Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?

Gestart door Bassie zaterdag 08 december 2012, 18:02:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
dus als ik het goed lees dan kan ik de stationsomroep van de class 77 wel omzetten naar nl?
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: loc6400 op dinsdag 11 december 2012, 21:21:43
dus als ik het goed lees dan kan ik de stationsomroep van de class 77 wel omzetten naar nl?
Nee, zoals ik al zei komt er Belgisch uit, geen Nederlands !
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: loc6400 op dinsdag 11 december 2012, 21:21:43
dus als ik het goed lees dan kan ik de stationsomroep van de class 77 wel omzetten naar nl?

Ja hoor jij wel. :D
Volgens mij praat een Belg geen Duits - Engels of wat anders , maar voor mij praten ze soms beter  Nederlands dan ik...... :D

Mvg: Alex
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Hoi allen,

Ik heb nog een aantal keren geprobeerd de BR218 Belgisch te laten praten dmv CV48 op 1 te zetten, echter zonder resultaat.
Stop er maar mee, lukt toch niet.

Mvg
Arie
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: loc6400 op dinsdag 11 december 2012, 21:21:43
dus als ik het goed lees dan kan ik de stationsomroep van de class 77 wel omzetten naar nl?

Hallo allemaal!,

En ik maar denken dat de Class 77 (net zoals zijn voorganger de Class 66) goederentrein locomotieven zijn. Maar waarom moeten die stationsnamen afroepen? Om de bestuurder als enig levend wezen op de trein te wekken met de mededeling dat hij met zijn sleep goederenwagens  op de plaats van bestemming op het goederenemplacement is gearriveerd? Nogmaals het is maar een vraagje hoor! Wie helpt me uit de droom?  ;)

Groetjes,

Rob
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Zover ik het weet is het een achtung guter zug fahrt langs gleis 1
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Arie.

Als je bij ESU op hun download site kijkt ( http://www.esu.eu/download/geraeuschdateien/generation-4/loksound-v40-oem/ ) , en dan bij genearatie 4 decoders , zie je de optie:

LokSound V4.0 - Lokspezifische Geräuschdateien

Hier komt de Class77 voor , daar klik je op Klangbeispiel / Funktionstabelle
Hier kun je dus alle geluiden horen die een loc in zich heeft van ESU.
(helaas nog niet bij alle locs is het geluid te horen).
En uiteraard een tabel , waar alle betekenissen worden uitgelegd.

F1-Fahrgeräusch
F2-Horn (hoch)
F3-Rauchgenerator
F4-Führerstandlicht
F5-Licht aus FS1
F6-Licht aus FS2
F7-Spitzensignal BE / FR
F8-Rangierlicht DE / FR / BE
F9-Horn (tief)
F10-Nothaltsignal
F11-Bahnsteigsansage DE / NL / FR (abhängig von CV48)
F12-Kurve / Weichensensor aus
F13-Kupplungssound
F14-Führerpult
F15-Rangierlicht NL
F16-Luftpresser
F17-Bahnhofsdurchsage DE / NL / FR (anhängig von CV48)
F18-Achtungssignal kurz (hoch)
F19-Achtungssignal kurz (tief)
F20-Sanden
F21-Rangiergang
F22-Diesel Fahrstufe auf
F23-Diesel Fahrstufe ab

Deze lijsten staan bij elke loc , en kijk ook van welk merk ze zijn , enkele locs komen namelijk meerdere malen voor.

Zo zie je dat die mogelijkheid er bij jou loc helaas niet bij zit om de taal aan te passen.

Mvg: Alex

Rob:
Heb ook nog nooit luidspreakers onder een loc in het grootspoor gezien .... :D

En al staat die loc , of rijd ie , en je hebt meerdere locs weet je toch vaak niet welke loc welk geluid geeft.
Jij wel , maar een vreemde die even je baan komt bezichtigen vraagt zich toch af wie welke loc dat mooie geluid maakt.....of je moet maar 1 loc hebben , ja dan houd het op..... :D

Er zijn meer mogelijkheden met een geluids decoder dan alleen om hem in een loc te plaatsen...beetje duur , maar toch.
En voor de fun is het helemaal niet verkeerd toch...... :D

Mvg: Alex

Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Alex,

Bedankt voor het uitzoeken. Zover had ik nog niet gezocht. Nogmaals dank

Mvg
Arie
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Arie.
Geen dank man.

We zijn hier om het elkaar makkelijk te maken , en wat de een niet weet , weet de ander weer wel.

En hier lees je bij meerdere verschillende merken wat ze wel , en wat ze niet kunnen.

En scheeld je de volgende keer weer wat werk.... :D

Mvg: Alex
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: rovanko op woensdag 12 december 2012, 23:22:22
Citaat van: loc6400 op dinsdag 11 december 2012, 21:21:43
dus als ik het goed lees dan kan ik de stationsomroep van de class 77 wel omzetten naar nl?

Hallo allemaal!,

En ik maar denken dat de Class 77 (net zoals zijn voorganger de Class 66) goederentrein locomotieven zijn. Maar waarom moeten die stationsnamen afroepen? Om de bestuurder als enig levend wezen op de trein te wekken met de mededeling dat hij met zijn sleep goederenwagens  op de plaats van bestemming op het goederenemplacement is gearriveerd? Nogmaals het is maar een vraagje hoor! Wie helpt me uit de droom?  ;)

Groetjes,

Rob
Nog nooit in Duitsland geweest zeker ;).

Als er een doorgaande (goederen)trein langs de perrons komt wordt dat omgeroepen. Had ik nog niet meegemaakt.
De ander is als de trein vertrekt. Er staat miss wel eens een goederentrein stil in het station op de middelbaar.

Uit de droom geholpen ;) ?
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
de zwarte Claas, en daarna alle andere  :P
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Good day all members

So eventually i decided to purchase the black MRCE Class 77 locomotive. The loco arrived here at the tip of Africa last week. Unfortunately the locomotive was not fastened to the carry cradle, inside the packaging, so during transport it was slightly damaged. :(

Also the operating manual is only in German.  :( It does appear as though the people at ESU have still not realised that the whole world does not speak German. Do any of you know whether an English manual can be downloaded somewhere? The loco has part number 31051.

Thank you for your assistance.

Regards
Marius
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
esu lok op k rails
Lid sinds: 2013

offline
esu lok op k rails
Ik overweeg een esu lok te kopen, maar ik zou graag eerst willen weten of iemand
ervaring heeft of de esu loks op k rails ook goed rijden en dan met name de v60.

mvg Frans
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
De ESU V60 wordt pas volgend jaar geleverd... :)
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
@nobody, dank, ja dat klopt,

maar zijn er ervaringen met andere esu loks op k rails?

Ik heb m'n vraag een beetje verkeerd gesteld, sorry.

Frans
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Class 77 heeft geen probleem met K rail ( op zowel 2 als 3 rail uitvoering )

ook de puco's op de wissels zijn geen ramp .
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
hi

ik heb nu al de BR151 en de BR215 rijden redelijk goed
maar ik heb nu al enkele problemen gehad met de BR151
panto motor was kapot en nu werken al mijn lichtjes niet meer en heel soms branden ze voor een moment
+de panto komt terug niet mooi naar beneden
en bij de BR215 als ik die rookgenerator aanzet begint die direct op volle toeren te draaien voor een lange tijd
(dit kan bij het het opstarten van het motor geluid maar niet als die gewoon staat te draaien

verder vind ik de loks zeer mooi zijn afgewerkt en leuke functie's
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Ik ben bang dat ik de ESU lok aan mij voorbij laat gaan. Tijdens de trekkracht meting op de gastendag liet de ESU Br 151 niet veel of liever heel weinig trekkracht zien.
Het was voor een lok met zo'n prijskaartje beschamend.

gr. Aad
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
daar kan ik je geen ongelijk in geven heb het zelfde voor met mijn br151
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Ook bij mijn BR 151 is de panto motor al kapot geweest, maar is onder garantie hersteld.

Verder pakt hij de wissels niet soepel, hij bonkte er overheen. Op advies de wielen iets verder uit elkaar gezet, pakt de gewone wissels nu wel maar alleen de driewegwissel, daar heeft hij moeite mee. Van het rechte stuk van de wissel de bocht in gaat goed maar vanuit de bocht naar het rechte stuk met daarachter een andere wissel, daar bonkt hij ook overheen en pakt niet het juiste spoor.

Het is wel een mooie loc met geweldige functie's.

Gr, Ad
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
De ESU BR V60 815, Art.nr. 31060 is besteld via m'n treinenboer.
Plaatje, bron: ESU
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
hallo,

mijn leverancier heeft hem morgen binnen , zojuist een mail gehad. :D :D :D :D :D :D

joop
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Joop, laat ons je bevindingen z.s.m. weten (a.u.b.) :important:
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
hallo nobody

zal morgenmiddag er wat over vertellen.

joop
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
'k Hoop dat m'n aanstaande V60 beter voldoet dan ===> klik
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?

vandaag de V60 opgehaald en meteen op de baan , is echt een superlok weer van esu.
alle functies werken zoals het hoort en de mijne is dus goed.
ook de telex koppelt goed af en aan.
dus de problemen die bij hierboven aangegeven zijn heb ik geen last van.
ben er super tevreden mee en was het wachten waard.

joop
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Fijn te vernemen, Joop :important:
Pak van m'n hart. ;)
'k Wens je veel plezier van je nieuwe aanwinst.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
dank je wel nobody.
de mijne kwam uit lelystad.
is bij hun gewoon op voorraad zag ik.

joop
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Zolang het maar tijdperk 3/ begin 4 is wil ik ze allemaal wel hebben, ze bouwen bij ESU heel erg mooie loc's. Alleen die prijzen zijn zo verdomde hoog, maar ooit als ik het geld er voor heb zou ik er best eens één gaan kopen denk ik.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Op het Stummi-forum verschijnen nu berichtjes dat ESU de uitlevering van de V60 stop heeft gezet: Klik.

Groet, Marc
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Ook op het ESU forum staat hier een bericht over, de uitlevering is stop gezet i.v.m. kwaliteitsproblemen.
Voor diegenen, die een ESU account hebben, pagina 2 het vijfde antwoord. Tot dusver heb ik nog geen reactie vanuit ESU zelf gezien.

Rob
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Ik hoorde vandaag dat Esu de Gravita gaat uitbrengen full sound. Ik ga deze vergelijken met de Gravita van Brawa. En ga dan het mooiste model aanschaffen en miss wel allebij.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Hello everyone

My first ESU loco was the Class 77. Now I decided to buy another ESU loco, this time the Gravita 10BB (MRCE). Originally i did order the Brawa version, but decided to cancel the Brawa as I like metal construction more. So now the wait until 2nd quarter to see what this loco is going to be like. It is also has a lower in purchase price than the Brawa "digital EXTRA" version, 23 Euro cent,  >:-D.

Groete vanuit Suid Afrika
 
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Voor wat plaatjes van de ESU Gravita: klikkie doen.

Rob
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Mooi ding die gravita. Ben benieuwd als ik die in het echt zie of ik hem aanschaf.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Beetje afgaand op de prijzen van de andere modellen, dan mag je wel op ?400,= gaan rekenen. ;)
Ik vind de Klaas 66 Captrain een pracht ding, maar als ik ik dan het prijskaartje van ?375,= zie, dan springen mij de tranen al in de ogen, zonder dat ik mijn knip open.  ;) :-(

Rob
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: nobody op donderdag 30 januari 2014, 14:39:10
De ESU BR V60 815, Art.nr. 31060 is besteld via m'n treinenboer.
Bij de treinenwinkel besteld, omdat ik enigszins verontrust door de negatieve berichten over de V60 op diverse fora,
daar de loc kan proefrijden en goed kan inspecteren.
Mocht er iets mis zijn: Retour fabriek.
Pas betalen wanneer een goed product geleverd wordt. :idea:
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Kijk..... Dat bedoel ik nou, heeeeeeel verstandig  :D :D

Walter
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Robtrein op maandag 03 februari 2014, 19:51:02

Ik vind de Klaas 66 Captrain een pracht ding, maar als ik ik dan het prijskaartje van ?375,= zie, dan springen mij de tranen al in de ogen


Alle meningen tellen en hoewel ik zeker geen ESU lokkie's fan ben vind ik die prijsstelling nou niet bijzonder hoog in relatie tot wat je er voor krijgt.

Gr, Ben.
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Heb sinds begin dit jaar de BR 215 in TEE kleuren, alleen nog niet mee gereden. Baan nog niet klaar, beter gezegd nog geen definitief ontwerp. Al ruim 2 jaar bezig met ontwerp maar nog steeds niet tevreden. Beschikbare ruimte is op zolder met schuine kanten helaas. Voordeel flizo trap komt op 1/3 deel op de zolder kan dus helemaal rond gaan rijden.

mvg Frans
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Spoorman op dinsdag 04 februari 2014, 17:01:26
Alle meningen tellen en hoewel ik zeker geen ESU lokkie's fan ben vind ik die prijsstelling nou niet bijzonder hoog in relatie tot wat je er voor krijgt.
Ik ben het met Ben eens (dat komt wel vaker voor).
Ik heb 1 stuks ESU-lok (class 77) en daar kan M* een puntje aan zuigen  :P
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Spoorman op dinsdag 04 februari 2014, 17:01:26
Alle meningen tellen en hoewel ik zeker geen ESU lokkie's fan ben vind ik die prijsstelling nou niet bijzonder hoog in relatie tot wat je er voor krijgt.

Ben,

In dat opzicht heb je gelijk, zeker als je dit gaat vergelijken met andere merken. Maar ik doelde meer op de prijs voor een herrie loc/trein in het algemeen, maar dat kwam er niet helemaal uit. Tsja soms is het lastig om dingen in het Nederlands te moeten verwoorden. ;)

Rob
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?

Ik zit ook te azen op een v60 van ESU.. Maar veel berichten rondom deze loc verontrusten me. Een enkele uitzondering daargelaten. Ik wil voor 330 euro géén stotterloc.

Voor helderheid heb ik me aangemeld op het ESU-forum. Kennelijk buigt zich de één of andere commissie over mijn toelating, hetgeen een paar dagen geduld vergt. Wat is de huidige stand van zaken over die V60?

Anders koop ik v100 van Brawa. Ook zéker niet te versmaden.

mvg Harry
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Huidige stand van zaken omtrent de V60 is dat deze terug gehaald is door ESU en zodra alles verholpen deze weer uitgeleverd wordt aan de winkels (Duitsland). Maar zoals het op elk forum toegaat, er wordt harder geschreeuwd dan dat er wat aan de hand is en dat is jammer.

Je moet een stevige prijs betalen en dan mag je verwachten dat het product goed, dat is ons goed recht. Maar om nu alles en/of fabrikant tot aan de grond af te branden, omdat er helaas het een en ander verkeerd is gegaan, gaat mij te ver, tenzij het structureel gebeurd. Je hebt alleen jezelf ermee. Aan de ene kant lopen we te schreeuwen om modellen met herrie, maar aan de andere kant lopen we te schreeuwen als er een klinknagel te weinig opzit. Op deze manier krabt een fabrikant zich wel eens achter z'n oortjes voordat hij modellen gaat uitbrengen.

Gelukkig ben ik maar een simpele ziel, die hier geen verstand van heeft en alles verkeerd ziet.  ;) :D

Rob
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Citaat van: Robtrein op donderdag 06 februari 2014, 10:29:10
Huidige stand van zaken omtrent de V60 is dat deze terug gehaald is door ESU en zodra alles verholpen deze weer uitgeleverd wordt aan de winkels (Duitsland). Maar zoals het op elk forum toegaat, er wordt harder geschreeuwd dan dat er wat aan de hand is en dat is jammer.

Gelukkig ben ik maar een simpele ziel, die hier geen verstand van heeft en alles verkeerd ziet.  ;) :D

Rob

Rob, :offtopic:

Je zelfkennis is perfect, :P :D, maar eerlijk gezegd je hebt helemaal gelijk.  :thumbup:
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
 Ok Rob.. Dank je wel.

Het is géén kinderspeelgoed meer en er wordt een stevige prijs voor gevraagd. Dan mag het gerust goed zijn.
Imagoschade is door een producent snel opgelopen. De tam-tam werkt daar stevig aan mee.

Dit is niet alleen bij modeltreintjes zo maar in iedere branche. Dus een aanbieder hoort zijn zaakjes voor elkaar te hebben én te zorgen voor een goede after-sales. Het valt zéér toe te juichen dat ESU de v60 terug haalt en daarmee blijkt geeft serieus met
het product bezig te zijn.

Ik wacht alles even rustig af.

mvg Harry
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Berichtje van ESU, aangaande de V60, van vanmorgen 11.21uur op het ESU forum. Ook hier kwam de vraag hoe lang het zou gaan duren voordat de loc's terug komen:

Alle Loks die zu uns zurück kommen, werden zunächst komplett gutgeschrieben und zu einem späteren Zeitpunkt erneut versendet. Wir können derzeit noch keinen exakten Termin für die Wiederauslieferung benennen, gehen Sie jedoch von einem Zeitraum von 3 - 6 Monaten aus. Es hängt auch von der Version ab. Einige Farbvarianten sind kaum von Problemen betroffen, andere stärker. 
Beachten Sie auch unsere FAQ-Einträge zur V60.


Rob
Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?

Impressie van de V60.

Jammer dat het geluid wat schel is.

Het doet me altijd denken aan zo'n verjaardagskaart waar, als je die open doet, zo'n elektronische versie van "lang zal-die leven'' uit komt.

Re: Wat is/word je eerste ESU loc aanschaf? Hoe ziet jouw ESU wensenlijstje er uit?
Leuke video. Geluid is schel. Kan ook liggen aan de microfoon van de videorecorder.
En ont- en aankoppelen met wagen met beugelkoppeling:
Hoe gebeurt dit met de Märklin kortkoppeling?