Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Villaggio Affetto - update 19-03-2013

Gestart door Kiekis zaterdag 08 december 2012, 18:39:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mijn eerste baan(tje) -en de baan ligt :D +filmpje
afgelopen weekend druk met de tafel bezig geweest, hij is toch best wel groot nu het zo in de juiskamer staat, dus besloten dat het onderstel maar van tijdelijk is en dat we naarmate de baan vorderd hem gaan ophijsen.
gelukkig heb ik een plafond op 2.6m en word de tafel 60cm hoog (incl. berg).


de spiraal op de tafel gemonteerd en begonnen met het leggen van de rails ;D


en de postbode kwam mooi op tijd met mijn pakketje zodat ik direct verder kon met de laatste rails, en warempel na een paar kleine aanpassingen paste het geheel ook nog :D


de brug in het midden word nog verder onderstopt met een frame om doorgebuigen van de rails te voorkomen.

en dan gaan we nu de wissels aftekenen en uitbouwen om de bekabeling voor de wissels in orde te kunnen maken.

maar wel alvast een filmpje (als hij klaar is met uploaden)


ook hebben we al een naam voor de berg (Monte Fuoco) en het dorpje (Villaggio Affetto)en dus ook maar gelijk de topic naam aangepast
Re: Villaggio Affetto -en de baan ligt :D +filmpje
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Villaggio Affetto -en de baan ligt :D +filmpje
Leuke update en een leuke filmpje kiekis :D

Mvg
Frank
Re: Villaggio Affetto -en de baan ligt :D +filmpje
toch een flink steile helling daar in het midden hoor nu ik het zo zie.  Als je korte treinen gebruikt kan dat waarschijnlijk nog net .
Je hebt in elk geval al flink vordering gemaakt !
Re: Villaggio Affetto -en de baan ligt :D +filmpje
Leuk filmpje.
En mooie foto s van je treinbaan,het begint al ergens op te lijken.

mvg Tony
Re: Villaggio Affetto -en de baan ligt :D +filmpje
Citaat van: dani op dinsdag 05 februari 2013, 17:30:11
toch een flink steile helling daar in het midden hoor nu ik het zo zie.  Als je korte treinen gebruikt kan dat waarschijnlijk nog net .
Je hebt in elk geval al flink vordering gemaakt !
hij lijkt steiler dan hij is, in scarm kom ik op een max van 3.7% volgens de tips hier 0.7% te steil maar in de praktijk zal ik op deze baan niet langer komen dan 3 misschien 4 wagons.
en mocht het een probleem gaan worden dan had ik al bedacht om het onderste spoor wat te laten zakken door met een boven frees 1.5cm weg te halen onder het spoor.

en iedereen dankje voor de veren :D
Re: Villaggio Affetto -en de baan ligt :D +filmpje
vandaag weer aan de baan kunnen werken.
gisteren op het werk even wat balkjes en plankjes op maat gezaagd zodat ik vandaag het viaduct voor de keerlus in elkaar kon zetten en het gedeelte voor het berg station kon monteren.



verder vanochtend nog even langs willy's  in Eindhoven geweest om interieur verlichting voor de Pruisische wagonnetjes, en nog wat ander spul te halen.
helaas kunnen er geen stroom voerende koppelingen op deze rijtuigen dus rijd er nu 1 met een sleper rond en de rest is allemaal door verbonden met 1 draadje (lijkt nu net een luchtslang voor de remmen) aangezien het onderstel als massa kan dienen.
alleen afkoppelen zal niet meer lukken zonder tang

wellicht dat ik er nog een keer een goedkoop decodertje inzet om de verlichting schakelbaar te maken en dat ik op de voorste nog een schakelbaar traditioneel frontsein maak en een sluitlicht (is een pendel baan) dus als iemand daar tips voor heeft???? Graag!!!!!!

groet Anton

en nu nog het zelfde truukje op een paar marklin 4000 wagonnetjes  :D
Re: Villaggio Affetto - update 7-2-2013
Ik zie alleen rode kruisjes geen foto's.
Re: Villaggio Affetto - update 7-2-2013
vergeten de foto's te uploaden  :? 8o
Re: Villaggio Affetto - update 7-2-2013
Hoi Anton,

Het ziet er netjes en strak uit. Je hebt idd vele vorderingen gemaakt. Je spiraal is ook erg mooi.
Blijf vooral zo netjes doorwerken, en succes met de verdere bouw.

Mvg
Arie
Re: Villaggio Affetto - update 7-2-2013
Goed bezig!!! In de film, op 1:30 de kat achter de baan, schitterend!!!
Re: Villaggio Affetto - update 7-2-2013
Citaat van: keeszondag op donderdag 07 februari 2013, 21:56:06
Goed bezig!!! In de film, op 1:30 de kat achter de baan, schitterend!!!
de poezen vinden het geweldig, de krabpaal/mand staat naast de baan meestal zit er wel 1 mee te kijken als er wat locs rond tuffen hahaha.

Citaat van: Mr. Marklin op donderdag 07 februari 2013, 21:08:11
Hoi Anton,

Het ziet er netjes en strak uit. Je hebt idd vele vorderingen gemaakt. Je spiraal is ook erg mooi.
Blijf vooral zo netjes doorwerken, en succes met de verdere bouw.

Mvg
Arie
heb al wel wat aanpassinggen moeten maken voor de spiraal omdat ik anders niet met de onderligende sporen uit kwam. maar het gaat de goede kant op.

van het weekend ga ik alle rails even weg halen, ik weet nu dat het past dus de baan en alles kan in de grond verf gezet worden, om daarna met het electrische gedeelte verder te gaan.
en dan , dan gaan we pas voor de echtes met de scenery aan de gang
Re: Villaggio Affetto - update 10-2-2013
gister en vandaag weer veel aan de baan gedaan.
gister de baan helemaal afgebroken en de boventafel helemaal in de grond verf gezet, mooie aan deze verf is is dat het grond en aflak in 1 is dus het is gelijk af.
de kleur laten mengen op dennengroen.
denk dat dat met de scenery die ik in gedachten heb wel prettig is zodat als er ergens een stukje mist je niet gelijk één of andere witte kleur ziet.

vandaag de baan weer terug gelegd en de wissels aangesloten, alles werkt perfect op 2 wissels na deze schakelen maar één kant op (ja het zijn de M 74490 aandrijvingen) deze zaten al onder de wissels toen ik ze kocht dus dat word of vervangen of kijken of ik ze kan fixen.
nu nog wat gaas fixen, de draadeinden afwerken en dan kunnen we aan de berg gaan beginnen.

Re: Villaggio Affetto - update 7-2-2013
gister kuch kuch hard gewerkt op het werk (weer vele treintjes voor zien komen en helaas nog steeds geen kans gehad om een filmpje van het heuvel proces te maken)  en van daag weer met de tafel bezig geweest.

updates vandaag:
* zijwanden geplaatst . deze moet aan 1 kant nog lager gemaakt worden. maar dat gebeurt pas als de complete berg voor heeft
* zijwanden in de grond verf gezet
* begonnen met een ruw model van de berg te maken middels geplastificeerd konijnengaas (vierkantje 1 bij 1 cm)

iemand trouwnes nog tips over hoe de berg te maken??
ik lees hier zoveel verschillende methodes
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
Ziet er allemaal topiie uit :D alleen klein vraagje gaat u ook een achtergrond gebruiken?

Mvg
Frank
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
Ik blijf het een vreemde baan opstelling vinden, maar elke keer als ik ernaar kijk zie je steeds iets anders.
en word deze ook steeds mooier.
de onder en achtergrond zien er erg strak uit.

ben toch heel benieuwd hoe deze baan er over een tijdje uit ziet.

groet Winno
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
je is ook goed Frank :p amet U voel ik me met mijn 30e meteen zooooooooo oud hahahahaha.

ja ik ga nog een achtergrond gebruiken, het meeste van de groeneplaat zal straks zowiezo niet meer te zien zijn door de berg die er gaat komen.
het groene is alleen ter bescherming van de plaat (grondverf en aflak in één).

maar nog een maandje en dan gaat het wat langzamer met de baan ,dan ga ik weer genieten van wat de natuur ons te bieden heeft vanaf zo'n 250 tot 1400 meter hoogte :D
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
Citaat van: wvniersen op woensdag 13 februari 2013, 20:32:45
Ik blijf het een vreemde baan opstelling vinden, maar elke keer als ik ernaar kijk zie je steeds iets anders.
groet Winno

wat vind je vreemd aan de opstelling?
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
wat ik vreemd vind...
dat hoog geplaatste kopstation en die enorme spiraal ervoor.
bedoel het niet verkeerd hoor, maar zoals ik er tegen aan kijk vind ik het een vreemde (misschien is aparte beter) verschijning.

kun je trouwens bij het hoog gelegen kopstation de locomotief wisselen?
volgens mij is het bij 1:1 verplicht om de loc voor de wagons te hebben staan bij het naar beneden rijden...

groet Winno
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
ik kan heullll goed tegen kritiek dus no problemo

de normale opstelling is ook dat de loc alles om hoog duwt, want als het misgaat dan vliegen ze niet naar beneden (dat doe ik wel aan mijn paraglider).

het kopstation boven word een berg station alla schynige platte.

en het dalstation word ook net als bij dat tracé een dubbel station zowel voor het bergspoor als voor het doorgaand spoor.

De spiraal (is een R1 spiraal en tja dat neemt gewoon 80cm in de rondte ruimte in, helaas) word de berg en verdwijnt dus voor 80% in de berg, alleen het voorts stuk van de laatste ronde word zichtbaar, het achterste laatste stuk verdwijnt weer in de berg met in het gat dus ruimte voor scenery.
in de zomer weiland met een huisje milka koeien en een start plek voor delta's en paragliders. en in de winter word het skipiste met (zoals het er nu uitziet) een werkende stoeltjes lift
de lok kan nog niet wisselen daar moet ik nog  ergens een ontkoppelaar voor op de kop tikken (en nog 1 of 2 extra locs) maar die staat wel op het wensen lijstje en is electrische ook al voorbereid.

ik denk inderdaad dat als de berg dadelijk af is en de scenery begint te komen dat de puzzel stukjes steeds meer op zijn plaats vallen.
is bij mijn vrouwtje iig ook het geval.

Groet Anton

Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
het enigste waar ik een beetje bang voor ben is dat de groene kleur door de slechte achtergronds zal schijnen ;)

En tja U van huis uit mee gekregen (O:-D)

Mvg
Frank
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
ik maak mijn eigen achter gronden heb via via de beschikking over een full color plotter :D
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
Anton: gewoon een leuke baan met een duidelijk idee. Je kunt hier van alles over bergen vinden, zoals jij begonnen bent, zal het wel papier maché met gips worden denk ik? Zie hier voor een leuk alternatief: drukken op muisknopje
Re: Villaggio Affetto - update 13-2-2013
Erg mooi baantje
Mag ik je een tip geven over de berg?
Ga eens op zoek in het bos naar stukken boomschors die van de bomen zijn afgevallen
Je kunt deze dan verwerken samen met gips op je berg
Dat boomschors heeft echt een mooie structuur voor een berg kijk maar eens in tomhas zijn draadje ;)

Mvg Danny
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
zo de afgelopen dagen weer het één en ander aan de baan gedaan.
eergister in de avond uurtjes verlichting in de marklin4000 rijtuigen gemaakt.

gister niets gedaan als de hele dag voor pampus gelegen door een alarm (om 2.30) op het werk wat gelukkig niets bleek te zijn.

en vandaag het hele draadframe met de eerste laag papier-maché dicht gelegd, morgen nog een laagje en dan van de week gaan we het recept van Dani uitproberen om de berg zijn textuur en definitieve vorm te geven.
tips blijven altijd welkom.


een beetje beeld bij het terrein


en één voor de sfeer


Het toekomstige stations gebied beneden in het dorp

Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Hoi,

Ik heb een vraagje, waarom heb je de aansluiting van je rails aan de binnenzijde en niet ssn de buitenzijde gedaan. Straks met het maken van je perron kan je hier last van hebben. De verdere bouw ziet er leuk uit en ik ben benieuwd naar de rest.

Gr henk
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Citaat van: Kiekis op maandag 18 februari 2013, 18:06:23


Als je kunt solderen zou ik de aansluitbox aan de onderkant van de rails lossolderen, de aansluitdraden verlengen en de aansluitbox onder de tafel bevestigen. Dan ben je van dat (op schaal) meterhoge, grijze blok beton tussen je sporen af zonder al te veel aanpassingen ;)
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Aha, de bergen nemen vorm aan.  Ik ben benieuwd naar het resultaat met "het papje"...   
Eén tip :  laat het lang genoeg drogen, als je een laag van een cm aanbrengt, moet je rekenen op een kleine week droogtijd om zeker te zijn.
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Citaat van: ÖBB op maandag 18 februari 2013, 20:17:29
Hoi,

Ik heb een vraagje, waarom heb je de aansluiting van je rails aan de binnenzijde en niet ssn de buitenzijde gedaan. Straks met het maken van je perron kan je hier last van hebben. De verdere bouw ziet er leuk uit en ik ben benieuwd naar de rest.

Gr henk
kwam beter uit met de rest van de scenery bouwen

[/quote]

Als je kunt solderen zou ik de aansluitbox aan de onderkant van de rails lossolderen, de aansluitdraden verlengen en de aansluitbox onder de tafel bevestigen. Dan ben je van dat (op schaal) meterhoge, grijze blok beton tussen je sporen af zonder al te veel aanpassingen ;)
[/quote]
daar had ik nog niet aangedacht thx die gaan we zeker uitvoeren scheelt weer een heel stuk perron lengte.

Citaat van: dani op maandag 18 februari 2013, 22:47:47
Aha, de bergen nemen vorm aan.  Ik ben benieuwd naar het resultaat met "het papje"...   
Eén tip :  laat het lang genoeg drogen, als je een laag van een cm aanbrengt, moet je rekenen op een kleine week droogtijd om zeker te zijn.
ik laat het je wel weten/zien hoe het geworden is.

er gaan ook weer filmpjes komen heb afgelopen week mijn nieuwe camera (Gopro hero3 Black) binnen gekregen :D

groet Anton
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Kiekis an....
dat ziet er al heel anders uit.
ik begin je idee steeds beter te begrijpen,
begint al erg mooi te worden.

groet Winno
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Citaat van: wvniersen op dinsdag 19 februari 2013, 07:45:40
Kiekis an....
dat ziet er al heel anders uit.
ik begin je idee steeds beter te begrijpen,
begint al erg mooi te worden.

groet Winno

hahaha iemand die mijn profiel naam door heeft zonder uitleg
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Citaat van: Kiekis op dinsdag 19 februari 2013, 09:36:11
hahaha iemand die mijn profiel naam door heeft zonder uitleg
Een geluk dat je niet in West-Vlaanderen zit.   anders heette je voortaan   "mokiektekkerierezeg"
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Je zou ook ipv die aansluitbox die nu aan je c rail vastzit ook een 60115 kunnen aanschaffen . Dan heb je een grijze boxje om onder de tafel te plaatsen en de 2 draadjes zet je aan je rails, niks solderen. Gewoon draad vast klemmen en klaar.
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Johnny, ik dacht die grijze aansluitbox alleen voor de ms2 was? Correct me if I'm wrong ;)
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Citaat van: C-Brian op dinsdag 19 februari 2013, 16:21:03
Johnny, ik dacht die grijze aansluitbox alleen voor de ms2 was? Correct me if I'm wrong ;)

De MS2 is alleen een stuurapparaat. De Gleisbox bij de MS2 is de centrale voor de baan aansturing. In feite een CS2 zonder scherm, knopjes en programmeer functies. Die kun je volgens mij ook niet voor oudere MS-en gebruiken, is een compleet andere architectuur.

Update: zie nu dat Johnny de aansluitbox voor de MS1 bedoeld. Dat moet inderdaad goed gaan!
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Hoi Anton,

Kan zijn dat ik dat heb gemist, maar heb je rekening gehouden met toegang tot de berg mocht er iets ontsporen? De tunnelportalen lijken me te klein om je armen goe te laten  manoeuvreren ?

Groet Edwin
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Hoi Edwin

yep, zitten 4 service luiken aan de achterzijde zodat ik bij alle sporen en wissels kan :D.
ik was eerst van plan er een mangat aan de onderkant er in te maken maar aangezien het plan van een vaste tafel gewijzigd is naar een tafel die opgehesen gaat worden heb ik maar voor een andere oplossing gezorgd.

groet Anton
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
en vandaag ook weer een beetje aan de baan gedaan.
aller eerst een 2e laag papier-maché aangebracht en vanmiddag het recept van dani uitgeprobeerd.

het is even zoeken in de mengverhouding en heb het recept dan ook beetje aangepast.

recept:
* 20 vellen keukenrol
* handje zaagsel (heb zaagsel voor het konijnenhok gebruikt)
* 2 eetlepels houtlijm
* 4 eetlepels behangselplak
* 4 eetlepels water

en mixen maar
nu even afwachten wat het resultaat word maar foto voor hoe het er nu uit ziet. (dit is 3x bovenstaand recept)

groet Anton
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Uhh, dat zaagsel, had dat al enige tijd in het konijnenhok gelegen? Dan zal je berg wel een beetje gaan rieken!! Ben benieuwd hoe het opdroogt, kost wel veel keukenrol zo te zien.
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
hahahah nee gewoon nieuw zaagsel, ik heb gewoon keukenrol van de euroshopper gebruikt (nu een halve rol) denk dat ik alles bij elkaar 4 a 5 rollen nodig ga hebben
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
zozo, met het pap-recept aan de slag gegaan zie ik.   Volgens mij mocht er wat meer water bij hoor.  Het moet echt bijna een gel-achtig iets zijn, en dan heeeel goed met de staafmixer doordraaien, zodat je een makkelijk smeerbaar pakje hebt.  En vooral niet vergeten flink aandrukken bij het neerleggen.

Ik ben benieuwd !
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Haal bij een Tuincentrum wat zakjes boomschors en plak die als rotsblokken op de berg.
Later zwart verven en met een lichtere kleur afwerken zodat je in de spleten en spelonken mooi diepte krijgt door het zwart.
In mijn topic vind je wel een filmpje over het maken en kleuren van een bergwandje met rotsblokken.
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
en vandaag weer verder gaan met het bekleden van de berg.
heb het papje iets natter gemaakt en met de mixer ipv de staafmixer en het werkt perfect.
zelfs op steile wanden het blijft perfect zitten.

het eerste stukje is al behoorlijk hard aan het worden en kleurt beetje houtbruin (nog al logische met dat houd er door).

maar foto's zeggen meer dan woorden dus.
owja wat er nu ligt zijn in totaal 4 rollen keukenpapier
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Ziet er al mooi uit! Zo'n berg laat een baan er helemaal anders uitzien  :thumbup:

groeten Dylan
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
fijn resultaat moet ik zeggen... de zacht glooiing van de hellingen bovenaan is tof, het is geen steile rotspartij, ik vind het wel cool.

De raad van Tom , om er wat schors in te verwerken, zou ik wel ter harte nemen als ik jou was.  dat brengt een extra dimensie in het geheel vooral in de delen die dan wel wat steiler zijn
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
dat wil ik nog wel gaan bekijken ja.

even door zijn draadje door spitten
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Ik denk dat je de berg hoger moet maken om het geheel geloofwaardiger te maken.
Het onderste gedeelte is goed, daar zie je dat tunnels niet anders kunnen maar dan kom je nog wat hoger en dat maakt van de berg een heuveltje.

Zie hoe hoog bij mij een berg is, ik weet zeker als je het bovenste gedeelt nog eens een 20 tot 30cm hoger maakt dat je er geen spijt van zal krijgen.



Met die rotsblokken kun je leuke dingen doen.





Ik zal hier ook de 2 filmpjes plaatsen om een indruk te geven hoe je meer iets op een berg kan laten lijken en een rotswand.

KLIK 1

KLIK 2
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Tom gebruikt de schors als basis en het "papje" (ZIJN papje dan, lichtjes verschillend van 't mijne toch nog) om daar tussenin de dingen af te werken, het resultaat daarvan is schitterend.  Wat niet weg neemt dat er hier nog van die scenery en rotsen kunstenaars zijn hoor !   Als je es wat tijd investeert om rotsen te zoeken, sta je verbaasd wat sommige mensen hier kunnen !

Edit : terwijl ik dit tikte had Tom al de daad bij het woord gevoegd en de tips hier geplakt .  Mooi !!!
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
Ja ik dacht zet er maar gelijk het een en ander bij.
Maar het is net wat Dani ook zegt, er staan meerdere mooie resultaten op het forum waar ik ook weer de nodige tips van oppik.
Dus goed rond snuffelen en leren van de voorbeelden.

Re: Villaggio Affetto - update 18-2-2013
ik zou hem wel hoger willen maken, alleen gaat (mag) dat helaas niet.
hij word straks opgetakeld en dan ho ik nu nog een kleine 2m onder ruimte over, en die heb ik daar wel nodig.

maar nu snap ik de boomschors een beetje hahaha, dat gaan we zaterdag zeker ff fixen zo mooi man.

binnenkort gaat de baanbouw beetje op een lager pitje.
reden het weer word beter en ik wil mijn nieuwe speelgoed goed gaan uitproberen :D.

Re: Villaggio Affetto - update 21-2-2013
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Villaggio Affetto - update 21-2-2013
Daar weet ik wel een mooi plekje voor om het uit te proberen, de Monte Baldo, Gardameer.
Veel thermiek en goeie hoogte, wel een helm dragen hoor. :-) :-)