Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?

Gestart door Bassie zaterdag 08 december 2012, 18:02:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Dit is natuurlijk het 3-railforum waar het eigenlijk maar om één echt populair merk gaat, Märklin. Nu er een tweede aanbieder van zeer hoogwaardige metalen modellen is bijgekomen zullen velen hier er op zijn minst nieuwsgierig naar zijn, of er zelfs al een model van hebben aangeschaft. Echte Märklin die-hards zullen toch even een mentale drempel moeten nemen om ook een ander merk een plaats in hun gewaardeerde collectie te laten innemen. Althans zo ging het bij mij. Het is geen Márklin, wordt in China gemaakt, je hebt simpelweg geen historische/emotionele band met het merk opgebouwd.

Daarom leek het me leuk om iedereen die er over denkt om toch over te gaan tot de aanschaf van een ESU model, of er al een gekocht heeft, zich hier kan melden om je gedachten over de eventuele aanschaf met ons te delen, en als het eenmaal zo ver is gekomen, hier je ESU lok aan iedereen kan laten zien.

Ik denk dat dit merk zondermeer de aandacht van alle M* eigenaren verdient, de modellen zijn dusdanig mooi, dat het zonde is als je het niet de nodige aandacht geeft simpelweg omdat het geen M* is.

Eerder dit jaar heb ik de BR 151 in turkoois/beige aangeschaft. En enkele maanden geleden heb ik de BR 215 in TEE kleuren aan de collectie toegevoegd. Met beide modellen ben ik zeer tevreden. Des te langer ze hier (probleemloos) rondrijden, des te tevredener ik er over ben. Van de aanvankelijk aanwezige schroom omdat het een ander merk is, is bij mij eigenlijk niets meer aanwezig. En daarnaast hoop ik dat deze voor M* serieuze concurrentie voor M* aanleiding is om nog mooiere en technisch volmaaktere modellen te gaan maken. En het lijkt er op alsof met o.a. de nieuwe krokodil dat wel een beetje waarheid wordt. Een win-win situatie dus  :thumbup:





En hier de twee ESU modellen tesamen in actie:


En ook de DB V60 in de klassieke DB kleur rood ziet er zeer fraai uit. Wie weet wat het nieuwe jaar allemaal gaat brengen op ESU gebied.  B)
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Bassie op zaterdag 08 december 2012, 18:02:39

Dit is natuurlijk het 3-railforum waar het eigenlijk maar om één echt populair merk gaat, Märklin.


Bassie,

Als je even de zoekfunctie gebruikt zie je al topic's met besprekingen over de verschillende Esu modellen die er al zijn of nog komen. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Medeforummers,

Ik heb dus de BR218 in oudrood. Ben hier zeer tevreden mee. Ik heb inderdaad als eerste ook diverse Marklin modellen gekocht, echter toen mij door de
modelspoorwinkel in Papendrecht op het Esu model werd gewezen, ging ik om. De functies, het geluid, kortom het geheel zoals de loc ook reed, deed mij
overgaan de koop ervan. Tot dusverre tot volle tevredenheid. Evenals de besturing via de Ecos 2.

De besturing via het railcomprotocol loopt lekker soepel. De loc meld zich binnen 3 seconden aan.
De locs als zodanig zijn een aanrader voor iedereen. Ze kosten wat, maar dan heb je wat.

Mijn eigen opinie: Als ik nog een locomotief zou kopen, zou het er zeker een van Esu zijn.

Mvg
Arie
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Hoi Allen,

Ik had al snel een BR 215 in oud-rood. Daarna nog 1 in creme/blauw. Nu een class 66 van HGK en een V60.
De oud-rode is al bijna versleten van het vele rijden, maar functioneert nog steeds erg goed.

Groet,
Bert
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
ik heb sinds vandaag de class 77van ESU op mijn baan staan en het is een top machine. Ik was er zo van onder de indruk dat ik mijn dealer heb gebeld en wil al de uitvoeringen van deze machine. Ik rijd nu met de grijze rond de zwarte staat al apart. Alleen ik las in de folder dat je het geluid van de stationsomrpen kan veranderen naar NL klopt dat?
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: loc6400 op zaterdag 08 december 2012, 23:22:47
ik heb sinds vandaag de class 77van ESU op mijn baan staan en het is een top machine. Ik was er zo van onder de indruk dat ik mijn dealer heb gebeld en wil al de uitvoeringen van deze machine. Ik rijd nu met de grijze rond de zwarte staat al apart. Alleen ik las in de folder dat je het geluid van de stationsomrpen kan veranderen naar NL klopt dat?

Nou, je kan dit in het Belgisch veranderen, niet in het Nederlands.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
jammer dacht ook in NL. Ik rijd zelf volledig nl daarom deze vraag.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Ja, ik vind het ook een domper. Komt vast door die Belgische importeur.....
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
ach als dat het einigste is wat er scheelt aan de loc vind ik het meevallen verder is het gewoon een top machine daar blijf ik bij.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Zonder twijfel een paar stappen hoger dan M* !

En sinds ik de CV47 gevonden heb kan ik dat M4-gedoe mooi uitschakelen.
Dat is wel nodig op een CS1R want die laat dat allemaal voor gaan en je hebt dan niks te zeggen over je eigen spullen.
Om nou die M4-decoder uit te schakelen in de CS1R voert wel ver door. Hmmm, toch maar eens over nadenken.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Hier rijden nu twee Esu loc,s rond en ik ben erg te spreken over de kwaliteit en de vele functies.

Ook de BR 215 staat op mijn verlanglijst.

Ik las net dat je de stations mededeling van Duits op Belgisch kan zetten, kan iemand vertellen hoe je dit moet doen en geld dit voor alle modellen ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: degeluidsman op zondag 09 december 2012, 08:04:04

Ik las net dat je de stations mededeling van Duits op Belgisch kan zetten, kan iemand vertellen hoe je dit moet doen en geld dit voor alle modellen ?


Heb je al in de gebruiksaanwijzing gekeken? Daar staat het namelijk in. >:-D  :D

Hfdstk 4.2.2.:



Gr, Ben.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Hallo Ben,

Natuurlijk had ik niet in de handleiding gekeken  >:-D
Ik las het en dacht hoe doe je dat, bedankt voor jou snelle reactie vanavond ga ik het gelijk proberen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Peter,

Kan je beter de BR218 nemen, zit nl een beter turbogeluid in dan de BR215.

Mvg
Arie
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Spoorman op zondag 09 december 2012, 08:45:59
Citaat van: degeluidsman op zondag 09 december 2012, 08:04:04

Ik las net dat je de stations mededeling van Duits op Belgisch kan zetten, kan iemand vertellen hoe je dit moet doen en geld dit voor alle modellen ?


Heb je al in de gebruiksaanwijzing gekeken? Daar staat het namelijk in. >:-D  :D

Hfdstk 4.2.2.:

Dat staat inderdaad gewoon in het boekje.
Wat betreft dat Nederlands, dat zit er niet in, het is echt Belgisch.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Hoi medeforummers,

heb inderdaad de cv waarde 48 op 1 gezet, echter hij blijft Duits galmen. Weet iemand een oplossing
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Hoi,

Ik heb de ECR class 77 van ESU :D
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 09 december 2012, 14:32:05
Hoi medeforummers,

heb inderdaad de cv waarde 48 op 1 gezet, echter hij blijft Duits galmen. Weet iemand een oplossing
Je moet na het programmeren even de spanning van de baan halen. Na 5 seconden mag ie weer aan en dan slaat ie andere taal uit.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Bassie op zaterdag 08 december 2012, 18:02:39
Nu er een tweede aanbieder van zeer hoogwaardige metalen modellen is bijgekomen zullen velen hier er op zijn minst nieuwsgierig naar zijn
Bassie, Brawa maakte al metalen 3-rail modellen, toen ESU daar nog niet eens aan dacht... :idea: ;)
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: nobody op zondag 09 december 2012, 16:28:06
Citaat van: Bassie op zaterdag 08 december 2012, 18:02:39
Nu er een tweede aanbieder van zeer hoogwaardige metalen modellen is bijgekomen zullen velen hier er op zijn minst nieuwsgierig naar zijn
Bassie, Brawa maakte al metalen 3-rail modellen, toen ESU daar nog niet eens aan dacht... :idea: ;)
Dat geloof ik onmiddelijk, alleen vond ik dat ESU wel een dergelijk topic verdiende. Het is ook vanuit mijn Eigen invalshoek, de M* hobbyist die er ook een 'ander' merk bijneemt, geschreven. Als ik Brawa als ander merk erbij had genomen had ik daar een topic over gemaakt. Alleen Brawa is volgens mij hoofdzakelijk stoomspul en ESU maakt moderner spul.
Volgens mij heeft ESU met de modellenkeuze wel een (enorme) lacune in het modellenaanbod van de fabrikanten blootgelegd, te zien aan hoe de ESU modellen ontvangen worden. Het maakt ook dat deze groep mensen erg uitkijkt naar nieuwe ESU modellen, en dat kunnen we in dit topic allemaal fijn bespreken.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Bassie op zondag 09 december 2012, 16:46:07
Alleen Brawa is volgens mij hoofdzakelijk stoomspul en ESU maakt moderner spul.
Dat ben ik niet met je eens. Zie ===> klik

Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Bassie op zondag 09 december 2012, 16:46:07

Volgens mij heeft ESU met de modellenkeuze wel een (enorme) lacune in het modellenaanbod van de fabrikanten blootgelegd, te zien aan hoe de ESU modellen ontvangen worden.


Dat valt wel mee. Er zijn vele rijders zoals ik die niets met sound hebben en die laten de Esu's al snel links liggen.

Gr, Ben.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Brawa heeft ook flinke diesels:



De Herfelder Kreisbahn diesel met bedrijfsnummer HK 320 30 (er is ook de DB versie in rood - bloedmooi).


Willy
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Jongens, ik zou zeggen start een Brawa topic, lijkt me de moeite waard.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Omdat ik jouw bewering weerspreek?
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Wim,

Dat jij niet van Esu modellen houd, wil niet zeggen dat andere mensen dat niet hebben. Neem nu allen de manier waarop Esu zijn modellen inpakt voor het vervoer
nou nou dat is niet mis.
En er zijn genoeg mensen die wel van sound houden, dus Brawa modellen zijn best mooi, maar hoofdzakelijk stomers, hetgeen juist Esu nou niet doet.

Mvg Arie
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 09 december 2012, 18:12:02
Wim,
Dat jij niet van Esu modellen houd, wil niet zeggen dat andere mensen dat niet hebben.
Hoe weet je dat ik niet van ESU modellen zou houden?  Je trekt wel erg snel conclusies. 8o 'k Vind de V60, bijvoorbeeld, prachtig.
En Brawa maakt buiten stoomloks veel meer... Zie ===> klik
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Wim,

Zo kwam het althans over, sorry als ik mij vergis. Echter ik ben helemaal leip van Esu.

Mvg
Arie
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Huub,

Dat CV adres omzetten naar 1, geldt dat dan ook voor een BR218. Ik krijg het gevoel dat dit alleen voor de Class 66/77 geldt.

Mvg
Arie
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Ik moet het nog proberen om het geluid om te zetten met CV 48

ik heb een BR151 en de Class77, morgen avond eens proberen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: nobody op zondag 09 december 2012, 17:52:05
Omdat ik jouw bewering weerspreek?
Nee hoor, maar dit topic is vooral bedoelt om het over ESU te hebben, en niet merk a vs merk b.
En om dan toch nog even op jouw opmerking in te gaan:
Brawa 80 stoomloks, 14 e-los (allemaal oud) en 37 diesels, waarvan slechts 1 moderne lok. Dus ja, Brawa maakt hoofzakelijk stoomloks en ander oud spul. Gelukkig hebben we allemaal een andere voorkeur en is er voor ieder wat wils.

En ik meen oprecht dat Brawa een Eigen topic verdient.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 09 december 2012, 18:49:30
Huub,

Dat CV adres omzetten naar 1, geldt dat dan ook voor een BR218. Ik krijg het gevoel dat dit alleen voor de Class 66/77 geldt.

Mvg
Arie
Nee hoor, dat is in alle ESU-decoders zo.
Maar het mooiste is als je het leest in het bijbehorend boekje.

grv Huub
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: degeluidsman op zondag 09 december 2012, 20:07:04
Ik moet het nog proberen om het geluid om te zetten met CV 48

ik heb een BR151 en de Class77, morgen avond eens proberen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Peter, ik heb dit ook een paar keren gedaan maar het werkt niet direct.
Onlangs heb ik even de spanning van de baan gehaald en na 5 seconden of zo er weer op gezet.
Werkte daarna wel.
Zeg maar uit/aan  :)

grv Huub
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Dank voor de tip Huub,

Jullie lezen wel of het gelukt is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
ESU aanschaf loc - nee hoor , heb al een mooie class66 , hoef even geen ESU loc.

Wel heb ik al een tijdje een verlanglijstje.

Zou graag willen zien dat ESU meer geluids fragmenten beschikbaar steld voor NL modellen.

Dan zouden ze meer geluids decoders verkopen dan nu het geval is.

Mvg: Alex die de ESU rijders heel veel suc6 wensen bij het omzetten van de taal. :thumbup:

Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Huub,

Ik heb zowel DCC als Motorola CV geprobeerd echter ik krijg geen Nederlands erop. Waarde 1 natuurlijk
Wat doe ik verkeerd?
Misschien een domme vraag maar ik weet het gewoon niet meer. Ik heb als bediening een Ecos 2.

Mvg
Arie
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Ja die esu gasten maken mooie spullen, als ze ooit eens met een mooi klein liefst historisch rond 1900-1930 stoomlokje komen, is vast de eerste voor mij....
Rob
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 09 december 2012, 21:52:28
Huub,

Ik heb zowel DCC als Motorola CV geprobeerd echter ik krijg geen Nederlands erop. Waarde 1 natuurlijk
Wat doe ik verkeerd?
Misschien een domme vraag maar ik weet het gewoon niet meer. Ik heb als bediening een Ecos 2.

Mvg
Arie
Nou, die ECOS is bijna het zelfde als mijn CS1R...
Je zet de lok op het programmeerspoor (alleen natuurlijk),
dan ga je naar het menu Instellingen2 en in de linker kolom kies je prog DCC
dan kies je Mode programmeerspoor, CV 48 en Waarde 1
vervolgens druk je op schrijven en dan gebeurt het......
Daarna haal je de spanning van de baan voor minimaal 5 seconden.
Dan weer aan natuurlijk en als je nu drukt op F11 dan wordt er ineens Belgisch gebrabbeld.
Dat doet ie niet als je direct op F11 drukt !

succes
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Hoi!
als het gaat over esu modellen vind ik de Class 66/77 prachtig!
die komt er nog wel denk ik als m'n spaarvarken weer wat dikker is!
gr Wally
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Hallo almal

Ek beskou die Klas 77 as my eerste keuse. Ek glo ek sal in 2013 een aankoop, ek weet net nie watter kleur nie.

Beste groete

Marius
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
mijn eerste class 77 rijd al mooi zijn rondjes en hij is voor mij voor 100% goedgekeurd nu maar hopen de andere 5 variante snel op mijn baan verschijnen.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Vanavond bezig geweest om de station mededelingen in het Nederlands / Belgisch te zetten.

Bij de Class 77 ging dit binnen een paar seconden  :) maar de BR 151 krijg ik niet veranderd.
Ik had de decoder nog voorzien van de laatste firmware naar dit mocht niet baten.

Is het iemand al gelukt om de BR151 wel in een andere taal te zetten ?


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Pssssst peter, heb je al in dat boekje gekeken? Ik heb er net een snel diagonaal doorheen gelezen en ik kon bij de cv's niks vinden over het weizigen van de stationsomroep.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
De BR151 is een een duitse loc...... Dus of daar franse en nederlandse omroepen opzitten.

Verder wat Leon zegt:
RTFM (Read the facking manual) :mrgreen:  >:-D

Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Wijbe op dinsdag 11 december 2012, 09:10:10
RTFM (Read the facking manual)

And "Return To Friendly Manners"

Willy
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Hoi Willy,

Er had nog een smilie bij moeten staan. Nu staat het er iets te onvriendelijk. :oops:
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Maar de strekking is duidelijk Wijbe. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Marius.

Het is net welke kleur jij het mooiste vind nietwaar.

Als je er een koopt , dan wel gelukkig met je eigen keuze.

Mvg: Alex
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Het boekje zit in de doos en die zit weer in een andere doos onder de baan, dus nee ik heb het boekje niet gelezen  :oops:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
De ESU sound van de class 77  op de site van ESU heeft inderdaad de optie.
Ik heb hem geinstalleerd op een sound decoder (geeft aan geen M4) maar installeerd alles vrolijk.
Heb dit gisteren gedaan , en de instelling zoals hier boven opgegeven cv waarde , en inderdaad een aardige Vlaamse dame zet nu alles in het Nedelands.....top dus....zo staat het ook omschreven op de ESU site bij speciale files voor speciale typen locs.
Dit opent natuurlijk meer mogelijkheden voor de bezitterd van "oudere Class types" ..... :thumbup:
Beetje expirimentern ermee , en je kunt een paar mogelijkheden toepassen.
Mvg: Alex