

Als analoog rijder heb ik geen last van cv-s of andere instellingen.

Ik weet een ieder moet doen waar hij zelf zin in heeft, het blijft immers een mooie hobby waar je als het goed is veel storingsvrij plezier aan kan hebben.

Groet,

René
Re: Omschakel relais
analoog, digitaal, semi-digitaal, gemengd...

Is het niet in de eerste plaats belangrijk dat je plezier aan de hobby beleeft ?  De rest is ondergeschikt.
Zelfs binnen de digital wereld is er dan nog wel altijd discussie over welk merk-type-soort-kleur-smaak-geur decoder mensen gebruiken, naargelang het rijgedrag dat ze wensen.

leven en laten leven, dat is voor mij van belang.  Just my 2 cents.
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2011

offline
Re: Omschakel relais
Toevoeging op de lopi v4: deze zijn NIET geschikt voor de oude (blauwe) marklin trafo's, WEL voor analoog. Wat hierboven al gezegd werd, de netspanning is verhoogd en daardoor geven de blauwe marklintrafo's een hogere puls. Decoder gaat daar kapot van.

Groeten,

Rauke
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2008

offline
Re: Omschakel relais
Dat klopt niet.

Als je van 220 Volt naar 230 Volt gaat, dan gaat de 16 Volt naat 16,75 Volt.
De omschakelpuls gaat van 24 Volt naar 25 Volt dus nauwelijks een verhoging.

Sommige oude, blauwe trafo's geven echter 32,5 Volt af in nagenoeg onbelaste toestand en dat is wel fataal voor de meeste decoders.
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2007

offline
Re: Omschakel relais
Maar dus niet voor de LoPi. Die discussie hebben we al eens ergens gehad.

Citaat van: rovanko op dinsdag 11 december 2012, 00:54:53
Dag Henk,
En hoef je met die LoPi dan NIETS aan de "all stroom"  motoren van HAG en Märklin te veranderen? Bijv. veldspoel door een veldmagneet vervangen?

Nou, het aardige is nu net dat Jasper met een tweerailloc is begonnen.

Maar goed, als de opdrachtgever werkelijk niets met digitaal te maken wil hebben, dan is de Andi ook geen goed plan. Dan maar beter die Uhlenbrock Fru waar ik het over had, beschikbaar voor zowel permanent magneet motoren als veldspoelmotoren. Dat is een zuiver ompoolbouwsteentje en daarmee precies waar Jasper naar vroeg.
Re: Omschakel relais
Hoi,
Misschien 'ns in de wiki kijken, zie: http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar onder kopje 6.

vr.groet
Jos
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2007

offline
Re: Omschakel relais
Ja, en uiteindelijk wordt daar ook naar Uhlenbrock verwezen.

Wat ik daar dan weer mis is de constatering dat Märklin alweer minstens 20 jaar decoders gebruikt als analoge omschakelfaciliteit. En waarom ook niet. Ze doen dat werk beter dan de oude relais. Heel wat analoog rijders hebben zonder dat in de gaten te hebben een baan vol digitale locs.  :D
Re: Omschakel relais
Blausee-Mitholz
gast

Re: Omschakel relais
Tsja er wordt orginele HAG relais aangeboden met veldspoel ter ruil voor de HAG magneet.
Kennelijk kennen jullie het HAG relais niet en wordt dus ondergewaardeerd.

Ja het is het bekende relais maar met voorschakelelektronica. Geen bokkesprongen, schakelt prima en heeft ook rijrichting afhankelijke frontverlichting.

Komt zelfs uit een nieuwe analoge HAG lok die ik nog moet ombouwen naar digitaal.

We kunnen zaterdag op de beurs zo ruilen met gesloten beurs, wat wil je nog meer en je hebt een omgebouwde HAG met orgineel HAG spul. Dan blijft het een orginele HAG lok voor de eigenaar! Wat wie die nog meer  B)

Aanbod staat nog steeds tot zaterdag a.s.!

Mvg, Johan
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2007

offline
Re: Omschakel relais
Maar toch even een vraag Johan. Wat zit er nu in een tweerail HAG-loc? Magneet of veldspoelen?
Re: Omschakel relais
Blausee-Mitholz
gast

Re: Omschakel relais
Magneet, anders valt er toch niet te ruilen ............

Mvg, Johan
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2007

offline
Re: Omschakel relais
Ja, maar daar hoeft Jasper dan niks aan te veranderen. Zo'n FRU erin en technisch is hij klaar.
Zelfs een HAG gaat vast niet beter rijden met veldspoelen.
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Omschakel relais
Hallo Allemaal,

Iedereen bedankt voor de vele reacties. Ik wist niet dat ik een trending topic heb geopend. In ieder geval heb ik de lok met succes omgebouwd. Ik kreeg de lok, zoals ik vertelde, in gelijkstroom van een hele goede vriend van mij. Hij gaf mij ook een wisselstroom draaistel en een wisselstroom motor van een Re 4/4 van de BLS. Deze onderdelen had ik vrij snel op zijn plaats gezet. Na alle draden los gesoldeerd te hebben ben ik gaan proberen een Märklin relais te plaatsen. Ik was blij dat het relais storingsvrij werkte. Ik heb toen voorin de lok een koperplaatje vastgezet aan een gaatje in de bodemplaat en aan het andere stukje van de koperplaat heb ik het relais vastgezet. Ik heb als het ware het koperplaatje in L-vorm in de lok gezet. Foto's zeggen veel meer en misschien dat ik dat nog wel plaats. Tot mijn vreugde paste ook nog het lokhuis weer terug op de lok. Ik heb de verlichting van de front- en sluitseinen direct op het centrale soldeerpunt aangesloten. Helaas is het niet mogelijk om de Zwitserse lichtwisseling toe te passen, maar daar doet hij ook niet moeilijk over. Hij is reuze blij dat er een extra zwitserse lok aan zijn collectie wordt toegevoegd. Nu hoop ik ook dat ik zijn Re 6/6 mag gaan terugbouwen van (misschien) digitaal naar analoog. Hij heeft nl. het idee dat er in één van zijn 2de hands aangeschafte loks een digital decoder zit. Maar dat moet ik dus nog uitzoeken.

Groet, Jasper
Re: Omschakel relais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Omschakel relais
Citaat van: Jasperkc op woensdag 12 december 2012, 23:33:22
Na alle draden los gesoldeerd te hebben ben ik gaan proberen een Märklin relais te plaatsen. Ik was blij dat het relais storingsvrij werkte. Ik heb toen voorin de lok een koperplaatje vastgezet aan een gaatje in de bodemplaat en aan het andere stukje van de koperplaat heb ik het relais vastgezet. Ik heb als het ware het koperplaatje in L-vorm in de lok gezet.
Ik las dit draadje eerder, en begreep de vraag niet. Nu wel.
Fijn dat het zo is opgelost, en leuk om te weten dat dit ook kan.

Want wat mij, als analoog rijder, steeds verbaast is dat oude locs, zowel 2-rail als 3-rail, het gewoon doen, terwijl locs met allerhande ombouwsteentjes het vaak laten afweten. Als je ze dan open maakt zit er een steekje los. Bij sommige van die omschakel-apparaten denk ik dan: waar zou dit draadje nou weer aan vast gezeten hebben (van die draadjes rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd).

Ik snap die opdrachtgever wel. Als het je vak niet is? Dan liever een lam veertje.
Re: Omschakel relais
rovanko
gast

Re: Omschakel relais
Citaat van: Jan22 op donderdag 13 december 2012, 00:18:11

Want wat mij, als analoog rijder, steeds verbaast is dat oude locs, zowel 2-rail als 3-rail, het gewoon doen, terwijl locs met allerhande ombouwsteentjes het vaak laten afweten.

Hallo Jan22,

Da's nou jammer, nu heb je "het grote en goed bewaarde geheim van de analoogrijders" aan de grote klok gehangen!  :P

Gegroet,

Rob

P.S. Niet zo lang geleden kreeg ik het compliment dat het goed te merken viel dat mijn locs gedigitaliseerd waren, zo soepel als het allemaal reed. Ik erken dat ik -als eigenaaar van locs die nog steeds hun oorspronkelijke driepolige ankers hebben - dat compliment wel met enige verwondering in ontvangst nam. Als verklaring voor dat "soepele effect" zei ik dat dit kwam omdat ik mijn vijftig jaar oude Märklintrafo's indertijd niet had ingeruild voor "iets anders"...... ;)