Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wintrack "niet altijd het zelfde"

Gestart door diandi vrijdag 07 december 2012, 20:38:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wintrack "niet altijd het zelfde"
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Wintrack "niet altijd het zelfde"
Soms merk ik dat Wintrack, een baan, waarbij alle baanstukken goed aansloten, bij een andere keer, als je dezelfde baan maakt, niet de rails goed wil aansluiten. Iemand idee hoe dat komt of wat dat is.

Ik doe hierbij als voorbeeld een deel van een baanplan van Eric. En een stuk `kopie` dat niet wil passen.

Groet, Dick

Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
Bij elke koppeling van baandelen is er een bepaalde tolerantie met betrekking tot roteren van dat deel. Hiervan wordt gebruik gemaakt om banen aan te laten sluiten. Bij m-rail is dit ruimer dan bij c-rail maar in elk van de gevallen mogelijk. Als jij één-op-één de baan denkt over te nemen kan je daardoor net niet uit komen (althans dat is wat ik hier als rede onder zie).
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
Eens. Het kan zijn dat als je de andere zijde eerst koppelt dat hel wel past.....
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
Wel heel jammer.

En toch ook wel raar, dat juist de tolerantie met betrekking tot het roteren van de verschillende rails, er toe leidt, dat de rails daardoor juist niet meer aansluit.

(als je begrijpt wat ik bedoel...)

Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
bij instellingen staat een TAB tolerantie.Daar bepaal je dat zelf hoeveel wintrack "mag zeuren".
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
maar ook dit is relatief. Er zijn stukken, waar in de praktijk 2mm foetelen al teveel is, en waar 1cm foetelen nog prima kan. Hangt af van de situatie.

Je kunt ook een verbinding aanklikken in de baan, en dan met de rechtermuisknop de functie "twist track" kiezen. Je kunt dan die verbinding tussen de railzen iets verdraaien, zodat het stuk rails wat hieraan komt, ook mee verdraait. Zo kun je verderop ruimte winnen, zodat een aansluiting wel past.

beetje lastig uit te leggen, maar als je het geprobeerd hebt, snap je wat ik bedoel.

Roy
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
Bedankt. Ga hiermee aan de slag. Ben nu aan het werk. Beetje "foetelen" in Wintrack.

Ik kende het woord foetelen niet.  ;) (1 cm foetelen of 2 mm foetelen)

Van Dale zegt:

Foetelen:

* (gewestelijk) oneerlijk doen, bedriegen in het spel
* stiekem iets doen
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
Ik ken het woord wel maar dat wordt in het Limburgs gebruikt.
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
ik kende het ook nim hier heet dat  foeFelen...
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Wintrack "niet altijd het zelfde"
Dat werkt dus prima!

Weer wat geleerd dankzij mensen hier op het forum!

Die 24230 (links boven) heb ik eerst verwijderd en daarna "een nieuwe" aangebracht. Rechtermuisknop erop, twist track, beetje bijdraaien.. en de rails sluit keurig aan!